A Téves Egyetértés Hatása

Főbb pontok:

A téves egyetértés érzet, más néven a false consensus effect, az emberi viselkedés egyik legérdekesebb és legfélrevezetőbb jelensége. Ez arra világít rá, hogy hajlamosak vagyunk túlbecsülni, hogy mások is osztják a véleményünket, és ugyanúgy látják a világot, mint mi. Ez a torzítás különösen fontos lehet egy vállalkozás vagy marketing tevékenység szempontjából, ahol a célcsoport helyes megértése kulcsfontosságú.

Miért Gondoljuk, Hogy Mások Olyanok, Mint Mi?

A téves egyetértés érzet többféle pszichológiai mechanizmusból táplálkozik. Az egyik legfontosabb ezek közül az elérhetőségi heurisztika. Ez azt jelenti, hogy amikor azon gondolkodunk, hogy mennyire általánosan elfogadott a véleményünk, általában azokra a személyekre gondolunk először, akikkel szoros kapcsolatot ápolunk – legyenek ezek családtagok, barátok vagy kollégák. Mivel ebben a körben sokan egyetértenek velünk, hajlamosak vagyunk azt feltételezni, hogy a társadalom szélesebb köreiben is hasonló támogatottságra számíthatunk.

Másik fontos ok a pozitív önértékelés. Az emberek általában szeretnek azt gondolni magukról, hogy nézeteik jók, sőt, helyesek. Ennek következtében feltételezzük, hogy mások is hasonlóan gondolkodnak – hiszen mi úgy véljük, hogy a saját véleményünk racionális és megalapozott.

A harmadik forrás az a tény, hogy a saját nézeteinket gyorsabban felismerjük másokban. Ha valakinek olyan véleménye van, ami hasonlít a miénkhez, akkor azt felerősítve érzékeljük, míg az eltérő nézetek kevésbé maradnak meg bennünk. Ez különösen igaz olyan kérdések esetén, amelyek számunkra fontosak. Ha például egy vállalkozó számára az innováció és a fenntarthatóság kiemelt értéket képvisel, hajlamos lehet azt hinni, hogy mindenki más is ugyanolyan szenvedéllyel viszonyul ezekhez a kérdésekhez.

Téves Egyetértés és a Közösségi Média

A téves egyetértés érzete tovább erősödik a közösségi médiában, ahol az emberek sokszor hasonló gondolkodásúak által körülvéve élik mindennapjaikat. Az algoritmusok olyan tartalmakat és hozzászólásokat emelnek ki, amelyek valószínűleg tetszeni fognak nekünk – azaz amelyek összhangban vannak a saját nézeteinkkel. Ennek eredményeként a saját „kapcsolati buborékunkban” élünk, ahol mindenki egyetért velünk, és ahol nem szembesülünk gyakran eltérő véleményekkel. Ez a torzítás könnyen elhiteti velünk, hogy az általunk képviselt álláspont széles körben elfogadott és támogatott.

Hogyan Hat a Téves Egyetértés a Vállalkozásokra és a Marketingre?

Egy vállalkozó vagy marketinges számára a téves egyetértés érzete komoly kockázatot jelenthet. Ha például egy termékkel kapcsolatban azt gondoljuk, hogy az mindenkinek tetszik, hiszen a szoros környezetünk pozitívan reagált rá, akkor hajlamosak lehetünk figyelmen kívül hagyni a valós piaci visszajelzéseket. Ez a helyzet veszélyeztetheti az üzleti döntéseket, mivel a termék vagy szolgáltatás tényleges célcsoportja nem feltétlenül osztja ugyanazt a lelkesedést.

Csak 5775 Ft
kozepen

Ezért különösen fontos, hogy a döntéshozók és marketingesek ne csak saját megérzéseikre támaszkodjanak, hanem objektív adatokat gyűjtsenek és elemezzenek. A piac kutatása, ügyfélfelmérések készítése és a visszajelzések figyelése mind olyan eszközök, amelyek segítenek ellensúlyozni a téves egyetértés hatását.

Hogyan Lehet Leküzdeni a Téves Egyetértés Érzetét?

