A fogyasztói kategóriák dinamikája

Főbb pontok

A piacon naponta találkozol számtalan új és meglévő termékkel, márkával, szolgáltatással, amelyek többségének besorolását többnyire észrevétlenül, a fejedben már meglévő kategóriarendszer alapján végzed el. Amikor a polcon vagy egy hirdetésben felbukkan valami ismeretlen, automatikusan összeveted a tapasztalataiddal. Vajon a termék illeszkedik a régiekhez, vagy annyira más, hogy új kategóriát vagy alkategóriát kell létrehoznod? A kérdés lényege, hogy milyen elméletek magyarázzák legjobban a memóriádba tárolt kategóriák működését, mennyire változtatod őket a környezet hatására, és hogyan használod ezt a tudást a döntéseidben.

Az elmúlt évtizedekben a kognitív pszichológia több nézőpontot dolgozott ki, melyek közül három kiemelkedő: a prototípus-, az exemplár- és a kapcsolat-alapú (connectionist) elmélet (Rosch & Mervis, 1975; McClelland & Rumelhart, 1985; Medin & Schaffer, 1978). A következőkben ezeket tekintjük át, majd rátérünk arra, hogy miért egyszerre stabil és rugalmas a kategorizáció a valós fogyasztói környezetben, és hogyan lehet ezt az ismeretet egyaránt használni a marketing, a márkamenedzsment és a vásárlói pszichológia területén.

A prototípus, az exemplár és a kapcsolat-alapú megközelítés

A prototípus-elmélet szerint a kategóriáidat a legjellemzőbb közös vonások, az úgynevezett prototípusok fogják össze (Rosch & Mervis, 1975). Például, ha a „snack” kategóriára gondolsz, a popcorn valószínűleg prototipikusabban jelenik meg, mint mondjuk a joghurt, mert több átfedés mutatkozik a klasszikusan elvárt jegyekkel (sós, ropogós, filmnézés közben fogyasztott étel). Ezeket az alapvető jellemzőket a tapasztalatodból meríted: ha a legtöbbször popcornnal találkoztál mozinassolnivalóként, akkor az lesz számodra a „legtipikusabb” tag. A márkákra is hasonlóan gondolhatsz. Ha az MP3-lejátszók kategóriájában az iPod jut először eszedbe, azt tekinted prototipikusnak. Vele szemben egy kevésbé ismert lejátszó, mint például a Rio Sport, nem lesz annyira a kategória középpontjában. A prototípus-elmélet magyarázza a kategóriák úgynevezett fokozatosságát is: egy kategóriában vannak „jobban beleillő” és „kevésbé tipikus” tagok.

Az exemplár-elmélet (Medin & Schaffer, 1978) egy másik nézőpontot kínál. Eszerint nem általános, elvont prototípusokat tárolsz, hanem konkrét példákat (exemplárokat). Amikor egy új termékkel vagy szolgáltatással találkozol, az rögtön egybevetődik a memóriádban lévő, korábban ismert konkrét esetekkel (például egy iPod reklám, amit láttál, vagy egy barátod MP3-lejátszója, amit használtál). Azt választod ki összehasonlítási alapnak, amelyik legnagyobb hasonlóságot mutat a friss ingerrel. Ebben a modellben a kategorizálás dinamikusabb: ha sok különféle korábbi példát raktároztál el a fejedben, eltérő módokon is képes lehetsz az új tárgy besorolására.

A kapcsolat-alapú vagy connectionist elmélet (McClelland & Rumelhart, 1985) mindezt kiterjeszti az idegi hálózatok szintjére. Azt feltételezi, hogy a fejünkben található jellemzők összekapcsolódva, mintázatként tárolódnak. Ahogy egy új inger megjelenik, aktiválja azt a mintázatot, amelyikkel a legerősebb közös konfigurációt mutatja, és így sorolódik be a leginkább hasonló kategóriába. Ilyenkor a rendszer úgy működik, mintha az új inger „behúzódna” egy már meglévő jellemzőhalmaz „vonzásterébe”.

Az állandóság szerepe: miért fontos a kategóriák stabilitása?

