Az 500 Ft-os benzinár pszichológiája

Főbb pontok:

Több média készített mini közvéleménykutatást arról, hogy hol van a benzin literenkénti árának a lélektani határa, és ez kereken 500 Ft-ra jött ki. A megkérdezettek döntő többsége azt mondta, hogy ha eléri az 500 Ft-ot a benzinár, akkor ők bizony leteszik az autót. 

Én szeretek az emberek véleményével, gondolkodásával foglalkozni illetve érdekesnek találom az egymásra gyakorolt hatásukat is. Nézünk meg lélektani szempontból, hogy a megkérdezett emberek a jósolt cselekvésüket miért nem tartják be. 

Sokan szeretik azt hinni, hogy ők ismerik magukat és az általuk felállított keretet nem lépik át. Ám ez a legkevésbé sem igaz. Hölgyek, kivel nem fordult még elő az, hogy úgy ment le a boltba, hogy a listára leírtakat vásárolja meg, semmi mást, majd a kosár azért csak nehezebb lett ezzel-azzal. Az uraknál pedig: lemegyek a haverokhoz, de csak egy sört iszom…

– Sokszor egy adott szituációban úgy viselkedünk, ahogy azt a társadalom, vagy szűk környezetünk elvárja tőlünk. A legtöbb ember nem szeretne kirívóan viselkedni, tehát a konformitás érzése fontos.
– Válaszadáskor pedig sokan passzív agresszívak is lehettek, és burkoltan fenyegették a rendszert.
– Nem egy ember pedig nem rendelkezik a jövőbelátás képességével, főleg akkor nem, ha saját magáról van szó. Ő akkor tényleg úgy gondolta, hogy le fogja tenni az autót.
– Sokunk belekényelmesedik a mindennapi rutinba, és inkább felülírjuk a szavunkat a kényelem érdekében, hiszen ez kevésbé fáj. 

Csak 5775 Ft
kozepen

Mint kiderült, nem fogy kevesebb benzin, ám többször tankolnak kevesebbet az emberek. Egyes szakértők szerint a valós lélektani határ a 800 – 1.000 Ft / liter benzinnél lesz. Ám szerintem az nem lélektani határ, hanem gazdasági határ.

Te mint vállalkozó, ebből megtanulhatod azt, hogy az emberek befolyásolhatóak. Azt hiszik, hogy saját maguk döntenek, autonómok, pedig közel sem. És azt is, hogy a házilag barkácsolt kérdőív nem lesz hiteles, mert a legtöbbször nem valós, hanem társadalmilag vagy saját erkölcsileg, esetleg vágyott eredményeket adnak. Nemegyszer pedig magának a kérdezőnek akar megfelelni a választ adó. Továbbá az sem mindegy, hogy milyen hangulatban vannak, de a képzettségi szint is fontos. A legtöbb ember azért került haraggal egybekötött tehetetlenség állapotába, mert fenyegetve van az alapvető szükséglete (gondolj csak a Maslow-piramis aljára) és semmilyen módon sem tud a helyzeten változtatni. A ki nem elégített szükségletek pedig növelik a belső feszültséget. 
Általában ha valaki nem rendelkezik a megfelelő képzettséggel, képességgel, akkor a döntését a csoport viselkedéséhez igazítja. 

A kerek egész szám is szembetűnő, nem 480, 490, 499 Ft-ot mondtak, hanem egy kerek számot. Szóval a vásárlók fejében a fájdalomérzésért felelős agyi területek, továbbra is a kerek számoknál erősebben aktivizálódnak ilyen esetekben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Casio X Vissza a jövőbe – Az időgép a csuklódon

„Great Scott!” – aki ismeri a Vissza a jövőbe filmeket, annak ismerősen cseng ez a felkiáltás, és bizonyára emlékszik Marty McFly ikonikus karórájára is. Az 1985-ben bemutatott klasszikus időutazós filmtrilógia nem csak a DeLorean sportkocsit tette legendává, hanem egy apró kütyüt is: Marty Casio CA-53W típusú számológépes karóráját. Ez a digitális óra a maga korában...

Online bántalmazás és a márkák kommunikációs tere

Az online bántalmazás – a személyeskedő támadásoktól a gyűlölködő kommenteken át a célzott lejáratásig – nem „platformhiba”, hanem környezeti tényező, amelyben a márkák naponta kommunikálnak. A kommentmezők zajszintje nem marad a kommentmezőkben: beszivárog a percepciókba, a vásárlási szándékokba, sőt a munkáltatói márkába is. Marketinges szemmel ez azért kritikus, mert a kommunikáció kimenetele nemcsak az üzeneten...

A cégek 85%-a nem tervez béremelést 2025-ben

Meglepő és aggasztó eredményre jutott egy friss felmérés: tízből több mint nyolc cég egyáltalán nem tervez béremelést az idei évben. Ez azt jelenti, hogy a hazai vállalatok 85%-a befagyasztja a fizetéseket – egy olyan időszakban, amikor az infláció magas, a megélhetési költségek emelkednek, és a munkavállalók jelentős része már így is nehezen boldogul a jelenlegi...

A Tomahawk nem termék, hanem ígéret – így ad el a Raytheon a kormányoknak

Amikor a televízióban haditudósításokat nézel, nem látsz hagyományos reklámokat – mégsem kétséges, hogy a háttérben komoly marketingtevékenység zajlik. Gondolj csak bele: a legendás Tomahawk cirkálórakéta soha nem jelent meg szünetben a képernyőn, mégis több ország is sorban áll érte. Hogyan lehetséges ez? A válasz az üzleti és marketingstratégiában rejlik, amit a hadipar szereplői alkalmaznak. A...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025