A számvitel az üzleti élet nyelve

Főbb pontok

Gondolj bele, hányszor kerülsz olyan helyzetbe, amikor vezetőként (vagy leendő vezetőként) pár perc alatt kell hoznod egy döntést, ami aztán komoly pénzügyi, sőt akár jogi következményekkel is jár. Vajon érdemes kockáztatni, hogy csupán a „tudatlanok bátorságával” vágj bele? Azt mondják, a vállalkozói lét a folyamatos tanulásról szól – és ez a számvitelre különösen igaz. A friss, 2023-as Harvard Business Review összeállítás szerint a felsővezetők 62%-a ismeri be, hogy nem érzi komfortosnak magát a bonyolultabb pénzügyi jelentések elemzésekor. Mégis, ők hozzák meg a mindennapi üzleti döntéseket, sokszor milliók vagy milliárdok sorsáról.

Egy profi főkönyvelő vagy könyvvizsgáló valóban óriási kincs, de nagy kérdés, hogy megengedheted-e magadnak, hogy kizárólag rájuk támaszkodj. Gondolj bele egy sportolóra: bármilyen tehetséges edzője is lehet, maga a sportoló áll oda a rajtvonalhoz, és csak ő tud versenyezni. Ugyanez a helyzet a vezetői döntésekkel: amikor mérlegelned kell, nincs mindig idő hosszas konferenciákra a könyvelővel. Ráadásul a jogszabályok, törvények folyamatosan változnak – a tegnapi megoldások ma már lehet, hogy elavultak. Így lesz a naprakész tudás az első számú túlélési eszközöd a vállalati dzsungelben.

A számvitel az üzleti élet nyelve. Ha nem beszéled folyékonyan, könnyen előfordulhat, hogy a szerződésben látott „számok” félrevezetnek, vagy épp amiatt maradsz le egy kiváló üzleti lehetőségről, mert egy információt hibásan értelmeztél. Egy 2022-es PwC-felmérés szerint az európai cégvezetők 74%-a alábecsüli a pénzügyi kimutatások közti apró különbségek jelentőségét. Gondolj az ilyen adatokat kincsként: ha ismered a működésüket, összehasonlíthatod a cégedet akár külföldi vállalatokkal is, és a döntéseid biztosabb alapokon állnak. Pont, mint egy zenész, aki olvasni tudja a kottát: nemcsak hallja a dallamot, hanem érti, miként épül fel, és akár improvizálni is képes benne.

Csak 5775 Ft
kozepen

Fontos persze, hogy ne félj kérdezni. Egyetlen vezetőt sem kötelez senki arra, hogy fejből tudja az összes könyvelési szabályt, de ha azt sem látod át, melyik jelentés mire jó, akkor a legszuperebb csapat sem fogja helyetted meglépni a stratégiai döntéseket. Ráadásul a fél-információk sokszor még veszélyesebbek, mintha semmit sem tudnál: ha makacsul kitartasz olyan ismeretek mellett, amelyek már rég elavultak, könnyen bűnbakot csinálhatsz a saját könyvelődből, holott a hiba lehet, hogy a te elévült tudásodban van. Ilyenkor szokott előkerülni a “könyvelési trükk” gyanú, pedig valójában egyszerű félreértésről is szó lehet.

Összességében az üzleti világban a számok nem hazudnak, de értened kell a nyelvüket, ha fejlődőképes, tudatos vezető akarsz lenni. Ismerd fel, hogy a számviteli beszámolók, mérlegek, eredménykimutatások olyan eszközök, amelyekből minden lényeges dolgot megtudhatsz a vállalkozásodról – nemcsak itthon, de nemzetközi szinten is. Ehhez persze szükséges, hogy ne rekesszed ki ezt a tudásanyagot, és ne akadjon benned a gyanú, hogy „csak trükközés zajlik”. Sokkal inkább tekints rá a fejlődés egyik motorjaként, aminek a mozgatórugóit folyamatosan tanulod, frissíted. Ha így teszel, egy csapásra többé nem a tudatlanok bátorságával vágsz neki a döntéseknek, hanem magabiztosan, számokkal alátámasztva, valódi versenyelőnyt kovácsolva a naprakész információkból.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025