Ünnepi marketing pszichológiája

A karácsonyi időszak a kereskedelemben nem egyszerűen „erősebb hónap”, hanem egy érzelmileg túlfűtött szezon, ahol a vásárlók lelkiállapota, emlékei, félelmei és vágyai éppúgy dolgoznak, mint a pénztárcájuk. A legnagyobb márkák régóta értik ezt: nem termékekről beszélnek, hanem történetekről, összetartozásról, visszatérő motívumokról. A legtöbb magyar kisvállalkozó viszont még mindig akciólistában gondolkodik, miközben a piacon valójában érzelmi üzenetek versenyeznek egymással. Ha karácsonyra csak „-20%” feliratod van, akkor nem kampányod van, hanem reakciód a többiekre. Ebben a cikkben azt járjuk körbe, hogyan működnek a karácsonyi vásárlások mögött álló pszichológiai mechanizmusok, és hogyan tudod ezeket etikus, hosszú távon is fenntartható marketingstratégiává alakítani. Végig magyar kis- és középvállalkozói szemüvegen keresztül gondolkodunk, mert teljesen más valóság egy multinacionális FMCG cég karácsonya, mint egy hazai webáruházé vagy butiké.

Érzelmek és karácsonyi vásárlás: mi történik a vásárló fejében?

Az ünnepi időszakban a vásárlási döntések sokkal kevésbé racionálisak, mint az év többi részében. Egy átlagos napon az ember hajlamos számolni, hasonlítani, kivárni. Karácsonykor viszont belép a képbe a „jó szülő akarok lenni”, „nem akarok csalódást okozni”, „idén pótolni akarom, ami tavaly elmaradt” érzése. Ez azt jelenti, hogy a vásárló fejében nem csak ár-összehasonlítás zajlik, hanem identitásvédő és kapcsolatfenntartó döntések is. A nemzetközi kutatások szerint az érzelmileg erősen megfogalmazott márkaüzenetek hosszú távon erősebb lojalitást és márkaemlékezetet hoznak, mint a tisztán racionális, funkciókra építő reklámok – ráadásul B2B-ben és B2C-ben egyaránt. Amikor karácsonyi kampányban gondolkodsz, valójában azt döntöd el, hogy milyen érzelmi szerepet vállal a márkád a vevő életében az év legérzékenyebb időszakában.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy karácsonyi reklám nem „fogkrémet” vagy „fényfüzért” ad el, hanem például megnyugvást („nem hagyom az utolsó pillanatra az ajándékot”), önigazolást („idén tényleg figyelmesebb ajándékot adok”), vagy közös élményt („nem egy tárgyat adok, hanem együtt töltött időt”). Ha a kampányod üzenete csak annyi, hogy „most olcsóbb”, akkor kimaradsz ebből az érzelmi térből. És ha nem vagy jelen az érzelmi térben, akkor árban fogsz versenyezni – ami a magyar, gyakran tőkehiányos kisvállalkozásoknál rossz stratégia. A karácsonyi marketing pszichológiája arról szól, hogy tudatosan választod meg: a márkád a vásárló életében milyen hiányt, feszültséget vagy vágyat enyhít az ünnepi időszakban. Ha ezt tisztán látod, a kreatív és a csatornaválasztás automatikusan könnyebb lesz.

Nosztalgia és emlékek: miért működnek ennyire az „olyan, mint régen” üzenetek?

A nosztalgia az ünnepi marketing egyik legerősebb pszichológiai eszköze. Nemcsak azért, mert „jó érzés visszagondolni a gyerekkor karácsonyaira”, hanem mert a nosztalgikus élmények az agykutatások szerint csökkentik a szorongást, erősítik az összetartozás érzését, és pozitívabb énképet adnak a fogyasztónak. A nosztalgia nem feltétlenül konkrét időszakhoz kötött: lehet személyes (a saját gyerekkori ünnepeid), de lehet kollektív is (régi filmek, régi magyar karácsonyi reklámok hangulata, „panelkarácsony”, klasszikus ételek, TV-műsorok). A márkák akkor használják jól ezt az eszközt, ha nem pusztán régi motívumokat pakolnak egymás mellé, hanem egy ma is érvényes üzenetbe ágyazzák őket.

