Ray Kroc neve sokaknak egyet jelent a McDonald’s felemelkedésével, de ha marketingtanácsokról beszélünk, akkor érdemes rögtön tisztázni egy félreértést: Kroc nem „reklámötletekkel” épített birodalmat. Amit ő marketingnek csinált, az valójában üzleti rendszerépítés volt. És ez a rész az, amit a legtöbb vállalkozó ma is félreért, főleg akkor, amikor azt mondja: „nekem csak több vevő kell”. A több vevő nem cél, hanem következmény. A kérdés inkább az, hogy van-e olyan ajánlatod és működésed, amit nagy mennyiségben is képes vagy ugyanazzal a színvonallal teljesíteni. Ray Kroc történetének ereje szerintem pont abban áll, hogy egy már működő ötletet látott meg, majd üzleti fegyelemmel, standardokkal és terjeszkedési logikával skálázhatóvá tette. Nem attól lett erős a márka, mert jó plakátja volt, hanem mert ugyanazt az élményt tudta adni újra és újra.
Ha a „Ray Kroc marketing tanácsai” kifejezést komolyan vesszük, akkor nem a hirdetési felületek listáját kell keresni, hanem azt a gondolkodásmódot, amelyben a marketing egy ígéret. A márka pedig nem szlogen, hanem egy következetesen ismétlődő tapasztalat. A vásárló nem elemzi túl: azt nézi, hogy amit egyszer kapott, azt megkapja-e másodszor is. A marketing tehát nem ott kezdődik, hogy mit posztolsz, hanem ott, hogy mi történik, amikor megérkezik az ügyfél. És ez az a pont, ahol a legtöbb magyar vállalkozás elvérzik: a reklámra még rászánja magát, de a működést, a folyamatokat, az ügyfélkezelést, a minőségbiztosítást, a csapat betanítását már „majd valahogy megoldjuk” alapon kezeli. Ray Kroc szemlélete ennek az ellentéte. Ő abban hitt, hogy a rendszer adja a biztonságot, a biztonság adja az ismételt vásárlást, az ismételt vásárlás pedig felépíti a márkát. A cikkben ezt bontom le úgy, hogy ne csak „McDonald’s-sztori” legyen, hanem kőkeményen használható vállalkozói és marketinges gondolkodás: magyar KKV-kra, online és offline működésre, B2C-re és B2B-re is.
A marketing ígéret, amit a működésnek kell betartania
Ray Kroc marketinghez való viszonya szerintem ott érthető meg, amikor rájössz: számára a marketing nem kampány, hanem fegyelem. A vevő fejében a márka egy elváráscsomag. Ha egyszer megtapasztalta, hogy gyorsan kiszolgálják, tiszta a hely, és nem kell találgatnia, mit kap, akkor legközelebb már nem „választ”, hanem visszamegy. Ez üzletileg óriási előny, mert csökkenti a döntési súrlódást. Egy átlagos magyar vállalkozónál ez úgy néz ki, hogy hirdet, jön pár érdeklődő, majd a rendszer szétesik: lassú válaszidő, elfogyó készlet, összevissza árak, bizonytalan tájékoztatás, reklamáció. Ekkor a vállalkozó sokszor arra jut, hogy „nem működik a marketing”. Nem a marketing nem működik, hanem a működés nem bírja el a marketinget. Ray Kroc üzenete ebből a szempontból egyszerű: először legyen olyan terméked és szolgáltatásod, amit stabilan tudsz hozni, utána érdemes nagyítani.
Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar piacon rengeteg a „marketing-sérült” vállalkozó: nem azért, mert a hirdetési rendszer eleve rossz, hanem mert a vállalkozás nincs felkészítve arra, hogy megnőjön. A Kroc-féle gondolkodás arra kényszerít, hogy a marketinget ne külön szakmának lásd, hanem a cég egészének részeként. Az ügyfélszolgálat, a logisztika, a számlázás, az ajánlatstruktúra és a csapat viselkedése mind marketing. Ha bármelyik gyenge, akkor a reklám felgyorsítja a problémát, nem a bevételt. A „működés betartja az ígéretet” elv ma különösen érvényes, mert az online vélemények és a közösségi média pillanatok alatt láthatóvá teszik a hibákat. A vállalkozó nem bújhat el. És ez jó hír is, mert aki rendbe rakja a működését, az tartós előnyt tud építeni. Ha érdekelnek azok a pszichológiai mechanizmusok, amelyek miatt a vevő a kiszámíthatóságra reagál, akkor ebbe a logikába illeszkedik az Online Marketing és Pszichológia szemlélete is: nem eszközöket tanít, hanem alapokat, amelyekkel a vevői döntések és elvárások érthetőbbé válnak.
