Szűk keresztmetszet a reklámokban

Ha őszinték vagyunk magunkhoz, a legtöbb reklám nem azért bukik meg, mert „nincs benne elég kreativitás”, hanem azért, mert nem veszi komolyan az emberi agy korlátait. A fogyasztó nem steril laborban ül, két cappuccino között, amikor találkozik a hirdetéseddel, hanem miközben vezet, e-mailezik, a gyerek nyafog, villog a Messenger, és a háttérben szól valami videó. A kognitív pszichológia évtizedek óta mondja: az információfeldolgozásnak van egy szűk keresztmetszete, ahol egyszerűen nem fér át több feladat, több döntés, több inger. A reklámtervezés ott kezdődik, hogy ezt komolyan vesszük, és nem erőből akarjuk áttolni az üzenetet, hanem úgy alakítjuk, hogy illeszkedjen ahhoz, ahogyan az agy valójában működik. Amikor egy kreatív anyagban három-négy különböző üzenet, két logó, három CTA és öt akció fut egyszerre, akkor nem „gazdag” a tartalom, hanem blokkoljuk a fogyasztó válaszszervezését. Ilyenkor lép be a képbe a pszichológiai refrakter stádium: az agy átmeneti túlterheltsége, amikor két egymás utáni feladat egyszerűen nem fér el ugyanabban a belső „sorban”. Ha ezt a jelenséget nem értjük, akkor a reklámkampányunk nagy része statisztikailag működik (megjelenés van, kattintás van), de viselkedésváltozás – vásárlás, érdeklődés, feliratkozás – már alig. A kérdés nem az, hogy mennyire ügyes a grafikus vagy mennyire „ütős” a szlogen, hanem az, hogy az üzenet szerkezete kompatibilis-e azzal a módon, ahogy az emberi figyelem és válaszszelekció működik.

Figyelem, válaszszelekció és a pszichológiai refrakter stádium

A modern reklámpszichológia egyik alapfogalma a szűk keresztmetszet (bottleneck) az információfeldolgozásban. A figyelmi rendszer több ingerrel tud párhuzamosan dolgozni – látjuk a képet, halljuk a hangot, olvassuk a feliratot –, de a döntési és válaszszervezési szakasz már sokkal korlátozottabb. A klasszikus kísérletek szerint, amikor az embernek két gyors egymásutánban érkező feladatot kell megoldania (például két ingerre különböző gombot nyomni), akkor a második feladat megoldása automatikusan lelassul. Ezt hívják pszichológiai refrakter stádiumnek: egy rövid időablak, amíg az agy „foglalt”, mert az első feladathoz kapcsolódó válaszszelekció még tart. Ilyenkor hiába érkezik a második inger, nem tud azonnal átmenni a döntési rendszeren, várnia kell. A reklámok világában ez a jelenség akkor válik igazán kellemetlenné, amikor a fogyasztó eleve multitaskol: csetel, görget, fél szemmel a TV-t nézi – és mi megpróbálunk erre ráterhelni még egy plusz döntést: „iratkozz fel”, „vedd meg most”, „nézd meg a videót is”. A válaszszelekció szakasza lesz az üvegnyak: hiába látja a bannert, hiába villog a CTA, a belső feldolgozó rendszer egyszerűen nem jut el odáig, hogy cselekvést rendeljen hozzá. Ilyenkor nem arról van szó, hogy „nem elég jó az ajánlat”, hanem arról, hogy rossz pillanatban és rossz szerkezetben kérünk tőle még egy döntést.

Mit tanít a Greenwald–Shulman-kísérlet a reklámról?

