Elérhetőség, hasonlóság és döntések

Főbb pontok

Új márkakiterjesztések, co-branding és az indukció pszichológiája

A marketingben kulcsfontosságú, hogy a vásárlók miként vonnak le következtetéseket egy új termékről vagy szolgáltatásról. Egy jól ismert, erős márka kapcsán sokan automatikusan továbbviszik a meglévő benyomásaikat az új kiterjesztésre. Ebben a folyamatban a hasonlóságérzet és az információk elérhetősége játssza a főszerepet. Ha egy Snickers-márkanév alatt megjelenik például egy Snickers jégkrémtopping, a fogyasztók elképzelik a csokoládés- földimogyorós ízt és a márka hangulatát, majd mindezt átemelik a jégkrémtopping kategóriába. Ez a jelenség a kategóriaalapú inferencia és a hasonlóságalapú információátvitel. Cikkünkben bemutatjuk, milyen tényezők befolyásolják leginkább, hogy egy új termék mennyire kapja meg a „márkaörökségből” származó előnyöket vagy épp hátrányokat.

Miért fontos a kategóriainformációk elérhetősége?

A marketingpszichológia egyik alapkérdése, hogy miként kerül elő egy márka vagy termékcsoport a memóriádból. Az elérhetőség (salience vagy accessibility) azt jelenti, milyen könnyen tudod felidézni a brandet vagy annak jellemzőit. Lehet, hogy a Snickers szó hallatán rögtön eszedbe jut a csoki, a földimogyoró és a csomagolás színe. De előfordulhat, hogy inkább a márka minivilágát (mini csoki, jégkrém stb.) kapcsolod hozzá. Minél könnyebben (gyorsabban) idézed fel ezeket a tulajdonságokat, annál valószínűbb, hogy hasonlóságalapú következtetést fogsz vonni, ha egy új Snickers-termékkel találkozol.

Kutatások (Hutchinson & Alba, 1991; Meyvis & Janiszewski, 2004) kimutatták, hogy ha egy márkához kötődő tulajdonság kifejezetten „szembejön” (például épp azt hangsúlyozza a reklám, hogy mennyire krémes a jégkrémtopping), akkor sokkal gyorsabban kezdesz el hasonló termékekkel is azonosságokat keresni. Azt mondod magadban: „Ez a Snickers topping ugyanolyan csokis és földimogyorós lesz, mint a csokijuk.”

Hogyan manipulálja a marketing a hasonlóságérzetet?

Minél nagyobb a hasonlóság, annál inkább hajlamos vagy a meglévő márkatulajdonságokat „átvinni” az új termékre (Boush & Loken, 1991; Aaker & Keller, 1990). Ha újra a Snickers példájánál maradunk: ha valaki a csokit imádja, valószínűleg nagyobb kedvvel próbálja ki a jégkrémtoppingot, ha úgy gondolja, hogy az ízvilág hasonló lesz. Az azonban nem mindegy, hogy milyen információkat tartunk szem előtt. Ha a reklám a márka kapcsolatára fókuszál (például „most fedezd fel a Snickers élményt jégkrém formában!”), akkor a fogyasztó jobban észleli a hasonlóságot, és több pozitív asszociációt visz át a toppingra (Lane, 2000; Klink & Smith, 2001).

Többszöri ismétlés és a pozitív fókusz

Ha sokszor hallasz egy reklámot, amely a márka és az új termék közötti kapcsolatot emlegeti, egyre jobban erősödik a termékek közötti hasonlóságérzet. Lane (2000) kísérletei igazolták, hogy már 5 ismételt expozíció is növeli a pozitív gondolatok számát – különösen, ha ezek a gondolatok a márka ismert, kedvező tulajdonságaira fókuszálnak. Ha viszont nagyon idegen az új termék, és a kapcsolódó asszociációk is gyengék vagy irrelevánsak, a többszöri ismétlés sem javít a megítélésén.

Szűk és tág márkák

Meyvis és Janiszewski (2004) rámutattak, hogy a szűk kategóriákkal (például a Campbell’s, amely főként leveseket gyárt) kapcsolatosan erősebbek a konkrét termékkategória-asszociációk, mint a tág (például Healthy Choice, ami számos terméktípust foglal magába) brandeknél. Ezért a Campbell’s neve hallatán rögtön a „leves” szó jut eszünkbe, és nehezebben mozdulunk el egy esetleges Campbell’s szendvicskrém vagy salátaöntet felé. Tág márkák esetében inkább általánosabb brandattribútumokra (például „egészséges, friss, diétás”) hivatkozunk, és könnyebben elfogadjuk a távolabbi termékbővítéseket is.

