Mit jelent ma webáruházat indítani, ha 2009 óta nézzük a pályát?

2009-ben digitális vállalkozást indítani Magyarországon (és globálisan is) tényleg „ritka sport” volt: drága volt a fejlesztés, lassú volt az infrastruktúra, és sok esetben a programozó jelenléte nem extra, hanem életfeltétel. Aki akkor elindult, eleve úgy rendezte be a fejében a megtérülést, hogy minimum több év, és közben lesznek technikai krízisek, verzióváltások, fizetési szolgáltatóval való küzdelem, futárszolgálat-váltás, és ezer olyan apróság, amire ma már egy plugin vagy egy integráció ad látszólag azonnali választ. 2025-ben ennek a világnak valóban jóformán nyoma sincs: sokkal olcsóbb a technológia, gyorsabb a bevezetés, és egy átlagos mikro- vagy kisvállalkozó is össze tud rakni két nap alatt egy vállalható alap rendszert. A gond az, hogy ettől az üzlet nem lett egyszerűbb, csak a nehézség átköltözött. Régen a belépés volt nehéz és drága; ma az életben tartás, a növesztés és a stabilizálás az, ami pénzt, energiát és főleg fegyelmet kér. A mai valóságban nem az a kérdés, hogy tudsz-e indítani, hanem az, hogy tudsz-e működtetni. A „belépő” ma inkább figyelemkérdés és működéskérdés: mennyire bírod a csatornák zaját, mennyire tiszták a döntéseid, mennyire tudsz határozottan priorizálni, és mennyire tudsz együtt élni azzal, hogy a legtöbb dolog nem azonnal fog látszani a számládon. Dajka Gábor tapasztalata szerint 2025-ben a szoftver ritkán az igazi költség; a költség a gyenge döntés, a széteső fókusz, a későn meghozott stop/go, és az, amikor a vállalkozó és a marketinges nem ugyanazt a játékot játssza. Innen érdemes nézni a 2009→2025 váltást: nem demokratizációként ünnepelni, hanem felelősség-átrendeződésként kezelni, amiben a technológia segít, de nem old meg helyetted semmit. És ha ezt elfogadod, akkor végre nem eszközöket fogsz vadászni, hanem működést fogsz építeni.

Belépési küszöb le, verseny és zaj fel

A „filléres” technológia egyszerre ajándék és csapda. Ajándék, mert az induló költség és az időigény drámaian lement: webáruházmotor, fizetés, számlázás, hírlevél, automatizmusok, ügyfélszolgálati jegykezelő, analitika – mind elérhető, mind összeköthető, és sokszor az első hónapban nem is tűnik fájdalmasnak az előfizetés ára. Csapda, mert az alacsony technikai belépő könnyen elhiteti, hogy az üzleti belépő is alacsony. Pedig a piac nem azt jutalmazza, hogy „kint vagy”, hanem azt, hogy következetesen tudsz értéket adni és a minőséget stabilan szállítani. A csatornák telítettek, az emberek figyelme töredezett, a platformok algoritmusai pedig nem „szeretik” az átlagot: vagy releváns vagy, vagy eltűnsz. Ráadásul minél könnyebb indítani, annál több a szereplő, és annál több az olyan vállalkozás, amelyik nem stratégiai döntésekkel versenyez, hanem hangossággal, akcióval és kapkodással. Ez rövid távon torzíthatja a piacot, mert a vevő azt hiszi, hogy „minden le van árazva”, a vállalkozó pedig azt hiszi, hogy „csak még egy nagyobb kampány kell”. Közben a valóság inkább az, hogy a figyelem megszerzése drágább lett, a megszerzett figyelem megtartása pedig sokkal több első vonalbeli munkát igényel: ügyfélszolgálat, visszáru-kezelés, logisztika, panaszkezelés, készletfegyelem, tartalomgyártás és mérés. Aki 2009-es fejjel indul ma, gyakran túl óvatos és túl lassú; aki 2025-ös fejjel tervez, gyakran túl impulzív és túl gyorsan elégeti az erőforrásait. A nyerő hozzáállás az, ami a régi világból megtartja a türelmet, a rendszerben gondolkodást és a pénzügyi fegyelmet, és a ma világából átveszi a gyors tanulást, a rövid kísérleteket és a folyamatos visszacsatolást. Ez a kettő együtt adja meg azt a belső stabilitást, amire rá lehet építeni a külső növekedést. A következő lépés tehát nem az, hogy „melyik platformot válasszam”, hanem az, hogy megérted: a valódi költség a döntések minőségében jelenik meg.

