Az, hogy egy korszak mit tart „jó vezetésnek”, többnyire többet árul el a korról, mint magukról a vezetőkről. A XX. század elején a gépekhez igazítottuk az embereket; ma egyre inkább az emberekhez igazítjuk a rendszereket. A vezetési stílusok története ezért nem pusztán módszertani kalendárium, hanem tükrünk: mit gondolunk a munkáról, a hatalomról, a méltányosságról – és arról, mi tart fenn közösségeket. A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karán megjelent, a vezetési stílusok múltját és jelenét áttekintő tanulmány a hazai szakirodalomban is kiemelkedően rendszeres szemléletet kínál: jól látszik belőle, hogy a „vezetés” egyszerre szabálykövetés, döntési technika, csoportlélektan és erkölcsi vállalás. Az üzleti valóságban ma nem az a kérdés, melyik az „egy igaz” stílus, hanem az, hogyan építsen a vezető olyan stílusportfóliót, amely képes egyszerre kezelni a versenyt, az innovációt és az emberi méltóságot. Én abban hiszek, hogy a stílus eszköz, nem identitás: ha identitássá merevedik, elbukik a helyzethez illeszkedésen. A történeti ív ezt a tételt igazolja: az autokratikus hatékonyságkultuszt fokozatosan felváltotta egy viselkedés- és kapcsolatközpontú felfogás, majd a kontingenciaelméletek a környezethez való kalibrálást követelték meg, végül az átalakító és részvételi modellek a motiváció mélyebb rétegeit hívták elő. Miközben a startupok agilis rítusai és a nagyvállalati compliance a saját logikáját kéri számon, a közös nevező változatlan: a vezető a csoportnak dolgozik, nem fordítva. Ebből a pozícióból nézve a történet nem tankönyvi kronológia, hanem egyre tudatosabb alku a szervezet és az egyén között, amelyben a döntések technikája és a bizalom etikája egymást feltételezik.
„A stílus nem jelmez, hanem protokoll: annak a protokollja, hogyan bánunk egymással munka közben.”
A korai vezetéselméletek
A vezetés tudományos vizsgálata a XX. század első harmadában a hatékonyság nyelvén születik meg. Taylor tudományos munkaszervezése, Weber bürokráciaképe és Fayol menedzsmentelvei ugyan mára történelmi hivatkozások, de akkoriban radikális innovációt jelentettek: azt állították, hogy a termelékenység mérhető, a folyamatok racionalizálhatók, a szabályok és a munkamegosztás pedig a szervezeti rend fundamentumai. E megközelítésnek megvolt az erkölcsi rendje is: kiszámíthatóságot ígért a káosz helyett, előrelépési lépcsőket az önkény helyett. Ára viszont az volt, hogy az embert részben alkatrészként kezelte. A „nagy ember” elméleteek – amelyek szerint a vezetés veleszületett tulajdonságokból (karizma, bátorság, intellektus) fakad – ezt az ipari logikát kiegészítették egy heroikus narratívával, de kevéssé adtak használható útmutatót arra, mit is csináljon a vezető hétfő reggel kilenckor. A 30-as évek végének–40-es évek elejének fordulóján jelenik meg az a szemlélet, amely később mindent átrendez: a figyelem a „mi a vezető” kérdéséről a „mit tesz a vezető” kérdésére mozdul el. A Hawthorne-kísérletek nyomán megerősödő humán kapcsolatok irányzat azt üzeni, hogy a teljesítmény nem csupán technikai, hanem társas konstrukció is; a csoportnormák, a legitimáció és a megbecsülés legalább annyira termelékenységi tényezők, mint a jól megírt munkautasítás. Ezzel együtt a klasszikus iskola maradandó tanulsága nem avult el: a tiszta szerepek, a világos folyamatok és a felelősségi mátrix ma is a biztonság előfeltételei. A kérdés inkább az, hogy a „rend” hogyan illeszkedik az emberek működéséhez, és nem fordítva. Az a vezető, aki ezt az ironikus csavart korán megérti, elkerüli a két végletet: nem lesz sem mikro-menedzselő despota, sem „jófej” szabálytalanító, aki a konfliktuskerüléssel termel kockázatot. A korai elméletek valódi ajándéka tehát az, hogy rámutatnak: a rendszer és az ember kölcsönösen alakítják egymást, és a vezető feladata ennek a kölcsönhatásnak az irányítása, nem a teljes kontroll illúziója.