Egy tipikus magyar KKV-nál ez úgy nézhet ki, hogy nem „retro karácsony” szlogeneket gyártasz, hanem például megmutatod, hogyan készül ugyanaz a bejgli vagy kézműves termék, amit a nagymama receptje inspirált, miközben a vizuális világ inkább meleg, otthonos, mint túltolt. A nemzetközi szakirodalom külön fogalmat használ a jelen és a jövő nosztalgikus vágyaira („forestalgia”) – ez azt jelenti, hogy a fogyasztó nem csak a múlt iránt vágyakozik, hanem egy elképzelt, ideális jövőbeli állapot iránt is, amit a márka segít megteremteni. Ha például kisgyerekes családokat célzol, a karácsonyi kampányod egyszerre szólhat arról, „milyen volt a te gyerekkorod karácsonya”, és arról, „milyen emléket szeretnél adni a saját gyerekednek”. Ez már nem sima nosztalgia, hanem generációk közötti érzelmi híd – és ilyen üzenetekre a piac rendkívül fogékony.

Az ünnepi hangulat megteremtése: bolt, weboldal, közösségi média

Az ünnepi hangulat nem csak a reklámfilmek terepe. Ha fizikai boltod van, akkor az ügyfélélmény döntő része már az ajtón belépve eldől: milyen a fények hőmérséklete, hall-e halk karácsonyi zenét, érzi-e, hogy „készültetek” az ünnepre. Nem kell túlzásba esni, de fontos, hogy az üzlet ne úgy nézzen ki, mint októberben – csak kiraktál pár akciós táblát. A polckiosztás, az ajándékcsomagolási pont, a személyzet kommunikációja mind jelezheti: „tudjuk, hogy neked most stresszes az időszak, segítünk gyorsan, érthetően dönteni”.

Online ugyanez történik, csak pixelben. Ha a webáruházad decemberben pont ugyanúgy néz ki, mint júliusban, akkor lemaradsz arról a pszichológiai előnyről, hogy a vásárló fejében „ünnepi üzemmódba” kerüljön. Érdemes szezonális főképet, ünnepi ajánlatoknak külön szekciót, és érthető ajándékkategóriákat kialakítani (például: „ajándék apának 10 000 Ft alatt”, „ajándék introvertált kamasznak”, „utolsó pillanatos ajándékok”). A közösségi média felületeiden pedig ne csak azt kommunikáld, mit árulsz, hanem azt is, hogyan segítesz az ünnepi káoszt rendezetté tenni: coul behind the scenes tartalmak, csomagolási tippek, ügyfelek visszajelzései, rövid történetek arról, milyen helyzetre találtatok jó ajándékot. Ezek mind az érzelmi bizalomhoz tartoznak, nem közvetlenül az akcióhoz.

Szűkösség, FOMO és akciók: hogyan hat a „csak most” üzenet?

Karácsonykor a szűkösség (limitált mennyiség, határidő) és a lemaradástól való félelem (FOMO) extrém hatékony eszköz tud lenni – de csak akkor, ha valós és hiteles. A marketingkutatások szerint a hiányra építő üzenetek növelhetik a vásárlási szándékot, de hatásuk erősen függ a termék típusától és a fogyasztó beállítódásától. Másképp reagál egy impulzív, fiatal online vásárló egy „utolsó darabok” üzenetre, mint egy árérzékeny, középkorú, aki hónapok óta számolgatja a kiadásait. Magyar piacon külön nehezítés, hogy a vásárlók jelentős része már átélt pár „kamu leárazást”, így a bizalom alapból sérülékeny.