A költség ma a döntés: a „döntési adósság” jelensége

Régen sok vállalkozás technikai adósságba futott bele: gyorsan összerakott fejlesztések, dokumentálatlan megoldások, drága javítások, és egy ponton már minden módosítás veszélyes volt. Ma egyre többször nem technikai, hanem döntési adósságot látok: nem azért drága a növekedés, mert nem lehet megcsinálni, hanem azért, mert nincs kimondva, hogy mi a cél, mi a prioritás, és ki hozza meg a végső döntést. A döntési adósság tipikus tünetei: hetente új termékötlet, havonta új csatorna, folyamatosan cserélődő ajánlat, és az a mondat, hogy „próbáljuk ki, aztán majd meglátjuk”. A „majd meglátjuk” önmagában nem baj, sőt, a kísérletezés része, csak akkor válik rombolóvá, amikor nincs kísérleti keret, nincs stop/go, nincs előre rögzített mérce, és nincs leírt felelősség. Ilyenkor a vállalkozás látszólag agilis, valójában szétesik: senki sem tudja, mihez kell tartania magát, és mindenki egyszerre próbál „menteni” – a marketinges kreatívval, a vállalkozó akcióval, a fejlesztő új modullal, az ügyfélszolgálat extra ígéretekkel. Dajka Gábor tapasztalata szerint 2025-ben a legtöbb veszteség nem egy nagy, látványos rossz döntésből jön, hanem sok apró, halogatott döntésből: nem mondtuk ki időben, hogy kinek adunk el; nem mertük elengedni a rossz terméket; nem szabtuk meg, meddig fut a teszt; nem tettük rendbe az árazást; nem állítottuk le a veszteséges kampányt; és nem javítottuk ki azt az egyetlen nagy súrlódást a pénztár oldalon. A döntés itt konkrét költség: pénzben (mert fut a kampány), időben (mert mindenki ugyanazt a vitát futja), és bizalomban (mert a csapat úgy érzi, nincs vezetés). A jó hír az, hogy a döntési adósságot lehet kezelni: nem bonyolult menedzsment módszerekkel, hanem egyszerű, ismétlődő döntési renddel. Ha ezt elindítod, a következő problémád már nem az lesz, hogy „hangos a piac”, hanem az, hogy fel kell nőnöd a saját működésedhez – és ez egy sokkal jobb probléma.

A figyelem ára és a megtartás operációs oldala

A digitális vállalkozás 2025-ben nagyon gyorsan átmegy marketing témából működés témába. Az első hónapokban még úgy tűnhet, hogy a növekedés a kreatívokon, a kampányokon és a csatorna-választáson múlik, de amint elkezdesz pénzt költeni forgalomra, a vállalkozás leggyengébb pontjai azonnal felerősödnek. A kampány nem csak vevőket hoz, hanem hibákat is: elcseszett termékoldalt, bizonytalan szállítási ígéretet, lassú válaszidőt, rosszul kezelt reklamációt, kaotikus készletet, következetlen hangnemet, és olyan rejtett költségeket, amik addig nem látszottak, amíg kicsi volt a forgalom. Ezért mondom azt sokszor, hogy a marketing nem megoldja a működést, hanem láthatóvá teszi. Ha a tölcsér alján nincs rend, akkor a tölcsér tetejére öntött pénz csak gyorsítja a problémát. 2009-ben gyakran a technika fogta vissza a vállalkozást; 2025-ben sokkal gyakrabban az operáció fogja vissza. És itt nem kell semmi nagy dologra gondolni: lehet, hogy az a baj, hogy nincs pontosan lefektetve, mi történik egy sikertelen kézbesítésnél; lehet, hogy nincs szövegezve a visszaküldés folyamata emberi nyelven; lehet, hogy nincs olyan belső szabály, hogy a panaszra 4 órán belül reagálunk; lehet, hogy a kosárban a szállítási költség csak a végén jelenik meg, és ezért hagyják el. Ha ezek közül csak kettőt rendbe teszel, sokkal többet nyersz, mintha még tíz új hirdetést indítanál. Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar piac ebben különösen érzékeny: az ár sokszor hangos, de a bizalom sokszor erősebb döntési faktor, mint amit a vállalkozók elsőre elhisznek. Ha a vevő érzi a bizonytalanságot (szállítás, garancia, elérhetőség), akkor az olcsóbb ár sem ment meg. A figyelmet tehát nem csak megszerezni kell, hanem megtartani is, és ez nem kreatív kérdés, hanem vállalati kultúra és napi működés kérdése. Innen logikusan következik a következő téma: ha a működés ennyire domináns, akkor a vállalkozó és a marketinges szerepét újra kell rendezni, különben mindenki olyan döntéseket hoz, ami nem az ő pályája.

