Nehéz marketingest találni, jót még nehezebb

Főbb pontok:

Sok vállalkozó életében eljön az a pillanat, amikor rájön, hogy szüksége van marketingre, de a megfelelő marketinges megtalálása komoly kihívás. A keresési folyamat során számos buktatóba ütközhet, és ezek gyakran sokba kerülnek, mind időben, mind pénzben. Ebben a cikkben végigvezetlek a marketinges megtalálásának evolúciós lépésein, és rávilágítok arra, hol lehet a legnagyobb hiba.

Az evolúció fázisai: Hogyan keresünk marketingest?

  1. Józsi szomszéd, aki ingyen csinálja: Ez az első lépés, ahol a vállalkozó ismeretségi köréből próbál segítséget kérni. Józsi szomszéd talán ért egy kicsit a Facebookhoz, vagy hallott már a Google Ads-ről, így ingyenes vagy nagyon olcsó tanácsokat ad. Ez a „baráti szívesség” kezdetben csábító lehet, de az eredmények gyakran elmaradnak a várttól.
  2. Olcsó marketinges vagy jutalékos mókoló: Amikor a szomszédos segítség nem hoz eredményt, a következő lépés az olcsó marketinges keresése. Itt az ár lesz a fő szempont, nem pedig a szakértelem. A vállalkozó reméli, hogy minimális költséggel meg tudja oldani a marketingjét.
  3. Olcsó marketinges vagy jutalékos mókoló (újra): Igen, ez a lépés megint visszatér. A vállalkozók gyakran esnek abba a hibába, hogy ismételten olcsó, de nem hatékony marketingest keresnek, abban a reményben, hogy ezúttal talán működni fog. Ez az a pont, ahol sokan elbuknak.
  4. Normál áru marketinges, de nem passzolnak össze: Ezen a szinten a vállalkozó már hajlandó többet áldozni egy marketingesre, de gyakran nem passzolnak egymáshoz. Ez lehet a kommunikáció, az üzleti filozófia vagy egyszerűen a közös célok hiánya miatt.
  5. A megfelelő marketinges megtalálása: Végre eljutunk arra a pontra, ahol a vállalkozó megtalálja azt a marketingest, akivel közösen építhetnek egy rendszert. Ez az a lépés, ahol a vállalkozás elkezd fejlődni, de ehhez hosszú út vezetett.

Mi a baj ezzel az evolúcióval?

A legnagyobb probléma talán az, hogy rengeteg idő és pénz megy el feleslegesen. Amíg a vállalkozó eljut a megfelelő szakemberig, addig gyakran évek telnek el, és a piac közben tovább változik. A másik nagy gond, hogy a vállalkozó fejében sok félreértés és helytelen információ halmozódik fel az előző tapasztalatokból. Ezeket a hamis információkat az új marketingesnek helyre kell tennie, ami nem könnyű feladat.

Sokszor látom azt is, hogy mire a vállalkozó eljut egy kompetens szakemberhez, már alig marad pénze. Az olcsó, de nem hatékony marketingesek milliókat „égettek el”, mire rájött, hogy jobb lett volna már az elején szakembert választani. Gyakori az is, hogy a vállalkozó olyan elvárásokat támaszt, amelyek irreálisak, például azt hiszi, hogy „fagyi pénzért” fel lehet építeni egy sikeres vállalkozást.

A jutalék alapú marketing – álom vagy rémálom?

Csak 5775 Ft
kozepen

Sokan úgy gondolják, hogy a jutalék alapú marketing megoldás lehet. Azonban egy igazán jó marketinges nem fog ilyen feltételek mellett dolgozni. Saját tapasztalataimból is tudom, hogy ezek a megoldások ritkán működnek, hiszen gyakran előfordul, hogy a vállalkozó elfelejti jóváírni a rendeléseket, vagy egyszerűen nem tartja be a megállapodást. Az ilyen együttműködések ritkán vezetnek sikerhez.

