Kíváncsi, melyik márka jut eszébe arról, ha azt mondom: „Mert megérdemlem!”? És ha azt hallja: „Csak lazán!”? Valószínűleg sokan azonnal rávágják: az előbbi a L’Oréal, az utóbbi egy sör (a Kőbányai Világos). Ilyen erővel bír egy jól eltalált szlogen. Létezik egy magyar reklámszlogen, amely közel egy évszázad után is ismerősen cseng: „Haladjon Ön is a korral, süssön Váncza sütőporral!” – hangzott a jelmondat az 1920-as évek végén, és mára szállóigévé vált. Ez is bizonyítja, hogy egy frappáns szlogen jóval több, mint egy egyszerű reklámszöveg: a márka esszenciáját ragadja meg, és mélyen bevésődik az emberek emlékezetébe. A magyar vállalatok az elmúlt évtizedekben számos hasonlóan maradandó szlogent alkottak, amelyek nemcsak a termékeiket, de sokszor magát a korszakot is jellemezték, amelyben születtek. Tekintsünk át közülük néhány ikonikus példát, és vizsgáljuk meg, mitől válnak igazán hatásossá.
| Cég/Márkanév | Szlogen | Iparág | Időszak | Megjegyzés |
|---|---|---|---|---|
| Adidas | Impossible is Nothing | Sportfelszerelés | 2000-es évek (2004 után) | |
| Apple | Think Different | Technológia (számítástechnika) | 1997–2002 | |
| Arany Ászok | Jobban csúszik | Ital (sör) | 2000-es évek eleje | |
| Audi | Vorsprung durch Technik (A technika előnye) | Autóipar | 1970-es évektől napjainkig | |
| BKV (Budapesti Közlekedési Vállalat) | Önnek jár | Közösségi közlekedés | 2009 | |
| BMW | A vezetés élménye | Autóipar | 2000-es évektől | |
| Borsodi | „Élvezd a pillanatot.” | Söripar | A mának élés, a kikapcsolódás és a jókedv hangsúlyozása. | |
| Borsodi | „Minőség. Sör.” | Söripar (sörmárka) | ||
| Budapest Bank | „A legjobb döntései.” | Bank, pénzügyi szolgáltatások | A döntéshozatal fontosságát állítja a középpontba, megerősítve, hogy az ügyfelek okos választást hoznak, ha őket választják. | |
| Burger King | Have It Your Way | Gyorsétteremlánc | 1990-es évek – 2010-es évek eleje | |
| CBA | „A magyar üzletlánc.” | Kiskereskedelem (élelmiszer) | Egyértelmű nemzeti kötődés, magyar termékekre és üzletekre fókuszáló kommunikáció. | |
| Chokito | „Ronda és finom.” | Élelmiszer (csokoládé) | 1990-es évek második fele | |
| CIB Bank | A jó bank | Pénzügy (bank) | 2010-es évek eleje | |
| Cillit Bang | Bang, és a kosz eltűnik! | Háztartás (tisztítószer) | 2005 körül | |
| Coca-Cola | Open happiness | Üdítőital (cola) | 2009–2015 | |
| Coca-Cola | „Ez az igazi.” | Üdítőital-gyártás | 1960-as évek vége–1970-es évek | |
| Coop | Coop, a jó szomszéd | Kiskereskedelem (élelmiszer) | 1995-től napjainkig | |
| Corvin Áruház | „Minden szinten, szinte minden.” | Kereskedelem (áruház) | 1970-es, 1980-as évek (már nem használt) | |
| Danone (Danone Rudi) | Danone, a rudi, nálam ez a tuti… | Élelmiszer (tejdesszert) | 1997 | |
| Decathlon Magyarország | „Sportolni bárhol, bármikor!” | Kiskereskedelem (sport) | Noha a Decathlon francia cég, Magyarországon is használja a mozgás szabadságát hirdető üzenetet. | |
