Bevezetés a marketing pszichológiába

Woman coming home

Oszd meg a cikket

Bevezetés

A sikeres marketing titka annak megértése, hogy az emberek hogyan és miért gondolkodnak és cselekszenek. Ha nem tudjuk, miért vonzó a tartalom a közönség számára, nehéz hatékony marketingstratégiát kialakítani. Itt lép be a pszichológia szerepe a marketingben. Ha megértjük a pszichológia alapelveit és azok hatását az emberek gondolkodására, érzéseire és viselkedésére, hatékonyabban kapcsolódhatunk hozzájuk, befolyásolhatjuk viselkedésüket és jobb üzleti eredményeket érhetünk el.

Alapvető Emberi Szükségletek Megértése

Mielőtt mélyebbre merülnénk az emberi viselkedés kulcsfontosságú elveibe, fontos megérteni az alapvető emberi szükségleteket, amelyek boldoggá, egészségessé és teljesé tesznek minket.

Élettani Szükségletek

Az élettani szükségletek a legalapvetőbbek, amelyek a túléléshez szükségesek: étel, víz, alvás, lélegzés és megfelelő hőmérséklet. Gondoljunk csak egy nagy hóvihar előtti bevásárlási rohamra: az emberek kenyeret, vizet, hólapátot és zseblámpát vásárolnak, hogy biztosítsák alapvető szükségleteiket.

Biztonsági Szükségletek

A biztonsági szükségletek közé tartozik a fizikai és pénzügyi biztonság, amely biztosítja a kényelmes életet. Ide tartozik az egészség, a biztonságos lakókörnyezet, a stabil munkahely biztosítással és megtakarítási lehetőséggel, valamint a stressz és az erőszakmentes élet.

Közösségi és Szeretet Iránti Szükségletek

Az emberek többsége értékeli az emberi kapcsolatokat, beleértve a családot, barátságokat és az intimitást. Szeretnénk érezni, hogy szeretnek minket és hogy egy közösség részei vagyunk, legyen szó iskoláról, munkahelyről, sportcsapatokról, vallási csoportokról vagy szomszédságról.

Megbecsülés Iránti Szükségletek

A közösségek és a társadalom saját hierarchiával rendelkeznek. Amint valaki úgy érzi, hogy szeretik és egy közösség része, a következő lépés az, hogy tiszteltnek és értékeltnek érezze magát ebben a közösségben. Mindannyian szeretnénk elérni valamit, hogy fontosnak és megfelelőnek érezzük magunkat.

Önmegvalósítás

Az önmegvalósítás az a pont, amikor valaki elérte teljes potenciálját. Ez lehet a szenvedély és életcél megtalálása, jelentés keresése vagy örökség hátrahagyása. Maslow szerint az önmegvalósítás elérése előtt az előző szükségleteknek teljesülniük kell.

Főbb Emberi Viselkedési Elvek

Priming (Előfeszítés)

A priming során egy stimulusnak való kitettség befolyásolja, hogyan reagálsz egy másik stimulusra. Például egy tanulmányban két csoportot vizsgáltak, akiknek a „sárga” szót mutatták, majd az egyik csoportnak a „banán”, a másiknak az „ég” szót. A „sárga-banán” csoport gyorsabban felismerte a „banán” szót, mint a „sárga-ég” csoport az „ég” szót.

Kölcsönösség

A kölcsönösség elve szerint, ha valaki tesz neked valamit, természetesen szeretnél visszaadni valamit neki. Például, ha kapsz egy mentát az étteremben a számlád mellé, nagyobb valószínűséggel adsz borravalót. Az online marketingben ezt úgy alkalmazhatod, hogy ingyenes ajándékokat, például e-könyveket vagy szakértői tanácsokat kínálsz, mielőtt valamit kérnél a látogatóidtól.

Társadalmi Bizonyíték

Az emberek hajlamosak követni és bízni azokban, akiket szakértőnek vagy hatóságnak tekintenek. Például, ha sok ember követi a közösségi média fiókod, mások is nagyobb valószínűséggel fognak követni. Ezt az elvet kihasználhatod azzal, hogy bemutatod a pozitív vásárlói véleményeket és értékeléseket a weboldaladon.