Egyedi tulajdonságok (individuáló információk)

Klink és Smith (2001) szerint, ha az új terméknek vannak olyan egyedi, újszerű tulajdonságai, amelyekre a reklám hangsúlyt fektet, akkor csökken a fontossága annak, mennyire illik bele az általános márkaképbe. Elterelheted a fogyasztó figyelmét a brand és az új termék közötti távoli kapcsolatról, ha olyan új, vonzó tulajdonságra helyezed a fókuszt, ami megragadja az érdeklődést. Így az alacsonyabb hasonlóság ellenére is felkelthető a kíváncsiság.

A márkanév maga is lehet szűk vagy tág

A névválasztásnak óriási jelentősége van (Keller, Heckler & Houston, 1998). Ha valami nagyon konkrét tulajdonságot sugall – például „PicturePerfect tévé” –, akkor erősen a tévék és azok vizuális minősége felé terel, de lehet, hogy ezzel gátolod a brand más attribútumainak érvényesülését. Vagyis egy specializált név segíthet abban, hogy adott területen üsd át a fogyasztói ingerküszöböt, de ugyanez a név megnehezíti, hogy teljesen eltérő termékkörbe lépj.

Van Osselaer és Alba (2003) arra is felhívja a figyelmet, hogy a specifikus brandnév miatt a vásárlók kevésbé emlékeznek vissza a márka más képességeire. Ha azonban egy általánosabb, kicsit „nyitottabb” elnevezést használsz, akkor könnyebben építhetsz rá jövőbeli kiterjesztéseknél. Ez a stratégiai döntés attól is függ, hogy mennyire fontos a gyors, egyetlen attribútumra koncentráló, erős piaci belépés.

Co-branding: amikor két brand is játékban van

Co-branding vagy brand alliance esetén két márka erőforrásait egyesítve jelenik meg (Park, Jun & Shocker, 1996). Például Slimfast és Godiva közös csokoládétortamixe olyan pozitív benyomást kelthet, amely mindkét márka erősségeire épít: a Slimfasthez kapcsolható „diétás szemlélet” és a Godiva által sugallt luxus csokoládéélmény. Ilyen helyzetekben lényeges, hogy a két márka kiegészítő (komplementer) tulajdonságokkal rendelkezzen, mert ha mindkettő ugyanazt hozza (vagy épp nem illenek egymáshoz), a fogyasztók kevésbé érzik a közös termék létjogosultságát.

Kockázatok és elvárások

Amikor két erős név társul, a fogyasztók extrém magas minőségi elvárásokat támasztanak. Ha a valóság (pl. íz, teljesítmény) nem éri el ezt, akkor az akár rontja is a márkák megítélését (van Osselaer & Janiszewski, 2001). Egy Godiva csokoládéra alapuló Slimfast-terméktől mindenki kiemelkedő ízélményt és egészséges profilt vár, és ha valamelyik aspektus csalódást kelt, a márkák is veszíthetnek presztízsükből.

Ismertebb és kevésbé ismert márka

Simonin és Ruth (1998) szerint, ha a két brand közül az egyik sokkal ismertebb, akkor a fogyasztó egyirányú asszociációt alkalmaz: a már ismerős és kedvelt márkáról visz át vélekedéseket a kevésbé ismertre. Levin és Levin (2000) ezt úgy fogalmazták meg, hogy a jobban definiált brand lesz a „kontextus,” amelynek alapján következtetünk a másikra. Ezért érdemes átgondolni, milyen szerepben jelenik meg az ismertebb vs. az újabb brand egy kooperáció során.

Véleményem (Dajka Gábor, marketingszakértő) a hasonlóságalapú kiterjesztésről

Úgy gondolom, a márkaérték bővítése szempontjából kulcskérdés, hogy a fogyasztók tudatában mennyire kapcsolódnak össze a kategóriák. Ha erős a hasonlóságérzet, akkor a meglévő kedvező attitűdök, érzelmek és lojalitási minták átvihetők az új termékre. Ez hosszú távon stabilabb piaci jelenlétet biztosít. Amikor azonban egy cég túlságosan távoli területre próbál kiterjeszkedni, és a fogyasztók nem találják a közös nevezőt, veszélybe kerülhet a teljes márkaimázs. Ezért ügyelni kell a brand DNS-ére: néha érdemes egyedi tulajdonságokra fókuszálni (pl. valamilyen újszerű innovációra), hogy az újdonság vonzó legyen, de a kognitív disszonancia ne legyen túl nagy.

