A tudattalan énkép hatása

Főbb pontok

Hogyan formálja a tudattalan énkép a vásárlói döntéseket?

A pszichológia és a fogyasztói magatartás találkozásánál az elmúlt években sokan rácsodálkoztak, milyen erős az énképpel kapcsolatos tudattalan folyamatok szerepe a mindennapi döntéseinkben. A korábbi felfogás szerint az ember tisztában van azzal, hogyan gondolkodik önmagáról, és ez a tudatos énkép irányítja a viselkedését. Az újabb kutatások azonban azt mutatják, hogy a háttérben sokkal több minden történik, és a fogyasztói döntéseknek gyakran rejtett, implicit mechanizmusok adják a valódi lendületet. A tudatos énkép, amelyet mások előtt megvallunk és mi magunk is ismerni vélünk, sokszor csak a jéghegy csúcsa. Ez a cikk annak a kérdésnek jár utána, hogyan hatnak ezek a tudattalan énfolyamatok a vásárlói magatartásra, milyen kísérleti eredmények igazolják, hogy egy márka, egy csoport, vagy akár egy véletlen tárgy is pozitív megítélésre tehet szert pusztán attól, hogy a fogyasztó tudattalanul önmagához kapcsolja.

A régebbi nézetek úgy tartották, hogy az énnel kapcsolatos gondolatok aktívak és tudatosak. Markus és Nurius, Higgins, valamint Meyers-Levy például mind abból indultak ki, hogy az egyén közvetlen hozzáférést kap a saját self-fogalmához, képes reflektálni rá, és ennek fényében alakítja a döntéseit, legyen szó akár egy termék megvásárlásáról, akár egy szolgáltatás kiválasztásáról. Ez a megközelítés feltételezi, hogy amikor rákérdeznek a motivációinkra vagy a preferenciáinkra, többnyire pontosan meg tudjuk mondani, miért választottunk egy bizonyos márkát, vagy miért kedveljük azt a terméket. Az újabb kutatások ezzel szemben hangsúlyozzák, hogy a self képzete, illetve az önbecsülés, a sztereotípiáink és az attitűdjeink egy jelentős része rejtve, vagyis implicit módon működik, és tudattalan kognitív útvonalak segítségével hat a magatartásra.

A kutatási forgószínpadon ez a kérdés úgy jelenik meg, hogy ha a fogyasztó tudattalanul, automatikusan is feldolgoz önmagával, a saját csoportjával vagy épp a pozitív önértékelésével kapcsolatos információkat, akkor ezek a háttérben zajló folyamatok hogyan befolyásolják azt, hogy mely márkákat kedvel, mely termékekkel azonosul, és melyeket utasít el. Számos kísérlet arra világít rá, hogy elég annyi: valamiképpen önmagunkkal — vagy egy számunkra fontos csoporttal — azonosítsunk egy korábban közömbös tárgyat, és máris automatikusan pozitív attitűd alakul ki iránta. Erre a legerősebb bizonyítékokat a Bargh, Greenwald, Banaji és Farnham által bevezetett Implicit Association Test (IAT) és más, hasonlóan indirekt módszerek szolgáltatták. Ezek ugyanis mérni tudják a tudattalan szintű asszociációkat anélkül, hogy a résztvevő tudná, épp mit vizsgálnak.

Az egyik izgalmas kísérletsorozat a Perkins, Forehand és Greenwald nevéhez fűződik, akik arra voltak kíváncsiak, kialakulhat-e pozitív érzés egy tárgy vagy márka iránt pusztán abból, hogy véletlenszerű módon kapcsolatba hozzák az „én” fogalmával. Az első kísérletben a résztvevőknek két semleges tárgykategóriát (például analóg óra vs. digitális óra) kellett különböző feladatokban a „self” és az „other” (másik) kifejezésekkel együtt kategorizálniuk. Az, aki véletlenül az analóg órát társította a „self” fogalmával, később a teszteken tudattalanul pozitívabb attitűddel viszonyult az analóg órákhoz, mint a digitálisakhoz, és ugyanez fordítva is igaz volt. Hasonlóképpen kitalált márkanevekkel (például ACE vs. STAR) is ugyanazt az eredményt kapták: amelyik csoport a self-et egy véletlenszerűen kiválasztott márkanévvel kapcsolta össze, az a végén pozitívabb értékelést adott a hozzájuk rendelt márkára. Mindez tudattalanul játszódott le, hiszen a résztvevők nem is sejtették, hogy éppen pozitív érzelmi viszonyt építenek egy számukra addig semmitmondó termék felé.

