Mi alapján döntünk?

Főbb pontok

A személyiségünk maga a döntéseink sorozata. Egy nap alatt pedig rengeteg döntést kell hoznunk. Ezek lehetnek kisebbek (feliratkozzam-e arra hírlevélre) és nagyobbak (megvegyem-e azt az új játékkonzolt) is. A döntéseinket az időzónánk befolyásolja.

Három ilyen időzóna van: jelen, múlt és jövő:
A jelenorientáltak inkább a pillanatnyi helyzetet veszik figyelembe, úgy mint az érzékszervi, biológiai és szociális ingereket. 
A múltorientáltak pedig inkább a múltbéli tapasztalataik alapján hoznak döntést. Ha nincs ugyanolyan tapasztalatuk, akkor egy hasonlót bányásznak elő a fejükből. 
A jövőorientáltak pedig inkább a mostani döntésük következményét rágják meg. Költség/haszon elemzést végeznek, hogy a lehető legjobban járjanak ha több opció is van.

Ezek a folyamatok nem tudatosak azok számára, akik nem ezzel foglalkoznak, tehát az átlagos fogyasztónak. Viszont az idő szubjektív, valamint nem lehet azt mondani egy emberre, hogy ő 100%-ig valamilyen, inkább azt, hogy a legtöbb esetben. Én pl. jelenorientáltabb vagyok, ami abban nyilvánul meg, hogy ha látok egy reklámot amiben megtetszett az adott termék, akkor elolvasom a kommenteket, elképzelem azt, hogy milyen lenne megfogni, és ha úgy érzem, hogy felcsigázott a termék, akkor megveszem.)

Amikor elkezdjük meghatározni a célcsoportunk tulajdonságait, akkor érdemes a fentiekkel is számolni, mert lehet, hogy a jelenlegi ajánlatunkkal nem tudjuk megszólítani pl. a múltorientáltakat, mert egy hasonló termékkel már volt rossz tapasztalatuk, és ilyenkor el kell kezdenünk kezelni a kifogásokat. Mindeközben az is előfordulhat, hogy miközben magyarázkodunk ezerrel a múltorientáltaknak, a jövőorientáltakat elriasztjuk. 

Csak 5775 Ft
kozepen

Ezt a három időzónát még meg lehet egy kicsit variálni, illetve ezek mellé még vonásokat is lehet párosítani. Az általam is nagyra tartott Philip George Zimbardo olasz származású amerikai pszichológus, szociológus, író, kutató, egyetemi tanár öt időzónája így néz ki:

  • Jelenhedonisták: Menjünk bulizni!
  • Jelenfatalisták: Tök mindegy már, nem? Nem tudok mit tenni úgysem. 
  • Múltnegatívak: Erre soha nem volt lehetőségem. Az a baj, hogy régebben…
  • Múltpozitívak: Mi minden évben megünnepeljük a … -t. Olyan szuper minden!
  • Jövőorientáltak: Ma este nem megyek sörözni, mert holnapután le kell adnom a könyvelőnek az anyagot. 

Hogy az öt kategória közül ki melyikbe tartozik, azt egy 56 kérdésből álló teszttel vizsgálja Zimbardo. 

Egy empirikus kutatáson belül pedig meghatározták azt, mely időzónához milyen vonások társulnak, pl.:

  1. Jelenhedonisták: Újdonság és izgalomkeresés. Kevésbé van önuralmuk.
  2. Jelenfatalisták: Agresszió és szorongás. Kevésbé van aggodalmuk.
  3. Múltnegatívak: Agresszió és depresszió. Kevésbé van önbecsülésük.
  4. Múltpozitívak: Boldogság és önuralom. Kevésbé szoronganak.
  5. Jövőorientáltak: Lelkiismeret. Kevésbé keresik az izgalmat.

Én személy szerint azt vallom, hogy miután meghatároztuk a Buyer Personánkat, lazuljunk be a barátokkal. Tartsunk egyensúlyt az élet minden területén. Persze ez a poszt csak gondolatébresztő volt, mert ez egy sokkal nagyobb témakör, mint amit át tudnék adni ezen a felületen, de talán most sokan közelebb kerültek a célközönségükhöz.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Strategy Marketing concept

Így válassz marketingest

Kevés olyan döntés van egy vállalkozás életében, amelynek eredménye ennyire látható és ennyire nehezen korrigálható, mint a marketinges kiválasztása. Az ideális szakember a növekedés katalizátora, a rosszul megválasztott viszont évekre visszavetheti a fejlődést – vagy teljesen félreviheti a brandet. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a marketingesek világa kívülről gyakran átláthatatlan: a pozíciók elnevezései kreatívak, a...
Young woman palying bubble soap outdoor

Amikor nem te választasz – hanem téged választanak

A digitális reklám ígérete egyszerű: személyre szabott ajánlások, hatékony elérés, nagyobb konverzió. De mi történik, ha a „személyre szabott” valójában zárt? Mi történik, ha a hirdetések, amiket látunk, nem csupán az érdeklődésünkhöz illeszkednek – hanem meg is határozzák azt? A rejtett algoritmusok világa nemcsak a vásárlási döntéseinket befolyásolja, hanem fokozatosan keretet ad annak is, hogyan...
Bored and thoughtful

Amikor az unalom nem csend, hanem szikra

Az unalom az egyik leginkább alulértékelt mentális állapot. Kellemetlen, nyugtalanító, elkerülendő. De vajon tényleg csak egy passzív űr az aktivitások között? A modern viselkedéstudomány válasza egyre inkább nemleges. Egyre több kutatás támasztja alá, hogy az unalom nem csupán hiányállapot, hanem pszichológiai késztetés: egyfajta mentális „újraindító rendszer”, amely az agyat értelmesebb vagy izgalmasabb stimuláció felé tereli....

Amikor egy gép megért – vagy legalább úgy tesz

„Sajnálom, hogy ezt érzed. Szeretnél beszélni róla?” – írja egy chatbot egy egészségügyi applikációban. A mondat egyszerű, empatikus, tökéletesen illeszkedik a helyzethez. Egyetlen apróság hiányzik: az ember. A mesterséges intelligencia által vezérelt chatbot ugyanis nem érez. Nem is tud érezni – legalábbis nem úgy, ahogy mi. És mégis: a felhasználók egyre gyakrabban reagálnak úgy, mintha...

Itt érsz el

© Copyright 2025