Legendás reklámok – Ötödik rész

Főbb pontok:

Snickers – „You’re Not You When You’re Hungry” (2010)

A Snickers élelmiszeripari óriás 2010-es kampánya bravúros példája annak, hogyan lehet egy hétköznapi csokit ismét a figyelem középpontjába hozni. A kreatív koncepció alapja, hogy az éhség személyiségtorzító hatására épít: Betty White focimeccsén szitkozódó nagyijától Mike Tysonig számos celeb jelenik meg olyan helyzetekben, amikor „nem önmaga”, majd a Snickers-falat után visszaváltozik. A humoros insight, hogy rossz döntéseket hozunk, amikor éhesek vagyunk, azonosulást vált ki. Ezt kiegészítette a „You’re Not You When You’re Hungry” szlogen, amelyet a fogyasztók könnyen felidézhettek, és a kampányt a Super Bowl-ra időzítették, ahol óriási médiavisszhangot kapott. Az AdClub beszámolója szerint a kampány az első évben 15,9 %-os eladásnövekedést hozott a márkának, és két év alatt 376 millió USD többletbevételt generált. A Betty White főszereplésével készült első reklám a USA Today szavazásán a legjobb Super Bowl-hirdetés lett. Véleményem szerint a siker titka az erős insight, a celeb‐casting és a humor tökéletes keveréke, amely felidézte a fogyasztókban a saját élményeiket. A kampány pszichológiailag a Maslow-piramis legalján lévő fiziológiai igényt (éhség) fordította identitásüzenetté, és ezzel újrapozicionálta a Snickerst mint az éhség ellenszerét.

Google – „Parisian Love” (2010)

A Google 2010-es Super Bowl‑reklámja minimalista, mégis érzelmekkel teli történetmesélésre épült. A spot teljes egészében keresőmezők és gépelt kulcsszavak sorozatából áll: egy amerikai diák Párizsba készül, kávéházat keres, távolsági kapcsolat fenntartására keres tippeket, majd végül a keresések sorában megjelenik a „créer une famille” és a „how to assemble a crib”. A néző a keresések mögött kibontakozó szerelmi történetet képzeli el. A Comscore elemzése szerint a reklám 51 pontos technikai értékelést kapott, ami az első kvintilisbe sorolta és bizonyítja, hogy a zeneválasztás, az érzelmi ív és a logó jól látható jelenléte együttesen erős hatást gyakorol. A Campaign Asia adatai szerint a videót több mint 7,4 millióan nézték meg és 109 505 megosztást kapott. Kreatív szempontból a spot rávilágított arra, hogyan lehet a márka funkcionális előnyeit (gyors, megbízható kereső) egy megható történetbe ágyazva bemutatni. Szerintem a reklám ereje abban rejlik, hogy a felhasználók saját keresési élményeire épít, így azonosulást és nosztalgiát vált ki. A Google marketingesei kimaxolták a „show, don’t tell” elvet: a terméket szinte láthatatlanul, mégis erősen demonstrálták.

Thai Life Insurance – „Unsung Hero” (2014)

A thai életbiztosító megható kisfilmje egy névtelen bangkoki fiatalember hétköznapi jócselekedeteit követi: virágot öntöz, ételt ad egy koldusnak, segít egy kislánynak iskolába menni. A közben futó narráció nem a pénzügyi termék előnyeit sorolja, hanem a „jót tenni jó” üzenetet közvetíti. A végén kiderül, hogy kedvességeinek hatása visszaszáll rá: a kislány ismét járni tud, a koldus visszaköszön. A videó virálissá vált, a Digital Tripathi elemzése szerint a YouTube‑on több mint 117 millió megtekintést és 38 000 kommentet ért el. A könnyfakasztó történet óriási érzelmi reakciókat váltott ki, és a Thai Life márka újrafogalmazta magát mint humánus, a közösségi értékeket előtérbe helyező társaság. Ez a reklám pszichológiailag az altruizmus és a társadalmi elismerés motívumait célozza meg: a nézők számára az az érzés alakul ki, hogy ők is részei egy nagyobb jónak. Számomra marketingesként inspiráló, hogy egy biztosító üzenete is lehet érzelmes és narratív – a long‑tail elköteleződést azzal építik, hogy értékrenddel azonosítják a márkát.

Coca‑Cola – „Share a Coke” (2011‑) kampány

A Coca‑Cola 2011-ben Ausztráliában indította el azt a kampányt, amely a márka logóját keresztnevekre cserélte. A cél az volt, hogy a személyes figyelemre vágyó Y generáció újra felfedezze a márkát. A Storybox esettanulmánya szerint a kezdeményezés 7 %‑kal növelte a fiatal felnőttek fogyasztását, az Egyesült Államokban pedig 2 %‑os eladásnövekedést eredményezett, megállítva az évtizedes csökkenő trendet. A kampány során világszerte több mint 150 millió névre szóló palack kelt el, és 998 millió Twitter‑megjelenést generált; a Facebook‑forgalom 870 %-kal nőtt, és a vásárlók több mint 500 000 fotót osztottak meg a #ShareaCoke hashtaggel. A kampányt idővel több mint 70 országban vezették be, és mintegy 1,8 milliárd USD értékkel növelte a Coca‑Cola márkaértékét. A siker kulcsa a hiperpersonalizáció: a fogyasztók a saját nevüket keresve és megtalálva érzelmi kapcsolatot alakítottak ki a termékkel. Véleményem szerint a „Share a Coke” bemutatta, hogy a hagyományos FMCG‑márkák is tudnak játékosságot és közösségi médiát integrálni a stratégiájukba. A brand a maszkulin, globális ikonból bensőséges, individuális élményt teremtett.