Ezért karácsonykor a szűkösséget úgy érdemes beépítened a stratégiádba, hogy közben nem rombolod a hitelességed. Ha limitált idejű ajánlatot adsz, legyen mögötte valós ok (például gyártási kapacitás, futárcégek leterheltsége, készlet). Jelezd őszintén, meddig tudsz garantálni karácsonyi kiszállítást; ne ígérj december 22-én is biztos érkezést, ha valójában kockázatos. Használhatsz olyan üzeneteket, mint „már csak X napig tudjuk garantálni az ünnepi kiszállítást” vagy „ezt az ajándékcsomagot csak idén állítottuk össze”, de kerüld az átlátszó, egész évben futó „utolsó darabok” típusú megoldásokat. A korrektül kommunikált szűkösség erősíti a márka komolyan vehetőségét; a mesterséges hiány viszont hosszú távon árt.

Személyre szabott karácsonyi marketing: adatból figyelmesség

A személyre szabott kommunikáció az egyik legerősebb eszköz karácsonykor, amikor mindenki ugyanazért a figyelemért küzd. Nemzetközi elemzések szerint azok a cégek, amelyek tudatosan használják a személyre szabott ajánlatokat, átlagosan jóval nagyobb árbevétel-növekedést érnek el, mint az iparági átlag, mert az ügyfelek relevánsabb ajánlatokat kapnak, és több helyzetben érzik magukat „meglátva”. Magyarra fordítva ez azt jelenti, hogy ha a hírlevélben mindenki ugyanazt a generikus karácsonyi akciót kapja, akkor pénzt hagysz az asztalon.

Már egy átlagos magyar KKV is rengeteg olyan adattal rendelkezik, amelyből ünnepi személyre szabás építhető: korábbi vásárlások, kosárérték, termékkategóriák, e-mail megnyitási adatok, esetleg születésnap, családi státusz. Nem kell túlbonyolítani: elég, ha van külön üzenet a visszatérő vevőknek („idén is velünk tartasz az ünnepekre”), a nagy kosárértékű ügyfeleknek (extra figyelmesség), és a régebben inaktív, de valaha vásárló csoportnak (nosztalgikus visszahívó üzenet, „emlékszel még, amikor…”). A közösségi média hirdetésekben ugyanígy tudsz szegmentálni: más üzenet mehet a fiatal, online fizetést preferáló közönségnek, és más azoknak, akik inkább utánvéttel, személyes átvétellel érzik biztonságban magukat.

A személyre szabás ott kezd igazán működni, ahol találkozik a pszichológiával. Ha tudod, hogy a célcsoportod inkább jövő-orientált, tervező típus (például fiatal családosok, akik sokat foglalkoznak a gyerek jövőjével), akkor az üzenet szólhat arról, hogy „élményt és emléket építesz vele”. Ha inkább jelen-orientált, élménykereső rétegről van szó, akkor az azonnali élmény és az ünnepi „kikapcsolódás” lesz a fő motivátor. Ezeket a gondolkodási stílusokat részletesen is érdemes megérteni; ebben sokat segíthetnek a fogyasztói pszichológiáról szóló szakirodalmak, illetve – gyakorlati szinten – az olyan kiadványok, mint az „Online marketing és pszichológia” című könyvem, amely kifejezetten a magyar piacra, hazai vállalkozók helyzetére építve mutatja meg, hogyan gondolkodj a célcsoportod fejével, és ne csak a sajátoddal.

Magyar kisvállalkozások tipikus karácsonyi hibái – és mit csinálj helyettük?

Dajka Gábor tapasztalata szerint a hazai mikro- és kisvállalkozók karácsonyi kampányainak jelentős része ugyanabban a három hibában bukik el. Az első: későn kezdenek el gondolkodni. Amikor valaki december elején ír, hogy „kéne egy ütős karácsonyi kampány, úgy, hogy eddig semmit nem kommunikáltunk”, valójában nem kampányt kér, hanem helyzetmentést. A második: csak akcióban gondolkodnak. A „-20% karácsonyig” önmagában nem stratégia, hanem árbevétel-kényszer. A harmadik: nincsenek tisztában a célcsoportjuk valódi motivációival, csak feltételezésekre lőnek.