Greenwald és Shulman 1973-as kísérlete különösen érdekes a marketinges szemével nézve. A résztvevőknek két gyors egymásutánban érkező ingerre kellett válaszolniuk: például egy nyíl irányára reagálni karral vagy gombnyomással. A kutatók azt figyelték meg, hogy amikor az inger (például jobbra mutató nyíl) és a válasz (jobbra mozduló kar) természetes módon illeszkedett egymáshoz, akkor a pszichológiai refrakter stádium hatása lényegesen csökkent. Amikor viszont az inger és a válasz „összeveszett” – például jobbra mutató nyílra balra kellett nyomni –, akkor a második feladatra adott válasz látványosan lelassult. A lényeg: ha az inger–válasz páros kompatibilis, az agy valósággal „átcsúsztatja” a feladatot a szűk keresztmetszeten; ha inkompatibilis, akkor beragad. A reklámban pontosan ugyanezt csináljuk, csak bonyolultabb csomagolásban. Ha valaki egy webshopban lát egy nagy, jól látható gombot a termék mellett, azzal a felirattal, amit vár („Kosárba” vagy „Megveszem”), akkor az inger–válasz kapcsolat természetes, a döntés szervezése gyors. Ha viszont ugyanez a gomb valami kreatív, de félreérthető szöveget kap („Vágjunk bele!”, „Induljon az élmény!”), miközben a felhasználó csak azt szeretné tudni, hol tud fizetni, akkor mesterséges inkompatibilitást hozunk létre, és belassítjuk a válaszszervezést. A Greenwald–Shulman-féle kompatibilitási hatás azt üzeni a reklámtervezőnek: nem elég, ha egy CTA „jól hangzik”, annak pszichológiailag természetes kapcsolatban kell állnia a fogyasztó fejében már jelenlévő elvárással és a következő lépés konkrét formájával.

Kompatibilitás a reklámban: hogyan néz ki az inger–válasz páros a gyakorlatban?

Ha a kompatibilitás elvét szó szerint átfordítjuk a reklám nyelvére, akkor minden kreatív anyagban három dolgot érdemes végiggondolni: mit lát a fogyasztó, mit vár tőle a hirdető, és mennyire természetes az átmenet a kettő között. Kompatibilis a CTA, ha azonnal érthető, hogy milyen cselekvést kérünk (kattintás, telefonhívás, feliratkozás, vásárlás), és a gomb felirata, helye, vizuális kiemelése, szövegkörnyezete mind erre a konkrét lépésre „rántja rá” a figyelmet. Inkompatibilis, ha a reklám tele van általános jellegű állításokkal („minőség, tradíció, innováció”), miközben a lényegi viselkedésre – például próbáld ki a terméket, töltsd le a mintát, foglalj időpontot – csak egy félmondat jut, eldugva. Kompatibilis, ha a vizuális hierarchia is támogatja a döntést: a CTA gomb színe kontrasztos, a helye logikus (nem kell keresgélni), a szöveg rövid és egyértelmű. Inkompatibilis, ha a CTA gomb ugyan ott van, de a körülötte lévő vizuális elemek – stockfotók, keretek, minták – versenyeznek a tekintetért, és a fogyasztó szemmozgása folyamatosan „leugrik” a gomb környékéről. Kompatibilis, ha a reklámszöveg nyelvileg is illeszkedik a fogyasztó belső narratívájához: ha például árérzékeny piacnak kommunikálunk, akkor a CTA mögött (ár, garancia, kockázatcsökkentés) is ennek megfelelő ígéretek állnak. Ha ehelyett általános brand-építő üzeneteket keverünk az akciós kommunikációval, könnyen olyan helyzetet teremtünk, ahol az inger–válasz kapcsolat az egyik mondatban árra, a másikban státuszra, a harmadikban élményre épül – az agy pedig nem tudja, mire szervezze meg a választ.

Az üvegnyak a reklámüzenetben: mennyi információ fér bele egy hirdetésbe?