Az első lépés a téves egyetértés érzésének csökkentésére az önreflexió. Fel kell ismernünk, hogy hajlamosak vagyunk túlbecsülni mások támogatását, és igyekeznünk kell tudatosítani, hogy a saját nézeteink nem feltétlenül tükrözik az általános véleményt. Egy másik fontos módszer az, hogy tudatosan keresünk olyan véleményeket, amelyek eltérnek a sajátunktól. Ez különösen hasznos lehet egy vállalkozás számára, hiszen az eltérő nézőpontok új lehetőségekre és kreatív megoldásokra világíthatnak rá.

Egy vállalkozónak meg kell próbálnia megérteni azokat is, akik nem osztják a lelkesedését vagy akik kritikával illetik az ötleteit. Az őszinte visszajelzések segítenek abban, hogy reálisabb képet kapjunk a piaci helyzetről, és így jobb döntéseket hozhassunk.

Zárszó

A téves egyetértés érzete természetes emberi tulajdonság, de a felismerése és a megfelelő eszközök alkalmazása segíthet abban, hogy sikeresebbek legyünk mind az üzleti, mind a magánéletben. Egy vállalkozónak nemcsak a saját ötleteiben és lelkesedésében kell hinnie, hanem képesnek kell lennie arra is, hogy szembenézzen a valós piaci kihívásokkal, és nyitott maradjon az eltérő véleményekre.

Dajka Gábor üzenete: „Az igazán bölcs vezető nemcsak a saját hangját hallgatja meg, hanem figyel azokra is, akik másképp látják a világot. A növekedés és a siker kulcsa az őszinte visszajelzések meghallgatása, és az abból való tanulás.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Myers–Briggs-típuselméletei és a vezetéspszichológia

Kevés személyiségmodell vált annyira közbeszéd tárgyává, mint a Myers–Briggs-típuselmélet. A négy betűs címkék – INTJ, ENFP, ESTJ stb. – a közösségi médiától a vállalati tréningekig mindenhol felbukkannak. A népszerűség azonban hajlamos elfedni a szakmai árnyalatokat: mit ad valójában az MBTI a vezetőknek, és hol kezdődik a túlértelmezés? Vezetéspszichológiai szemmel a kérdés nem az, „jó-e” az...

Black Friday csapdái: BF‑SKU, Black November, BNPL és sötét minták

A Black Friday köré évek alatt egy olyan iparági gyakorlat épült, amely nem egyszeri akció, hanem teljes döntési környezet: termékportfóliók finomhangolása, árkommunikációs technikák, finanszírozási megoldások és felhasználói felületi megoldások együttes rendszere. E rendszer négy eleme különösen meghatározó: a kifejezetten kampányra konfigurált, sokszor „olcsósított” BF‑SKU‑k; a péntekből hónapokra nyújtott „Black November”; a „vásárolj most, fizess később”...

A Black Friday története: hogyan lett a világ legnagyobb átverése?

Ha egy jelenség egyszerre mozgat meg milliárdokat, gyártja a FOMO-t, és közben a legtöbb vásárlónak nem is a legjobb árakat adja, akkor azt nem ünnepnek, hanem üzleti konstrukciónak hívjuk. A Black Friday ilyen: egy történelmi név, amelyet a kereskedelem a saját céljára „újratöltött”, és mára globális, hónapokon át nyúló kampányhalmazzá fújt. A kérdés nem az,...

Mennyibe kerül egy kis marketing?

A legtöbb vállalkozásnál a marketingbüdzsé még mindig a „munkabér + hirdetés” rövid képletre egyszerűsödik, miközben a tényleges költségstruktúra sokkal összetettebb. A marketing ugyanis nem egyetlen tevékenység, hanem különböző szakmák, eszközök, időtávok és kockázatok összehangolt rendszere. Ha a cég pénzügyi döntéshozói nem „rendszerként” látják, akkor hajlamosak alultervezni (vagy kaotikusan túlkölteni) a kritikus tételeket: mérés, tartalomgyártás, szoftverek,...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025