Fordulat a viselkedés felé
A második világháború előtti és utáni években kerül a fókuszba a vezetői magatartás mint kísérletileg is vizsgálható jelenség. Kurt Lewin klasszikus kísérletei három stílus – autokratikus, demokratikus és liberális (laissez-faire) – csoportteljesítményre és légkörre gyakorolt hatását mutatták be. Az eredményeket sokféleképpen értelmezték, de a lényeg ma is használható: az autokratikus stílus gyors, rövid távon magasabb produktumot hozhat, de ellenségesebb klímát és alacsonyabb belső elköteleződést; a demokratikus stílus jobb minőséget és tartósabb motivációt épít; a laissez-faire pedig legtöbbször széteső normákat és ingadozó teljesítményt szül. E kísérletek gyakorlatias fordulatot jeleztek: a vezetés többé nem heroikus tulajdonságkészlet, hanem viselkedési minta, amely megfigyelhető, tanítható, és – ami ennél is fontosabb – kontextusfüggően értékelhető. Erre épülnek az ohiói és michigani kutatások, amelyek két, máig visszhangzó dimenziót emeltek ki: a feladat- (initiating structure) és a beosztott- (consideration) orientációt. A felismerés kézenfekvő, mégis forradalmi: lehetsz egyszerre következetes és emberi; a teljesítmény és a kapcsolatok nem szükségszerűen kizárják egymást. A gyakorlatban innen vezet út Blake és Mouton menedzsmentrácsához (9,9-es „team management”), amely a „kemény az üzlet és közben számítasz” etikáját normalizálta. A magyar vállalati valóságban a két dimenzió még ma is sok konfliktus gyökerét magyarázza: a túlzott feladatorientáció biztonságos, de rideg és rövidlátó; a túlzott emberorientáció kedves, de teljesítményében ingadozó és igazságtalan a jó teljesítményű munkatársakkal szemben. A stílusok viselkedésként való olvasata azt kínálja a vezetőnek, hogy mozduljon: ne az identitását védje, hanem az adott helyzetben hasznos viselkedést tegye valószínűvé.
Kontingenciák és szituatív modellek
Amikor világossá vált, hogy „nincs egyetlen legjobb stílus”, a kutatás következő lépése az lett, hogy a „mikort?” és a „kivel?” kérdésére adjon választ. A kontingenciaelméletek ezt a két kérdést emelik rangra. Fiedler modellje azt állítja: a vezető viszonylag stabil beállítódásai (feladatorientált vs. kapcsolatorientált) és a helyzet kedvezősége (pozícióhatalom, feladatstruktúrák, vezető-követő viszony) együtt határozzák meg, mi működik. A Hersey–Blanchard-féle szituatív vezetés közérthető fordításban ugyanezt mondja: a csapat „érettségét” (kompetencia × elköteleződés) kell olvasni, és ahhoz illeszteni a direktivitás (utasítás) és a támogatás arányát. Robert House út–cél elmélete pedig a motivációs kapukat azonosítja: a vezető feladata a cél egyértelműsítése, az út akadályainak elhárítása és a jutalmak transzparens kötése a teljesítményhez – magyarul: vedd le a „zajt” a rendszerről, és a belső erőforrások aktiválódnak. A Vroom–Yetton–Jago döntésmodell a részvételi fokozatot írja le algoritmussal: mikor helyes egyedül dönteni, mikor konzultálni, mikor konszenzust építeni. Ezek az irányzatok – Likert részvételi vezetésével együtt – a vezetést döntési architektúraként mutatják meg. A hazai gyakorlatban ezek azért relevánsak, mert tipikus vállalati kihívásokra adnak konkrét stílusválaszt: gyors fordulatra kényszerítő krízisben a direkt, feladatorientált beavatkozás indokolt; kompetens, de motivációban ingadozó szakértői csapattal inkább a coacholó, támogató stílus tartós; komplex, bizonytalan környezetben a kereteket és célokat világosan kitűző, akadályokat elhárító vezetés (út–cél) etikus és hatékony. A kontingencialogika együtt él az emberi méltósággal: nem a manipulációról szól, hanem arról, hogy a vezető az adott helyzetben a közösség teljesítményét és biztonságát egyszerre maximalizálja. E szemléletnek része a mérése is: a vezetői beavatkozások kimenetelét nem érzésből, hanem előre meghatározott viselkedési és üzleti indikátorokból érdemes olvasni (pl. ciklusidő, újrahibaarány, ügyfélpanaszok, pszichológiai biztonság skálák). Ezzel a vezetés közelebb kerül ahhoz, ami – jó értelemben – tudomány: hipotézis, kísérlet, visszacsatolás.
