Az 500 Ft-os benzinár pszichológiája

Több média készített mini közvéleménykutatást arról, hogy hol van a benzin literenkénti árának a lélektani határa, és ez kereken 500 Ft-ra jött ki. A megkérdezettek döntő többsége azt mondta, hogy ha eléri az 500 Ft-ot a benzinár, akkor ők bizony leteszik az autót. 

Én szeretek az emberek véleményével, gondolkodásával foglalkozni illetve érdekesnek találom az egymásra gyakorolt hatásukat is. Nézünk meg lélektani szempontból, hogy a megkérdezett emberek a jósolt cselekvésüket miért nem tartják be. 

Sokan szeretik azt hinni, hogy ők ismerik magukat és az általuk felállított keretet nem lépik át. Ám ez a legkevésbé sem igaz. Hölgyek, kivel nem fordult még elő az, hogy úgy ment le a boltba, hogy a listára leírtakat vásárolja meg, semmi mást, majd a kosár azért csak nehezebb lett ezzel-azzal. Az uraknál pedig: lemegyek a haverokhoz, de csak egy sört iszom…

– Sokszor egy adott szituációban úgy viselkedünk, ahogy azt a társadalom, vagy szűk környezetünk elvárja tőlünk. A legtöbb ember nem szeretne kirívóan viselkedni, tehát a konformitás érzése fontos.
– Válaszadáskor pedig sokan passzív agresszívak is lehettek, és burkoltan fenyegették a rendszert.
– Nem egy ember pedig nem rendelkezik a jövőbelátás képességével, főleg akkor nem, ha saját magáról van szó. Ő akkor tényleg úgy gondolta, hogy le fogja tenni az autót.
– Sokunk belekényelmesedik a mindennapi rutinba, és inkább felülírjuk a szavunkat a kényelem érdekében, hiszen ez kevésbé fáj. 

Csak 5775 Ft
kozepen

Mint kiderült, nem fogy kevesebb benzin, ám többször tankolnak kevesebbet az emberek. Egyes szakértők szerint a valós lélektani határ a 800 – 1.000 Ft / liter benzinnél lesz. Ám szerintem az nem lélektani határ, hanem gazdasági határ.

Te mint vállalkozó, ebből megtanulhatod azt, hogy az emberek befolyásolhatóak. Azt hiszik, hogy saját maguk döntenek, autonómok, pedig közel sem. És azt is, hogy a házilag barkácsolt kérdőív nem lesz hiteles, mert a legtöbbször nem valós, hanem társadalmilag vagy saját erkölcsileg, esetleg vágyott eredményeket adnak. Nemegyszer pedig magának a kérdezőnek akar megfelelni a választ adó. Továbbá az sem mindegy, hogy milyen hangulatban vannak, de a képzettségi szint is fontos. A legtöbb ember azért került haraggal egybekötött tehetetlenség állapotába, mert fenyegetve van az alapvető szükséglete (gondolj csak a Maslow-piramis aljára) és semmilyen módon sem tud a helyzeten változtatni. A ki nem elégített szükségletek pedig növelik a belső feszültséget. 
Általában ha valaki nem rendelkezik a megfelelő képzettséggel, képességgel, akkor a döntését a csoport viselkedéséhez igazítja. 

A kerek egész szám is szembetűnő, nem 480, 490, 499 Ft-ot mondtak, hanem egy kerek számot. Szóval a vásárlók fejében a fájdalomérzésért felelős agyi területek, továbbra is a kerek számoknál erősebben aktivizálódnak ilyen esetekben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hírhedt, félresikerült reklámkampányok világszerte II.

A félresikerült reklámkampányok nem egyszerűen „kínos pillanatok”. Üzleti értelemben ezek a hibák a bizalom tőkéjét égetik, és a bizalom az a médium, amiben minden értékesítés úszik. Ha ezt a médiumot beszennyezed, nem az adott kreatív bukik, hanem az egész rendszered: a következő kampányod drágább lesz, a konverziód törékenyebb, a vevőid türelme rövidebb, a kollégáid pedig...
Dajka Gábor marketing tanácsadó

A gazdagok, szupergazdagok és felsővezetők olvasási szokásai

Számos kutatás és beszámoló szerint a kiemelkedően sikeres emberek – legyenek vagyonos üzletemberek, szupergazdag milliárdosok vagy nagyvállalatok felsővezetői – közös szokása az intenzív olvasás. Gyakran sokkal több könyvet olvasnak el egy évben, mint az átlagember, és tudatosan használják az olvasást önfejlesztésre és tanulásra. Warren Buffett egyszer egy halom könyvre mutatva a siker titkáról ezt mondta:...

Így égetsz el százezreket pszichológia nélkül Google Ads-ben

Látom a statisztikákat a hozzám forduló ügyfelek fiókjaiban. Látom a számokat, a grafikonokat, a kiadásokat. És látom a másik oldalon a kétségbeesett, sokszor már apatikus vállalkozókat, akik hónapok, néha évek óta öntik a pénzt a Google hirdetési rendszerébe, de az eredmény mégis siralmas, vagy legjobb esetben is éppen csak nullszaldós. A legtöbben ilyenkor reflexszerűen a...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025