A „kirakat és háttér” jelenség

Főbb pontok:

Ha valaha dolgoztál már nagyobb marketingügynökséggel, biztosan találkoztál a „kirakat és háttér” jelenséggel. Ez az a helyzet, amikor a szerződéskötés során még a senior szakemberekkel beszélsz, de a tényleges kampánykezelést végül teljesen más, általában junior marketingesek vagy gyakornokok végzik. Az eredmény pedig sokszor csalódást kelt, mert a tapasztalat és a stratégiai gondolkodás, amit a senior szakértőktől vártál, egyszerűen nem érkezik meg.

Mi is a „kirakat és háttér” jelenség?

A legjobb példa erre az, amikor megbízol egy neves marketingügynökséget, és az első tárgyalásokon magabiztos, rutinos szakértőkkel egyeztetsz. Ők vázolják fel neked a kampányod grandiózus tervét, kidomborítva a legmodernebb eszközöket és a hatalmas tapasztalatukat. Te jogosan hiszed, hogy ők fogják vinni a projektet, hiszen az elején velük találkozol, ők alakítják ki az árajánlatot és a stratégiát.

Amikor azonban aláírod a szerződést, a valóság gyakran az, hogy a napi szintű kezelést, az optimalizálást és a teljesítménykövetést nem ezek a seniorok végzik, hanem egy kevésbé tapasztalt csapat kapja a feladatot. Ez a „háttércsapat” lelkes lehet, de hiányozhat belőlük az a stratégiai rálátás, ami nélkülözhetetlen a sikeres kampányhoz.

Nem a junior szakemberek a hibásak

Fontos leszögezni: a probléma nem a junior kollégákkal van. Ők ismerik a legújabb trendeket, rugalmasak és lelkesen tanulnak. A gond ott kezdődik, hogy az ügyfél – azaz te – úgy hiszed, hogy “senior szintű” erőforrásokat kapsz a kampányodhoz, de valójában mást kapsz. Ez az ígéret és valóság közti különbség az, ami csalódáshoz és eredménytelenséghez vezethet.

Hogyan kerülheted el a csalódást?

A legtöbben beletörődnek, hogy a kampánykezelés idővel „átcsúszik” más kezekbe, pedig ezt megelőzhetnéd, ha már a szerződéskötés fázisában néhány garanciát beépítesz.

  • Rögzítsd a kezelő nevét: Kérd, hogy a szerződésben konkrétan tüntessék fel, ki lesz a kampányod felelőse. Ne csak az ügynökség neve és a „csapat” szerepeljen, hanem az is, hogy senior szakértő vállalja az irányítást. Így később nem ér meglepetés, hogy valójában teljesen más ember kapja a projekted.
  • Biztosítsd az adatvédelmet: Győződj meg róla, hogy az üzleti fiókjaid, kampányadataid nem válnak „gyakorló tereppé”. Kérj garanciát arról, hogy csak az illetékes szakemberek férnek hozzá a fiókjaidhoz, és hogy az adataidat nem használják fel más projektekhez.
  • Kérdezz rá a szervezeti struktúrára: Nyugodtan tedd fel a kérdést: „Ha én senior szakértőtől kapom az ajánlatot, ő tényleg személyesen fogja felügyelni a kampányomat nap mint nap?” Ne félj akár több találkozót is kérni, ahol megismerheted a konkrétan dolgozó csapattagokat.

Miért húzódoznak a nagyobb ügynökségek?

Az ügynökségek üzleti modellje gyakran arra épül, hogy a vezető szakemberek inkább az ügyféltárgyalásokon és az árajánlatok kidolgozásán dolgoznak, a napi feladatokat pedig delegálják junior kollégáknak. Ez természetes is lehet egy bizonyos méret fölött, de csak akkor etikus, ha ezt transzparensen kommunikálják az ügyfeleknek. Sok esetben ezt nem teszik meg, és amikor „túlságosan sokat kérdezel” vagy „garanciát kérsz”, előfordulhat, hogy inkább keresnek egy másik ügyfelet, aki nem teszi ezt szóvá. Ez azonban hosszú távon bizalmatlanságot szül.

Csak 5775 Ft
kozepen

Miért érdemes küzdened a transzparenciáért?

