Hogyan rombolja a piacot a rövid élettartam?

Főbb pontok:

Magyarországon a webáruházak és marketinges vállalkozások száma rohamosan nő. Manapság szinte már annyi új webáruház nyílik, mint ahány marketinges cég jelenik meg a piacon. Azonban a valóság az, hogy ezek a vállalkozások döntő többsége nem éri meg az első év végét. Mi ennek az oka, és miért rombolják ezek a cégek a piacot?

A Marketingesek Szerepe a Piac Rombolásában

Az úgynevezett „marketingesek” egy része, akik alig rendelkeznek valódi szakmai tudással, ingyenes konzultációkkal és azonnali rendelkezésre állással próbálják elcsábítani az ügyfeleket. Ezzel nem csak a saját szaktudásuk árát devalválják, hanem a valódi szakemberek munkájának értékét is aláássák. Az ügyfelek sokszor nem veszik észre, hogy az ingyenes konzultációk mögött nincs komoly szakmai háttér, és a gyorsan összecsapott megoldások gyakran több kárt okoznak, mint hasznot.

A piacot tovább rombolja az a mentalitás, hogy mindenki marketingesnek állhat, ha elolvas egy-két könyvet vagy részt vesz egy online kurzuson. Az ilyen „képzett” marketingesek gyorsan megjelennek a piacon, de mivel nem rendelkeznek tapasztalattal, hibás stratégiákkal és félmegoldásokkal próbálnak érvényesülni. Ez nem csak a vállalkozókat vezeti félre, hanem a szakma presztízsét is csökkenti. A bohóckodás és a valódi stratégiai gondolkodás hiánya hosszú távon károsítja a piacot.

A Hobbi Webáruházak Kártékony Hatása

A webáruház tulajdonosok másik csoportja – gyakran hobbi webáruházak vezetői – szintén hozzájárulnak a piac rombolásához. Az „adjuk olcsóbban, mint a konkurens” stratégia a legalapvetőbb és legveszélyesebb hibák közé tartozik. Azok a kezdő vállalkozók, akik a versenytársak alá ígérnek, gyorsan eljutnak oda, hogy veszteségesen működnek, és végül kénytelenek bezárni a boltot.

Az olcsóbb árképzés rövid távon talán vonzó lehet a vásárlók számára, de hosszú távon komoly károkat okoz mind a vállalkozásnak, mind a piacnak. A nehezen összespórolt pénzt sokan két népszerű hirdetési csatornába, például a Google Ads-be és a Facebook-hirdetésekbe öntik, abban a hitben, hogy ez elég lesz a sikerhez. Azonban a megfelelő stratégia nélkül ezek a hirdetések gyakran nem hoznak eredményt, és a vállalkozók csak pénzt égetnek el. Ez pedig nemcsak nekik okoz kárt, hanem megdrágítja a hirdetési költségeket más, tapasztaltabb vállalkozások számára is.

Miért Nem Élik Meg Az Első Évet?

A probléma egyik gyökere az, hogy sok kezdő vállalkozó nincs felkészülve a piaci versenyre, és nem rendelkezik sem megfelelő üzleti tervvel, sem stratégiával. A marketingesek és webáruházak egyaránt hajlamosak arra, hogy rövid távú megoldásokra építsenek, miközben hiányzik a hosszú távú stratégiai gondolkodás.

A marketingeseknél gyakori, hogy azonnali eredményeket ígérnek, miközben az üzleti sikerhez elengedhetetlen a jól kidolgozott, hosszú távú marketing stratégia. Hasonlóan, a hobbi webáruház tulajdonosok sokszor nincsenek tisztában a piaci trendekkel és a fogyasztói magatartással, így nem tudják, hogyan építsenek fel egy fenntartható üzletet.

Az első év gyakran a tanulásé és a hibáké, de ezek a hibák sokszor annyira súlyosak, hogy a vállalkozások már ekkor elbuknak. Ha nincs megfelelő üzleti terv, ha a hirdetési költségek megnőnek, vagy ha a piaci árverseny túlságosan agresszív, akkor a vállalkozások nem lesznek képesek fennmaradni.

Mit Lehet Tenni?

Az első lépés, hogy felismerjük: a marketing és az e-kereskedelem nem egyenlő az azonnali sikerrel. Mindkét terület komoly szakmai tudást és hosszú távú gondolkodást igényel. Fontos, hogy a vállalkozók szakértőkkel konzultáljanak és alaposan felkészüljenek, mielőtt belevágnának a vállalkozásba.

A marketingeseknek el kell fogadniuk, hogy nem lehet ingyenes tanácsokkal és rögtönzött megoldásokkal valódi értéket teremteni. Ehelyett az ügyfelekkel való partnerségre kell törekedni, ahol a minőség és a stratégia áll a középpontban.

A webáruház tulajdonosoknak pedig meg kell érteniük, hogy az árképzés nem lehet az egyetlen eszköz a versenyben. A minőségi termékek, az ügyfélélmény és a marketingstratégia mind-mind fontos szerepet játszanak abban, hogy egy webáruház hosszú távon is sikeres legyen.

Összegzés

A marketingesek és a webáruház tulajdonosok rövidlátó stratégiái rombolják a piacot Magyarországon. Az ingyenes tanácsok és a hamis ígéretek aláássák a marketing szakma hitelességét, míg a webáruházak olcsósági versenye megemeli a hirdetési költségeket, és rövid távon veszteséges működéshez vezet. A megoldás a hosszú távú stratégiai gondolkodásban és a valódi szakértelemben rejlik. Csak így lehet fenntartható és sikeres vállalkozást építeni az online térben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Human like robot and artificial intelligence

Adatvezérelt marketing és mesterséges intelligencia

Ha a XX. század a tömegmédia kora volt, akkor a XXI. század második negyede az adatvezérelt marketingé: a vállalatok már nem becslésekre, hanem valós idejű viselkedési jelekre építik döntéseiket. A Gartner 2025-ös technológiai előrejelzése szerint a világ IT-költése 7,9 %-kal nő, amelynek oroszlánrészét az AI-fejlesztések és az ezekhez kapcsolódó infrastruktúra viszik el. Ugyanakkor a generatív...
Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...

Itt érsz el

© Copyright 2025