Szerepek tisztázása: vállalkozó és marketinges

A tömegessé vált belépés egyik mellékhatása, hogy a vállalkozói felelősség sokszor „átcsúszik” a marketingesre. A vállalkozó (különösen, ha kicsi a csapat) hajlamos azt gondolni, hogy a marketing az, aki „hozza a pénzt”, tehát ha nem jön a pénz, akkor a marketing nem jó. A marketinges pedig sokszor bele is csúszik abba, hogy olyan döntéseket hoz vagy vállal be, amik túlmutatnak a mandátumán: árazás, készlet, szolgáltatási szint, ügyfélszolgálati irány, termékportfólió. Ebből lesz a tipikus helyzet, amikor a marketinges a látszat szerint mindent visz, de a felelőssége valójában töredékesen van definiálva. Aztán amikor baj van, a vállalkozó bűnbakot keres, a marketinges pedig kiég, mert olyan területért kapja a pofont, amihez nincs joga és sokszor eszköze sem. Dajka Gábor tapasztalata szerint ez a szerepzavar az egyik legdrágább hiba 2025-ben, mert a technológia gyors, a piac gyors, és ha nincs tiszta döntési struktúra, akkor a gyorsaság a szétesést gyorsítja. A vállalkozónak vissza kell vennie három dolgot: az értékajánlatot (mit ígérünk és kinek), az árazást (mit bír el a piac és a költségszerkezet), valamint a szolgáltatási szintet (mit vállalunk és hogyan kompenzálunk, ha hibázunk). A marketingesnek pedig vissza kell állnia a szakértői térbe: hipotézisek, teszttervek, csatorna-portfólió, kreatív variánsok, mérés, és tanulás. Nem rangkérdés ez, hanem működési realitás. Ha a vállalkozó nem vállalja fel a stratégiai döntéseket, akkor a marketinges eszköztára könnyen elhiteti, hogy kommunikációval mindent lehet kezelni. Lehet, csak nem tartósan. A jó együttműködésben a marketinges nem „megment”, hanem felerősíti azt a vállalkozói döntésképességet, ami nélkül nincs stabil növekedés. Ezt a fordulatot érdemes kimondani egy mondatban is, mert sok félreértést megelőz: „A marketing gyorsít, de nem helyettesít.” – Dajka Gábor. Ha ez a mondat a fejetekben van, akkor könnyebb lesz a következő lépés is: szétválasztani az időhorizontokat, és nem ugyanazzal a mércével mérni a tanulást, a megtérülést és a márkaépítést.

Időhorizontok szétválasztása: 0–90, 90–180, 6–24 hónap

Az egyik legnagyobb 2025-ös törésvonal az, hogy a vállalkozók egy része 2–5 éves fejjel gondolkozik, a piac pedig 3–4 hónapos türelemmel reagál. Közben pedig sok marketinges úgy van kényszerítve gyors eredményre, hogy a cég alapfolyamatai nincsenek készen. Ezt nem lehet egyetlen mutatóval megoldani, mert a növekedés nem egyetlen idősíkon történik. Ha mindent azzal mérsz, hogy „mennyi vásárló jött a múlt héten”, akkor a tanulási fázisban rossz döntéseket fogsz hozni (túl korán állítasz le, túl korán nyúlsz bele), a skálázási fázisban pedig túl sok zajból csinálsz jelzést. A megoldás az, hogy tudatosan ketté- vagy háromfelé bontod az időt. Az első 0–90 napban a cél nem a „tökéletes profit”, hanem a tanulási sebesség: olcsó kísérletek, gyors visszacsatolás, és olyan proxy-mutatók, amik korán jelzik, jó felé mész-e (például: kattintási arány, megállási arány a termékoldalon, kosárba helyezés, pénztár elhagyás aránya). A 90–180 nap inkább az egységszintű gazdaságtanról szól: hogyan alakul a vevőszerzési költség, az átlagos kosárérték, a bruttó fedezet, és mikor kezd el stabilizálódni a visszatérés. A 6–24 hónapos idősávban pedig már a márka és a közösség kerül előtérbe: ismertség, bizalom, ajánlási arány, és az a képesség, hogy ne csak megvesznek, hanem követnek is. Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar piacon az időhorizont-szétválasztás különösen sokat számít, mert a cash-puffer sok vállalkozásnál vékony, ezért a kapkodás csábító. De ha a rövid távot a tanulás szolgálatába állítod, és közben nem engeded el a hosszabb távú jelenlétet, akkor a vállalkozás nem „vagy-vagy”, hanem „is-is” módon épül: van stabil alap, van teszt, és van márka. A következő lépés ennek a gyakorlatba ültetése: egy olyan döntési rend, ami minden héten kényszerít arra, hogy lezárj, priorizálj, és ne a káosz vezessen.