T‑Mobile – „Life’s for Sharing: Dance” (2009)

A T‑Mobile 2009-ben csavart egyet a közösségi reklámozáson: a londoni Liverpool Street pályaudvaron 300 táncos hirtelen flashmobba kezdett, majd a végén a járókelők is csatlakoztak. A videót mobilokkal rögzítették, és az interneten osztották meg. A brandgym beszámolója szerint az akció több mint 11 millió YouTube‑nézettséget gyűjtött, és a táncosok pozitív visszacsatolást kaptak a vállalat értékesítőitől is. A kampány folytatásai (pl. Trafalgar Square-i „Sing‑along”) is sikeresek voltak, bár az első, autentikus flashmob hatását nem tudták felülmúlni. A reklám elnyerte az Év Televíziós Reklámja díjat az angol reklámversenyen. Számomra ez a kampány azért zseniális, mert a márka az élő élményt állítja középpontba – a reklámpszichológia szerint az élmények átélése erősebben hat a memóriára, mint a puszta információ. A T‑Mobile itt valóban bizonyította, hogy „az élet a megosztásról szól”, és egyesítette a digitális és fizikai világot.

Csak 5775 Ft
kozepen

Red Bull – „Stratos” (2012)

A Red Bull 2012-es Stratos‑projektje nem klasszikus reklámfilm, hanem eseményalapú marketingműalkotás. Felix Baumgartner héliumos ballon segítségével 39 km magasságig emelkedett, majd ejtőernyős ugrást hajtott végre, elérve a 1 342,8 km/h csúcssebességet; ezzel ő lett az első ember, aki motor nélkül áttörte a hanghatárt. A küldetést élőben közvetítették, és 9,5 millió néző figyelte a YouTube‑on. A Sprinklr elemzése szerint a kampány a 15 nap alatt 2 millió új feliratkozót hozott a márka csatornáinak, több mint 1 millió ember vett részt online beszélgetésekben, és több mint 61,6 millió megjelenést ért el, a tartalmak 82 %-a pozitív hangvételű volt. A Stratos így egyszerre volt tudományos bravúr és marketingesemény; a „Red Bull szárnyakat ad” szlogen valóra vált. Marketingesként úgy vélem, ez a projekt magasabb szintre emelte a márka‑élmény kapcsolatot: nem termékhirdetés, hanem történelmi pillanat, amelyhez a fogyasztók érzelmileg kapcsolódhattak. A Red Bull a tartalommarketing új dimenzióját nyitotta meg.

Skála Kópé – „Én vagyok a Skála Kópé” (1981)

A magyar reklámkultúra egyik legemlékezetesebb figurája a Skála Kópé, a Skála áruházlánc beszélő bábfigurája. A Sas István által rendezett első animációs reklámfilm 1981-ben a XI. Reklámfilm-fesztiválon második díjat nyert. A spotban a Kópé vidám dalocskával hívogat: „Én vagyok a Skála Kópé, szívem a vásárlóké” és „Bemegyek, kijövök, de milyen jól kijövök, ha bemegyek” – ezek a sorok máig a kollektív emlékezetben élnek. Az Origo cikke szerint a figura annyira népszerű lett, hogy gyufásdobozokon, esernyőkön, pólókon is szerepelt. A Skála Kópé marketingpszichológiai jelentősége abban rejlik, hogy szerethető, antropomorf karaktert teremtett, amely emocionálisan köti az embereket a márkához. A 80-as évek reklámjaiban ritka volt az ilyen humoros, „tutti” figura, ezért a közönség azonnal a szívébe zárta. Üzleti szemmel nézve a Kópé brand‑építő ereje abban állt, hogy a vásárlókkal személyes, sőt családias kapcsolatot alakított ki, ami lojalitást és forgalomnövekedést generált. Véleményem szerint a magyar reklámok egyik legnagyobb ikonja, amelyet ma is érdemes tanulmányozni.

