Bevezetés a marketing pszichológiába

Főbb pontok:

Bevezetés

A sikeres marketing titka annak megértése, hogy az emberek hogyan és miért gondolkodnak és cselekszenek. Ha nem tudjuk, miért vonzó a tartalom a közönség számára, nehéz hatékony marketingstratégiát kialakítani. Itt lép be a pszichológia szerepe a marketingben. Ha megértjük a pszichológia alapelveit és azok hatását az emberek gondolkodására, érzéseire és viselkedésére, hatékonyabban kapcsolódhatunk hozzájuk, befolyásolhatjuk viselkedésüket és jobb üzleti eredményeket érhetünk el.

Alapvető Emberi Szükségletek Megértése

Mielőtt mélyebbre merülnénk az emberi viselkedés kulcsfontosságú elveibe, fontos megérteni az alapvető emberi szükségleteket, amelyek boldoggá, egészségessé és teljesé tesznek minket.

Élettani Szükségletek

Az élettani szükségletek a legalapvetőbbek, amelyek a túléléshez szükségesek: étel, víz, alvás, lélegzés és megfelelő hőmérséklet. Gondoljunk csak egy nagy hóvihar előtti bevásárlási rohamra: az emberek kenyeret, vizet, hólapátot és zseblámpát vásárolnak, hogy biztosítsák alapvető szükségleteiket.

Biztonsági Szükségletek

A biztonsági szükségletek közé tartozik a fizikai és pénzügyi biztonság, amely biztosítja a kényelmes életet. Ide tartozik az egészség, a biztonságos lakókörnyezet, a stabil munkahely biztosítással és megtakarítási lehetőséggel, valamint a stressz és az erőszakmentes élet.

Közösségi és Szeretet Iránti Szükségletek

Az emberek többsége értékeli az emberi kapcsolatokat, beleértve a családot, barátságokat és az intimitást. Szeretnénk érezni, hogy szeretnek minket és hogy egy közösség részei vagyunk, legyen szó iskoláról, munkahelyről, sportcsapatokról, vallási csoportokról vagy szomszédságról.

Megbecsülés Iránti Szükségletek

A közösségek és a társadalom saját hierarchiával rendelkeznek. Amint valaki úgy érzi, hogy szeretik és egy közösség része, a következő lépés az, hogy tiszteltnek és értékeltnek érezze magát ebben a közösségben. Mindannyian szeretnénk elérni valamit, hogy fontosnak és megfelelőnek érezzük magunkat.

Önmegvalósítás

Az önmegvalósítás az a pont, amikor valaki elérte teljes potenciálját. Ez lehet a szenvedély és életcél megtalálása, jelentés keresése vagy örökség hátrahagyása. Maslow szerint az önmegvalósítás elérése előtt az előző szükségleteknek teljesülniük kell.

Főbb Emberi Viselkedési Elvek

Priming (Előfeszítés)

A priming során egy stimulusnak való kitettség befolyásolja, hogyan reagálsz egy másik stimulusra. Például egy tanulmányban két csoportot vizsgáltak, akiknek a “sárga” szót mutatták, majd az egyik csoportnak a “banán”, a másiknak az “ég” szót. A “sárga-banán” csoport gyorsabban felismerte a “banán” szót, mint a “sárga-ég” csoport az “ég” szót.

Kölcsönösség

A kölcsönösség elve szerint, ha valaki tesz neked valamit, természetesen szeretnél visszaadni valamit neki. Például, ha kapsz egy mentát az étteremben a számlád mellé, nagyobb valószínűséggel adsz borravalót. Az online marketingben ezt úgy alkalmazhatod, hogy ingyenes ajándékokat, például e-könyveket vagy szakértői tanácsokat kínálsz, mielőtt valamit kérnél a látogatóidtól.

Társadalmi Bizonyíték

Az emberek hajlamosak követni és bízni azokban, akiket szakértőnek vagy hatóságnak tekintenek. Például, ha sok ember követi a közösségi média fiókod, mások is nagyobb valószínűséggel fognak követni. Ezt az elvet kihasználhatod azzal, hogy bemutatod a pozitív vásárlói véleményeket és értékeléseket a weboldaladon.

Csali Hatás

A csali hatás akkor jelentkezik, amikor egy árazási modellben egy áron belüli választási lehetőség befolyásolja a vásárlói döntést. Például egy online előfizetés és egy online és nyomtatott előfizetés ugyanazon az áron, de a nyomtatott előfizetés nélkül drágábban.

Csak 5775 Ft
kozepen

Szűkösség

Az emberek nagyobb értéket tulajdonítanak a ritka dolgoknak. Például, ha csak néhány darab maradt egy termékből, az emberek nagyobb valószínűséggel vásárolják meg. Az online marketingben ezt az elvet alkalmazhatod úgy, hogy korlátozott idejű ajánlatokat vagy limitált készletű termékeket kínálsz.