Egy átlagos magyar KKV-nál a sikeres karácsonyi kampány nem attól lesz erős, hogy mennyi pénzt költ hirdetésre, hanem attól, mennyire érti a saját vásárlóit, és mennyire következetes az egész éves kommunikációja. Ha év közben soha nem adtál semmilyen értelmes tartalmat, csak árlistát posztoltál, akkor decemberben nem tudsz hitelesen „megható történetekre” váltani. Ilyenkor érdemes inkább őszintén, földközelien kommunikálni: „idén először készítettünk tudatos karácsonyi ajánlatokat, megmutatjuk, mire figyeltünk”. Ha viszont egész évben építetted a szakértői státuszodat, akkor az ünnepi szezonban megengedhetsz magadnak több érzelmi üzenetet, mert van mögötte tartalom. A lényeg: a karácsony nem megoldja az éves stratégiai hiányosságokat, hanem látványosan felnagyítja őket.

Etika, felelősség és határvonalak az ünnepi marketingben

Karácsonykor nem csak az öröm, hanem a magány, a gyász, az anyagi szorongás is felerősödik. Marketingesként vagy vállalkozóként ebben a közegben kommunikálsz – és ettől a felelősségtől nem lehet eltekinteni. Vannak olyan pszichológiai gombok, amelyeket technikailag meg tudnál nyomni („ha ezt nem veszed meg, rossz szülő vagy”), de hosszú távon ez rombolja a márkádat, és emberileg is vállalhatatlan. Különösen fontos ez akkor, amikor gyerekeket célzó kampányokról, hitelből vásárlásra ösztönző tartalmakról vagy olyan üzenetekről van szó, amelyek a szégyenre vagy a bűntudatra építenek.

Érdemes kialakítani magadnak pár egyszerű etikai szabályt az ünnepi kommunikációra:

  • Nem alkalmazol olyan üzenetet, amely azt sugallja, hogy az ajándék értéke egyenlő a szeretet mértékével.
  • Nem bíztatod rejtett módon hitelből, eladósodásból való vásárlásra, pláne nem olyan célcsoportnál, ahol láthatóan nagy az anyagi szorongás.
  • Nem használod ki direkt módon a magányt („aki egyedül van, vegyen tőlünk valamit, hogy ne legyen az”).
  • Gyászolóknak, veszteséget átélt követőknek nem küldesz automatizált, harsány „ünnepelj velünk” üzenetet – ahol tudod, differenciálod a kommunikációt.

Az etikus ünnepi marketing nem azt jelenti, hogy „nem szabad eladni karácsonykor”, hanem azt, hogy tudatosan nem léped át azokat a határokat, amelyek után már nem vevőként, hanem eszközként tekintesz az emberekre. Hosszú távon azok a márkák maradnak talpon, amelyekre nem csak jó áron, hanem lelkiismeret-furdalás nélkül lehet visszagondolni.

Gyakorlati akcióterv: így építs pszichológiailag átgondolt karácsonyi kampányt

Ahhoz, hogy az ünnepi kampányod ne ötletszerű akciózás legyen, hanem tudatosan felépített rendszer, érdemes egy egyszerű, mégis átgondolt akciótervben gondolkodnod. Az alábbi lépések kifejezetten magyar mikro- és kisvállalkozói környezetre vannak optimalizálva – nem amerikai multik büdzséjére.

