Nehéz marketingest találni, jót még nehezebb

Főbb pontok:

Sok vállalkozó életében eljön az a pillanat, amikor rájön, hogy szüksége van marketingre, de a megfelelő marketinges megtalálása komoly kihívás. A keresési folyamat során számos buktatóba ütközhet, és ezek gyakran sokba kerülnek, mind időben, mind pénzben. Ebben a cikkben végigvezetlek a marketinges megtalálásának evolúciós lépésein, és rávilágítok arra, hol lehet a legnagyobb hiba.

Az evolúció fázisai: Hogyan keresünk marketingest?

  1. Józsi szomszéd, aki ingyen csinálja: Ez az első lépés, ahol a vállalkozó ismeretségi köréből próbál segítséget kérni. Józsi szomszéd talán ért egy kicsit a Facebookhoz, vagy hallott már a Google Ads-ről, így ingyenes vagy nagyon olcsó tanácsokat ad. Ez a „baráti szívesség” kezdetben csábító lehet, de az eredmények gyakran elmaradnak a várttól.
  2. Olcsó marketinges vagy jutalékos mókoló: Amikor a szomszédos segítség nem hoz eredményt, a következő lépés az olcsó marketinges keresése. Itt az ár lesz a fő szempont, nem pedig a szakértelem. A vállalkozó reméli, hogy minimális költséggel meg tudja oldani a marketingjét.
  3. Olcsó marketinges vagy jutalékos mókoló (újra): Igen, ez a lépés megint visszatér. A vállalkozók gyakran esnek abba a hibába, hogy ismételten olcsó, de nem hatékony marketingest keresnek, abban a reményben, hogy ezúttal talán működni fog. Ez az a pont, ahol sokan elbuknak.
  4. Normál áru marketinges, de nem passzolnak össze: Ezen a szinten a vállalkozó már hajlandó többet áldozni egy marketingesre, de gyakran nem passzolnak egymáshoz. Ez lehet a kommunikáció, az üzleti filozófia vagy egyszerűen a közös célok hiánya miatt.
  5. A megfelelő marketinges megtalálása: Végre eljutunk arra a pontra, ahol a vállalkozó megtalálja azt a marketingest, akivel közösen építhetnek egy rendszert. Ez az a lépés, ahol a vállalkozás elkezd fejlődni, de ehhez hosszú út vezetett.

Mi a baj ezzel az evolúcióval?

A legnagyobb probléma talán az, hogy rengeteg idő és pénz megy el feleslegesen. Amíg a vállalkozó eljut a megfelelő szakemberig, addig gyakran évek telnek el, és a piac közben tovább változik. A másik nagy gond, hogy a vállalkozó fejében sok félreértés és helytelen információ halmozódik fel az előző tapasztalatokból. Ezeket a hamis információkat az új marketingesnek helyre kell tennie, ami nem könnyű feladat.

Sokszor látom azt is, hogy mire a vállalkozó eljut egy kompetens szakemberhez, már alig marad pénze. Az olcsó, de nem hatékony marketingesek milliókat „égettek el”, mire rájött, hogy jobb lett volna már az elején szakembert választani. Gyakori az is, hogy a vállalkozó olyan elvárásokat támaszt, amelyek irreálisak, például azt hiszi, hogy „fagyi pénzért” fel lehet építeni egy sikeres vállalkozást.

A jutalék alapú marketing – álom vagy rémálom?

Sokan úgy gondolják, hogy a jutalék alapú marketing megoldás lehet. Azonban egy igazán jó marketinges nem fog ilyen feltételek mellett dolgozni. Saját tapasztalataimból is tudom, hogy ezek a megoldások ritkán működnek, hiszen gyakran előfordul, hogy a vállalkozó elfelejti jóváírni a rendeléseket, vagy egyszerűen nem tartja be a megállapodást. Az ilyen együttműködések ritkán vezetnek sikerhez.

