Fordított logika a marketingben

Főbb pontok

A hagyományos marketing végnapjai és egy újfajta, visszafogottabb megközelítés felemelkedése

A modern üzleti világban az elmúlt évtizedekben megszokott, hangos és mindent elárasztó reklámkampányok mintha kifulladóban lennének. Egyre többet hallani arról, hogy a fogyasztók belefáradtak a túlzó ígéretekbe, a szüntelen árleszállításokba és az éjjel-nappal ömlő marketingüzenetekbe. Ebben a közegben Sinha és Foscht könyve (Reverse Psychology Marketing: The Death of Traditional Marketing and the Rise of the New “Pull” Game) meglehetősen friss látásmódot kínál: azt mutatja be, miként működhet a marketing éppen akkor jól, ha nem követi az elavult „még több hirdetés, még nagyobb leárazás, még hangosabb üzenet” sémákat.

Az alábbiakban átfogóan bemutatjuk a szerzők főbb gondolatait. Kiderül, miért áll a középpontban a közönség “húzása” a régi „tolás” (push) helyett, miért kulcs a kevesebb néha több elve, és hogyan vehetik át a „cégközpontú” szemlélet helyét olyan szokatlan módszerek, amelyek a kíváncsiságot, a rejtélyt és a szájreklámot (word-of-mouth, WOM) használják ki, nem pedig a harsány magamutogatást.

A régi és az új marketing kontrasztja

A hagyományos marketing kifulladása

A 20. század második felében egyre inkább uralkodóvá vált a „négy P” (termék, ár, hely, promóció) megközelítés, amely azt ígérte, ha elegendő hirdetéssel és minél szélesebb termékkínálattal jelenünk meg, akkor a fogyasztók úgyis megveszik, amit kínálunk. Azonban az ezredfordulót követően a tömeges reklámözön annyira telítetté vált, hogy a fogyasztók sokszor inkább elfordultak: a folyamatos üvöltő kampányokat, a spameket és a túlzó ígéreteket egyre kevésbé vették komolyan.

A nagy márkák – gondoljunk csak a Coca-Colára, a Levi’sre vagy akár a Sonyra – sokszor a saját hagyományaikba, saját sikerükbe beleszédülve kezdtek olyan lépéseket tenni (például túl sok termékvonal, rámenős kuponos akciók, minden lehetőséget kihasználó reklámdömping), amelyek végül a brand-érték romlásához vezettek. A szerzők ezt hívják túlmarketingnek vagy „over-marketingnek”. A cég ekkorra elveszti letisztult arculatát, a fogyasztó pedig belefárad a „lépten-nyomon ránk támadó” reklám- és akcióhullámba.

Az új szemlélet: „pull” marketing és reverse psychology

Ezzel szemben a „pull” (húzó) marketing lényege, hogy a vállalat nem erőlteti rá magát a célközönségre, hanem csábítja, bevonja, és hagyja, hogy az emberek maguk találjanak rá a márkára vagy termékre. Kézenfekvő példa a Google letisztult kezdőoldala vagy a Starbucks semleges, kávézós miliője: nem követelik, hogy „vedd meg most”, inkább lehetőséget és eszközt nyújtanak, majd a többiről a vevő dönt. Ez a hozzáállás szöges ellentétben áll a régi iskolával, ahol a reklámok rendre „Mi vagyunk a legjobbak – tessék megvenni!” üzenettel bombázták a közönséget.

Az emberek egyre inkább a kételkedők és a közösségi hálózatokból információt gyűjtők táborába sorolhatók – ebben az összefüggésben pedig a szájreklám (WOM) és a hálózati hatás (network effect) válik a siker egyik fő kulcsává. Egy jó termék, amiről pozitívan beszélnek az internetes fórumokon, blogokon, ismerősi körben, villámgyorsan óriási népszerűséghez juthat.

Brand-misztika, avagy miért lehet öngyilkos a túlmarketing

A márka (brand) fogalma alapvetően több, mint egy logó vagy elnevezés: egy termék vagy szolgáltatás jelentésének egészét fogja össze. Amint a könyv részletesen magyarázza, a brand valójában „talizmán” szerepet tölthet be, történelmi múltja, szimbolikája és minőségígérete révén. Ám ez a varázs könnyen megtörik, ha a cég elkezdi a márkát mindenhova kiterjeszteni, túlzottan sok promócióval csömört vált ki, vagy a középkategóriás szintre próbálja lenyomni – elveszítve a korábbi rajongókat.

Itt jön a képbe az exkluzivitás és a visszafogott jelenlét ereje: ha nem is akarnak mindenkit megszólítani, akkor gyakran erősebb lesz a márka kisugárzása. Néhány „csúcsmárka” pedig (pl. Ferrari, Porsche, Hermès) nemhogy extra hirdetéseket nem tol rá az ügyfelekre, de gyakorlatilag a ritkaság erejére támaszkodik: limitált termeléssel vagy egyedi, nehezen elérhető disztribúcióval sugallják, hogy „nincs itt mindenkinek hely”. Ez paradox módon méginkább vonzóvá teszi ezeket a brandeket.

