A Kontroll Illúziója: vállalkozói hatás

Főbb pontok:

Az emberek gyakran hajlamosak azt gondolni, hogy nagyobb kontrollal rendelkeznek bizonyos események felett, mint amilyen valóságosan megvalósítható. A viselkedéstudomány ezt a jelenséget „kontroll illúziója” néven ismeri, amelynek lényege, hogy hajlamosak vagyunk túlbecsülni a képességeinket, még olyan helyzetekben is, amelyek teljesen véletlenszerűek. Ez a tulajdonság különösen veszélyes lehet a vállalkozásvezetésben, hiszen a rosszul felmért befolyásolási lehetőségek kockázatos döntésekhez vezethetnek.

A Kontroll Illúzijának Megnyilvánulása

Képzeljük el, hogy egy vállalkozó, aki az elmúlt években rendszeresen adott hirdetéseket a helyi újságokban, azt gondolja, hogy minden ügyfél, aki betér hozzá, ezeknek a hirdetéseknek köszönhető. Ez a kontroll illúziójának tipikus esete – a vállalkozó hisz abban, hogy tettei közvetlenül hozzájárulnak a sikeréhez, anélkül, hogy figyelembe venné az olyan egyéb tényezőket, mint a szájreklám, a piaci trendek, vagy éppenséggel a szerencse. Egy ilyen hibás feltételezés azt eredményezheti, hogy a vállalkozó elzárkózik az új lehetőségektől és nem fejleszti tovább marketingstratégiáját.

A kontroll illúziója gyakran olyan helyzetekben is megjelenik, amikor egy vállalkozásvezető az egyedi véletlen eseményekhez kapcsolja a sikereit. Például ha egy ügyfél egy kedvező visszajelzést ad, a vezető azt gondolhatja, hogy minden általa hozott döntés egyformán eredményes. Ez a tulajdonság hajlamosíthat arra, hogy túlzott bizalommal, kellő kritikai és elemző készség nélkül hozzunk meg következő döntéseket.

A Kontroll Illúzijának Hatásai a Döntéshozatalban

A kontroll illuzója az egyik legfontosabb viselkedési torzítás, amely veszélyezteti az objektív döntéshozatalt. Daniel Kahneman, Nobel-díjas pszichológus kutatásaiban kimutatta, hogy az emberek gyakran hajlamosak a „kontroll illúzijára”, ami miatt többet feltételeznek saját hatásukról, mint amennyi valójában van. Egy 2013-as kutatás szerint, amelyet az „Organizational Behavior and Human Decision Processes” folyóiratban publikáltak, a vállalkozók nagyobb eséllyel mutatnak túlzott optimizmust, ha hisznek abban, hogy képesek közvetlenül befolyásolni a piaci eseményeket, még ha ez a valóságban nem is teljesen igaz.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hogyan Kerülhető El a Kontroll Illúzija?

A kontroll illúziójának elkerülésére az egyik legjobb mód a kritikus önreflexió és a valósághű elemzés. Minden vezetőnek fontos megvizsgálnia, hogy melyek azok a döntések, amelyek ténylegesen a saját ráhatásából származnak, és melyek azok, amelyek inkább a piaci trendek, a szerencse vagy külső tényezők eredményei.

A valós kontroll lehetőségeinek helyes felmérése a mindennapi üzletvezetésben is segíthet. Amikor egy kampány sikeres, érdemes elvégezni egy alapos elemzést, hogy kiderüljön, valójában mi okozta a sikert. Ez lehetőséget ad arra, hogy objektív következtetéseket vonjunk le, és elkerüljük a túlzott önbizalomból fakadó kockázatokat.

Zárszó

A kontroll illúzijának megértése elengedhetetlen a kiegyensúlyozott és valóságalapú döntéshozatalhoz. Ha felismerjük, hogy másokhoz hasonlóan mi is hajlamosak vagyunk túlbecsülni a saját ráhatásunkat, akkor képesek leszünk reálisabb és megalapozottabb döntéseket hozni.

Dajka Gábor üzenete: „A valódi kontroll felismerése kulcs a sikerhez. Ha tisztában vagyunk azzal, mire van valódi befolyásunk, akkor a lényeges helyzetekben tudatosabban és eredményesebben cselekedhetünk.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Táplálékkiegészítők vállalkozóknak (x)

A vállalkozói lét fizikai sport: magas kognitív terhelés, gyors döntések, állandó kontextusváltás, és közben precíz önirányítás. Ezt sokan pusztán időmenedzsmenttel és fegyelemmel próbálják kezelni, miközben a motor – az idegrendszer és az anyagcsere – rossz üzemanyagot kap. A napközbeni „éhség–cukor–kávé” hullámvasút nem csak a testtömeget növeli: a figyelem ingadozik, a végrehajtó funkciók (tervezés, prioritás-kezelés, impulzuskontroll)...

FIRE mozgalom Magyarországon: mit jelent, mik az előnyei és a buktatói?

A FIRE mozgalom – Financial Independence, Retire Early – az elmúlt évtized egyik legnagyobb hatású pénzügyi-önrendelkezési narratívája lett. Nemcsak arról szól, hogy „korán nyugdíjba vonulj”, hanem arról is, hogy visszaveszed a döntés jogát az idődről. A tét nem kicsi: a saját életed felett rendelkezel-e, vagy a pénz és a naptárad rendelkezik feletted. A felszín alatt...

A hírnév belül dől el: kezeld a vállalati szóbeszédet

„A hírnevet számtalan jó cselekedettel lehet csak felépíteni, de egyetlen rossz mozdulattal le lehet rombolni.” Franklin mondatát a 18. századból ma egyetlen gombnyomás teszi élessé. A vállalati valóság már régen nem csak a tárgyalók üvegfala mögött történik; az „online folyosók” – Slack, Teams, WhatsApp, privát Facebook-csoportok – ugyanúgy formálják egy cég hírnevét, mint a hivatalos...

Az agy fontos, de nem elég: a neurománia kritikája a marketingben

Az elmúlt évtizedben mainstream lett „mindent az aggyal” magyarázni. A közösségi médiában egyetlen színes agykép vagy egy frappáns „neuro-” állítás sokszor elég a hitelesség érzetéhez. Ez egyszerre csábító és veszélyes. Csábító, mert egyszerű választ ígér bonyolult kérdésekre: boldogság, függőség, félelem, változásképesség – mintha mindez pusztán idegi áramkörök terméke volna. Veszélyes, mert leradírozza a környezet, a...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025