A részesedés alapú együttműködés egy másik út lehet, de ez sokkal bonyolultabb, és nagyobb elköteleződést igényel mindkét fél részéről.

Vissza az első lépcsőre – a vállalkozó visszalép?

Sokan azt gondolják, hogy az evolúcióban csak előre lehet haladni, de a valóságban visszalépni is lehet. Gyakran találkozom olyannal, hogy a vállalkozó, miután elérte az 5. lépést és megtalálta a megfelelő marketingest, mégis visszatér az első lépésre. Például, mert rájön, hogy van egy ismerőse, aki olcsóbban vagy ingyen megcsinálja a marketing feladatokat. Ez az egyik legnagyobb hiba, amit egy vállalkozó elkövethet. Ilyenkor gyakran olyan hírlevelek, Facebook posztok születnek, amelyek hemzsegnek a hibáktól, és rövid időn belül be is szakad a vállalkozás teljesítménye. Az ügyfél visszajön a marketingeshez, de ekkorra már sok kár keletkezett.

Összegzés

Marketingest találni nehéz, jó marketingest találni pedig még nehezebb. Az evolúció során sok hibás lépést követhet el a vállalkozó, mire megtalálja a hozzá illő szakembert. A legnagyobb tanulság talán az, hogy az olcsó megoldások hosszú távon sokkal drágábbak lehetnek, mint egy profi marketinges megbízása. Az idő és a pénz elvesztése mellett a helytelen információk is hátráltatják a fejlődést. Ha komolyan gondolod a vállalkozásodat, ne sajnáld az időt és az erőforrásokat a megfelelő marketinges megtalálására – ez az egyik legfontosabb befektetés, amit megtehetsz.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Poor guy shocked by having no money

A kínai e-commerce forradalom Magyarországon

A magyar online kereskedelem történetének legradikálisabb átalakulása zajlik. A Temu és Shein 2023-2024 között alapjaiban változtatták meg a hazai vásárlási szokásokat, 330 milliárd forintos forgalmat generálva és a teljes e-commerce piac 17%-át kontrollálva. Ez a jelenség túlmutat egy egyszerű piaci versenyen – egy globális kereskedelmi paradigmaváltás magyar fejezete, amely mélyen érinti gazdaságunkat, társadalmunkat és környezetünket....
Couple managing the debt

Rekordméretű lakossági adósság Magyarországon 2025-ben

Soha nem látott szintre emelkedett a magyar háztartások hiteltartozása. 2025 májusának végére a lakossági hitelállomány 11 596 milliárd forintot tett ki, ami egy év alatt mintegy 11%-os növekedést jelent. Ez az összeg 20%-kal haladja meg a 2008-as pénzügyi válság előtti csúcsot is. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 2025 első negyedévében is újabb csúcs dőlt...
office desk with laptop with facebook website on screen, flat lay

A Facebook története és főbb botrányai

2004: Harvardon Mark Zuckerberg és diáktársai (Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes) elindítják a TheFacebook névre hallgató közösségi hálót, eleinte egyetemistáknak. A hálózat gyorsan terjedt: 2005-re már más egyetemeken is elérhető lett, 2006-ra pedig bárki regisztrálhatott – ugyanebben az évben vezették be a News Feed-et is, ami a felhasználók faliújságát jelentette. 2007–2011: A Facebook nyílt...
Scandalous

Google története és botrányai

A Google hivatalosan 1998. szeptember 4-én alakult meg Kaliforniában, két Stanford PhD-hallgató, Larry Page és Sergey Brin által. A vállalat névadója a „googol” (10^100) szóból ered, jelezve küldetésüket: óriási mennyiségű információ rendszerezése az interneten. Page és Brin már 1996-ban megkezdték egy „BackRub” nevű kutatási projektet, amelynek keretében kifejlesztették a forradalmi PageRank algoritmust az akkoriban megszokottnál...

Itt érsz el

© Copyright 2025