Mindennek a fogyasztói környezetben kiemelt jelentősége van, hiszen évente termékek ezrei és több száz új márka bukkan fel. Ám a mindennapi tájékozódáshoz szükséged van arra is, hogy ne építs percenként új struktúrát. Stabil sémákat használsz, amelyek segítenek felismerni, értelmezni és kiértékelni a számodra fontos információkat. Ha például a Coke márkáról gondolkodsz, tudod, hogy a Diet Coke valószínűleg közelebb áll az alapmárkához, mint egy egészen új ízesítés, mint a Vanilla Diet Coke. Ezt a stabil tudástárod a tapasztalataid, a marketingkommunikáció és a közvélekedés együtt alakítja (Loken & Ward, 1990).

Az így rögzült séma észrevehetően hosszú ideig fennmaradhat, még akkor is, ha a piac időközben módosul. Loken és Ward (1990), valamint Viswanathan és Childers (1999) kutatásaikban kimutatták, hogy egy-egy termékkategória prototipikus és atipikus tagjai akár kilenc év elteltével is hasonló struktúrákat mutattak. Az attribútum-alapú és ideálalapú mérések stabil, szignifikáns korrelációkat mutattak a tipikusságértékekkel (Loken & Ward, 1990; Viswanathan & Childers, 1999). Ez azt jelenti, hogy jól azonosítható, „állandó” jegyekkel találkozol akkor is, amikor már régen a piacon vannak az adott termékek.

A stabilitás az érzelmi válaszoknál is megjelenik. Bár elsőre azt gondolnád, hogy az érzelmi reakciók kiszámíthatatlanabbak, valójában a kutatások szerint (Richins, 1997; Ruth, 2001) az emberek következetesen hasonló módon írják le érzelmi állapotaikat reklámokkal vagy termékhasználattal kapcsolatban. Ha egy reklámban ugyanazt az érzelmet kapod a vizuális tartalomban és a szövegben (például mindkettő a „szeretetteljes” érzést közvetíti), az erősebb hatást válthat ki, mintha két, össze nem illő érzelem keveredik. Ez a fajta stabilitás a márkaértékelésre is kihat. Ha a „egészséges” gondolataid aktiválódnak, akkor az „egészségtelen” fogalma is könnyebben előtérbe kerül, mintha egy bipoláris ellentétpárt idéznél fel (Park et al., 2001).

A rugalmasság szerepe: miért kell alkalmazkodnod a változó környezethez?

A stabilitás azonban önmagában nem elég, hiszen a valóságban a vásárlási helyzetek gyakran megkövetelik, hogy egyik alkalommal ilyen, másik alkalommal olyan szempontok alapján hozz ítéletet. Ratneshwar és Shocker (1991) eredményei azt jelzik, hogy a snack kategóriád is teljesen átrendeződhet attól függően, milyen alkalomról vagy kontextusról beszélünk. Egy átlagos snackkel kapcsolatos prototípusképzeted eltérhet attól a képtől, amit akkor alakítasz ki, ha azt kérdezik tőled: „Milyen rágcsálnivalót választanál egy péntek esti sörözős partin?” Ilyenkor a sós és könnyen fogyasztható termékek válnak relevánssá, míg az átlagos „snack” kontextusban a hordozhatóság vagy a gyorsan elfogyaszthatóság a leginkább meghatározó.

Az adaptív megközelítést erősítik Barsalou (1982, 1983, 1985, 1987, 1989) kutatásai, amelyek szerint a kategóriát a céljaidnak megfelelően újrarendezheted. Ha diétázol, más tagsági szabályok lépnek életbe a fejedben, mintha nem figyelnél a kalóriákra. Egy granolaszelet például lehet, hogy a cukros édességekhez hasonlít, ha kizárólag textúra alapján ítélsz, viszont a „diétás” és „egészséges” célorientált szemléletben átkerülhet a joghurtokhoz közelebb (Ratneshwar, Barsalou, Pechmann & Moore, 2001).