Horgonyzás

Az emberek hajlamosak az első információra alapozni döntéseiket. Ha például egy termék eredeti ára 100 dollár, és most 75 dollárért árulják, az emberek úgy érzik, hogy jó üzletet kötöttek. Az árak megjelenítésekor érdemes kiemelni az eredeti árat és a kedvezményes árat is.

Baader-Meinhof Jelenség

Amikor először hallasz valamiről, majd utána mindenhol látod. Ez a frekvencia illúzió jelensége, amely megerősíti, hogy gyakrabban találkozol vele, mint korábban. Az online marketingben ezt úgy alkalmazhatod, hogy gyakran jeleníted meg a márkádat különböző platformokon, hogy a fogyasztók gyakrabban találkozzanak vele.

Veszteségkerülés

Az emberek nem szeretnek elveszíteni azt, amijük már van. Például egy freemium termék esetében, ha egy funkciót csak egy időre ingyenesen adsz, majd fizetőssé teszed, nagyobb valószínűséggel fizetnek érte.

Lábbal az Ajtóban Technika

Az emberek nagyobb valószínűséggel mondanak igent egy nagyobb kérésre, ha először egy kisebb kérésre mondanak igent. Például, ha először egy rövid, 15 perces beszélgetést kérsz, majd később egy hosszabb, órás bemutatót.

Környezeti Hatás

A környezet hatása befolyásolhatja döntéseinket. Például a szavazóhelyiség befolyásolhatja, hogyan szavaznak az emberek. Az online marketingben ezt úgy alkalmazhatod, hogy figyelembe veszed a látogatók környezetét és annak hatását a viselkedésükre.

Várt vs. Meglepetés Jutalmak

A várt jutalmak csökkenthetik a motivációt, míg a meglepetés jutalmak növelhetik azt. Például, ha váratlan kedvezményeket kínálsz, nagyobb valószínűséggel motiválod az ügyfeleket.

Csoportosítás

Az emberek hajlamosak hasonló információkat csoportosítani. Például a tartalom létrehozásakor csoportosítsd a hasonló témákat, hogy növeld a memória megtartását.

Szó Szerinti Hatás

Az emberek inkább a mondandó lényegét jegyzik meg, nem pedig a pontos részleteket. Például egy előadás után a hallgatók emlékezni fognak a főbb pontokra, nem pedig a

pontos szavakra.

Összegzés

A marketing pszichológia megértése segít jobban kapcsolódni a közönségedhez, befolyásolni a viselkedésüket és javítani az üzleti eredményeket. A pszichológiai elvek alkalmazása a marketing stratégiákban növeli a hatékonyságot és a siker esélyét. Használd ezeket az elveket a marketingkampányaidban, hogy jobban megértsd és motiváld a célközönségedet.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Myers–Briggs-típuselmélet használata a marketingben

A marketingben mindig is volt egy csábítás: „ha meg tudom nevezni az embert, akinek eladok, akkor előre tudom írni, hogyan fog viselkedni”. A Myers–Briggs‑típuselmélet (MBTI) ezt a vágyat játssza ki ügyesen: négy dichotómia, tizenhat típus, egy könnyen megjegyezhető kód – és máris kész a „persona”. Itt kezdődnek a félreértések. A típusok nyelve kényelmes, de a...

DISC-modell használata az értékesítésben

Az értékesítés ritkán a „jobb ajánlatról” szól, és még ritkábban a „jobb emberről”. Sokkal gyakrabban dől el azon, hogy a vevő milyen kommunikációs ritmusban képes meghallani, amit mondunk. A DISC-modell – Domináns (D), Befolyásoló (I), Stabil (S), Szabálykövető (C) – ehhez ad gyakorlati térképet. Nem személyiségdiagnózist készít, hanem akcióképes nyelvet ad ahhoz, hogy percek alatt...

Bevezetés: „Generation Nice” – szép címke, gyenge bizonyíték

A „Millennials = Generation Nice” narratíva jól hangzik. A sajtó szívesen használja: emberközpontúbb, közösségibb, együttérzőbb fiatalokról beszél, akik a társadalmi hasznosságot a pénz elé helyezik. A gond az, hogy ez a kép leginkább stílusleírás, nem pedig adat. Ha a „milyen a generáció” kérdésre kutatási idősorokkal válaszolunk – vagyis ugyanazokat a kérdőíveket hasonlítjuk össze több évtized...

Mi az a Alpha Generáció?

A „Generáció Alpha” kifejezés azokat a gyerekeket és fiatalokat jelöli, akik nagyjából 2010 és 2024 között születtek – vagyis teljes egészében a 21. században. A címke Ausztráliából indult, demográfiai és piackutatási körökben terjedt el, és ma már a média, az oktatás és a marketing is rutinszerűen használja. A kérdés azonban nem az, hogy létezik-e ez...

Itt érsz el

© Copyright 2025