Wal-Marts és Ferrarik világa: a közép eltűnése

Egy másik tanulsága a könyvnek, hogy a piac középső szegmense – az úgynevezett „mid-range” – eltűnőben van. A szerzők ezt hívják a „Wal-Mart és Ferrari” jelenségnek, amikor a két véglet – a hiperkedvező árú diszkontok (Wal-Mart, Lidl, Aldi stb.) és az ultraprémium luxusmárkák (Ferrari, Porsche, Gucci stb.) – dominálja a piacot. A köztes vállalatok (például sok közepes árfekvésű ruházati cég, légitársaság vagy áruház) nehéz helyzetbe kerülnek, mivel a vásárlók egy része a minél olcsóbb megoldásra, más része a kiemelkedő minőségre/ státuszra esküszik.

Ez a polarizálódás rengeteg cégre kényszerít ki rugalmas stratégiaváltást: vagy lefelé mennek „keménydiszkont” irányba, vagy megpróbálják a felső kategóriás imidzset erősíteni. Mindkettőhöz gyakran a szokásos marketingfelfogástól eltérő eszközökre és mentalitásra van szükség: nem a fogyasztó igényeinek vég nélküli hajszolására, hanem például költségfókuszra (diszkontoknál) vagy ragaszkodásra az exkluzív márkaelvhez (luxuscégeknél).

Hálózati lendület: miért fontos a „buzz”?

A szerzők többször hangsúlyozzák a fogyasztói közösségek (networks) jelentőségét. Ha van egy olyan stabil, hűséges rajongói kör, amely terjeszti a pozitív híreket, egyre gyorsabb „lavinaeffektus” alakulhat ki, mint a Red Bull, az iPod vagy éppen a Harry Potter-jelenség esetében. A valódi nyereséget azok a márkák aratják le, amelyek ügyesen be tudják indítani ezt a szájreklámot. Ezt nem mindenképp nagyszabású reklámkampánnyal, hanem sokszor alulról építkező gerilla- vagy „rejtett” marketinggel, kulcsemberek (hírességek, bloggerek, véleményvezérek) bevonásával lehet elérni.

Az internet és a közösségi média ma már extra gyors terjedést biztosít, ezért a szájról szájra (WOM) hatványozottan érvényesül. Ugyanakkor a menedzsereknek számolniuk kell azzal is, hogy ha túl nagyra nő a hálózat, akkor az egykori exkluzív vibe eltűnhet, s a mag lojalitása meggyengül. Elég a Starbucks példáját nézni: amíg a hálózat kisebb volt, különleges alternatívaként tekintettek rá, de amikor már szinte minden sarkon ott volt, sokan kezdtek más, bensőségesebb kávézót keresni.

Az „anti-marketing” szélsőségei

Van azonban még egy végpont: az „anti-marketing”. Ide sorolhatók azok a vállalatok, amelyek direkt rejtett, minimális vagy negatív reklám taktikákat alkalmaznak. Előfordul, hogy egy drága divatmárka semmilyen nyilvános jelzést nem helyez a boltjára, vagy a szakács „azt eszed, amit ma főztem” alapon viszi a vendéglőt (omakase). Az efféle visszafogott, sőt néha kifejezetten ellenszenvesnek tűnő fellépés fokozza a titokzatosságot és a különlegesség érzetét.

Ilyenkor a vásárló azt érzi, hogy ő fedezi fel a helyet vagy a terméket, s ez különleges státuszt ad számára. A húzóerő (pull) pedig jelentős lehet: sokan pont azért akarnak bejutni a „névtelen” klubba vagy megszerezni az interneten be nem harangozott exkluzív darabot, mert így titkos belső kör részévé válnak. Ez a hatás, mint a szerzők megjegyzik, különösen erős lehet fiatal trendkövetők körében, akik imádják az olyan „cool” felfedezéseket, amelyeket a nagy tömeg még nem ismer.

Az új marketing „zeitgeist”: egyszerű, hagyományos, természetes

A könyv egyik legérdekesebb összefoglalója a társadalmi-társadalomlélektani átalakulás – a jelenlegi „retro” és „vissza a gyökerekhez” korszak, amikor a letisztultságot, a természetességet és a hagyományokat keresik. Ez három kulcsfogalommal ragadható meg:

1. Egyszerűség (Simplicity): Olyan termékek és szolgáltatások diadalmaskodnak, amelyek átláthatóak, könnyen használhatóak (lásd iPod, Dyson porszívó). A túlbonyolított funkcióhalmazból elegük lett az embereknek.

2. Hagyomány (Tradition): Felértékelődnek a történelmi, „ősi” vagy csak éppen régies megoldások – legyen az kézműves élelmiszer, klasszikus autó-design, vintage ruházat. Megnő az „eredettörténet” szerepe (pl. Nivea 1911 óta, egy ismert Monarchiabeli recept 1890-ből stb.).