A részesedés alapú együttműködés egy másik út lehet, de ez sokkal bonyolultabb, és nagyobb elköteleződést igényel mindkét fél részéről.

Vissza az első lépcsőre – a vállalkozó visszalép?

Sokan azt gondolják, hogy az evolúcióban csak előre lehet haladni, de a valóságban visszalépni is lehet. Gyakran találkozom olyannal, hogy a vállalkozó, miután elérte az 5. lépést és megtalálta a megfelelő marketingest, mégis visszatér az első lépésre. Például, mert rájön, hogy van egy ismerőse, aki olcsóbban vagy ingyen megcsinálja a marketing feladatokat. Ez az egyik legnagyobb hiba, amit egy vállalkozó elkövethet. Ilyenkor gyakran olyan hírlevelek, Facebook posztok születnek, amelyek hemzsegnek a hibáktól, és rövid időn belül be is szakad a vállalkozás teljesítménye. Az ügyfél visszajön a marketingeshez, de ekkorra már sok kár keletkezett.

Összegzés

Marketingest találni nehéz, jó marketingest találni pedig még nehezebb. Az evolúció során sok hibás lépést követhet el a vállalkozó, mire megtalálja a hozzá illő szakembert. A legnagyobb tanulság talán az, hogy az olcsó megoldások hosszú távon sokkal drágábbak lehetnek, mint egy profi marketinges megbízása. Az idő és a pénz elvesztése mellett a helytelen információk is hátráltatják a fejlődést. Ha komolyan gondolod a vállalkozásodat, ne sajnáld az időt és az erőforrásokat a megfelelő marketinges megtalálására – ez az egyik legfontosabb befektetés, amit megtehetsz.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Táplálékkiegészítők vállalkozóknak (x)

A vállalkozói lét fizikai sport: magas kognitív terhelés, gyors döntések, állandó kontextusváltás, és közben precíz önirányítás. Ezt sokan pusztán időmenedzsmenttel és fegyelemmel próbálják kezelni, miközben a motor – az idegrendszer és az anyagcsere – rossz üzemanyagot kap. A napközbeni „éhség–cukor–kávé” hullámvasút nem csak a testtömeget növeli: a figyelem ingadozik, a végrehajtó funkciók (tervezés, prioritás-kezelés, impulzuskontroll)...

FIRE mozgalom Magyarországon: mit jelent, mik az előnyei és a buktatói?

A FIRE mozgalom – Financial Independence, Retire Early – az elmúlt évtized egyik legnagyobb hatású pénzügyi-önrendelkezési narratívája lett. Nemcsak arról szól, hogy „korán nyugdíjba vonulj”, hanem arról is, hogy visszaveszed a döntés jogát az idődről. A tét nem kicsi: a saját életed felett rendelkezel-e, vagy a pénz és a naptárad rendelkezik feletted. A felszín alatt...

A hírnév belül dől el: kezeld a vállalati szóbeszédet

„A hírnevet számtalan jó cselekedettel lehet csak felépíteni, de egyetlen rossz mozdulattal le lehet rombolni.” Franklin mondatát a 18. századból ma egyetlen gombnyomás teszi élessé. A vállalati valóság már régen nem csak a tárgyalók üvegfala mögött történik; az „online folyosók” – Slack, Teams, WhatsApp, privát Facebook-csoportok – ugyanúgy formálják egy cég hírnevét, mint a hivatalos...

Az agy fontos, de nem elég: a neurománia kritikája a marketingben

Az elmúlt évtizedben mainstream lett „mindent az aggyal” magyarázni. A közösségi médiában egyetlen színes agykép vagy egy frappáns „neuro-” állítás sokszor elég a hitelesség érzetéhez. Ez egyszerre csábító és veszélyes. Csábító, mert egyszerű választ ígér bonyolult kérdésekre: boldogság, függőség, félelem, változásképesség – mintha mindez pusztán idegi áramkörök terméke volna. Veszélyes, mert leradírozza a környezet, a...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025