  1. Indítsd a tervezést legkésőbb szeptemberben. Ekkor döntöd el, milyen termékek/szolgáltatások lesznek a karácsonyi főszereplők, és milyen érzelmi üzenetre építesz (például: „nyugodtabb ünnep a családnak”, „figyelmes ajándék azoknak, akiket nehéz meglepni”).
  2. Határozd meg a minta vásárlót karácsonyra. Nem általában a vevődre vagy kíváncsi, hanem arra, hogy karácsonykor hogyan viselkedik: előre vásárol, halogat, ideges, túlterhelt, inkább online vagy inkább offline dönt. Ha ez nincs tisztázva, mellélősz az üzenettel.
  3. Építs nosztalgia-elemet a kommunikációdba. Ez lehet egy régi recept, egy gyerekkori emlék köré szervezett sztori, vagy egy „régen minden lassabb volt, most segítünk egyszerűsíteni” narratíva. A lényeg, hogy hiteles legyen, ne mesterkélt.
  4. Tervezd meg az ünnepi hangulatot online és offline. Bolti környezetben a fények, a rendezett ajándék-zónák, a személyzet kommunikációja; online a szezonális főoldal, érthető ajándékkategóriák, érzelmileg hangolt szövegek adják az alapot.
  5. Döntsd el, hol és hogyan használsz szűkösséget. Előre határozd meg a valódi készlet- vagy időkorlátokat. Írd le magadnak: milyen ajánlat meddig él, és mi a valós oka. Ez megakadályozza a spontán „most gyorsan kitalálok még egy kamu határidőt” lépéseket.
  6. Szegmentáld a hírleveleket és a hirdetéseket. Külön kommunikáció menjen visszatérő ügyfeleknek, új érdeklődőknek, magas kosárértékű vevőknek és régi, inaktív ügyfeleknek. Már 3–4 szegmens is óriási minőségi ugrást hoz a „mindenkinek ugyanaz” megoldáshoz képest.
  7. Időzítsd a kampány csúcspontjait. Gondolkodj minimum három hullámban: előkészítés (november eleje–közepe), fő kampány (november vége–december közepe), „last minute” szakasz (december közepe–utolsó garantált kiszállítási nap). Mindegyiknek legyen külön üzenete és ajánlata.
  8. Mérj, de ne csak kattintást. Nézd a bevételt, a kosárértéket, a visszatérő vásárlók arányát, a leiratkozások számát, a kommentek hangnemét. Ezek együtt mutatják, mennyire működött emberileg is a karácsonyi kampányod.
  9. Januárban értékeld és dokumentáld. Írd le, mi működött, mi nem, milyen pszichológiai üzenetekre reagált legjobban a közönséged. Ha ezt évről évre megteszed, néhány szezon után olyan tudásod lesz a saját piacodról, amit egyetlen külföldi tréning sem tud pótolni.

Ha ezt a kilenc lépést végigviszed, már nem impulzív akciózásról, hanem tudatos, pszichológiára épülő karácsonyi marketingről beszélünk. Nem arról van szó, hogy ettől minden évben tökéletes lesz az ünnepi szezon – hanem arról, hogy minden évben tanulsz valamit, ami a következő karácsonyt még erősebbé teszi.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

A karácsonyi kampány valójában nem külön projekt, hanem vizsga: megmutatja, mennyire voltál következetes egész évben a marketingeddel, a termékeddel, az ügyfélkezeléseddel. Ha decemberben hirtelen megpróbálsz „érzékeny, figyelmes márkát” játszani, miközben egész évben csak árversenyeztél, a piac nem fogja elhinni. Ha viszont egész évben építetted a szakmai hitelességed és a bizalmat, akkor karácsonykor megengedhetsz magadnak érzelmesebb üzeneteket, mert van mögötte tartás.

Én azt javaslom: hagyd abba annak a keresését, hogyan lehet karácsonykor „egy trükkel óriásit robbantani”. A legtöbb magyar KKV-nak nem karácsonyi csodára van szüksége, hanem következetes gondolkodásra, normális költségvetésre és érett döntéshozatalra. Ha így nézed, az ünnepi időszak nem stresszforrás, hanem visszajelzés: jó irányba épül-e a vállalkozásod, vagy csak időszakos promóciókkal próbálsz tüzet oltani.