Stílus / modell | Lényege | Mikor működik | Kockázat |
---|---|---|---|
Autokratikus | Gyors, egyközpontú döntés és szoros kontroll. | Krízis, magas kockázat, alacsony kompetencia/érettség. | Demotiváció, függőség, kreativitás lefojtása. |
Demokratikus | Konzultáció, közös normák, visszajelzés. | Stabil közeg, kompetens csapat, minőségi fókusz. | Lassulás, döntéselhalasztás, felelősség feloldódása. |
Laissez-faire | Minimális beavatkozás, önszerveződés. | Érett, önjáró szakértői csapatnál eseti feladatokon. | Széteső normák, egyenlőtlen terhelés. |
Feladat vs. beosztott orientáció (Ohio–Michigan) | Struktúra és törődés kettős fókusza. | Általános működésben, hosszú távú kultúraépítésben. | Aránytévesztés: ridegség vagy „nice, de gyenge”. |
Szituatív (Hersey–Blanchard) | Direktivitás és támogatás a csapat érettségéhez igazítva. | Heterogén, fejlődő csapatoknál, vezetőfejlesztésben. | Túlmodellzés, felszínes tipologizálás veszélye. |
Út–cél (House) | Célok és út tisztázása, akadály-eltávolítás, jutalmazás. | Komplex, bizonytalan környezet, több „zaj” a rendszerben. | Ha a jutalmazás nem transzparens, igazságtalanság-élmény. |
Átalakító, üzletkötő és részvételi tendenciák
Az 1970-es évektől két nagy vonulat válik dominánssá: az átalakító (transformational) és az üzletkötő (transactional) vezetés, valamint a részvételi (participatív) eljárások térnyerése. Az üzletkötő vezetés a világos elvárások–jutalmak–korrekciók háromszögére épít: tiszta szerződés a teljesítményről. Az átalakító vezetés ehhez képest mélyebb réteget mozdít: közös jövőképben rendezi össze a motivációkat, intellektuálisan kihív, példát mutat, és egyéni figyelemmel tartja mozgásban az embereket. A két stílus nem ellentétek, hanem egymást kiegészítő logikák: ha nincs rend és prediktábilis csere, az inspiráció üres retorika; ha nincs inspiráció és értelmes cél, a csere cinikus csattogás. A részvételi vezetés a döntéshozatalba hív be: nem „kedvességből”, hanem mert a komplex feladatok információi szétszórtan élnek a szervezetben, a minőség pedig gyakran az érintettek bevonásán múlik. Fontos árnyalat: a részvétel sem morális alapszabály, hanem helyzetfüggő eszköz. Vannak döntések, ahol a sebesség és a kockázat strukturált, egyedüli döntést kér; máskor a megvalósítás minősége és a legitimáció miatt kötelező a közös mérlegelés. A nemi különbségekről szóló irodalom (például a női vezetők átlagosan magasabb átalakító mintázata) arra emlékeztet, hogy a stílusok működése társadalmi mintákon is átszűrődik – ezt felelőtlenség lenne kulturális kontextus nélkül kezelni. Üzletileg ebből az következik, hogy a vezetői utánpótlás észrevétlen torzításait (ki kap látható projekteket, ki kap fejlesztő visszajelzést, kihez rendeljük a „láthatatlan munkát”) tudatosan kell ellenőrizni, mert a stílusok eloszlása a lehetőségek eloszlásán is múlik. A részvétel ráadásul nem pusztán elégedettség-növelő „puha” eszköz: ha jól van szervezve, csökkenti a későbbi ellenállás költségeit, javítja a döntés minőségét, és növeli a szervezet tanulási sebességét. A személyes tapasztalatom az, hogy a sikeres vezetők nem „választanak” stílust, hanem felállítanak egy döntési protokollt arra, mikor melyik logikát aktiválják, és ezt előre kommunikálják is a csapattal – így a vezetés nem meglep, hanem keretez.