A mechanizmus mögött az úgynevezett implicit self-esteem állhat: legtöbbünk alapvetően kedvezően viszonyul saját magához, még akkor is, ha explicit módon ezt nem feltétlenül vallja be. Már a klasszikus vizsgálatok (Taylor és Brown) is kimutatták, hogy a többség pozitív jellemzőket tulajdonít magának. Ha tehát valamit az „én” fogalmával összekapcsolunk, akkor annak a dolognak is kijár ez a pozitív töltet. A fogyasztó akár teljesen véletlenül is áthelyezheti az önmagáról szóló pozitív érzelmi állományt a termékre vagy márkára. Ezt hívják implicit self-referencingnek. Elég egy apró manipuláció — például a feladatban ugyanazon gombot kell megnyomni, amikor a self-hez kötődő szavakat látod, mint amikor egy adott márka jelenik meg —, és a végén már jobban kedveled azt a márkát.

A jelenség kiterjed a csoporttagságra is. A minimal group bias néven ismert folyamat megmutatja, hogyha random módon egy „kör” vagy „háromszög” csoportba sorolnak bennünket, azonnal kedvezőbb érzéseink lesznek a saját csoportunk tagjai iránt, függetlenül a csoport valódi tartalmától. Ha a kutatók a csoporttal társítanak valamilyen tárgyat vagy márkát, akkor az is felértékelődik. Ha például a circle csoport a X márkával dolgozott együtt, a circle csoport tagjai később pozitívabb implicit értékelést adtak a X márkának. Vagyis, amikor a csoportidentitás előtérbe kerül — még egy mesterséges, gyorsan létrehozott csoport esetén is —, azzal együtt a csoporthoz rendelt termék is vonzóbb lesz. Ezt a marketingben és márkaépítésben is régóta sejtik a szakemberek: elég egy közösségi identitás, egy „mi-érzés”, és a közösség által használt márkák, termékek csábítóbbak lesznek a tagok számára.

Többen kiterjesztették a vizsgálatot arra, hogyan hat ez új, ismeretlen brandeknél. Kitalált márkanév, semleges termékkategória — és mégis, ha implicit módon az énünkkel vagy a csoportunkkal kapcsoljuk össze, máris jobban ragaszkodunk hozzá. Ez a fogyasztói márkahűség és az identitásalapú vásárlás számos jelenségét megmagyarázhatja. Gondolhatunk a Mac vs. PC legendás ellentétre is: a Macintosh-felhasználók sokszor erősebben kötődnek a márkához, mert ők valóban „választották” ezt a rendszert, kisebbségben vannak, és kialakul egy erős közösségi identitás. A PC-sek sok esetben csak beletagozódnak a többségi rendszerbe, ahol kevésbé lesz markáns a brand-én kapcsolat.

Csak 5775 Ft
kozepen

Felmerül a kérdés, hogyan alkalmazható mindez a reklámokban és a marketingstratégiákban. Egyfelől a márkaépítés és reklámkészítés során a vállalatok célja lehet, hogy rejtett asszociációkat teremtsenek a termék és a fogyasztó „énje” között, például a fiatalosság, a kalandvágy, a kreativitás vagy a környezettudatosság jelképeiként jelenítsék meg a márkát. Ha az ember magát is ilyennek szeretné látni, a márkát tudattalanul a self-hez köti, és pozitív érzelmekkel reagál rá. Ez nem tudatos manipuláció a fogyasztó részéről, inkább egy kognitív folyamat, amely néhány apró jelzés (színek, stílus, szövegek, a reklámban szereplő alakok) révén is beindulhat. A marketingesek a fiatalokra célzott reklámoknál például a lendületet, a szabadságot, a közösséget hangsúlyozzák, hogy a címzett így alakítson ki egy „ez olyan, mint én” gondolatot. Ugyanakkor ezzel óvatosan is kell bánni, hiszen a tudattalan folyamatok a fogyasztók befolyásolásának etikáját is felvetik. A módszer akkor kelt bizalmat, ha a márkaérték és a fogyasztó valós szükséglete, identitása tényleg találkozik, nem csupán mesterséges trükk.

A tudatos és a tudattalan énkép kölcsönhatása azt is jelenti, hogy a vásárlók nyílt kérdésekre (pl. „miért kedveli ezt a márkát?”) adott válaszai nem feltétlenül tükrözik a mélyebb mechanizmust. Gyakran történik, hogy valaki racionálisnak látszó magyarázatokat ad, miközben a döntést részben az implicit self-concept aktiválta. Ettől függetlenül a cégeknek persze érdemes továbbra is kifaggatni a fogyasztókat, de fontos látni, hogy az eredmények nem mindig fedik fel a valódi okokat. Hasznosabb lehet időnként kísérleti manipulációkat, IAT-t vagy egyéb, automatizmusokhoz kapcsolódó mérőeszközöket használni, hogy felfedjék, milyen rejtett asszociációk állnak fenn a márka és a fogyasztó között.