| Dreher | „Arany a minőségben.” | Söripar | A kiváló minőség és a tradíció üzenetét hordozza. | |
| Egis | Egészség. Élet. Minőség. | Gyógyszeripar | 2000-es évektől napjainkig | |
| Egis | „Egészség és megbízhatóság.” | Gyógyszeripar | A betegközpontú és minőségi gyógyszergyártást hirdeti. | |
| Fornetti | „Fornetti – frissen, finoman.” | Pékség, gyorséttermi (pékipari) | Az instant, meleg péksütemények és a folyamatos frissesség hangsúlyozása. | |
| Fundamenta | Alap, amelyre építhet | Pénzügy (lakás-takarékpénztár) | 1997-től napjainkig | |
| Gillette | Férfiasan tökéletes | Személyes higiénia | 1990-es évek (kb. 1989) | |
| Head & Shoulders | Nincs többé korpa, csak gyönyörű haj, minden nap. | Szépségápolás (sampon) | 2000-es évek | |
| Hell Energy | „Power of HELL.” | Italipar (energiaital) | Erőteljes, energikus üzenet, egyszerre provokatív és lendületes. | |
| Herz | „Egy szó, mint száz: Herz.” | Élelmiszeripar (húsipar) | Rövid, tömör szlogen, amely a márkanévre rímel és a termékek jellegzetes minőségét emeli ki. | |
| Intel | Intel Inside | Technológia (számítástechnika) | 1991–2000-es évek | |
| K&H Bank | „Ügyfelet nyerünk, nem csatát.” | Bank, pénzügyi szolgáltatások | A szolgáltatások emberközpontúságát és együttműködését hangsúlyozza. | |
| Kőbányai Sör | Csak lazán! | Ital (sör) | 2009 körül | |
| L’Oréal | Mert megérdemlem | Szépségápolás (kozmetikum) | 1970-es évektől napjainkig | |
| L’Oréal Paris | „Mert megérdemlem!” | Szépségipar (kozmetikumok) | 1971-től napjainkig | |
| Lidl | „Többet adunk” | Kiskereskedelem (élelmiszer diszkont) | ||
| M&M’s | Csak a szádban olvad, nem a kezedben | Élelmiszer (édesség) | 1990-es évektől napjainkig | |
| Magyar Posta | „Többet nyújtunk.” | Postai és logisztikai szolgáltatások | A hagyományos postai szolgáltatások mellett a modern logisztika és pénzügyi szolgáltatások felé való nyitásra utal. | |
| Magyar Telekom | Jobb velünk a világ | Távközlés (telekommunikáció) | 2010-es évek közepe | |
| Magyar Telekom | „Együtt. Veled.” | Távközlés | 2015–2023 (ma már nem aktív) | |
| MasterCard | Van, amit nem vehetsz meg pénzért, minden másra ott a MasterCard. | Pénzügy (bankkártya) | 1997-től (2000-es évek) | |
| Maybelline | Lehet, hogy vele született. Lehet, hogy Maybelline. | Szépségápolás (smink) | 1990-es évektől napjainkig | |
| Mazda | Zoom-Zoom | Autóipar | 2000–2015 | |
| McDonald’s | I’m Lovin’ It („Imádom”) | Gyorsétteremlánc | 2003-tól napjainkig | |
| Media Markt | „Mert hülye azért nem vagyok!” | Kiskereskedelem (műszaki cikkek) | kb. 1997–2012 (kampányszlogen) | |
| Media Markt | „Nem vagy te RÉ/TEK!” | Kiskereskedelem (elektronikai áruházlánc) | Kissé provokatív, fiatalos hangvételű kampány, amely a kedvezményes árakat és a vásárlói tudatosságot erősíti. | |
| MKB Bank | „Egy bank, ami Önre figyel.” | Bank, pénzügyi szolgáltatások | Korábbi kommunikációjukban használt jelmondat, az ügyfélbarát szemléletet emeli ki. | |