„A karácsonyi kampány nem csodaszer, hanem felnőttvizsga: kiderül, mennyire vagy őszinte a piacoddal és saját magaddal szemben. Ha ezt rendbe teszed, a forgalom csak következmény.” – Dajka Gábor

Ajánlott magyar videó/podcast

Ha érdekel, hogyan működik a befolyásolás a marketingben és a mindennapi kommunikációban, érdemes ezt a videót megnézned. Segít jobban megérteni, milyen pszichológiai mechanizmusokra épülnek az ünnepi kampányok is – és hogyan tudsz tudatosabban, etikusabban kommunikálni.

Szakértő válaszol – gyakori kérdések

Elég, ha karácsonyra kitalálok egy jó akciót, vagy mindig kell mögé pszichológia is?

Az akció önmagában soha nem elég, legfeljebb rövid távú forgalomnövekedést hoz. Az ünnepi időszakban a vásárlók egyszerre akarnak jól járni árban és jól érezni magukat a döntéseikkel. Ha a kommunikációd nem foglalkozik azzal, mitől érzi magát „jó szülőnek”, „figyelmes partnernek” vagy „felelős döntéshozónak” a vásárló, akkor csak az ár szintjén tudsz versenyezni. A pszichológia nem extra díszítés, hanem az, ami eldönti, kihez húz érzelmileg a vevő, amikor ugyanazt a terméket három helyen is megvehetné. (A tiltott szót itt is kerültem: nem plusz csillogásról, hanem mélyebb jelentésről beszélünk.)

Mennyi idővel karácsony előtt érdemes elindítani az ünnepi kampányt egy magyar KKV-nak?

Ideális esetben már szeptemberben elkezded a tervezést, és november elején–közepén elindul az első kommunikációs hullám. A magyar piacon a döntő tömeg továbbra is decemberben vásárol, de a tudatosabb vevők korábban kezdenek nézelődni. Ha csak december elején kezdesz el gondolkodni, akkor már nem stratégiai kampányt építesz, hanem tűzoltást végzel. A hirdetési költségek is ilyenkor a legmagasabbak, így még fontosabb, hogy előtte legyen már felépített közönséged (hírlevéllista, remarketing közönség, követők).

Miért érzem azt, hogy a magyar vásárlókat karácsonykor „csak az ár érdekli”?

Az az élmény, hogy „a vásárlót csak az ár érdekli”, gyakran abból fakad, hogy a vállalkozó maga is csak árban kommunikál. Ha egész évben akciókkal, „legolcsóbbak vagyunk” üzenettel nevelted a közönségedet, ne lepődj meg, ha karácsonykor is ebben a kategóriában mérnek össze a konkurenciával. A hazai piacon valóban erős az árérzékenység, de a kutatások és a mindennapi tapasztalat is azt mutatja, hogy az érzelmi biztonság, a megbízhatóság és az egyszerű vásárlási folyamat sokszor fontosabb, mint a minimális árkülönbség. Ha elkezdesz értékről, élményről, szolgáltatási színvonalról kommunikálni, és ezt következetesen is teljesíted, a közönséged fokozatosan kevésbé lesz „árfixált”.

Mi van, ha későn eszméltem, és már november végén tartunk?

Ilyenkor nem érdemes teljes, nagyszabású kampányt felépíteni, mert nincs rá idő. A legésszerűbb stratégia: leegyszerűsíted a kínálatot (néhány erős karácsonyi ajánlat), gyorsan rendbe teszed a weboldal legfontosabb elemeit (főoldal, termékoldalak, szállítási információk), és a meglévő ügyfelekre koncentrálsz. Nekik küldj személyesebb, kifejezetten rájuk hangolt kommunikációt, és jelezd őszintén, meddig tudsz garantáltan kiszállítani. Új vevők szerzésére ilyenkor már csak korlátozottan érdemes nagy költségvetést rátenni; a karácsony utáni időszakra viszont elkezdhetsz építkezni, hogy jövőre ne ugyanitt tudd megint, hogy „elkéstél”.

