A Kontroll Illúziója: vállalkozói hatás

Főbb pontok:

Az emberek gyakran hajlamosak azt gondolni, hogy nagyobb kontrollal rendelkeznek bizonyos események felett, mint amilyen valóságosan megvalósítható. A viselkedéstudomány ezt a jelenséget „kontroll illúziója” néven ismeri, amelynek lényege, hogy hajlamosak vagyunk túlbecsülni a képességeinket, még olyan helyzetekben is, amelyek teljesen véletlenszerűek. Ez a tulajdonság különösen veszélyes lehet a vállalkozásvezetésben, hiszen a rosszul felmért befolyásolási lehetőségek kockázatos döntésekhez vezethetnek.

A Kontroll Illúzijának Megnyilvánulása

Képzeljük el, hogy egy vállalkozó, aki az elmúlt években rendszeresen adott hirdetéseket a helyi újságokban, azt gondolja, hogy minden ügyfél, aki betér hozzá, ezeknek a hirdetéseknek köszönhető. Ez a kontroll illúziójának tipikus esete – a vállalkozó hisz abban, hogy tettei közvetlenül hozzájárulnak a sikeréhez, anélkül, hogy figyelembe venné az olyan egyéb tényezőket, mint a szájreklám, a piaci trendek, vagy éppenséggel a szerencse. Egy ilyen hibás feltételezés azt eredményezheti, hogy a vállalkozó elzárkózik az új lehetőségektől és nem fejleszti tovább marketingstratégiáját.

A kontroll illúziója gyakran olyan helyzetekben is megjelenik, amikor egy vállalkozásvezető az egyedi véletlen eseményekhez kapcsolja a sikereit. Például ha egy ügyfél egy kedvező visszajelzést ad, a vezető azt gondolhatja, hogy minden általa hozott döntés egyformán eredményes. Ez a tulajdonság hajlamosíthat arra, hogy túlzott bizalommal, kellő kritikai és elemző készség nélkül hozzunk meg következő döntéseket.

A Kontroll Illúzijának Hatásai a Döntéshozatalban

A kontroll illuzója az egyik legfontosabb viselkedési torzítás, amely veszélyezteti az objektív döntéshozatalt. Daniel Kahneman, Nobel-díjas pszichológus kutatásaiban kimutatta, hogy az emberek gyakran hajlamosak a “kontroll illúzijára”, ami miatt többet feltételeznek saját hatásukról, mint amennyi valójában van. Egy 2013-as kutatás szerint, amelyet az “Organizational Behavior and Human Decision Processes” folyóiratban publikáltak, a vállalkozók nagyobb eséllyel mutatnak túlzott optimizmust, ha hisznek abban, hogy képesek közvetlenül befolyásolni a piaci eseményeket, még ha ez a valóságban nem is teljesen igaz.

Hogyan Kerülhető El a Kontroll Illúzija?

A kontroll illúziójának elkerülésére az egyik legjobb mód a kritikus önreflexió és a valósághű elemzés. Minden vezetőnek fontos megvizsgálnia, hogy melyek azok a döntések, amelyek ténylegesen a saját ráhatásából származnak, és melyek azok, amelyek inkább a piaci trendek, a szerencse vagy külső tényezők eredményei.

A valós kontroll lehetőségeinek helyes felmérése a mindennapi üzletvezetésben is segíthet. Amikor egy kampány sikeres, érdemes elvégezni egy alapos elemzést, hogy kiderüljön, valójában mi okozta a sikert. Ez lehetőséget ad arra, hogy objektív következtetéseket vonjunk le, és elkerüljük a túlzott önbizalomból fakadó kockázatokat.

Zárszó

A kontroll illúzijának megértése elengedhetetlen a kiegyensúlyozott és valóságalapú döntéshozatalhoz. Ha felismerjük, hogy másokhoz hasonlóan mi is hajlamosak vagyunk túlbecsülni a saját ráhatásunkat, akkor képesek leszünk reálisabb és megalapozottabb döntéseket hozni.

Dajka Gábor üzenete: “A valódi kontroll felismerése kulcs a sikerhez. Ha tisztában vagyunk azzal, mire van valódi befolyásunk, akkor a lényeges helyzetekben tudatosabban és eredményesebben cselekedhetünk.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...
business hand contract meeting with success agreement concept, professional businessman handshake

Magyar kisvállalkozások növekedése: 5 stratégiai pillér a sikerhez

Kevés gazdasági sikertörténet indul úgy, hogy a vállalkozó éveken át ugyanazt a hibát ismétli: minden kampányra, új ügynökségre, vadonatúj “killer feature”-re egyre kevesebb pénz és egyre több csalódottság jut. A magyar kisvállalkozói szektor történelmi ívét tekintve ez a jelenség érthető: 1990 után a piacgazdaságban hirtelen szabaddá váló terepen rengeteg mikro- és kisvállalkozás indult el stratégia...

Itt érsz el

© Copyright 2025