Az 500 Ft-os benzinár pszichológiája

Főbb pontok:

Több média készített mini közvéleménykutatást arról, hogy hol van a benzin literenkénti árának a lélektani határa, és ez kereken 500 Ft-ra jött ki. A megkérdezettek döntő többsége azt mondta, hogy ha eléri az 500 Ft-ot a benzinár, akkor ők bizony leteszik az autót. 

Én szeretek az emberek véleményével, gondolkodásával foglalkozni illetve érdekesnek találom az egymásra gyakorolt hatásukat is. Nézünk meg lélektani szempontból, hogy a megkérdezett emberek a jósolt cselekvésüket miért nem tartják be. 

Sokan szeretik azt hinni, hogy ők ismerik magukat és az általuk felállított keretet nem lépik át. Ám ez a legkevésbé sem igaz. Hölgyek, kivel nem fordult még elő az, hogy úgy ment le a boltba, hogy a listára leírtakat vásárolja meg, semmi mást, majd a kosár azért csak nehezebb lett ezzel-azzal. Az uraknál pedig: lemegyek a haverokhoz, de csak egy sört iszom…

– Sokszor egy adott szituációban úgy viselkedünk, ahogy azt a társadalom, vagy szűk környezetünk elvárja tőlünk. A legtöbb ember nem szeretne kirívóan viselkedni, tehát a konformitás érzése fontos.
– Válaszadáskor pedig sokan passzív agresszívak is lehettek, és burkoltan fenyegették a rendszert.
– Nem egy ember pedig nem rendelkezik a jövőbelátás képességével, főleg akkor nem, ha saját magáról van szó. Ő akkor tényleg úgy gondolta, hogy le fogja tenni az autót.
– Sokunk belekényelmesedik a mindennapi rutinba, és inkább felülírjuk a szavunkat a kényelem érdekében, hiszen ez kevésbé fáj. 

OMV MaxxMotion 100plus benzin 557 Ft

Mint kiderült, nem fogy kevesebb benzin, ám többször tankolnak kevesebbet az emberek. Egyes szakértők szerint a valós lélektani határ a 800 – 1.000 Ft / liter benzinnél lesz. Ám szerintem az nem lélektani határ, hanem gazdasági határ.

Te mint vállalkozó, ebből megtanulhatod azt, hogy az emberek befolyásolhatóak. Azt hiszik, hogy saját maguk döntenek, autonómok, pedig közel sem. És azt is, hogy a házilag barkácsolt kérdőív nem lesz hiteles, mert a legtöbbször nem valós, hanem társadalmilag vagy saját erkölcsileg, esetleg vágyott eredményeket adnak. Nemegyszer pedig magának a kérdezőnek akar megfelelni a választ adó. Továbbá az sem mindegy, hogy milyen hangulatban vannak, de a képzettségi szint is fontos. A legtöbb ember azért került haraggal egybekötött tehetetlenség állapotába, mert fenyegetve van az alapvető szükséglete (gondolj csak a Maslow-piramis aljára) és semmilyen módon sem tud a helyzeten változtatni. A ki nem elégített szükségletek pedig növelik a belső feszültséget. 
Általában ha valaki nem rendelkezik a megfelelő képzettséggel, képességgel, akkor a döntését a csoport viselkedéséhez igazítja. 

A kerek egész szám is szembetűnő, nem 480, 490, 499 Ft-ot mondtak, hanem egy kerek számot. Szóval a vásárlók fejében a fájdalomérzésért felelős agyi területek, továbbra is a kerek számoknál erősebben aktivizálódnak ilyen esetekben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...
business hand contract meeting with success agreement concept, professional businessman handshake

Magyar kisvállalkozások növekedése: 5 stratégiai pillér a sikerhez

Kevés gazdasági sikertörténet indul úgy, hogy a vállalkozó éveken át ugyanazt a hibát ismétli: minden kampányra, új ügynökségre, vadonatúj “killer feature”-re egyre kevesebb pénz és egyre több csalódottság jut. A magyar kisvállalkozói szektor történelmi ívét tekintve ez a jelenség érthető: 1990 után a piacgazdaságban hirtelen szabaddá váló terepen rengeteg mikro- és kisvállalkozás indult el stratégia...

Itt érsz el

© Copyright 2025