| MOL | „Mozgásban az élet.” | Energiaipar (olajipar, kiskereskedelem) | A mindennapi mobilitást és életvitelt kívánja támogatni, saját termékein keresztül. | |
| Nespresso | Nespresso. Mi más? | Élelmiszer (kávé) | 2008-tól napjainkig | |
| Nike | Just Do It | Sportfelszerelés | 1988–napjainkig | |
| Nokia | Connecting People | Távközlés (mobiltelefon) | 1992–2010-es évek eleje | |
| Old Spice | Bizonyíték, nem ígéret | Személyes higiénia | 1990-es évek | |
| OTP Bank | „Megbízunk egymásban.” | Banki szolgáltatások | 2000-es évek (kampányszlogen) | |
| Pannon GSM | Az élvonal | Távközlés (mobil) | 1990-es évek | |
| Pepsi | „Szia, Kata vagyok, van még egy Pepsid?” | Üdítőital (cola) | 1990-es évek vége | |
| Pick Szeged | „Az igazi.” | Élelmiszeripar (húsipar) | A hagyományos, minőségi ízeket és a márka eredetiségét jelzi. | |
| Postabank | Ismeri, szereti. | Pénzügy (bank) | 1990-es évek közepe | |
| Pöttyös Túró Rudi | Pöttyös nélkül élni lehet, de nem érdemes | Élelmiszer (tejdesszert) | 2000-es évek közepe | |
| Pöttyös Túró Rudi | „A Pöttyös az igazi.” | Élelmiszeripar (édesség) | 1984-től máig (ikonikus szlogen) | Magyarország egyik legismertebb édességmárkája, a hazai kötődés és a „pöttyös” jelleg hangsúlyozása. |
| Praktiker | „Mindenre van ötlete.” | Barkácsáruházlánc | A ház körüli felújítások, barkácsolás és kreatív megoldások széleskörű kínálatára utal. | |
| Prezi (startup) | “Ideas matter.” (Az ötlet számít) | Technológia (SaaS) | 2009-től napjainkig | |
| Red Bull | A Red Bull szárnyakat ad! | Üdítőital (energiaital) | 1990-es évektől napjainkig | |
| Richter Gedeon | „Hagyomány és innováció 1901 óta.” | Gyógyszeripar | Magyarország egyik legrégebbi gyógyszeripari vállalata, a tradíció és a fejlesztések összekapcsolódására utal. | |
| Saridon | Nincs idő a fejfájásra | Gyógyszeripar (fájdalomcsillapító) | 2000-es évek vége | |
| Skála Áruház | Ez igen, Skála! | Kiskereskedelem (áruház) | 1980-as évek | |
| Skála Áruház | „Bemegyek. Kijövök. De milyen jól kijövök, ha bemegyek!” | Kereskedelem (áruházlánc) | 1980-as évek (már nem használt) | |
| Soproni | „Összeköt minket.” | Söripar | A közös élményekre, nemzeti összetartozásra és baráti kapcsolatokra épít. | |
| Soproni | „A söröd” | Söripar (sörmárka) | ||
| Soproni Ászok | Egy jópofa sör | Ital (sör) | 2000-es évek | |
| SPAR | „Élmény a bevásárlás.” | Kiskereskedelem (élelmiszer) | A vásárlói élmény, a friss termékek és kényelmes üzletkép kialakítása kerül előtérbe. | |
| Suzuki | A mi autónk | Autógyártás | 1992–2010-es évek | |
| Szerencsejáték Zrt. | „Játssz, hogy nyerj!” | Szerencsejáték | Az esélyteremtést, a szerencsét és a nyerési vágyat közvetíti, célja a fogyasztók aktivizálása. | |
| Sziget Fesztivál | Kell egy hét együttlét | Szórakoztatóipar (fesztivál) | 1993 (1990-es évek) | |
| Telekom | „Kapcsolat. Életre.” | Telekommunikáció | A kapcsolatteremtés és az életminőség javításának szimbolikáját hangsúlyozza. | |
| Telenor | A felfedezés szabadsága | Távközlés (mobil) | 2010–2022 | |