3. Természetesség (Natural): A fogyasztók körében egyre népszerűbbek a bio-, organikus, GMO-mentes termékek, illetve a fenntartható, ökológiailag kímélő megközelítések. Ezt kihasználva számos márka a „környezetbarát” jelzővel és tradícióval tűnik ki a zajból.

Konklúzió: Hogyan élhetnek túl és virágozhatnak a cégek?

A szerzők szerint a vállalatoknak érdemes gyökeresen új szemléletet felvenniük. A gyors és könnyű hírverésnek és az állandó reklámkiáltásnak leáldozott; a jövő az értékteremtés és a közönség behúzása (pull) felé mutat. Néhány záró gondolat:

1. Tartsuk kordában a marketinggépezetet: A cégek ne essenek abba a hibába, hogy mindenhol, mindennel elárasszák a piacot. Sokszor a „kevesebb néha több”.

2. Légy őszinte: Az emberek kiábrándultak a manipulatív, gyakran torz információt adó reklámokból. Egy letisztult, visszafogott, akár önironikus, de mindenképpen transzparens kommunikáció sokkal megbecsültebb.

3. Építs hálózatot: A sikeres brandek mögött összetartó közösségek állnak, akik önkéntesen terjesztik a jó hírét annak, amiben hisznek. Egy-egy véleményvezér (celebritás, guru) már önmagában hatalmas lendületet adhat, de csak akkor, ha autentikus a kapcsolat.

4. Figyeljünk a brandműködés egészére: Egy márkát könnyű elrontani túl sok kiterjesztéssel vagy rossz minőségű licenceléssel. A brand egészének harmóniája és önazonossága alapfeltétel a piaci bizalomhoz.

5. Illeszkedjünk a korunk szelleméhez: A környezettudatosság, a rejtett vagy finoman tálalt üzenet, a tradíciók tisztelete, az egyszerűség szelleme a 21. századi vevőknél mind komoly előny.

A végső következtetés: A marketing valódi művészetről szól, nem puszta statisztikai fegyvertárról. A legprofibb cégek megértik, hogy a vásárlókat nem leckéztetni és „megvenni” kell, hanem inspirálni, bevonni, kíváncsivá tenni. E képlet középpontjában a hiteles termék/szolgáltatás, a rejtély, az egyediség és a közösségi hálózat húzóereje áll. A titok pedig az, hogy időnként tényleg engedjük a közönséget felfedezni, s ne kiabáljuk tele a világot marketinggel – mert így ők maguk akarnak majd többet tudni rólunk.

Ily módon a modern marketing a legjobb értelemben vett „fordított lélektan”: a cég visszafogottsága, rejtélye és reális, őszinte üzenete épp elég ahhoz, hogy a közönség megmozduljon.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Creative startup young multiethnic business people working together at designer agency in office

Marketing ügynökségek előnyei és hátrányai

Vajon érdemes-e kiszervezni a marketinget egy külső ügynökségnek, vagy inkább érdemesebb házon belül felépíteni egy csapatot? Sok vállalkozásban egy idő után elkerülhetetlenül felmerül ez a kérdés, hiszen a piaci verseny miatt a professzionális marketing már nemcsak egy extra, hanem alapvető elvárás a fogyasztók részéről. Az alábbiakban alaposan körüljárom a marketing ügynökségek előnyeit és hátrányait, megvizsgálom...
Cropped image of poor man holding coins on hand isolated on brown

A magyar lakosság elszegényedésének 10 jele – friss szegénységi mutatók 2025

Az elmúlt évek gazdasági és társadalmi folyamatai nyomán egyre több adat utal arra, hogy elszegényedés Magyarországon ismét aggasztó mértéket ölt. Bár a 2010-es évek elejéhez képest javultak a szegénységi mutatók, mégis számos jelenség figyelmeztet a lakosság életszínvonalának romlására. A koronavírus-járvány utóhatásai, a rekordmagas infláció és más válságok egyszerre nehezedtek a háztartásokra. Ennek eredményeként 2023-ban a...
marketing product manager desk

Marketing Tanácsadó: Mit Csinál, Mire Jó, és Hogyan Növelheti Vele Cége Sikerét?

A mai rohanó üzleti világban a vállalkozások számára létfontosságú, hogy ne csak lépést tartsanak a változásokkal, hanem lehetőség szerint azok elébe is menjenek. A marketing dzsungelében azonban könnyű eltévedni. Rengeteg csatorna, eszköz és stratégia közül kell választani, és ami tegnap még működött, az ma már lehet, hogy fabatkát sem ér. Éppen ezért egyre több cégvezető...
Glad millennial european family shopaholics customers with many packages enjoy walk, customer

Vásárlói bizalom építése a digitális korban

Gondoljunk csak bele: amikor egy ismeretlen webáruházba látogatunk, az első kérdés, ami felmerül bennünk: „Megbízhatok ebben az oldalban?”. Ezt követi csak minden más szempont, mint az árak, a választék vagy a szállítás. A bizalom hiánya azonnali visszalépéshez vezethet még a legjobb termék esetén is.A digitális korban a vásárlói bizalom talán minden eddiginél fontosabbá vált. Az...

Itt érsz el

© Copyright 2025