A kontextus erejét mutatja Wanke, Bless és Schwarz (1998) vizsgálata is: ha két, elsőre távolinak tűnő terméket (bor és homár) ugyanabba a kategóriába soroltatnak, az attitűd is változik irántuk. A borról kedvezőbb értékelés születik, ha a homárral együtt gondolunk rá, mintha elkülönítve tekintenénk mindkét termékre. A marketingben ez úgy jelenhet meg, hogy egy high-end gasztronómiai kontextusban újraértelmezed a bor pozícióját, és még magasabbra értékeled, ha egy ehhez passzoló exkluzív étel felől közelíted meg.

A márka- és termékbővítések is kiválóan mutatják a rugalmasságot. Moreau, Markman és Lehmann (2001) szerint, ha egy igazán új termék jelenik meg, könnyen lehet, hogy egyszerre több korábbi kategóriát is aktivál benned, és nem mindegy, melyik kerül előtérbe. Ha például a hirdetés elsőként egy technológiai aspektusra hívja fel a figyelmed, akkor más elvárások jutnak eszedbe, mintha egy másik reklám a praktikusságot vagy az egészséges összetevőket helyezi fókuszba. Ez hatással lesz a véleményedre, és más polcra „rakod” majd a fejedben az újdonságot.

A személyes identitás és a kulturális kontextus rugalmas szerepe

A rugalmasságot tovább erősíti, hogy a legfontosabb keretrendszered gyakran saját magad vagy (Markus, 1977). Az énképed sem egyetlen stabil kategória, hanem változhat aszerint, milyen helyzetbe kerülsz (Aaker, 1999; Markus & Kunda, 1986). Ha éppen a sportos oldaladat éled meg, a hozzá illő márkák (például egy energikus sportmárka) jobban fognak tetszeni. A különböző nyelvi, kulturális és szubkulturális környezetek pedig még többféle önképet és kategóriát hívhatnak elő (Briley, Morris & Simonson, 2000; Brumbaugh, 2002). A biculturális egyének sokszor könnyedén váltanak a kultúrájuk különböző kódjai között (Lau-Gesk, 2003).

Ha például valaki egyszerre éli meg az individualista (független) és a kollektivista (közösségi) szemléletet, az adott helyzet ingereitől függően hol az egyiket, hol a másikat teszi előtérbe. Az sem lehetetlen, hogy két, önmagadhoz kapcsolódó, mégis eltérő sémát hívsz elő, amelyek akár ellent is mondhatnak egymásnak. Ez mind hozzájárul ahhoz, hogy a fogyasztás és a döntéshozatal is sokkal helyzetfüggőbb, mint azt korábban gondolták.

Mikor és hogyan aktiválódnak a kategóriák?

Bár sok tudást halmozol fel, nem mindig hívsz elő minden kategóriát. Számos kísérlet mutatja, hogy egyes kategóriák könnyebben hozzáférhetők, például ha gyakrabban találkoztál velük (Herr, 1989; Hoch & Ha, 1986). Morrin (1999) úgy vizsgálta ezt, hogy megnézte, vajon egy képzeletbeli márkabővítés (például Crest szájvíz) aktiválja-e gyorsabban a kiinduló márkát (Crest, mint fogkrém). Az eredmények szerint, ha a márka eredetileg prototipikus (pl. Crest), akkor eleve könnyebben előhívódik, így nehezebb még tovább növelni a hozzáférhetőségét egy kiegészítő termékkel, mint egy kevésbé tipikus márkánál (pl. Gleem).

Egy másik példa a dohányzás témakörében született: Pechmann és Knight (2002) azt találták, hogy a kilencedikes diákok fejében eleve erősen hozzáférhetők a dohányzásellenes gondolatok, mert zömében negatívan viszonyulnak a dohányzáshoz. Így ha cigarettareklámot (pro-smoking) mutattak nekik, az jobban képes volt felkelteni a dohányzással kapcsolatos pozitívabb gondolatokat, mert korábban azok ritkábban voltak aktívak. A dohányzásellenes hirdetés hatására azonban nem született olyan nagy elmozdulás, mivel az már eleve hozzáférhető meggyőződés volt.