Döntési rend és felelősségmátrix a mindennapokra

Ha egy vállalkozásban nincs egyszerű, ismétlődő döntési rend, akkor a döntések vagy túl sokáig húzódnak, vagy impulzívan születnek meg. Mindkettő drága. A rend nem „papírmunka”, hanem a napi működés biztosítása: ki dönt, ki készít elő, és mi alapján döntünk. Dajka Gábor tapasztalata szerint már az is rengeteget számít, ha a vállalkozó és a marketinges leírja egy oldalra, hogy melyik témában ki mondja ki a végső szót, és melyik témában a másik félnek kötelező inputot adnia. Ez azért fontos, mert a marketinges sokszor gyorsabban lát visszajelzéseket, a vállalkozó viszont a cég egészéért felel: pénz, készlet, csapat, reputáció. Ha ezt nem rendezzük, akkor a marketinges „túl hatalmas” lesz, a vállalkozó pedig „túl passzív”, és a konfliktus garantált. A mátrix szándékosan egyszerű: nem a tökéletes szervezetet modellezi, hanem a napi döntéseket. A cél, hogy amikor vita van, ne elvi síkon vitatkozzatok („szerintem így kéne”), hanem működési síkon („ki dönt, mi a mérce, mikor zárjuk le”).

Terület Vállalkozó Marketinges Közös mérce / megjegyzés
Értékajánlat, pozicionálás Dönt Alternatívákat hoz, validál Ügyfélinterjúk, visszajelzések, versenyáttekintés
Árazás, kedvezményrend Dönt Hatásvizsgálatot készít Bruttó fedezet, átlagos kosárérték, visszatérési arány
Csatorna-portfólió, büdzsé Keretet ad Javaslatot tesz, tesztportfóliót épít Stop/go küszöbök, heti áttekintés
Kreatív irány, üzenetek Briefet ad, visszajelez Dönt a variánsokról a tesztben Kattintási arány, megállási arány, költség/eredmény
Webshop UX és pénztár Erőforrást biztosít Auditál, tesztel Kosárelhagyás, konverziós arány
Szolgáltatási szint (SLA) Dönt és biztosít Kommunikál, előre jelzi a kockázatot Szállítási idő, elégedettség, panaszok aránya

A táblázat azért működik, mert nem filozofál, hanem elhelyezi a felelősséget. És amint a felelősség helyén van, a következő kérdés már nem az, hogy „ki a hibás”, hanem az, hogy „milyen ütemben tanulunk”. Innen jutunk el a heti működési ciklushoz, ami 2025-ben sokszor nagyobb versenyelőny, mint bármelyik új eszköz.