„A marketing nem az, amit mondasz magadról, hanem az, amit a vevő következetesen megtapasztal.” – Dajka Gábor
Az egyszerű termék és a gyors kiszolgálás mint marketingüzenet
Ray Kroc egyik legerősebb, ma is aktuális „marketingtanácsa” szerintem az, hogy a kínálatot és a folyamatot egyszerűsíteni kell. A McDonald’s korai sikerének egyik okaként gyakran említik, hogy a menü kifejezetten szűk volt, és ez lehetővé tette a gyors, egyenletes kiszolgálást. Ez nem csak költség- és termelési kérdés. Ez kommunikáció is. Minél egyszerűbb az ajánlat, annál könnyebb megérteni, annál könnyebb elmondani, és annál könnyebb jól teljesíteni. Ezt a legtöbb vállalkozó ma is alábecsüli. Azt hiszi, hogy ha mindent kínál, akkor több esélye van eladni. A valóságban sokszor pont fordítva történik: a túl sok opció elbizonytalanítja a vevőt, a csapat hibázik, a gyártás vagy szolgáltatás szétesik, az ügyfél pedig csalódik. Ilyenkor a marketing nem tud megtartani, mert nincs mit megtartania.
Tegyük fel, hogy van egy szolgáltatásod, mondjuk tanácsadás, tréning, kivitelezés vagy webáruház. Ha öt csomagod van, mindegyik más néven, más ígérettel, más árképzéssel, és még „egyedit is adsz, mert minden ügyfél más”, akkor valójában saját magad ellen dolgozol. Az egyszerűsítés nem azt jelenti, hogy butítasz, hanem azt, hogy rendszerezel. Ray Kroc logikája alapján érdemes feltenni pár kellemetlen kérdést: mi az a 1–2 termék vagy szolgáltatás, amit a legstabilabban tudsz szállítani? Mi az, amire a leggyakrabban van igény? Mi az, amin a legkisebb a hibázási esély? Ha ezt megtalálod, akkor a marketinged is tisztul. Nem kell mindenkinek mindent mondanod, elég egy nagyon tiszta üzenet. A gyorsaság pedig nem csak sebesség: gyors válaszidő, gyors döntés, gyors ügyfélút. Online térben ez ugyanúgy igaz: ha a weboldalad lassú, a rendelés bonyolult, az ügyfélszolgálat napokig nem reagál, akkor hiába a kreatív kampány. Ray Kroc szemléletében a gyorsaság a vevő tisztelete. És ezt a vevő érzi.
A franchise nem terjeszkedés, hanem kontrollált másolhatóság
Ha Ray Kroc marketingtanácsait egy mondatban kellene összefoglalnom, akkor így hangzana: csak azt érdemes nagyítani, amit képes vagy megtanítani. A franchise modell lényege ugyanis nem a terjeszkedési vágy, hanem az ismételhetőség. Kroc abban volt könyörtelen, hogy a márka nem lehet „mindenkinek a saját ízlése szerint”. A vevőnek nem az a jó, ha minden helyen más a termék, más a kiszolgálás és más a hangulat. A vevőnek az a jó, ha felismeri: „itt tudom, mire számítsak”. Ez marketingelőny, de a hátterében működés van: standard műveletek, oktatás, ellenőrzés, beszállítói logika. Ezt a magyar vállalkozók gyakran „multis merevségnek” címkézik, pedig nem erről szól. Arról szól, hogy a minőség nem vélemény, hanem folyamat.