Az aktiválásnak, előhívásnak köszönhetően a marketingkommunikációban gyakran találkozhatsz összehasonlító reklámokkal is, ahol az atipikusabb márka (például Shasta cola) nagyobb hasznot húzhat abból, ha összevetik egy tipikus márkával (például a Coke-kal), mert így a memóriában könnyebben előhívhatóvá, figyelemreméltóbbá válik (Hutchinson et al., 1994).

A mennyire „könnyen felidézhető” jelenség (Schwarz, 2004) mutatja meg, milyen erősen építünk a „vélt gyakoriságra.” Ha valami egyszerűen jut eszedbe (például kevés konkrét esetet kell előhívnod), hajlamos vagy azt gondolni, hogy az a jelenség gyakoribb vagy tipikusabb is. Ezért, ha könnyen sorolod fel a betegségek megelőzése szempontjából veszélyes viselkedéseket, akár túl is becsülheted a kockázatot (Rothman & Schwarz, 1998).

A stabil és rugalmas kategorizáció jelentősége a marketingben

A fenti kísérletek és megfigyelések alapján könnyű belátni, mennyire sokszínűen működik a kategorizációd. Egyszerre vannak rögzült sémáid, amelyek stabilitást adnak a hétköznapi döntéseidhez, miközben adott helyzetekben képes vagy gyorsan átstrukturálni vagy új súlyokat adni bizonyos kategóriáknak. Ez a stabil-rugalmas kettősség különösen érdekes a marketing és a termékfejlesztés számára.

Véleményem szerint (Dajka Gábor marketingszakértő, az Online Marketing és Pszichológia könyv szerzője) ez a stabil-rugalmas egyensúly kihat minden kreatív kampányra. Mindenképpen van értelme építeni a megszokott vonásokra, mert az ismerősség bizalmat kelt. Ugyanakkor, ha a piac bővítése vagy a márka kiterjesztése a cél, fontos, hogy a vásárlók észleljék az összekapcsolódó tulajdonságokat és a releváns hasonlóságot. Ha túl nagy a távolság, elutasítják; ha viszont ügyesen hidalod át a régi és az új közötti hézagot, akkor megnyered magadnak a fogyasztói rugalmasságot. Ez a branding egyik legnagyobb kihívása.

A gyakorlatban azt tapasztalod, hogy bizonyos márkák prototipikus helyzete miatt „örökzöldek” – elég megemlíteni a Gucci nevet a luxuskategóriában, vagy a Meki márkát a gyorséttermi ételek világában. Más, kevésbé prototipikus márkák erős hirdetésekkel, összehasonlításokkal, netán provokatív kampányokkal igyekeznek megragadni a figyelmet. Bár a prototipikus márka is hirdet, gyakran nem annyira a hozzáférhetőséget, mint inkább az imázs fenntartását célozza.

Ha új terméket vezetsz be, segít, ha tisztában vagy a fogyasztói célokkal és kontextusokkal is. A diétás, a gyorsan elvihető, a „party-snack” és hasonló mikro-kategóriák mind eltérő üzenetet kívánnak. A brandednek abban kell segítenie, hogy a fogyasztók felfedezhessék a közös metszetet a márka vagy az új termék és a meglévő vágyaik, szükségleteik között. Így a rugalmas kategorizációval megtalálod azokat a kapukat, amelyeken át a fogyasztók beengedik az újdonságot a márka ismert világába.

Összegzés és záró gondolatok

A fogyasztói kategorizációt vizsgáló kutatások rávilágítanak arra, hogy a fejünkben tárolt struktúrák egyszerre töltenek be két alapvető funkciót: stabilitást adnak a döntéshozatalhoz, ugyanakkor képesek gyorsan hozzáigazodni az új környezeti ingerekhez és célokhoz. A prototípus-elmélet, az exemplár-elmélet és a kapcsolat-alapú modell egyaránt hasznos keretet nyújt ahhoz, hogy megértsük, miként születik meg és változik a termékek, márkák és szolgáltatások mentális reprezentációja (Rosch & Mervis, 1975; Medin & Schaffer, 1978; McClelland & Rumelhart, 1985).