Agilis és szolgáló vezetés a 21. században
Az elmúlt húsz év vezetéselmélete ott lett gyakorlattá, ahol a „hogyan” és a „miért” végre ugyanabban a mondatban szerepel. Az agilis vezetés nem a módszertanok szentélye, hanem egy fegyelmezett döntési ritmus: kicsi tétek, gyors visszacsatolás, látható felelősségek. A vezető szerepe itt nem az, hogy mindent megmondjon, hanem hogy meghatározza a játékteret, a sebességet és a minőség sztenderdjeit; utána eltakarítsa az akadályokat, és fenntartsa a csapat tanulási ütemét. A szolgáló (servant) vezetés ezt az attitűdöt viszi mélyebbre: a hatalom nem „felfelé” legitimál, hanem „lefelé” szolgál – a vezető közérdek‑menedzser, aki csendben állítja pályára a többieket. A kettő nem ellentétes: agilis logika nélkül a szolgálat könnyen szétesik kedvességgé, szolgáló ethosz nélkül az agilitás kifárad sprint‑ciklusokba ragadt bürokráciává. Tapasztalatom szerint ott működik jól a páros, ahol a vezető három egyszerű fogadást köt a csapattal: „a valóság gyorsabban visszajelez, mint mi vitatkozni tudnánk” (ezért időben zárjuk le a döntéseket), „a jó szándék nem váltja ki a tiszta szerződést” (ezért világosak az elvárások, a jutalmak és a következmények), és „a tisztelet nem ellensége a vitának” (ezért normalizáljuk az ütközést és a gyors korrekciót). Ez a három fogadás teremti meg azt a kultúrát, ahol a stílus nem identitásjelmezként működik, hanem célhoz igazított protokollként. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vezető nem „mindentudó”, hanem „akadályelhárító”: védelmet épít a felesleges megszakítások ellen, priorizálási rituálékkal védi az értékáramot, és olyan tanulási környezetet működtet, amelyben a kudarc nem bűn, hanem adat. A szolgáló nézőpont különösen éles akkor, amikor a szervezet tétje nemcsak koncentrált, hanem erkölcsi is: ügyfélbiztonság, közpénz, egészségügy, oktatás. Ilyenkor a vezető stílusa a reputáció része; a „hogyan” önmagában versenyelőny. És egy ráadás: minél nagyobb a zaj a külső környezetben, annál többet ér a következetes belső ritmus. A stílus ilyenkor horgony – és éppen ezért számít, hogy a horgony az embereket tartja egyben, nem a vezető egóját.
Hibrid munkavégzés: szabály helyett működési terv
A hibrid nem naptárpolitika, hanem tervezési mód. A kérdés nem az, hogy „hány nap iroda?”, hanem az, hogy „mely munkafolyamatok igényelnek egyidejű jelenlétet, és melyek futnak jobban aszinkronban?”. A jó vezető elhagyja a reflexeket („kedden és csütörtökön bent vagyunk”), és munkafolyamatokra bont: kreatív koncepciótervezés, kritikus döntés, érzékeny visszajelzés – ezek többnyire jobb minőségben történnek közös térben; mélymunka, elemzés, dokumentáció – aszinkronban hatékonyabbak. A hibrid működés így két szinten dől el: vállalati szinten kijelöljük a kereteket (mi a minimum közös jelenlét, mi a nyitvatartása a döntési ablakoknak, milyen eszközöket használnak mindenhol), csapatszinten pedig sprintenként fixáljuk a „miért jövünk be” naptárt, nem a „mikor jövünk be” listát. A minőséget nem az „irodai napok száma” kezeli, hanem a csatorna‑fegyelem: milyen ügy mehet chatre, mi igényel dokumentált döntési jegyzetet, mit beszélünk meg élőben, és mit zárunk le írásban. A vezetői stílus itt felszínre hozza a rejtett egyenlőtlenségeket is: ha minden döntés a spontán irodai beszélgetésekben születik meg, a távoli kollégák alultájékozottá válnak; ha mindent írásban erőltetünk, elvész a közös gondolkodás rezgése. Én azt javaslom, hogy alakítsunk ki csapatonként explicit „kommunikációs szerződést”: mely döntéstípushoz mely csatorna és milyen átfutási idő tartozik, hogyan dokumentálunk, és ki a felelős az összefoglalásért. A hibrid vezetés másik neuralgikus pontja a jelenlét‑szimbolika: a „bent vagy” könnyen válik hamis teljesítményszignállá. Itt kell a vezetőnek iskolapéldát mutatnia: dicsérje az eredményt, ne a székfoglalót. A hibrid megoldások az igazságérzetet is próbára teszik: gyerekes kollégák, ingázók, határon túli munkatársak, lifeline‑projektek – mindhöz külön rugalmasság kell. A stílus itt abban mutatkozik meg, hogy a vezető képes‑e igazságos szabályokkal egyenlőtlen helyzeteket kiegyenlíteni, miközben nem áldozza fel a csapat sebességét. Ha igen, a hibrid nem kompromisszum, hanem minőségi ugrás: olyan szervezetet kapunk, amely a térben rugalmas, de a döntésben fegyelmezett.