Működési ütemezés: teszt → tanulás → skálázás

2025-ben a vállalkozások nagy része nem azért esik szét, mert nincs ötlete, hanem azért, mert nincs heti munkarendje. Mindenki egyszerre csinál mindent: kampányt indít, új terméket keres, weboldalt ír át, logisztikát szervez, posztol, és közben próbálja túlélni az ügyfélszolgálatot. Ez kívülről aktivitásnak tűnik, belülről kapkodás. A megoldás meglepően egyszerű: két fix, ismétlődő találkozó, kétféle gondolkodással. Az egyik egy „nyitó” megbeszélés, ahol ötleteket gyűjtötök, kockázatokat, hipotéziseket, és kijelöltök 3–5 dolgot, amit kipróbáltok a következő 7 napban. A másik egy „záró” megbeszélés, ahol döntötök: mi mehet tovább, mi skálázódik, mi áll le. A zárón nincs ötletelés; ott lezárás van. Dajka Gábor tapasztalata szerint ez a kettő együtt megvéd a legdrágább jelenségtől: attól, hogy minden teszt örökké fut, és a vállalkozás egyszerre fizet mindent, miközben semmiről sem tanul eleget. A teszteknek legyen egy mondatos hipotézise (mit várunk és miért), legyen költségplafonja (mennyi pénzt vagy időt égetünk el maximálisan), és legyen előre rögzített küszöbe (mi számít jelzésnek és mi zajnak). A „core” kampányokat pedig külön kezelném: legyenek olyan stabil, kiszámítható kampányok, amikhez nem nyúltok naponta, mert a napi belenyúlás gyakran csak a saját türelmetlenségeteket szolgálja, nem a teljesítményt. A vállalkozói szerep itt az, hogy ezt a rendszert betartassa: ne azért változtassunk, mert idegesek vagyunk, hanem azért, mert a mérés és a logika azt mutatja. A marketinges szerepe pedig az, hogy a tesztekben gondolkodjon: ne „egy jó reklámot” keressen, hanem tanulási lépcsőket építsen. Így lesz a gyors piacból tanulható piac, és így maradsz a vezetői székben akkor is, amikor a csatornák hangosak. A következő lépés ehhez az, hogy tisztán lásd, mit mérsz, és mit nem érdemes túl komolyan venni.

Mérőszámok és a jel–zaj különválasztása

A mai digitális vállalkozói világ egyik legveszélyesebb csapdája az, hogy szinte mindent lehet mérni, ezért sokan mindent mérni is akarnak. Ettől még nem lesz jobb a döntés. A jó mérés nem attól jó, hogy sok, hanem attól, hogy összeköti a cselekvést a következménnyel. Dajka Gábor tapasztalata szerint a legtöbb magyar mikro- és kisvállalkozásnak a túléléshez nem 40 KPI kell, hanem 6–8 olyan mutató, ami a tölcsér különböző pontjait lefedi, és amihez valódi döntés kapcsolódik. Például: 1) forgalom minősége (melyik csatorna hoz olyan látogatót, aki nem azonnal pattan), 2) termékoldali megállás (érti-e, mit kap), 3) kosárba helyezés, 4) pénztár elhagyás, 5) vásárlási arány, 6) bruttó fedezet arány, 7) visszatérés 30 napon belül, 8) panaszok és visszaküldések aránya. Ezek már önmagukban elég jó képet adnak arról, hol van a szűk keresztmetszet. A „jel–zaj” szétválasztása pedig ott kezdődik, hogy nem reagálsz azonnal minden mozgásra. Egy hét rossz eredmény nem mindig probléma, és egy hét jó eredmény sem mindig siker – lehet szezon, lehet promóció, lehet véletlen. Amit viszont komolyan kell venni: a trend, a visszatérő minta és a konzisztens súrlódás. Ha a pénztár oldalon minden héten magas az elhagyás, az nem „majd elmúlik” típusú dolog. Ha a vásárlás utáni panaszok nőnek, az nem marketing kérdés, hanem ígéret és teljesítés kérdés. A mérésnél azt is érdemes kimondani, hogy melyik mutató mit szolgál: a 0–90 napos szakaszban több olyan mutató van, ami a tanulást jelzi, nem a profitot. A 90–180 napban már rá lehet fordulni olyan mutatókra, amelyek a fenntarthatóságot jelzik. És a 6–24 hónapban a márkát és a bizalmat jelző dolgok kerülnek előtérbe. Ha ez a gondolkodás a helyén van, akkor a következő problémád nem az lesz, hogy „nincs elég eszköz”, hanem az, hogy túl sok eszközöd van – és el kell döntened, miből lesz stabil, karbantartható rendszer.