A stabil kategóriák meglétére bizonyítékot adnak azok a mérések, amelyek hosszú távon is kimutatták a tipikus kategóriatagok átfedéseit (Loken & Ward, 1990; Viswanathan & Childers, 1999). Emellett az érzelmi reakciók és a reklámokban észlelt érzelmek értelmezése is viszonylag konzisztens módon történik (Richins, 1997; Ruth, 2001). A rugalmasságot pedig a kontextusfüggő kutatások emelik ki (Barsalou, 1982; Ratneshwar & Shocker, 1991; Moreau, Markman & Lehmann, 2001), amelyek azt bizonyítják, hogy a helyzet, az aktuális céljaid vagy éppen a kulturális identitásod mind felülírhatják a korábban megszokott határokat.

A marketing számára ez a kettős funkció izgalmas lehetőségeket teremt. A vállalkozásodból akkor hozod ki a legtöbbet, ha felismered, mikor hagyatkozhatsz a prototipikus tulajdonságokra, és mikor célszerű új kategória-összefüggéseket létrehozni, hogy beemeld a portfóliódba a legfrissebb trendeket. A márkák és termékek világában tehát a siker titka az, hogy egyensúlyt találj a megszokás és az innováció között. Egyszerre kell ugyanis kihasználnod a régóta kialakult és könnyen elérhető fogyasztói sémákat, ugyanakkor teret engedned annak, hogy a fogyasztók hajlandók legyenek újraértelmezni a kategóriákat, ha azt látják, hogy a terméked vagy márkád összhangban áll az aktuális céljaikkal, értékeikkel.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hacker in hoodie working hacks code site on personal computer with green light

Google Ads fiókok feltörése: módszerek és védekezés

A vállalkozások és marketingügynökségek Google Ads fiókjaiban gyakran jelentős hirdetési költségkeretek, fizetési adatok és üzleti információk találhatók. Nem csoda, hogy a kiberbűnözők értékes célpontnak tekintik ezeket a fiókokat. Az elmúlt években (2024–2025) számos eset rávilágított arra, hogyan próbálnak illetéktelenek hozzáférni mások Google Ads fiókjaihoz – akár technikai trükkökkel, akár pszichológiai manipulációval. A Google 2024-es biztonsági...
Silhouette of head black paper 3d unicorn on sunset background

A Pegasus kémszoftver működése

A Pegasus kémszoftver – más néven Pegasus kémprogram – korunk egyik legfejlettebb és legveszélyesebb digitális megfigyelő eszköze. Ezt az izraeli NSO Group vállalat fejlesztette ki, és kiberfegyverként értékesíti kormányzati szervek számára világszerte. A Pegasus észrevétlenül képes behatolni okostelefonokba (iOS és Android rendszerű készülékekbe egyaránt), majd azokat 24 órás lehallgató készülékké alakítani. A telepítés után gyakorlatilag...
Business people working in an accountancy agency

Marketing ügynökség vagy külső szakértő?

Vajon miért válik szét ennyire élesen a marketing ügynökségek és a külső marketingszakértők közönsége? Sok vállalkozó úgy gondolja, hogy az ügynökségek nagyobb szervezeteket szolgálnak ki, azonban az elmúlt években egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket, melyek szerint a marketing ügynökség valójában azoknak a kisvállalkozóknak való, akiknél még nincs kiforrott szervezet, és képesek elviselni, hogy csak minimális...
Creative startup young multiethnic business people working together at designer agency in office

Marketing ügynökségek előnyei és hátrányai

Vajon érdemes-e kiszervezni a marketinget egy külső ügynökségnek, vagy inkább érdemesebb házon belül felépíteni egy csapatot? Sok vállalkozásban egy idő után elkerülhetetlenül felmerül ez a kérdés, hiszen a piaci verseny miatt a professzionális marketing már nemcsak egy extra, hanem alapvető elvárás a fogyasztók részéről. Az alábbiakban alaposan körüljárom a marketing ügynökségek előnyeit és hátrányait, megvizsgálom...

Itt érsz el

© Copyright 2025