Magyar KKV-ként is lehet „franchise-szerűen” gondolkodni akkor is, ha soha nem akarsz franchise-hálózatot. Például: ha alvállalkozókkal dolgozol, ha viszonteladókat építesz, ha értékesítő partnereid vannak, vagy ha több telephelyet tervezel. Ilyenkor ugyanaz a kérdés: tudod-e dokumentálni, mi a jó teljesítés, és tudod-e ezt betanítani? Dajka Gábor tapasztalata szerint a legtöbb vállalkozás azért nem tud skálázódni, mert a tudás „a fejben van”, nem a rendszerben. A tulajdonos mindent kézben tart, mert fél, hogy más elrontja. A félelem érthető, csak üzletileg drága: így a cég a tulajdonos idejére van kötve. Ray Kroc ebből a csapdából úgy jött ki, hogy nem „tehetségekre” épített, hanem szerepekre és szabványokra. Ez nem csapatellenes hozzáállás, hanem vállalkozásbarát. A csapatnak is könnyebb, ha pontosan tudja, mi a feladat, mi a mérce, mi az elvárt viselkedés. A marketing pedig így lesz őszinte: nem ígérsz olyat, amit nem tudsz teljesíteni, mert a rendszered eleve úgy van felépítve, hogy teljesítsen.
A helyszín és a „valós” jelenlét mint márkaépítés
Ray Kroc szemléletében a hely nem „mellékes”, hanem üzleti fegyver. Nem azért, mert a jó helyen több ember sétál el, hanem mert a jelenlét önmagában kommunikál. Egy forgalmas ponton lévő üzlet azt üzeni: ez a cég létezik, stabil, könnyen elérhető. A magyar vállalkozók egy része ma kizárólag online gondolkodik, más része pedig még mindig azt hiszi, hogy a jó hely önmagában elég. Mindkettő félmegoldás. Kroc gondolkodásából szerintem az emelhető át a legjobban, hogy a helyszín nem romantika, hanem matematika és kontroll. Ha rossz a hely, drágább lesz a vevőszerzés. Ha jó a hely, olcsóbb. Ugyanez igaz online is: ha csak bérelt felületeken vagy jelen (csak közösségi média, csak piacterek), akkor a jelenléted kiszolgáltatott. Ha van saját „ingatlanod” az online térben (saját weboldal, saját adatbázis, saját hírlevél, saját ügyfélkapcsolati rendszer), akkor nagyobb a kontrollod. Ez nem technikai részlet, hanem üzleti stabilitás.
Egy átlagos magyar KKV-nál a „helyszín” kérdés sokszor úgy jön elő, hogy a vállalkozó panaszkodik: „drágák a hirdetések”. Ilyenkor én mindig visszakérdezek: mennyi saját csatornád van? Mekkora a visszatérő ügyfél arány? Van-e olyan ajánlatod, ami miatt az ügyfél nem egyszer, hanem többször vásárol? Ray Kroc világában a helyszínre építés összefügg a visszatéréssel: ha a vevő könnyen elér, és azt kapja, amit vár, akkor nem kell újra „meggyőzni”. A magyar piacon ez különösen fontos, mert sok szektorban kicsi a piac, gyorsan telítődik, és ha mindig új vevőket üldözöl, akkor folyamatos költségspirálba kerülsz. A stabil vállalkozás nem csak vevőt szerez, hanem közönséget épít. A közönség pedig ott épül, ahol te kontrollálsz: saját felületeken, saját adatbázisban, saját folyamatokban. Kroc tanácsa modern nyelvre fordítva: ne csak a forgalmat nézd, nézd azt is, hol és mennyire vagy kiszolgáltatott.
Ár-érték stratégia árérzékeny piacon
Ray Kroc marketinglogikájában az ár soha nem önmagában szerepelt, hanem az értékérzettel együtt. Az olcsóság önmagában nem stratégia. Az olcsóság legfeljebb belépő, de ha a vállalkozás csak erre épít, akkor egy idő után nem marad mozgástere: nem tud béreket emelni, nem tud fejleszteni, nem tud minőséget tartani. A magyar piac ráadásul sok szektorban árérzékeny, és ezt a vállalkozók gyakran úgy értelmezik, hogy „akkor mindenképp olcsón kell adni”. Én ezzel vitatkozom. Árérzékeny piacon még jobban kell érteni az érték kommunikációját. A vevő nem azt kérdezi, hogy mennyibe kerül, hanem azt, hogy megéri-e. A megéri kérdésre pedig nem csak az árcédula válaszol, hanem a bizalom, a kiszámíthatóság, a garancia, a szállítás, a kommunikáció minősége. Ray Kroc ebből a szempontból nem „akciózott”, hanem rendszert adott olcsóbb áron, mint a konkurencia: gyors, tiszta, egyszerű élményt.
Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar vállalkozók egyik leggyakoribb hibája, hogy az árban próbálnak nyerni olyan helyzetben, ahol inkább ajánlatban kellene. Ha a terméked vagy szolgáltatásod drágább, akkor nem mentegetőzni kell, hanem érthetővé tenni, miért kerül annyiba. Ha olcsóbb vagy, akkor pedig nem büszkélkedni kell vele, hanem vigyázni, nehogy a vevő azt feltételezze: gyengébb a minőség. A Ray Kroc-féle szemlélet ma azt jelenti: építs belépő ajánlatot, ami könnyen kipróbálható, és legyen egy világos út felfelé, ahol a vevő több értéket kap, és te több árrést. Ez nem „trükk”, hanem üzleti tisztaság. Ha webáruházad van, gondolkodj csomagokban és kiegészítőkben. Ha szolgáltató vagy, gondolkodj alapcsomagban és prémium csomagban. És a legfontosabb: ne menj bele folyamatos árharcba csak azért, mert a konkurens kiírta, hogy -20%. Az ilyen verseny ritkán épít márkát. Ray Kroc tanácsát ma így fordítanám le: árazni lehet okosan, de csak akkor, ha a működésed is okos. Különben a kedvezmény nem növekedést hoz, hanem fáradtságot.
Reklám helyett ismételhető üzenet és következetes arculat
Ray Kroc marketingtanácsai között van egy csendes, de nagyon erős elem: az üzenet legyen egyszerű és ismételhető. Nem azért, mert a vevő „butább”, hanem mert a vevő elfoglalt. A legtöbb ember nem azért nem vásárol, mert nem érdekli, hanem mert nem érti gyorsan, miről van szó, és nincs kedve nyomozni. A McDonald’s márkaépítése azért volt hatékony, mert nem akart egyszerre tíz dolgot mondani. Egyértelművé tette, hogy mit kapsz: gyors kiszolgálást, ismerős ízeket, megbízható minőséget. Ezt a vállalkozók gyakran úgy próbálják utánozni, hogy agresszívan hirdetnek. Pedig a tanulság inkább az, hogy legyen egy fő állításod, és azt ismételd úgy, hogy minden csatornán ugyanazt jelentsen. Ha ma ránézek sok magyar cég kommunikációjára, azt látom: Instagramon „prémium”, a weboldalon „olcsó”, a hirdetésben „gyors”, az ügyfélszolgálat viszont lassú. A vevő ebből nem „sokoldalúságot” lát, hanem ellentmondást.
Az ismételhetőség nem csak szöveg. Arculat, fotóstílus, hangnem, ígéret, garancia, ügyfélkezelés. A Kroc-féle gondolkodás ma különösen fontos, mert a vállalkozók túl sok inger között próbálnak kitűnni, és ilyenkor gyakran kapkodnak: egyik héten új szlogen, másik héten új célcsoport, harmadik héten új termék. Ez belülről izgalmasnak tűnhet, de kívülről bizalomromboló. A márka akkor épül, ha a vevő azt érzi: „ez a cég tudja, kicsoda, és tudja, mit csinál”. Ha ezt akarod megvalósítani, akkor javaslom, hogy csinálj egy egyszerű „üzenet-házat” magadnak: egy mondatban mi az ígéreted, három pontban miért vagy hihető, és egy mondatban mit kérsz a vevőtől. Ezután nézd végig a weboldalad, hirdetéseid, posztjaid: minden ezt támogatja, vagy csak zaj? Ray Kroc marketingtanácsa itt nem technikai, hanem vezetői: döntsd el, mit képviselsz, és tartsd magad hozzá akkor is, amikor épp csábító lenne valami új.