Technológiai kupac helyett minimál rendszer

A 2025-ös technológiai bőség egyik legköltségesebb mellékhatása az eszköz-halmozás. A vállalkozó lát egy új szoftvert, ami „megoldja” a problémát, feliratkozik, összeköti, és a végén három hónap múlva ott áll egy olyan rendszerrel, amit senki sem ért teljesen, viszont mindenhol számlázódik. Ez nem csak pénz, hanem mentális terhelés: a csapat ahelyett, hogy az ügyféllel foglalkozna, eszközöket tanul, jelszavakat keres, integrációkat javít, és hibákat vadászik. Dajka Gábor tapasztalata szerint a stabil növekedéshez meglepően kevés technológia kell, viszont amit használsz, annak tisztán kell működnie. A minimál rendszer logikája: 1) webshop és fizetés, 2) számlázás, 3) analitika, 4) ügyfélkezelés (akár egyszerű CRM), 5) hírlevél vagy valamilyen visszatérési csatorna, 6) jegykezelés vagy inbox-rend. És ennyi. Minden más csak akkor jöjjön, ha van rá üzleti ok és felelős. A felelős azt jelenti: valaki a csapatban érti, kezeli, és vállalja, hogy ha elromlik, elsőként ő néz rá. A másik elv: az automatizmust ne a lustaság, hanem a stabilitás indokolja. Ha még nincs rendben a rendelésfeldolgozás, akkor automatizálni csak annyit jelent, hogy gyorsabban és nagyobb mennyiségben csinálod a hibát. A harmadik elv: a technológia legyen alárendelve a döntésnek. Ne azért cserélj eszközt, mert ígér valamit, hanem azért, mert a mostani rendszered konkrétan blokkolja a növekedést. „A vállalkozás nem attól nő, hogy több eszközt veszel, hanem attól, hogy jobban döntesz.” – Dajka Gábor. És igen, ez néha unalmas: nincs benne nagy izgalom, csak következetesség. De 2025-ben a következetesség lett a ritka erőforrás. A következő szakaszban ezért lehozom ezt a gondolkodást a földre egy e-kereskedelmi ellenőrzőlistával, amit indulás előtt és közben is érdemes átfutni.

E-kereskedelmi érettségi ellenőrzőlista indulás előtt és közben

Az online értékesítés nem kirakat, hanem ígéret és teljesítés rendszere. Ha gyorsan akarsz indulni, az rendben van, de a gyors indulás csak akkor lesz előny, ha közben nem építesz be olyan hibákat, amik később drágán jönnek vissza. Az alábbi lista nem szépségverseny; arra való, hogy gyorsan kiderüljön, hol fogsz elvérezni, ha ráküldöd a forgalmat.

  • Termék–piac illeszkedés: kinek oldasz meg konkrét problémát, és mi a bizonyíték (visszajelzés, újravétel, ajánlás)?
  • Árrés és kosár: mekkora a bruttó fedezeted és az átlagos kosárértéked; elbírod-e a fizetett forgalmat tartósan?
  • Készlet és logisztika: reális-e a szállítási ígéret; mi a B-terv készlethiány és csúszás esetén?
  • Ügyfélszolgálat: mennyi a vállalt válaszidő; ki viszi a nehéz ügyeket; van-e egységes hangnem?
  • Pénztár és súrlódások: mennyi mezőt kell kitölteni; előre látszik-e a szállítási költség; van-e több fizetési opció?
  • Visszaküldés és garancia: nem csak jogilag korrekt-e, hanem érthető-e laikusnak is?
  • Tartalom és jelenlét: van-e heti minimum kommunikáció; van-e előre elkészített „tartalék” anyag?
  • Analitika: mi az a 6–8 mutató, amit hetente nézel; ki nézi és mikor?
  • Visszatérés: mi történik az első vásárlás után 72 órán belül; milyen értéket adsz, ami nem csak kupon?
  • Kísérleti keret: mennyi pénz és idő mehet tesztekre; mikor állítod le?

Ha a lista alapján most azt érzed, hogy „ez túl sok”, akkor valójában jó helyen vagy: ez az a pont, ahol 2025-ben a vállalkozó vagy felnő a működéshez, vagy visszacsúszik abba, hogy csak indítgat projekteket. A következő részben adok egy 30–60–90 napos akciótervet, ami nem csodát ígér, hanem rendszerbe teszi a tanulást és a növekedést.