Hurka Gyurka – „Ez a Jóska, ez a Gyurka, ez meg itt a véres hurka” (1970‑80‑as évek)

Az Állami Húsipari Tröszt 1970‑es években futó hurkareklámja hírhedten ragadós dallammal dolgozott. A spotban gyerekek és felnőttek vidáman eszik a májas és véres hurkát, miközben a háttérben a „Ez a Jóska, ez a Gyurka, ez meg itt a véres hurka” sorok ismétlődnek. A reklámot szintén Sas István rendezte, és az origo.hu szerint a jingle a 80‑as évek közönségének kedvence lett. Pszichológiai szempontból a reklám a gyermekkor nosztalgiájára és a családi étkezések élményére épít; az egyszerű, ritmikus dal lehetővé tette, hogy a termék neve szó szerint a nyelvünkön maradjon. Marketingesként értékelem, hogy az üzenet őszinte: nem próbálja a hurkát elegáns termékként pozicionálni, hanem azt hangsúlyozza, hogy „a hurka télen-nyáron jó”. Ez a szándékos anti‑branding ma is merész húzásnak számítana, de a 70‑es években telitalálat volt, mert a valódiságot közvetítette.

Traubisoda – „Traubit akarunk” (1980‑as évek)

A Traubisoda üdítőital reklámja az 1980‑as évek végén az egyszerűség erejével aratott sikert. A spotban fiatalok és felnőttek együtt éneklik: „Traubit akarunk!” – ennyi, semmi felesleges körítés. A marketingtitkok.hu cikke szerint a szlogen és a zene olyan fülbemászó volt, hogy a reklám dalát a popkultúra részeként kezdte dúdolni az ország. Az üzenet azonnali cselekvésre sarkall: ha kedved van egy Traubira, menj és vegyél egyet. A kampány bizonyította, hogy egy jó USP (természetes szőlőszörp alap) és egy egyszerű cselekvésre ösztönző dal elegendő a sikerhez. Számomra ez a reklám a minimalista marketing iskolapéldája: a kevesebb több. Ma, amikor a márkák gyakran túlkommunikálják az előnyeiket, inspiráló látni, hogyan vált egy egyszerű jelszó generációs mantrává.

„Ezt nem adom, ez disznósajt!” – mesés reklám (1980‑as évek)

A magyar reklámtörténet egyik legkedvesebb animációs filmje a disznósajtról szóló rövid mese. A történet az Aiszoposz mesére épül: a róka hízelgéssel rá akarja venni a varjút, hogy engedje le a kezében tartott darab disznósajtot. A magyar változatban azonban a varjú nem dől be, és elhangzik a legendássá vált mondat: „Ezt nem adom, ez disznósajt!” A marketingtitkok cikke kiemeli, hogy az egyszerű képi világ és a tanulságos üzenet ellenére a reklám időtlenné vált, a szlogen pedig beleivódott a népi beszédbe. A film pszichológiai ereje abban rejlik, hogy a mesét és a reklámot ötvözi: a nézők a gyermekkoruk meseélményeivel azonosítják, így a márka pozitív érzelmi környezetbe kerül. A tanulság – „ne hagyd magad elkábítani” – ráadásul felnőttként is érvényes. Véleményem szerint ez a reklám zseniálisan mutatja be, hogyan lehet a storytelleri örökséget felhasználni egy hétköznapi termék pozícionálására.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Vezetői stílusok pszichológiai megközelítése II.

Ha valaha dolgoztál már csapatban, biztosan átélted azt, hogy egy vezető jelenléte milyen gyorsan meghatározza a hangulatot. Van, amikor a főnök bejön a terembe, megszólal, és hirtelen mindenki feszült; máskor pedig ugyanaz a szerepkör magával húzza az embereket, motivál, kreativitást szabadít fel. Ez nem véletlen. A vezetés pszichológiai értelemben nem egyszerűen parancsok és utasítások adását...

OnlyFans oldal üzemeltetése és marketingelése

Amikor 2016-ban Timothy Stokely elindította az OnlyFans-t egy tízezer fontos baráti kölcsönből, aligha sejthette, hogy néhány év alatt az egyik legdinamikusabban növekvő digitális platformot teremti meg. A webhely lényege egyszerű: fizetős tartalmak publikálása, ahol az alkotók saját áron értékesíthetik exkluzív anyagaikat, a platform pedig körülbelül húsz százalékot levon a bevételekből. Ez a konstrukció merőben eltér...

Mesterséges intelligencia a marketingben Magyarországon

A mesterséges intelligencia (MI) rohamosan terjed a marketing területén világszerte, és Magyarországon is egyre több vállalat kísérletezik MI-alapú eszközökkel. Különösen 2023–2025 között AI-hype figyelhető meg: a ChatGPT és más generatív MI-megoldások berobbanása után sok cég kommunikációjában jelent meg az MI, mint innovációs jelző. Ugyanakkor fontos elkülöníteni a valós, hatékonyságot növelő alkalmazásokat a puszta marketingcélú hype-tól....

Generációk pénzügyi szokásai Magyarországon (2020–2025)

A 2020–2025 közötti időszakban a különböző generációk – Z generáció (jellemzően a 1995–2009 között születettek, ma nagyjából 18–29 évesek), Y generáció vagy milleniálok (1980-as évek–1990-es évek közepe, ma ~30–44 évesek), X generáció (1965–1979 között születettek, ma ~45–59 évesek) és a Baby Boomerek (1946–1964 között születettek, ma ~60–77 évesek) – pénzügyi szokásai jelentős eltéréseket mutattak. E...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025