| Telenor | „Most a cselekvés ideje!” | Telekommunikáció | Dinamikus, cselekvésre ösztönző szlogen, korábbi kampányokban szerepelt. | |
| Tibi csoki | „A csoki, ami mosolyra fakaszt.” | Élelmiszeripar (édességipar) | A játékos, vidám hangulatot és a fogyasztói élményt helyezi előtérbe. | |
| Tisza Cipő | Minden időben. Tisza cipőben | Divat (cipő) | 1970–80-as évek | |
| Tokaji Aszú (bor) | „A borok királya, a királyok bora.” | Borászat | 18. századtól (történelmi jelmondat) | |
| Topjoy | Mondd ki apró betűkkel | Üdítőital (gyümölcslé) | 2010-es évek | |
| Univer | „Kenyérre kenhető.” | Élelmiszeripar (mártások, krémek) | A magyar konyha ikonikus gyártója, a szlogen kifejezi a termékek használhatóságát és a házias ízeket. | |
| Váncza sütőpor | „Haladjon Ön is a korral, süssön Váncza sütőporral!” | Élelmiszeripar (sütőadalék) | 1920-as évek vége (már nem használt) | |
| Vodafone | „Together We Can.” (nemzetközi kampány) | Telekommunikáció | Bár globális vállalat, Magyarországon is ezzel kommunikál; a közösség erejét és összetartozást jelképezi. | |
| Westel 900 | A kapcsolat | Távközlés (mobil) | 1990-es évek | |
| Whiskas | A macskák Whiskast vennének | Állateledel | 1990-es évektől napjainkig | |
| Wick (Atemfrei) | A Wick Atemfrei segít, ha fáj a torkod, és az orrodat is tisztíccsa! | Gyógyászat (torokcukorka) | 1994 | |
| Wizz Air | A repülés mindenkié | Légi közlekedés (fapados) | 2004-től napjainkig | |
| Wizz Air | „Szárnyalj velünk!” | Légi közlekedés (fapados légitársaság) | Bár nem minden esetben hivatalos, a magyarországi marketingkommunikációban gyakran megjelenő jelmondat. | |
| Zwack Unicum | „Cseppben a lélek.” | Italipar (likőr) | A magyar gyógynövénylikőr egyedi ízvilágát és különlegességét tükrözi, tradíció és lélek összefonódása. |
A reklámszlogenek fejlődése Magyarországon
Maga a reklámipar a 20. század elején kezdett kibontakozni Magyarországon, és a szlogenek már akkor megjelentek a hirdetésekben. Az 1950-es években – a korlátozott verseny ellenére – is születtek jelmondatok (pl. „Mindent egy helyen – Állami Áruház” a Közért üzletek reklámjában). A hazai reklámozás aranykorának azonban sokan az 1970-es–1980-as éveket tartják. Ekkoriban számos szlogen vált legendássá, gyakran fülbemászó rímekkel vagy dalbetétekkel párosítva. Híressé vált például a Fabulon kozmetikum kampánya, melynek során megszületett a „Fabulon, a bőre őre” szlogen. Érdekesség, hogy ezt a kifejezést eredetileg egy megbeszélésen csak tréfás, blőd ötletként említették – a teremben a jelenlévők mégis azonnal felfigyeltek rá, és végül ez lett a befutó jelmondat. A „bőre őre” rímpár egyszerűsége és játékossága óriási sikert aratott; a szlogen gyorsan elterjedt és a Fabulon márka védjegyévé vált. Ugyanebben az időszakban született meg sok más emlékezetes frázis is: a Skála Áruház reklámjainak „Bemegyek, kijövök…” sora vagy a Tisza Cipő jelmondata („Minden időben, Tisza cipőben”) mind hozzájárultak ahhoz, hogy a reklám nyelvezete a közönség mindennapjainak részévé váljon.