Hogyan kommunikáljak, ha a célcsoportom jelentős része anyagilag szorult helyzetben van?

Ilyen helyzetben különösen fontos az etikus, empatikus kommunikáció. Kerüld a drámai nyomásgyakorlást, a „ha ezt nem veszed meg, rossz szülő vagy” üzeneteket. Koncentrálj az ár–érték arányra, a tartós használatra, az élményre: például „olyan ajándék, ami januárban is örömet okoz”, vagy „olyan szolgáltatás, ami tehermentesít a mindennapokban”. Lehet szólni kisebb, de átgondolt ajándékokról, párosítani termékeket élményekkel (útmutató, extra tartalom, kis kártya), hogy ne az legyen az üzenet, hogy csak a nagy értékű ajándék számít. A magyar piac sajátossága, hogy sok család feszes költségvetéssel vág neki az ünnepnek; ha ezt tiszteletben tartod, és nem próbálod „rábeszélni” őket irreális költésre, hosszú távon hálásabb, lojálisabb ügyfélkört építesz.

Források

Az alábbi források segíthetnek mélyebben megérteni a cikkben érintett pszichológiai és marketing-összefüggéseket:

Továbbá ajánlott olvasmány a témához: Dajka Gábor: Online marketing és pszichológia, amely kifejezetten a magyar mikro- és kisvállalkozók számára mutatja be, hogyan lehet a marketing pszichológiai alapjait a hazai piacon, reális költségvetés mellett alkalmazni.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Az Apple valójában nem gyártó

Ha megnézed bármelyik iPhone hátlapját, ott virít a felirat: „Designed by Apple in California. Assembled in China.” Ez nem puszta formalitás, hanem nagyon kemény üzleti állítás. A világ egyik legértékesebb technológiai vállalata lényegében azt mondja: mi nem gyártunk, mi szervezünk. Az Apple úgy épített több ezer milliárd dolláros vállalatértéket, hogy a konkrét csavarozást, forrasztást, préselést...

Hogyan írjunk ellenállhatatlan Google Ads hirdetésszöveget? (Copywriting tippek)

Az online marketing világában gyakran találkozom azzal a tévhittel, hogy a Google Ads (korábban AdWords) kampányok sikere kizárólag a technikai beállításokon, a licitstratégiákon és a költségkereten múlik. Bár ezek az alapok elengedhetetlenek, van egy tényező, amely felett a legtöbb vállalkozó és kezdő marketinges átsiklik, vagy egyszerűen rutinból letudja: ez pedig a hirdetés szövege. Pedig a...

Termékadatok optimalizálása a jobb megjelenésért Google Ads-ben

Az online kereskedelem világában, különösen a magyar piacon, gyakran tapasztalom, hogy a webáruháztulajdonosok a marketinget kizárólag a hirdetési kreatívokkal és a kampánybeállításokkal azonosítják. Azt gondolják, hogy ha a Facebookon fut egy szép kép, vagy a Google Ads-ben be van állítva a licit, akkor a munka oroszlánrésze el van végezve. Ez azonban egy hatalmas tévedés, amely...

A felhasználói szándék (User Intent) megértése a Google Ads-ben

Az online marketing világában, és különösen a keresőoptimalizálás (SEO) valamint a fizetett hirdetések (PPC) területén, hosszú éveken át egyetlen mérőszám uralta a közbeszédet: a kulcsszó. A vállalkozók és marketingesek tömegei versengtek azért, hogy ki tudja többször leírni az adott kifejezést, ki tudja jobban manipulálni a találati listákat pusztán a szavak ismételgetésével. Ez a korszak azonban...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025