Csak 5775 Ft
kozepen

Összegzés: mit tanulhatunk az elérhetőség és a hasonlóság pszichológiájából?

1. Elérhetőség (accessibility)

– A memóriából vagy a környezetből könnyen felidézhető márka- és termékinformációk fokozzák a kategóriaalapú következtetések erejét.

– A reklámüzenetek ismétléssel befolyásolják, mit tartasz fejben, ezáltal a hasonlóságérzetet is tudják erősíteni.

2. Hasonlóság (similarity)

– A hasonlóságélmény növeli a hajlandóságot, hogy a márka attribútumait átemeld az új termékre.

– Szelektív figyelmedet befolyásolhatja, hogy a brand mennyire szűk vagy tág, milyen a termékkategória, illetve mennyire egyedi tulajdonságokkal rendelkezik az új termék.

3. Stratégiai névválasztás

– A szűkebb, konkrét elnevezés („PicturePerfect TV”) erős fókuszt ad, de korlátozza a bővítések lehetőségeit.

– A tágabb név könnyítheti a márkakiterjesztést, de nehezebb azonnal egy jól azonosítható attribútumra építeni.

4. Co-branding lehetőségek és kockázatok

– Két brand összeállása akkor sikeres, ha valóban kiegészítik egymást (komplementerek).

– Erős márkanevek együtt magas elvárásokat generálnak: ha a termék nem felel meg ezeknek, ronthatja a megítélést.

Az elérhetőség és a hasonlóság témája jól mutatja, hogy a fogyasztók fejében milyen komplex folyamatok zajlanak. A marketingeseknek nem elég létrehozni egy új terméket; meg is kell mutatniuk, miért „passzol” az adott márkába. Az ismétlés, a kommunikáció fókusza, a névválasztás és a különböző brandkapcsolatok mind azt a célt szolgálják, hogy a vásárló agyában az új ajánlat hasonlónak tűnjön a jól ismert, pozitív érzelmekkel bíró márkához. Végső soron ebből születik a sikeres kiterjesztés, amikor a fogyasztó úgy érzi: „Ez az új termék pont úgy illik ide, mint a régiek.”

 

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hacker in hoodie working hacks code site on personal computer with green light

Google Ads fiókok feltörése: módszerek és védekezés

A vállalkozások és marketingügynökségek Google Ads fiókjaiban gyakran jelentős hirdetési költségkeretek, fizetési adatok és üzleti információk találhatók. Nem csoda, hogy a kiberbűnözők értékes célpontnak tekintik ezeket a fiókokat. Az elmúlt években (2024–2025) számos eset rávilágított arra, hogyan próbálnak illetéktelenek hozzáférni mások Google Ads fiókjaihoz – akár technikai trükkökkel, akár pszichológiai manipulációval. A Google 2024-es biztonsági...
Silhouette of head black paper 3d unicorn on sunset background

A Pegasus kémszoftver működése

A Pegasus kémszoftver – más néven Pegasus kémprogram – korunk egyik legfejlettebb és legveszélyesebb digitális megfigyelő eszköze. Ezt az izraeli NSO Group vállalat fejlesztette ki, és kiberfegyverként értékesíti kormányzati szervek számára világszerte. A Pegasus észrevétlenül képes behatolni okostelefonokba (iOS és Android rendszerű készülékekbe egyaránt), majd azokat 24 órás lehallgató készülékké alakítani. A telepítés után gyakorlatilag...
Business people working in an accountancy agency

Marketing ügynökség vagy külső szakértő?

Vajon miért válik szét ennyire élesen a marketing ügynökségek és a külső marketingszakértők közönsége? Sok vállalkozó úgy gondolja, hogy az ügynökségek nagyobb szervezeteket szolgálnak ki, azonban az elmúlt években egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket, melyek szerint a marketing ügynökség valójában azoknak a kisvállalkozóknak való, akiknél még nincs kiforrott szervezet, és képesek elviselni, hogy csak minimális...
Creative startup young multiethnic business people working together at designer agency in office

Marketing ügynökségek előnyei és hátrányai

Vajon érdemes-e kiszervezni a marketinget egy külső ügynökségnek, vagy inkább érdemesebb házon belül felépíteni egy csapatot? Sok vállalkozásban egy idő után elkerülhetetlenül felmerül ez a kérdés, hiszen a piaci verseny miatt a professzionális marketing már nemcsak egy extra, hanem alapvető elvárás a fogyasztók részéről. Az alábbiakban alaposan körüljárom a marketing ügynökségek előnyeit és hátrányait, megvizsgálom...

Itt érsz el

© Copyright 2025