Az egyik legnagyobb tervezési hiba, amikor egyetlen reklámfelületre akarunk rátenni mindent: márkaismertség-építést, edukációt, akciót, bizalomépítést, toborzást és remarketinget egyszerre. A kognitív pszichológia nem azt mondja, hogy a fogyasztó „buta” vagy „figyelmetlen”, hanem azt, hogy a válaszszelekciós szakasz kapacitása véges. Egy hirdetésben nagyjából egyetlen fontos döntés fér el úgy, hogy a feldolgozás gyors és tiszta maradjon. Ha kettőt kérsz – például „iratkozz fel” és „vásárolj most” –, már kompromisszumot kell kötnöd, ha pedig hármat vagy többet, akkor statisztikailag biztos, hogy valamelyik viselkedés sérülni fog. Ez különösen igaz a magyar KKV-knál, ahol a hirdetési keret korlátozott, ezért gyakori a „ha már fizetek érte, legyen benne minden” hozzáállás. A valóság ennek az ellenkezője: minél több funkciót akarsz belepréselni egy kreatívba, annál drágább lesz egyetlen ténylegesen meghozott döntés. A döntéspszichológia és olyan szerzők, mint Daniel Kahneman is rámutatnak, hogy a választási helyzet bonyolítása növeli a döntési fáradtságot, és ezzel együtt a halogatást és az elutasítást. Ha a fogyasztónak sok szempontot kell mérlegelnie, miközben amúgy is túlterhelt, akkor a leggyakoribb válasz nem az, hogy „rossz a terméked”, hanem az, hogy „most nem foglalkozom vele”. Ilyenkor a reklám nem hibás, de a szerkezete nem veszi figyelembe, hogy az üvegnyak az információfeldolgozásban a válaszszervezésnél jelentkezik – éppen ott, ahol mi vásárlási döntést szeretnénk látni.

Reklámok a multitasking világában: amikor a pszichológiai refrakter stádium ellen dolgozol

A digitális környezetben a pszichológiai refrakter stádium gyakorlatilag folyamatosan aktív. A felhasználó értesítéseket kap, váltogat appok között, közben fut a háttérben a zene, és valós időben érkeznek az új posztok a feedjébe. Minden új inger egy potenciális „feladat”: olvasd el, reagálj, görgess tovább, nyiss meg valamit. Ha a reklámod ebbe a sorba úgy érkezik be, hogy rögtön két-három döntést kér (például nézd meg a videót, utána tölts le egy e-bookot, majd vegyél is valamit), akkor jó eséllyel a második lépés már egy aktív refrakter ablakba esik. A felhasználó lehet, hogy még „emészti” az első döntést (megnézze-e egyáltalán a videót, adjon-e hangot, maradjon-e az oldalon), miközben te már a következő cselekvést várod. A hirdetési rendszerben ez úgy fog kinézni, hogy a megjelenés megvan, a kattintás megvan, de az értelmes konverzió aránya gyenge. Nem azért, mert az ajánlat önmagában rossz, hanem mert rossz időzítéssel és rosszul struktúráltan kérsz tőle több lépést. A refrakter stádium szempontjából a jó kampány nem úgy néz ki, hogy egyetlen hirdetésben „lehívod” az egész vásárlói utat, hanem úgy, hogy az egyes lépések között hagysz időt és teret: először szimplán figyelmet kérsz, később érdeklődést, majd döntést. Mindezt úgy, hogy minden egyes érintkezési ponton csak egy fő cselekvést kérsz, kompatibilis inger–válasz párossal. Ez az, amit a gyakorlatban sok vállalkozó úgy él meg, hogy „egyszerűen, rövidebben, tisztábban kellett volna fogalmazni”. Valójában nem a rövidség az erény, hanem az, hogy az egyes lépések nem ütköznek bele egymás refrakter szakaszába.

Gyakorlati tervezési szempontok: hogyan építs PRS-tudatos reklámot?