A marketing valójában nem csupán a megfelelő platformon való hirdetésről szól, hanem arról, hogy kik dolgoznak a kampányon. Egy tapasztalt, stratégiai gondolkodó senior szakember sokkal többet tesz hozzá a konverziós arányodhoz és a kampányok megtérüléséhez, mint azt gondolnád. Egy junior kolléga remek ötletekkel jöhet, de kevesebb rutinja lehet abban, hogy melyik felvetés működik valójában a piacon.

A transzparencia és a személyes garanciák tehát nem luxus, hanem a hatékony kampány kulcsa. Ha egy ügynökség valóban minőséget kíván nyújtani, akkor nem fog akadékoskodni, ha azt kéred, hogy írásban vállalják: megfelelő szintű szakember irányítja a projektedet.

Tippek ügynökségválasztáshoz

  • Kérdezz rá a csapat tagjaira: Ki lesz az a konkrét személy, aki kezelni fogja a Google Ads- vagy Facebook-kampányodat? Ismerd meg őt, kérdezd meg a tapasztalatairól és a hozzáállásáról.
  • Olvass ügyfélvéleményeket: Nézd meg, mit írnak mások. Gyakran pont azok panaszkodnak, akik megjárták a „kirakat és háttér” helyzetet, és így könnyebben elkerülheted ugyanazt a hibát.
  • Legyél tudatos a szerződéskötésnél: Ne csak az árat, hanem a feltételeket is figyeld. Ha a szerződés kitér rá, hogy senior szakember koordinálja a projekted, akkor később kérhető rajtuk számon, ha ez mégsem így történik.
  • Ne félj kétszer is átgondolni: Ha az ügynökség a legkisebb jelét is adja annak, hogy nem akarnak garanciákat vállalni, érdemes elgondolkodnod, hogy tényleg ők-e a legjobb választás.

Miért érdemes kitartanod az igényeid mellett?

Végső soron a te pénzed, a te időd és a te márkád forog kockán. Egy hibásan kezelt kampány hónapokra, akár évekre visszavetheti a növekedésedet, vagy ronthatja a hírnevedet. Megérdemled, hogy azt kapd, amit az elején ígértek: tapasztalatot, stratégiai gondolkodást és valódi figyelmet.

A jó ügynökség számára nem teher, hanem alapelv, hogy az ügyfelet az az ember szolgálja ki, akivel megállapodtak. Ez bizalmat teremt, és hosszú távon mindkét fél profitál belőle: te jobb eredményeket érsz el, az ügynökség pedig hűséges ügyfelet nyer.

Összegzés: Ne elégedj meg a kirakattal!

A „kirakat és háttér” problémája szerencsére nem megoldhatatlan, csak tudatos hozzáállást igényel az ügyfél részéről. Ha már a kezdetektől világossá teszed, hogy nem kívánsz átverés áldozata lenni, és személyes garanciákat kérsz, akkor jó eséllyel elkerülheted a csalódást. Így valóban senior szakemberek foglalkoznak majd a kampányoddal, nem csak a felszínen, hanem a mindennapi munka során is.

Zárszóként pedig érdemes észben tartani: a marketing nem pusztán „számszaki” tevékenység, hanem egy kreatív, stratégiai feladat, amelyben az emberi tényező kulcsfontosságú. Legyél körültekintő, köss biztosítékot a szerződésben, és kérj garanciákat. Így tényleg azt kapod, amit mutatnak neked a „kirakatban”!

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...
business hand contract meeting with success agreement concept, professional businessman handshake

Magyar kisvállalkozások növekedése: 5 stratégiai pillér a sikerhez

Kevés gazdasági sikertörténet indul úgy, hogy a vállalkozó éveken át ugyanazt a hibát ismétli: minden kampányra, új ügynökségre, vadonatúj “killer feature”-re egyre kevesebb pénz és egyre több csalódottság jut. A magyar kisvállalkozói szektor történelmi ívét tekintve ez a jelenség érthető: 1990 után a piacgazdaságban hirtelen szabaddá váló terepen rengeteg mikro- és kisvállalkozás indult el stratégia...

Itt érsz el

© Copyright 2025