Akcióterv: 30–60–90 napos építkezés 2025-ben

Ha 2025-ben indulnál (vagy újraindítanád) a digitális vállalkozásodat, én nem azzal kezdeném, hogy „melyik csatornát nyomjuk”, hanem azzal, hogy 90 napra megteremtem a döntési és működési alapokat. A cél az, hogy a végén legyen egy stabil alap, amin már lehet skálázni, nem pedig egy kampánytól függő hullámvasút. Az első 30 nap fókusza: alap rend. Egyetlen ígéret, egyetlen fő termék vagy termékkör, tiszta árazás, tiszta szállítási ígéret, rendbe tett pénztár folyamat, és olyan ügyfélszolgálati rend, ami vállalható. Közben beállítod azt a 6–8 mutatót, amit hetente nézel, és kijelölöd, hogy ki nézi. A második 30 nap fókusza: tanulási portfólió. Itt jön a 3–5 párhuzamos teszt: üzenetvariánsok, termékoldali szöveg, ajánlat-struktúra, egyszerű upsell, és legalább egy visszatérési mechanika (például e-mail). Nem „nagy kampány”, hanem kontrollált próbák, költségplafonnal. A harmadik 30 nap fókusza: finomhangolás és skálázási jelzések. Ami működik, azt óvatosan emeled; ami nem működik, azt leállítod és dokumentálod a tanulságot. Itt már előjön az egységszintű gazdaságtan: ha egy vevőt 3000 forintért szerzel, de 1500 forint bruttó fedezetet termel és nem tér vissza, akkor nem a marketinggel van baj, hanem a rendszer egészével. Dajka Gábor tapasztalata szerint ez a 90 napos gondolkodásmód azért működik Magyarországon is, mert egyszerre ad gyors visszajelzést és hosszabb távú stabilitást: az első hónap rendet csinál, a második tanít, a harmadik pedig keretet ad a növekedésnek. Ha itt bejön a kérdés, hogy „de hogyan kommunikáljak úgy, hogy ne csak kattintsanak, hanem bízzanak is bennem?”, akkor jó eséllyel hasznos lesz a „Dajka Gábor: Online marketing és pszichológia” szemlélete is, mert a technika helyett a döntési helyzetek mögötti emberi működésből indul ki. Ettől nem leszel pszichológus, de jobb leszel abban, hogy érthetően, tisztán és hitelesen fogalmazz. És ez 2025-ben sokszor többet ér, mint még egy szoftver-előfizetés.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

Én 2025-ben egy dolgot látok újra és újra: a technológia olcsó lett, ezért a vállalkozók egy része úgy viselkedik, mintha az üzlet is olcsó lenne. Pedig az üzlet nem olcsóbb lett, hanem könyörtelenebb. Nem azért, mert „rosszabb” a világ, hanem mert több a szereplő, több a zaj, és a vevőnek több választási lehetősége van, mint valaha. Ebben a közegben nem az nyer, aki gyorsan össze tud rakni egy webáruházat, hanem az, aki gyorsan tud tanulni, és közben nem esik szét. Aki 2009-es fejjel mindent túltervez, el fog vérezni a lassúságon. Aki 2025-ös fejjel mindent azonnal akar, el fog vérezni a fegyelmezetlenségen. A kettő között van egy érett, vezetői hozzáállás: türelmes vagy az alapokban, gyors vagy a tanulásban, és kíméletlenül tiszta vagy a felelősségben. Ha vállalkozó vagy, ne add ki a stratégiai döntéseket a kezedből csak azért, mert fáradt vagy vagy túl sok az inger. Ha marketinges vagy, ne vedd át a cégvezetést csak azért, mert látod, hogy a tulajdonos bizonytalan. Együtt kell működni, de nem összemosódni. A legnagyobb előny ma nem az, hogy milyen eszközeit vannak, hanem az, hogy van-e döntési rend, van-e heti zárás, van-e stop/go, és van-e olyan működési szint, ami elbírja a növekedést. A technológia kinyitotta az ajtót. De a verseny nem az ajtónál van, hanem bent: a mindennapokban, a döntésekben, az egyezkedés helyett a lezárásokban, és abban, hogy mennyire vagy felnőtt a saját vállalkozásodhoz. Ha ezt megérted, akkor a „bárki indíthat” nem fenyegetés lesz, hanem szűrő: kiszórja a kapkodókat, és helyet csinál azoknak, akik képesek normálisan működni.

Szakértő válaszol – gyakori kérdések

2025-ben tényleg nem a platform a döntő, hanem a működés?

A platform számít, csak sokkal ritkábban ez az elsődleges probléma. A legtöbb webáruház nem azért gyenge, mert „rossz motoron fut”, hanem azért, mert nincs tiszta ajánlat, nincs rend a pénztárban, nincs következetes ügyfélszolgálat, és nincs olyan mérési rend, amihez döntések kapcsolódnak. Ha ezeket rendbe teszed, a platform kérdése gyakran másodlagossá válik, vagy legalábbis későbbre tolódik.