Ha szeretnéd a saját kampányaidban is tudatosan kezelni a pszichológiai refrakter stádium jelenségét, érdemes egy egyszerű ellenőrző listával dolgozni. Először is fogalmazd meg magadnak egy mondatban, mi az az egyetlen cselekvés, amit ettől a konkrét kreatívtól vársz: kattintás, feliratkozás, vásárlás, időpontfoglalás, ajánlatkérés, videómegtekintés. Ha ebben a mondatban kettő vagy több igét találsz, máris gyanakodhatsz, hogy túl sok döntést tervezel egyszerre. Második lépésként nézd meg, hogy a vizuális és nyelvi elemek mennyire támogatják ezt az egyetlen cselekvést: a címsor, a kép, a CTA szövege, a gomb helye és mérete mind ebbe az irányba „tolja-e” a figyelmet, vagy van olyan elem, ami más irányba viszi. Harmadik lépésként gondold át, milyen más feladatokkal „versenyez” a reklámod a megjelenés pillanatában: mobilon görget-e az illető, közben csetel-e, vagy épp TV-t néz-e. Dajka Gábor tapasztalata szerint azok a kampányok teljesítenek hosszú távon stabilan, amelyek nem erőltetik rá a felhasználóra a multitaskingot, hanem elfogadják azt, és egy-egy kreatívval csak kisebb, jól körülhatárolt mentális lépést kérnek. A tervezési folyamat végén érdemes magadnak feltenni a kérdést: ha egy átlagos, fáradt, figyelemzavaros estén találkoznék ezzel a hirdetéssel, vajon pontosan érteném, mit kell tennem, és fizikailag, lelkileg is lenne rá kapacitásom? Ha a válaszod bizonytalan, akkor nem a kreatív „hangulatát”, hanem a válaszszervezés szempontjából kell újragondolni a struktúrát.

Online Marketing és Pszichológia: hogyan segít egy könyv rendszerszinten gondolkodni?

A pszichológiai refrakter stádium, a szűk keresztmetszet és az inger–válasz kompatibilitás nem önálló érdekességek, hanem részei annak a nagyobb gondolkodási keretnek, amelyben a marketinget érdemes kezelni. Az Online Marketing és Pszichológia című könyvemben pont ezt a keretet próbáltam felépíteni: hogyan lehet a fogyasztáslélektant, a szociológiát, a gazdaságpszichológiát és a gyakorlati kampánytervezést úgy összekötni, hogy egy magyar mikrovállalkozó is használni tudja. A hazai piacon sok vállalkozó még mindig abban bízik, hogy ha eléggé hangos, elég színes és elég sokszor ismétli az üzenetét, akkor „át fog menni”. A valóságban viszont a figyelemhiányos, énközpontú, túlterhelt fogyasztókat pont az ellenkező irányba toljuk ezzel: védekezésbe, ignorálásba, reklámfáradtságba. A könyvben részletesen foglalkozom azzal, hogyan épül fel a figyelem, hogyan választ információt a fogyasztó, és mit csináljunk azzal, hogy a döntései nagy részét nem tudatosan, hanem automatizmusok, heurisztikák alapján hozza. Ha reklámozóként elfogadod, hogy a vásárlód agya nem nagyvállalati szerverpark, hanem egy nagyon hatékony, de korlátozott kapacitású rendszer, akkor hirtelen értelmet nyer az, hogy miért érdemes kevesebb üzenetet, de jobban strukturáltan kommunikálni. Egy reklámnak nem mindent kell elmondania, csak a következő lépést kell egyértelművé tennie.

„Ha túl sok dolgot akarsz mondani egy reklámban, a végén semmi sem marad meg igazán.” – Dajka Gábor

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

Ha ENTJ-nek megfelelően nyersen akarok fogalmazni, akkor ezt mondom: aki ma Magyarországon reklámot tervez, anélkül hogy értené az emberi figyelem szűk keresztmetszeteit, az nem marketinget csinál, hanem szerencsejátékot. A pszichológiai refrakter stádium nem egy elméleti luxus, hanem annak a magyarázata, hogy miért tűnik úgy, mintha „a kampányok fele elpazarolt pénz” lenne. Nem az a cél, hogy a fogyasztó csodálja a kreatívot, hanem az, hogy a lehető legkisebb kognitív terheléssel jusson el egy konkrét viselkedésig. Ha a reklámod egyszerre akar edukálni, szórakoztatni, brandet építeni és akciózni, miközben több CTA-t is elszórsz, akkor te magad hozod létre azt a szellemi forgalmi dugót, amiben a vásárló döntése elakad. A jövő marketingese nem még több felületet, még több hirdetésvariánst és még több technikai trükköt keres, hanem azt kérdezi: hogyan tudom a kampányomat úgy megtervezni, hogy az egyes érintkezési pontokban csak egy-egy egyszerű, kompatibilis inger–válasz párost kérjek? Aki ezt megérti, annak a kampányai stabilabban fognak teljesíteni, kevesebb ideges kapkodással és kevesebb „még egy akcióval hátha megindul” típusú pánikreakcióval. Aki pedig továbbra is figyelmen kívül hagyja, hogy az emberi agy nem az ő hirdetése miatt létezik, az előbb-utóbb meg fogja tapasztalni, hogy nem a konkurencia, hanem a fogyasztó kognitív határai verik szét a kampányait.