A rendszerváltás után, az 1990-es évektől kezdve a nemzetközi márkák és a modern marketing módszerek árasztották el Magyarországot. A nyugati cégek sokszor hozták magukkal világszerte ismert szlogenjeiket – a magyar fogyasztók is megismerkedtek például a Nike „Just Do It” vagy az Adidas „Impossible is nothing” üzeneteivel –, de a hazai piacon ezek mellett szükség volt helyi hangvételű kampányokra is. A kilencvenes években és a 2000-es évek elején számos emlékezetes magyar reklámfilm és figura született, amelyek saját szlogent kaptak. Említhetjük a Postabank humoros reklámjait az „Ismeri, szereti” szöveggel, vagy a Budapest Bank „Emese” kampányát, amelyben a bankfiók kedves ügyintézője vált ismertté, és szlogenje („A legjobb döntései.”) az okos választás szimbólumává vált. Ugyanígy legendássá lett a Pepsi emlékezetes mondata – „Szia, Kata vagyok, van még egy Pepsid?” –, amely a ’90-es évek végén szállóigévé vált. Ebben az időszakban a reklámügynökségek és szövegírók is reflektorfénybe kerültek: kreatív csapatok egész sora igyekezett ütős szlogenekkel pozicionálni a márkákat a piaci versenyben. A 2010-es évekre a marketing kommunikáció egyre inkább az online térbe tolódott, de a szlogenek jelentősége nem csökkent. Gyakran találkozunk velük hashtag formájában a közösségi médiában is, és a jól bevált jelmondatok sokszor változatlanul kísérik a márkákat a digitális platformokon is. A közönség ma is igényli az egyértelmű, frappáns üzeneteket – még ha a hordozó felület a televízió helyett egy Facebook-poszt vagy YouTube-videó is.
E két példa jól mutatja, hogy egy ötletes kampányfigura vagy szituáció mennyire fel tud értékelni egy jelmondatot. Emese, a fiktív banki ügyintéző alakja a Budapest Bank reklámjaiban a bank ügyfélközpontúságát személyesítette meg; a „legjobb döntései” szlogen így egy csipetnyi humorral átitatva vált a mindennapok részévé. A fiatalabb közönséget megcélzó Pepsi pedig Kata figurájával és a frappáns nyitómondattal („Szia, Kata vagyok…”) olyan helyzetet teremtett, amelyről beszélni kezdtek az emberek. Ezek a kampányok azt bizonyítják, hogy a szlogen hatása megtöbbszöröződik, ha emlékezetes történet vagy karakter áll mögötte – ilyenkor a közönség nem csupán a mondatot, hanem a hozzá kapcsolódó élményt is megőrzi.
Mi teszi ezeket a szlogeneket sikeressé?
- Egyszerűség: A legtöbb sikeres szlogen rövid és könnyen megjegyezhető.
- Relevancia: Kapcsolódnak a cég fő tevékenységéhez vagy értékeihez.
- Érzelmekre hatás: Sok szlogen érzelmi reakciót vált ki, erősítve a márka és a fogyasztó közötti kapcsolatot.
- Egyediség: A jó szlogen megkülönbözteti a márkát versenytársaitól.
- Időtállóság: A legjobb szlogenek évekig, akár évtizedekig is használhatók.
Nem könnyű elérni, hogy egy szlogen rögzüljön a fejekben. Egy felmérés szerint még a legismertebb márkák jelmondatait is a fogyasztók alig néhány százaléka tudta spontán felidézni – így különleges eredmény, ha egy reklámszöveg valóban közszájon forog. Azok a szlogenek jutnak el idáig, amelyek megfelelnek bizonyos tartalmi és formai követelményeknek.
A fenti alapelvek mind tetten érhetők az említett szlogenekben. A pofonegyszerű megfogalmazás az első számú sikerfaktor. Elég a Nike világhírű „Just Do It” mottójára gondolni: mindössze három rövid szó, mégis azonnal érthető és motiváló. Hasonlóan letisztult üzenetet hordoz a magyar piacon a Suzuki legendás „A mi autónk” szlogenje – egyszerűsége és személyessége miatt vált a hazai autóvásárlók jelmondatává a kilencvenes években. Emellett ugyanilyen fontos a relevancia is: egy jó szlogen szorosan kapcsolódik a vállalat tevékenységéhez vagy ígéretéhez. Erre példa a Pöttyös Túró Rudi tréfás mondata: „Pöttyös nélkül élni lehet, de nem érdemes.” Egy édességmárkától némileg szokatlan életbölcsességnek hangzik, mégis tökéletesen kifejezi a termék lényege körüli érzést – hogy egy kis öröm mindenkinek jár. A harmadik tényező az érzelmi hatás. Számos márka tudatosan vált ki érzelmeket a jelmondatával: a Coca-Cola „Open happiness” kampányszlogenje (magyarul nagyjából „Nyiss a boldogságra”) a boldogság ígéretét társítja az italhoz, míg a Soproni sör „Összeköt minket” mondata a közösségi élményt és a nemzeti büszkeséget mozgósítja. Az ilyen érzelmi töltet segít, hogy a fogyasztók mélyebb kapcsolatot érezzenek a márkával.