Pszichológiai biztonság: vita, nem kényelem
A pszichológiai biztonság fogalmát gyakran összetévesztik a kényelmi zónával; valójában éppen ellenkezőleg: a csapat kockázatvállalási képességét jelenti. A kérdés: merünk‑e butának tűnni egy kérdéssel, rá merünk‑e mutatni hibára, amit mi követtünk el, és beleállunk‑e a vitába akkor is, ha ez ideiglenes konfliktussal jár? Ha igen, gyorsabban tanulunk, kevesebb lesz a megkésett eszkaláció, és nő a minőség. A vezető ezt nem poszterekkel, hanem mikrojellel építi: visszakérdez, mielőtt ítél, kimondja, hogy a tények fontosabbak, mint a szerepek, és mintát ad a saját tévedéseivel („ezt rosszul értékeltem, itt a javított döntés”). Négy eszközt ajánlok működőnek. Első: vitaprotokoll. Tegyük explicitté, hogyan ütközünk: állítást és ellenállítást kérünk, mindkettőnek bizonyíték kell, a végén mindig van döntési gazda. Második: hibajelentési sablon. Ne ego‑fenyegetés legyen, hanem tanulási kártya: mi történt, mi volt a feltételezés, mi az új szabály. Harmadik: „red team” gyakorlatok kritikus döntések előtt, rotálva a szerepeket. Negyedik: backbrief – a vezető visszamondatja a megértett feladatot, így a félreértés nem a végén derül ki. A pszichológiai biztonság nem jelenti a mérce feladását: magas elvárás és magas törődés együtt jár; az egyik a másik nélkül csak szlogen. A stílus itt abban áll, hogy a vezető elég bátor‑e nyelvet adni a hibákhoz és a kételyekhez, miközben elég következetes‑e számon kérni a standardokat. A jó hír: ez mérhető és fejleszthető; a rossz hír: nem lehet megúszni a saját viselkedés átvilágítása nélkül. A csapat ugyanis nem azt tanulja meg, amit hirdetünk, hanem azt, amit következetesen megteszünk – különösen akkor, amikor fáj.
Mérés és visszacsatolás: vezetői vezérlőtábla
A vezetés akkor válik érett gyakorlattá, amikor a „jobb lesz” helyett megjelennek az előrejelző és utólagos mutatók együtt. Az előrejelző mutató (leading) azt mondja meg, mi fog történni, ha nem avatkozunk be; az utólagos (lagging) mutató azt, mi történt. A jó stílusok nem szeretik a sötétben repülést: a vezetői vezérlő (dashboard) negyedéves ciklusban mutatja, hogyan alakul a teljesítmény és az emberi oldal. A pszichológiai biztonság például nem érzéskérdőív: létezik rövid, megbízható tételekből álló mérés, amelyet havi vagy negyedéves ritmusban futtathatunk; a cél nem a büntetés, hanem a trendek olvasása és a fókuszált beavatkozás. A visszacsatolás rendszerét úgy érdemes felépíteni, mint egy folyamatos auditot: előbb kijelöljük a néhány igazán beszédes mutatót, aztán fegyelmezetten vizsgáljuk az eltéréseket – mi a jel és mi a zaj. A „túl sok mérés” ugyanolyan rossz, mint a „semmit sem mérünk”: elveszítjük a cselekvés fókuszát. Az alábbi táblázat kiinduló készletet ad, amit iparágra, méretre és érettségre lehet finomhangolni. A lényeg: a mutatók ne az emberek ellen, hanem a döntésekért dolgozzanak; amit mérünk, azt jelezzük előre, és a csapattal együtt olvassuk fel – nem fölöttük, nélkülük.