Mit vihetsz át a Ray Kroc-féle szemléletből egy magyar KKV-ba
Ahhoz, hogy a „Ray Kroc marketing tanácsai” ne inspirációs poszt maradjon, hanem működő stratégia, érdemes lefordítani konkrét vállalkozói lépésekre. Az alábbi táblázat nem a McDonald’s másolása, hanem a gondolkodásmód átemelése: hogyan lesz a marketingből rendszer, hogyan lesz az ígéretből teljesítés, és hogyan lesz a növekedésből kontrollált növekedés. Ha csak egy dolgot viszel el ebből a cikkből, akkor azt vidd el, hogy a marketinged nem lehet erősebb, mint a működésed. Ha ezt elfogadod, akkor a következő lépések már nem „marketingtrükkök” lesznek, hanem cégépítés.
| Ray Kroc-féle elv | Mit jelent a gyakorlatban | Mit csinálj vele magyar vállalkozóként |
|---|---|---|
| Kiszámíthatóság | A vevő ugyanazt várja, és ugyanazt kapja | Írd le a szolgáltatási standardot, és mérd a betartását (válaszidő, minőség, panaszkezelés) |
| Egyszerű kínálat | Kevesebb opció, kevesebb hiba, gyorsabb döntés | Vágd le a „mindent is” csomagokat, és építs 2–3 tiszta ajánlatot |
| Másolhatóság | A cég nem emberfüggő, hanem rendszerfüggő | Készíts betanítási anyagot: checklista, forgatókönyv, minőségi mérce |
| Hely és jelenlét | A könnyű elérhetőség csökkenti a vevőszerzési költséget | Offline: helyszínelemzés; online: saját csatornák (weboldal, email, adatbázis) erősítése |
| Érték alapú ár | Az ár nem önmagában számít, hanem a „megéri” érzés | Építs belépő ajánlatot és prémium csomagot, és kommunikáld a különbséget |
90 napos akcióterv Ray Kroc logikájával
A következő 90 napos terv nem „kampány”, hanem vállalkozásépítési program. A cél az, hogy a marketinged ne nagyobb hanggal, hanem nagyobb stabilitással növekedjen. Ha ezt végigviszed, nem csak több érdeklődőt fogsz kapni, hanem nagyobb eséllyel marad is nálad a vevő, és kisebb eséllyel ég ki a csapatod. A Ray Kroc-féle gondolkodás ebben a keretben működik a legjobban: előbb rend, aztán növekedés.
- 0–30. nap: standardok és szűkítés. Írd le a top 10 ügyfélhelyzetet (érdeklődés, rendelés, reklamáció, visszakérdezés), és készíts hozzájuk egységes válasz- és folyamatvázat. Vágd le a kínálatod 20%-át, ami a legtöbb hibát hozza.
- 31–60. nap: mérés és betanítás. Állíts be 5 egyszerű mérőszámot (válaszidő, átfutási idő, hibaarány, visszatérők aránya, ajánlások aránya). Kezdj betanítani: videó, írott anyag, checklista.
- 61–90. nap: kontrollált növekedés. Indíts marketinget úgy, hogy a kapacitásodhoz igazítod. Ne „mindent egyszerre”, hanem egy ajánlat, egy csatorna, egy cél. Ha bírja a rendszer, akkor lépsz tovább.
Diagnosztikai miniteszt: mennyire „másolható” a marketinged
Ez a rövid önellenőrzés segít megérteni, hogy a marketinged mögött van-e olyan működés, ami bírja a növekedést. Nem kell túlgondolni: a cél az őszinteség. Ha sok „nem” jön ki, az nem szégyen, hanem irány a fejlesztésre. Ray Kroc szemlélete alapján a „nem”-ek azt mutatják meg, hol fog elszakadni a cérna, amikor megjön a forgalom.
- Tudod egy mondatban megfogalmazni az ajánlatod ígéretét?
- Van leírt folyamatod arra, mi történik az érdeklődéstől a teljesítésig?
- Ugyanazt a minőséget tudod hozni hétfőn és pénteken is?
- Van mérőszámod a válaszidőre és tartod is?
- Ha holnap felvennél egy új embert, lenne mit a kezébe adni betanításhoz?
- Az árképzésed következetes, vagy „érzésre” változik?
- Van panaszkezelési protokollod, vagy minden reklamáció improvizáció?
- A weboldalad / értékesítési oldalad egyértelműen vezet, vagy túl sok mindent akar egyszerre?
- A marketinged egy fő üzenetre épül, vagy hetente új narratívát keresel?
- Van visszatérő vevői stratégiád, vagy mindig új vevőt vadászol?
Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint
Ray Kroc történetében engem nem a „McDonald’s-méret” érdekel, hanem az a kíméletlen józanság, amivel a marketinget a helyére tette. A legtöbb vállalkozó ma is abban ringatja magát, hogy a marketing egy külön doboz: ha rossz a forgalom, akkor „rá kell húzni” még egy kis hirdetést, még egy kis kreatívot, még egy új csatornát. Ez a gondolkodás rövid távon néha működik, hosszú távon viszont tönkreteszi a céget, mert elrejti a valós problémát: nincs olyan rendszered, ami megtartaná a vevőt, és nincs olyan vezetői fegyelem, ami stabil minőséget építene. A marketing ilyenkor nem megoldás, hanem gyorsító. Felgyorsítja a hibákat, a konfliktusokat, a rossz értékeléseket, a csapat szétesését. Ezt sokan nem szeretik hallani, mert kényelmetlen. Viszont én üzletileg így látom: aki a működésén dolgozik, az később olcsóbban szerez vevőt, és több ideje marad vezetni.
ENTJ-szerűen, egyenesen: ha a vállalkozásod nem kiszámítható, akkor ne akarj nagyobb figyelmet rá. Előbb tedd rendbe, amit ígérsz, és csak utána hangosítsd fel. A vevő nem ellened van, csak nem akar csalódni. A marketing pedig nem azért nehéz, mert „már mindenki hirdet”, hanem azért, mert a vevő ma gyorsabban rájön, ha nem vagy összerakva. Ray Kroc nem kedves volt, hanem következetes. És pont ezért lett szerethető a márka: mert a vevő biztonságban érezte magát benne. Ha ezt a logikát átveszed, akkor a marketing nem stressz lesz, hanem stabil növekedés. Nem egyik napról a másikra, de tartósan. Ez az a fajta eredmény, amire érdemes céget építeni.
Szakértő válaszol – gyakori kérdések
Ray Kroc marketingtanácsai ma is működnek, amikor minden digitalizált?
Igen, mert a lényege nem az volt, hogy hol hirdetsz, hanem az, hogy mit ígérsz és mit tudsz teljesíteni. A digitális világ csak felgyorsította a visszajelzést: ha jó vagy, gyorsabban terjed a híred; ha rossz vagy, gyorsabban látszik a hiba. A Kroc-féle gondolkodás ezért ma talán még aktuálisabb: standardok, egyszerű ajánlat, gyors ügyfélút, következetes élmény. A csatorna más, a logika ugyanaz.
Mit jelent a „másolhatóság” egy egyszemélyes vállalkozásnál?
Azt, hogy a szolgáltatásod ne a hangulatodtól és a napi energiaszintedtől függjön. Egyszemélyes cégként is lehet standardokat bevezetni: válaszsablonok, ajánlatstruktúra, időkeretek, checklista a teljesítéshez. Ez nem merevség, hanem tehermentesítés. Ha egyszer te is szeretnél szabadnapot, betegszabadságot vagy növekedést, akkor a fejedben lévő tudást át kell tenned rendszerbe.
Magyarországon, árérzékeny piacon nem muszáj olcsón adni?
Nem muszáj, de muszáj érthetően kommunikálni az értéket. Az árérzékenység nem azt jelenti, hogy mindenki a legolcsóbbat veszi, hanem azt, hogy a vevő sokszor bizonytalan, és fél, hogy rosszul dönt. Ha te csökkented ezt a félelmet (garancia, referencia, egyértelmű ajánlat, kiszámítható kiszolgálás), akkor nem az ár lesz az egyetlen kapaszkodó. A folyamatos árharc viszont ritkán épít tartós vállalkozást.
Hogyan tudom a Kroc-féle egyszerűséget alkalmazni, ha sokféle ügyfelem van?
Nem az ügyfeleidet kell „összenyomni”, hanem az ajánlatodat kell rendszerezni. Sokféle ügyfél esetén is lehet 2–3 alapcsomagod, amelyek ugyanarra a problémára adnak megoldást különböző mélységben. A cél az, hogy a vevő gyorsan megértse, melyik neki való, te pedig gyorsan és jól tudj teljesíteni. Az egyszerűség nem a piac szűkítése, hanem a döntés és a teljesítés tisztítása.
Ajánlott magyar videó/podcast
Ha szeretnéd egyben látni azt a gondolatot, hogy a marketing önmagában miért nem elég egy sikeres vállalkozáshoz (és miért kell mögé üzleti rendszer), akkor ezt a videót ajánlom:
