Mindezek mellett az egyediség teszi igazán emlékezetessé a szlogent. Egy merész vagy szokatlan fordulat kiemeli a márkát a reklámzajból. A Chokito csokoládé „Ronda és finom” kijelentése például meghökkentő ellentéttel él – a terméket „rondának” titulálni merész húzás volt, éppen ezért ragadta meg mindenki figyelmét, és máig mosolyt csal az arcokra. Hasonlóan egyedi és provokatív volt a Media Markt ikonikus mondata: „Mert hülye azért nem vagyok!”, amely szokatlanul őszinte, hétköznapi hangvételével érte el, hogy sokan idézzék, még azok is, akik magát a reklámot már rég elfelejtették. Végül ott van az időtállóság ereje. A legsikeresebb jelmondatok akár évtizedeken át változatlanul szolgálják a márkát. Gondoljunk csak a L’Oréal híres szlogenjére, a „Mert megérdemlem!” kijelentésre, amely 1971 óta meghatározza a cég kommunikációját – és lényegében a nők önbecsüléséről szóló üzenetet közvetít immár több generációnak. Hasonlóképpen a MasterCard kampánymondata („Van, amit nem vehetsz meg pénzért…”) annyira bevált, hogy több mint két évtizedig futott világszerte szinte változatlan formában. Az ilyen tartós szlogenek bizonyítják, hogy ha egy mondat valóban a márka lényegét ragadja meg, akkor a változó trendek ellenére sem veszíti el erejét. Nem véletlen, hogy sok cég évtizedekig ragaszkodik egy bevált szlogenjéhez: az állandóság bizalmat épít, míg a gyakori váltogatás könnyen feledhetővé teszi a jelmondatot. Még egy látszólag semmitmondó jelmondat is akkor válhat értékessé, ha hosszú éveken át ismétlik: a Tchibo évtizede használt „A legtöbb, mi adható” szlogenje például nem különösebben egyedi, mégis beleégett a fogyasztók tudatába a kitartó használatnak köszönhetően.
A magyar nyelv különleges talaja a kreatív szlogeneknek. Sok hazai jelmondatban szójáték, rím vagy kulturális utalás rejlik, ami a hazai közönség számára különösen vonzó. Már a régi időkben is gyakori volt a tréfás rímfaragás – elég csak a Váncza sütőpor klasszikus soraira gondolni, vagy a Skála Áruház legendás „Bemegyek, kijövök…” reklámszövegére, amely játékosan rímelteti a bevásárlás élményét. A „Minden szinten, szinte minden” szlogen pedig máig az egyik legismertebb szójáték: frappáns hangzásával azonnal bevésődött, és nemcsak az áruház hirdetését szolgálta, de közmondásszerűen használni kezdték az emberek más helyzetekben is. Ugyanez elmondható több modern példáról: a Whiskas állateledel „A macskák Whiskast vennének” mondata ironikus félmosolyt csal a gazdik arcára, a Soproni „Összeköt minket” pedig a hazai értékekre és baráti kapcsolatokra utal, ezzel mélyebb azonosulást kínál. Ha egy szlogen nyelvi leleménye vagy kulturális rezonanciája betalál, a közönség sajátjának érzi, és szinte magától terjeszti tovább – akár viccekben, mémekben, hétköznapi beszélgetésekben is.