Ezen a ponton érdemes kitérni arra, hogy a maga a self-concept is sokdimenziós. A klasszikus pszichológia szerint az embernek több szerep- és identitásrétege van (nem, életkor, etnikum, hivatás, hobbik, stb.). Ha a reklám vagy a termék valamelyik réteget aktiválja (például hangsúlyozza, hogy „ez a te generációd terméke”), akkor ezzel a fogyasztó az adott identitását hozza a felszínre. Ha az illetőnek egyébként is pozitív a hozzáállása a saját generációjához (vagy bármihez, ami ezzel azonosul), akkor ez tovább erősíti a branddel kapcsolatos jó érzéseket. Ha azonban rosszul lövik be a célt, és a fogyasztó nem érzi érvényesnek a megszólítást, akkor akár ellenérzést is kiválthatnak.

A cikkekben szereplő kísérletek és elméleti keretek azt is felvetik, hogy a márkaidentitás nem csak logókról, színekről és szlogenekről szól, hanem arról a tudattalan ön- és csoport-azonosítási folyamatról, amelynek révén a termék valóban „a miénk” lesz. Ez a folyamat nem egyszeri dolog. Lehet, hogy az ismeretlen branddel való találkozás első perceiben a fogyasztóban megszületik valami apró pozitív érzet az implicit self-referencing miatt, de ahhoz, hogy ez hosszú távú lojalitássá váljon, további megerősítésekre van szükség. A vállalatok olyan kampányokkal, közösségi eseményekkel, online csoportokkal dolgozhatnak ezen, hogy a fogyasztók egymással is megéljék a „mi vagyunk ennek a márkának a közössége” élményt. Így az identitáskötés még mélyebbé válhat.

Néhány kísérlet azt is kimutatta, hogy maga a siker- vagy kudarcélmény is befolyásolja az implicit self-evaluációt, illetve a brandekhez való viszonyt. Ha valaki éppen egy adott márka használata közben él át sikert, könnyen úgy alakul, hogy a márkát részben az énjének részeként kezdi el látni. Érdekes módon a fordítottja is megtörténhet: ha valaki sikertelennek érzi magát egy brand kapcsán (például mindig lefagy a szoftver), akkor tudattalanul negatívan kezdi megítélni a terméket, és kevésbé lesz hűséges. Ez a magyarázata annak is, hogy a kezdeti rossz tapasztalatokat nehéz utólagos marketingüzenetekkel orvosolni, mert a fogyasztó önmagához kapcsolta a csalódást.

Mindebből a marketingesek és brandépítők számára az a tanulság, hogy az explicit kérdőívek, fókuszcsoportos beszélgetések során kapott válaszok csak a felszínt mutatják. Az igazi érzelmi mozgatórugók és az erős márkakapcsolatok a tudattalanban is létrejöhetnek — a reklámok, közösségi kapcsolódások és termékhasználati élmények mind táplálhatják ezt a folyamatot. Az ehhez társuló módszertani eszköz, például az IAT, segíthet megérteni, milyen rejtett asszociációk élnek a fogyasztó fejében. A jövő kutatásai minden bizonnyal még tovább mélyítik e tudásunkat, és a mindennapi marketinggyakorlat is egyre inkább hasznot meríthet abból, hogy a self és a fogyasztói döntések közötti kapcsolat nem pusztán tudatos szinten értelmezhető.

Összegzésként elmondható, hogy a tudattalan self-folyamatok meghökkentően erős hatást gyakorolhatnak a vásárlói magatartásra. Olyan terméket, amely a semmiből bukkan fel, pusztán azért kezdünk vonzónak érezni, mert egy kísérlet vagy egy finom marketingfogás összekapcsolja az énünkkel. A csoporthoz tartozás és a szelfet érintő pozitív elfogultság mind-mind olyan mélyről jövő mechanizmus, ami racionális gondolkodásunkat megkerülve írja elő, hogy egy brand számunkra „megnyerő” lesz. Ez a felismerés alapjaiban formálja át, miként tekintünk a reklámokra, a termékfejlesztésre vagy épp az ügyfélközösségek építésére. A tudattalan énkép és a brandközött kialakuló rejtett kapocs a jövő marketingjének egyik meghatározó terepe, ahol a pszichológia és a fogyasztói magatartás kutatói együtt tárják fel az elme mélyrétegeinek izgalmas mozgását.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025