Mennyi idő alatt várható érdemi eredmény egy új digitális vállalkozásnál?

Attól függ, mit nevezel eredménynek. Korai jelzéseket (hogy jó irányba tartasz-e) 2–6 hét alatt is lehet látni, ha fegyelmezett kísérletekkel dolgozol. Stabil, fenntartható eredményhez viszont több hónap kell, mert az egységszintű gazdaságtan, a visszatérés és a bizalom nem egyik napról a másikra épül. A legrosszabb, amit tehetsz, hogy mindent azonnali profit elvárással mérsz, és emiatt leállítasz olyan tanulási lépéseket, amik később vinnék át a rendszert.

Mi a leggyakoribb szerephiba a vállalkozó és a marketinges között?

Az, hogy a vállalkozó átadja a stratégiai döntéseket („csináld, te értesz hozzá”), a marketinges pedig átveszi őket, mert nincs más választása. Aztán amikor a működés hibái kijönnek, a marketing lesz a hibás. A megoldás nem több kreatív, hanem egy leírt felelősség-struktúra: ki dönt árazásban, ígéretben, szolgáltatási szintben, és ki dönt tesztekben, csatornákban, kreatív variánsokban.

Van valami speciális a magyar piacban, ami miatt ez különösen nehéz?

Igen: kicsi piac, magas árérzékenység a kommunikáció szintjén, és közben erős bizalomigény a döntés szintjén. Magyarországon sok vevő hangosan alkuszik, de csendben a kiszámíthatóságot és a korrekt kezelést díjazza. A rossz élmény gyorsan terjed, a jó élmény pedig csak akkor, ha van következetesség. Emiatt a működés és az ígéretek pontossága gyakran nagyobb versenyelőny, mint az, hogy mennyire „menő” a kampány.

Ajánlott magyar videó/podcast

Ha a 2025-ös zaj, az eszközbőség és a túl sok „okosság” közti eligazodás a fő kihívásod, ezt a videót érdemes megnézned, mert jól rámutat arra, hogyan torzul a döntéshozatal, amikor túl sok a marketing-tartalom és túl kevés a működési fegyelem.

Források

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Mit tanulhatunk vállalkozóként a Netflix–Warner Bros. üzletből?

A Netflix 2025. december 5-én bejelentette: végleges megállapodást kötött arra, hogy megvásárolja a Warner Bros. film- és tévéstúdióit, valamint a streaming részleget (HBO Max és HBO) – a közölt konstrukció alapján nagyjából 72 milliárd dolláros részvényesi értéken, és körülbelül 82,7 milliárd dolláros vállalatértéken. A tranzakció feltételekhez kötött: a zárás előtt a Warner Bros. Discovery korábban...

Miért működik az egyik egri üzlet évekig, a másik miért zár be pár hónap alatt?

Egerben tényleg gyakran azt látod, hogy egy üzlet vagy évek óta stabilan megy, vagy pár hónap alatt eltűnik. Ez nem misztikum, és nem is szerencsejáték. Inkább egy nagyon egyszerű, de sokaknak kellemetlen igazság: a helyi piac kicsi, gyorsan visszajelez, és nem tűri a homályos gondolkodást. A „majd csak beindul” típusú vállalkozás-vezetés itt hamar falnak megy,...

Vállalkozók, akiknek soha, semmi sem elég – amikor a növekedés már nem stratégia

A vállalkozás sokak fejében egy egyszerű ígéret: több pénz, több szabadság, több öröm. A valóság viszont gyakran az, hogy a pénz megjön, a szabadság részben megjön, az öröm pedig valahogy mindig „majd később” érkezik. És itt kezdődik az a jelenség, amiről ritkán beszélünk őszintén: vannak vállalkozók, akiknek soha, semmi sem elég. Nem azért, mert gonoszak,...

A fizetési folyamat rejtett súrlódásai – A magyar webshopok 80%-a itt veszít pénzt, és észre sem veszi

Az online értékesítésben van egy kellemetlen igazság: a pénzt a legtöbben nem ott veszítik el, ahol keresik. Nem a hirdetésnél, nem a termékoldalnál, nem is feltétlenül a kosárnál, hanem a fizetés környékén. Abban a 20–60 másodpercben, amikor a vásárló már majdnem a tiéd, mégis meginog. És ami ebben igazán veszélyes: a veszteség sokszor láthatatlan. A...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025