Szakértő válaszol – gyakori kérdések

Mit jelent a pszichológiai refrakter stádium a gyakorlatban egy Facebook- vagy Google-hirdetésnél?

A pszichológiai refrakter stádium a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználó agya egyszerre csak egy döntést tud hatékonyan „lefuttatni”. Ha a hirdetésed egy olyan pillanatban jelenik meg, amikor a felhasználó már épp reagál valami másra (üzenet, értesítés, másik poszt), akkor a te ingereddel kapcsolatos döntés automatikusan késik vagy elmarad. Ha ráadásul a kreatívban több cselekvést is kérsz (nézd meg, iratkozz fel, vásárolj), akkor ezzel még tovább növeled a valószínűségét, hogy a válaszszervezés elakad. Ennek csökkentésére érdemes minden kreatívnál egyetlen fő CTA-ra építeni, és a többi kívánt viselkedést későbbi lépésekre – más hirdetésekre, remarketingre, hírlevélre – hagyni.

Hogyan tudom felmérni, hogy egy reklámom túl sok információt tartalmaz-e?

Egy egyszerű, de hatékony szűrő: olvasd el a saját hirdetésedet hangosan, és próbáld meg egy mondatban megfogalmazni, mit vársz el a fogyasztótól. Ha ez a mondat többféle viselkedést tartalmaz („nézze meg a videót, utána iratkozzon fel, és legkésőbb holnap vásároljon is”), akkor jó eséllyel túlterhelt az üzenet. Vizuálisan is tesztelhetsz: mutasd meg valakinek a kreatívot 3–4 másodpercre, majd kérdezd meg, mit jegyzett meg belőle, és mit gondol, mi lett volna a feladata. Ha a válasz bizonytalan vagy többféle, akkor a reklám túl sok információt próbál átvinni azon az üvegnyakon, ahol a válaszszelekció történik.

Másképp kell tervezni egy magyar KKV reklámját, mint egy multinacionális cégét ezen a téren?

A kognitív korlátok ugyanazok, akár egy multinacionális márka, akár egy magyar KKV reklámáról beszélünk. A különbség az, hogy a nagyvállalatok megengedhetik maguknak a finomhangolt kampánystruktúrát: külön kreatív brandre, külön edukációra, külön akcióra, külön remarketingre. A hazai mikrovállalkozók gyakran kénytelenek egyetlen hirdetésben több célt is megfogalmazni. Éppen ezért nekik még fontosabb, hogy tudatosan szűkítsenek: inkább fussanak egymás után három egyszerű, jól fókuszált hirdetést, mint egyetlen túlzsúfolt kreatívot. A pszichológiai refrakter stádium mindenkire vonatkozik, de a kisebb költségvetésű cégek kevesebb hibát engedhetnek meg maguknak.

Lehet-e mégis összetett üzenetet átadni anélkül, hogy túlterhelném a fogyasztót?