Dimenzió | Előrejelző (leading) mutatók | Utólagos (lagging) mutatók | Vezetői beavatkozás |
---|---|---|---|
Teljesítmény | Átfutási idő (cycle time), blokkerek száma, WIP, döntési átfutás, minőségi ellenőrzések találati aránya | Határidő‑teljesítés, hiba/újranyitási ráta, egységköltség, ügyfélpanaszok | Prioritás újrasorrend, kapacitáskiegyenlítés, specifikáció tisztázása |
Csapat és kultúra | Pszichológiai biztonság rövid skála, eszkalációk ideje, visszajelzési ciklus hossza, belső mobilitási arány | Fluktuáció, hiányzás, elköteleződési pontszám, belső NPS | Vita‑ és hiba‑protokoll gyakorlása, coaching, szerep‑ és terhelés‑kiegyenlítés |
Ügyfél és minőség | Előzetes prototípus‑tesztek, panaszokra adott első válasz ideje, dokumentáció teljessége | Ügyfélelégedettség/NPS, reklamációk száma, garanciális költség | Root cause elemzés, szolgáltatási standard frissítése, minőség‑checkpointok |
Döntés és kockázat | Döntési jegyzetek aránya, kísérletek száma/sprint, kitettségi index (egy ponton dől el?) | Váratlan kiesések, jogi/kompliancia incidensek, SLA‑sértések | Decentralizációs terv, helyettesítési mátrix, „stop‑the‑line” felhatalmazás |
Vezetői kommunikáció és rituálék
A stílus akkor válik láthatóvá, amikor a szervezet kiépíti a rituáléit: rövid, sűrű, értelmes találkozások, amelyek nem a naptárt, hanem a munkát szolgálják. Hasznos a „három csatorna – három ritmus” elv: akció (napi 10–15 perces státusz, döntési akadályok eltávolítása), megértés (heti 60 perc mélymegbeszélés, ahol egy problémára megyünk, nem tízre), kapcsolat (kétheti 1:1, ahol a személy és a szakma is teret kap). Ha ezt következetesen tartjuk, meglepően gyorsan csökken a „meeting a meeting kedvéért” jelenség. A vezetői kommunikációban kulcs a döntési jegyzet: rövid háttér, opciók, trade‑offok, végső döntés, felelős és felülvizsgálati időpont. A jegyzet nem formalitás, hanem a kollektív memória hordozója – megkímél a körkörös vitáktól, és tisztességes a jövőbeli kollégákkal szemben. Érdemes bevezetni a „1‑3‑1” visszajelzést is: 1 erősség, 3 fejlesztési javaslat, 1 vállalás a vezetőtől; ezzel a visszajelzés nem ítélet, hanem közös munka. A rituálék másik haszna, hogy észrevehetővé teszik a túlterhelést: ha a csapat minden megbeszélésen reagál, de sehol nem gondolkodik, a stílusunk reakcióüzemmódba szorult – itt a vezetőnek kötelessége megállítani a futószalagot. A kommunikációs fegyelem nem hideg szervezetet csinál: ellenkezőleg, felszabadítja az energiát, mert a zaj kihullik. Egy jó rituálé olyan, mint egy metronóm: nem a zenét játssza, csak tartja az ütemet – és ettől a zenészek jobbak lesznek.
„A vezetés végső soron nem beszédmód, hanem döntésmód: amit következetesen teszel, az a stílusod.”
Befejezés – értelmezés
A vezetési stílusok története azt üzeni, hogy a hatalom eleve kölcsönbe kapott dolog. A szervezet rábízza a vezetőre a mozgásterét, az emberek rábízzák a munkájuk jelentésének egy részét – és időnként az önbecsülésüket. Ez felelősség, ami stíluson keresztül látszik. A jövő vezetése szerintem nem a „tökéletes stílus” megtalálásáról szól, hanem a nyílt és fegyelmezett kísérletezésről: hogyan tudunk ma egy kicsit tisztábban dönteni, gyorsabban tanulni és igazságosabban működni, mint tegnap. A jó vezető ebben az értelemben nem varázsló, hanem szerény mérnök: protokollt ír a vitához, rendszert épít a tanuláshoz, és úgy bánik az emberekkel, hogy érdemes legyen felnőni a tétjeikhez. Ha ezt megtesszük, a stílus nem póz lesz, hanem erőforrás: nem elfedi a valóságot, hanem odafordítja a szervezetet. A történelem itt nem díszlet: arra tanít, hogy a rend és a méltóság egyszerre tartható fenn. És ez az, amivel egy közösség nemcsak túlél, hanem méltósággal győz is. Ezzel mérjük magunkat holnaptól: nem azzal, hogy „melyik stílus a kedvencünk”, hanem azzal, hogy melyik stílus tudta ma a legjobban szolgálni az igaz ügyünket.