Én 2009-ben kezdtem el komolyabban marketinggel foglalkozni. Akkoriban a vállalkozók hozzáállása az online üzlethez és a szakemberekhez nagyon más volt, mint manapság. Anno ha valaki webáruházat szeretett volna indítani, akkor az 1-3 millió forintjába került és alkalmaznia kellett egy programozót is, aki heti szinten optimalizálta a rendszert és követte a robbanásszerű újdonságokat. Régebben csak szaktudással, piaci ismeretekkel, raktárkészlettel rendelkező üzletemberek vágtak bele az online kereskedelembe a magas költségek miatt. A korábbi tapasztalataikból fakadóan pedig többéves megtérülési időben gondolkodtak.
2009-óta eltelt 12 év és már bárki, mindenféle üzleti tapasztalat nélkül lehet webáruház-tulajdonos. A feltétel mindössze annyi, hogy legyen havi 6-7.000 Ft-ja egy bérelhető webáruházrendszerre, plusz legyen legalább egy Katás adórendben működő egyéni vállalkozása.
Nézzük meg azt, hogy amióta szinte bárki beléphet az online kereskedői piacra, mi változott egy marketingszakértő szemén keresztül nézve, amit egy táblázatban foglaltam össze.
Múlt (a hagyományos viszonyulás szerint) | Jelen (a mostani viszonyulás szerint) |
vállalkozó | marketinges | vállalkozó | marketinges |
felelősséget vállal | részese akar lenni a felelősségben | a felelősséget elhárítja | nem akar részt vállalni a felelősségben |
aktív résztvevő | konzultáns-szakértő | konzultáns-szakértő | aktív résztvevő |
döntéseket hoz | alternatívákat kínál | alternatívákat kínál | döntéseket hoz |
kontrollt gyakorolhat | a kontrollt elfogadhatja | a kontrollt elfogadhatja | kontrollt gyakorolhat |
„erős” | „gyenge” | „gyenge” | „erős” |
sok hiteles információval rendelkezik | képzett | kevés hiteles információval rendelkezik | csak egy-egy részterületre lát rá, kalapács törvénye |
aktív | aktív | passzív | aktív |
határozott | bevállalós | bizonytalan | határozott |
2-5 év megtérülési időben gondolkodik | kiszámítható jövedelme van | 3-4 hónapon belül nyereséget akar | teljesítési kényszerhelyzetben van |
Hogy miért is alakult át ennyire a vállalkozói és marketinges szemlélet, annak több oka is van. Elsősorban a technika fejlődése változtatott meg szinte mindent. Fillérekért hozzá lehet férni a legújabb technológiához, és míg korábban 2-3 hónapig is eltartott egy webáruház beüzemelése, ma ez már 2-3 napos kihívás. Illetve túlkínálat van a vállalkozóknak és marketingesnek szánt anyagokból, melyek hihetetlenül gyorsan ígérik a nagy sikereket, így mindenki tesz egy próbát. Továbbá az utóbbi másfél évben mindenki menekül előre ebben a kiszámíthatatlan gazdasági helyzetben.