A reklámszlogenek pszichológiája
Mi zajlik a fogyasztó fejében, amikor meghall egy szlogent? A reklámpszichológia szerint az ismétlés és a pozitív asszociáció a kulcs. Az emberek hajlamosak kedvezőbben értékelni azt, amit gyakran hallanak vagy látnak – ezt nevezzük ismerősségi hatásnak. Így ha egy szlogen folyamatosan jelen van a médiában, idővel a márka ismerőssé és bizalmassá válik általa. Természetesen nem elég a puszta ismétlés: fontos, hogy a jelmondat érzelmileg is megérintse a közönséget. Egy jól megfogalmazott szlogen olyan vágyat vagy megoldást kínál, amivel a fogyasztó azonosulni tud. Például a L’Oréal „Mert megérdemlem” üzenete az önbecsülést erősíti, a Coca-Cola „Open happiness” pedig a boldogságérzetet kapcsolja a termékhez. Ezek az érzelmi töltetek azt eredményezik, hogy a befogadó nem csupán racionálisan, hanem zsigerileg is kötődni kezd a márka üzenetéhez. Ha a szlogen összhangban van a cég valódi értékeivel és a fogyasztók értékrendjével, akkor hitelességi hatás is fellép: a közönség elhiszi, hogy a márka tartja magát ahhoz, amit mond. Ez a bizalom pedig elengedhetetlen a hosszú távú márkahűség szempontjából.
Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint
Érdekes adalék, hogy maga a „szlogen” szó eredetileg a kelta „slaugh-ghairm” (hadikiáltás) kifejezésből ered, vagyis csatakiáltást jelentett. Találó párhuzam: egy jól megfogalmazott reklámszlogen ma is afféle csatakiáltás a márkák versengésében. Összegyűjti a cég értékeit egy rövid jelszóba, és harcba hívja a fogyasztók figyelmét. Dajka Gábor tapasztalata szerint a legmaradandóbb szlogenek azok, amelyek mögött valódi hitelesség van. Ha a jelmondat nem csupán hangzatos frázis, hanem a vállalat valódi értékeit tükrözi, és egybecseng a célközönség törekvéseivel vagy érzelmeivel, akkor sokkal több lesz, mint reklám: a márka és a vásárló közös nevezőjévé válik. A reklámpszichológia is alátámasztja ezt a jelenséget – ahogy arra Dajka Gábor az „Online marketing és pszichológia” című könyvében is rámutat, a fogyasztó egy üzenethez akkor kötődik tartósan, ha abban saját vágyait vagy meggyőződését is felismeri.
Egy jól eltalált szlogen tehát hosszú távon bizalmi hidat épít a cég és a közönség között. A digitális kommunikáció zajában is értékes kapaszkodó lehet: miközben naponta hirdetések ezrei bombázzák az embereket, egy letisztult, őszinte üzenet ki tud emelkedni, és emlékezteti a fogyasztókat arra, mit képvisel a márka. A végső cél nem az, hogy a közönség csupán emlékezzen a szlogenre, hanem hogy egyetértsen vele vagy magáénak érezze azt. Amikor egy szlogen szinte a közösség jelmondatává válik, akkor érte el igazán a célját. A legjobb szlogenek idővel a márka szinonimájává válnak. Sőt, előfordul, hogy túl is nőnek a márkán: beépülnek a köznyelvbe, vagy egy életérzést fejeznek ki. Ez jelzi, hogy a marketing és a valós értékteremtés találkozott bennük. Minden cég arra törekszik, hogy ilyen üzenetet fogalmazzon meg – hiszen egy frappáns szlogen nemcsak a termékét adja el, de a cég hitvallását is közvetíti, azt az eszmét, amiért a vásárlói közösség is lelkesedni tud. Még a mesterséges intelligencia és automatizált tartalom korában is igaz: egy eredeti, hiteles szlogen olyan emberi kapcsolatot teremt a márka és közönsége között, amit algoritmusokkal nem lehet kiváltani.
