Igen, de nem egyetlen reklámban. Az összetettséget kampányszinten érdemes kezelni, nem kreatívs szinten. Az első érintkezési pont lehet nagyon egyszerű: figyelemfelkeltés és egyetlen CTA. A következő szinten jöhet az edukáció (például blogcikk, videó), ahol több információ fér bele, de ott már nem kérsz azonnali vásárlást. Csak azután érdemes vásárlásra ösztönözni, hogy a fogyasztó már végigment ezen a folyamaton. Dajka Gábor tapasztalata szerint azok az ügyfelek járnak jól, akik nem akarnak egyetlen hirdetésből mindent „kiszorítani”, hanem elfogadják, hogy az emberi figyelem korlátai miatt a kampányt lépésekre kell bontani.

Mennyi figyelmet kell szentelnem ezeknek a pszichológiai elveknek, ha „csak” egy egyszerű kampányt futtatok?

Ha pénzt költesz hirdetésre, akkor már nem „csak” kampányról beszélünk. Minden elköltött forint mögött ott van az a kérdés, hogy a fogyasztó agyának szűk keresztmetszetét figyelembe vetted-e. Nem kell doktori szintű elméleti tudás, de az alapelvek – egy üzenet, egy fő CTA, kompatibilis inger–válasz páros, a döntési lépések szétválasztása – olyan szint, amit minden vállalkozó és marketinges el tud sajátítani. Ezeket az alapokat részben a gyakorlatban, részben olyan összefoglaló művekből lehet megtanulni, mint az Online Marketing és Pszichológia, amely kifejezetten a magyar piac sajátosságaira épít.

Ajánlott magyar videó/podcast

Ha szeretnél még jobban rálátni arra, hogyan működik az emberi emlékezet és figyelem a reklámok világában, nézd meg ezt a videót:

Források

  • Greenwald, A. G., & Shulman, H. G. (1973). On doing two things at once. Journal of Experimental Psychology, 101(1), 70–76. Elérhető itt.
  • Pashler, H. (1994). Dual-task interference in simple tasks: Data and theory. Psychological Bulletin, 116(2), 220–244. Elérhető itt.
  • Dajka Gábor (2023): Online Marketing és Pszichológia. Webshop: webshop.dajka-gabor.hu.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

A TV-reklámok fejlődése

A televíziós reklámról sokan úgy beszélnek, mintha egy letűnt korszak mellékterméke lenne: „régen működött, ma már minden online van”. Marketingesként én ezt túl kényelmes álláspontnak tartom. Nem azért, mert a digitális csatornák ne lennének meghatározóak, hanem azért, mert a „TV” ma már nem egyetlen dolgot jelent. A lineáris csatornák mellett ott van a szolgáltatói videótár,...

Hülyeség: a szteroiddal felpumpált marketing

Az online marketingben van egy veszélyes félreértés, amit újra és újra látok: mintha a marketing egyenlő lenne a „forgalomfelpumpálással”. Pedig a marketing valójában üzleti döntések láncolata: mit ígérsz, kinek ígéred, milyen csatornán, milyen bizonyítékokkal, és milyen következményekkel. A rossz marketinges ezt lebutítja egyetlen célra: minél gyorsabban minél több embert átterelni valamilyen felületre, aztán „majd csak...

Cégvezetőként ezt tanuld a Cobra Kai mesterétől

Ha valaki azt mondja, hogy egy tinédzser-karatés sorozatból fogsz vezetői leckéket tanulni, első reakcióként jogosan felvonod a szemöldököd. Mégis, a Cobra Kai azért érdekes cégvezetői szemmel, mert nagyon tisztán mutatja meg azt, amit a legtöbb vállalkozó a saját bőrén tanul meg: a teljesítmény nem „jófejségből” születik, hanem elvárásokból, következetességből, és abból, hogy a vezető felvállalja...

Manipuláció: Nosztalgia a marketingben

Az „Emlékszel erre?” mondatnak van egy különös ereje: nem információt kér, hanem állapotot indít el. Abban a pillanatban, hogy válaszolsz rá, már nem kívülről figyeled az üzenetet, hanem benne vagy. Egy közös emlék, egy közös korszak, egy közös „mi” születik, és ezzel együtt automatikusan gyengül a kérdés, amit józan vállalkozóként, állampolgárként vagy vezetőként fel kellene...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025