Csali Hatás

A csali hatás akkor jelentkezik, amikor egy árazási modellben egy áron belüli választási lehetőség befolyásolja a vásárlói döntést. Például egy online előfizetés és egy online és nyomtatott előfizetés ugyanazon az áron, de a nyomtatott előfizetés nélkül drágábban.

Szűkösség

Az emberek nagyobb értéket tulajdonítanak a ritka dolgoknak. Például, ha csak néhány darab maradt egy termékből, az emberek nagyobb valószínűséggel vásárolják meg. Az online marketingben ezt az elvet alkalmazhatod úgy, hogy korlátozott idejű ajánlatokat vagy limitált készletű termékeket kínálsz.

Horgonyzás

Az emberek hajlamosak az első információra alapozni döntéseiket. Ha például egy termék eredeti ára 100 dollár, és most 75 dollárért árulják, az emberek úgy érzik, hogy jó üzletet kötöttek. Az árak megjelenítésekor érdemes kiemelni az eredeti árat és a kedvezményes árat is.

Baader-Meinhof Jelenség

Amikor először hallasz valamiről, majd utána mindenhol látod. Ez a frekvencia illúzió jelensége, amely megerősíti, hogy gyakrabban találkozol vele, mint korábban. Az online marketingben ezt úgy alkalmazhatod, hogy gyakran jeleníted meg a márkádat különböző platformokon, hogy a fogyasztók gyakrabban találkozzanak vele.

Veszteségkerülés

Az emberek nem szeretnek elveszíteni azt, amijük már van. Például egy freemium termék esetében, ha egy funkciót csak egy időre ingyenesen adsz, majd fizetőssé teszed, nagyobb valószínűséggel fizetnek érte.

Lábbal az Ajtóban Technika

Az emberek nagyobb valószínűséggel mondanak igent egy nagyobb kérésre, ha először egy kisebb kérésre mondanak igent. Például, ha először egy rövid, 15 perces beszélgetést kérsz, majd később egy hosszabb, órás bemutatót.

Környezeti Hatás

A környezet hatása befolyásolhatja döntéseinket. Például a szavazóhelyiség befolyásolhatja, hogyan szavaznak az emberek. Az online marketingben ezt úgy alkalmazhatod, hogy figyelembe veszed a látogatók környezetét és annak hatását a viselkedésükre.

Várt vs. Meglepetés Jutalmak

A várt jutalmak csökkenthetik a motivációt, míg a meglepetés jutalmak növelhetik azt. Például, ha váratlan kedvezményeket kínálsz, nagyobb valószínűséggel motiválod az ügyfeleket.

Csoportosítás

Az emberek hajlamosak hasonló információkat csoportosítani. Például a tartalom létrehozásakor csoportosítsd a hasonló témákat, hogy növeld a memória megtartását.

Szó Szerinti Hatás

Az emberek inkább a mondandó lényegét jegyzik meg, nem pedig a pontos részleteket. Például egy előadás után a hallgatók emlékezni fognak a főbb pontokra, nem pedig a

pontos szavakra.

Összegzés

A marketing pszichológia megértése segít jobban kapcsolódni a közönségedhez, befolyásolni a viselkedésüket és javítani az üzleti eredményeket. A pszichológiai elvek alkalmazása a marketing stratégiákban növeli a hatékonyságot és a siker esélyét. Használd ezeket az elveket a marketingkampányaidban, hogy jobban megértsd és motiváld a célközönségedet.

Fedezd fel ezeket a cikkeket is

Pszichológia és reklámpszichológia

Valentin-napi érzelmi kondicionálás

Győzött a reklámpszichológia: már nem az a kérdés, hogy akarunk-e ajándékot adni Valentin-napon, hanem az, hogy mi legyen az ajándék. Valahol útközben normává vált, hogy

Nők ábrázolása a reklámokban

Amikor megnézel egy reklámot, talán elsőre fel sem tűnik, hogy milyen mélyen jelenik meg benne a társadalmi nemi szerepek és elvárások összessége. A nőket érintő

Segíthetek?

Tegyük rendbe a vállalkozásod.