Elsőre meglepő lehet a témakör, pedig nem egyszer találkozom azzal a jelenséggel, hogy a probléma megoldására inkább egy mentálhigiénés segítőre lenne szükség. A lélektani állapot nagyban meghatározza azt, hogy valakiből hogyan lesz vállalkozó, vagy miként vág bele a marketing folyamatokba. Amíg azonban a lelki vagy akár mentális problémák nincsenek helyre téve, addig nem érhetünk el nagy sikereket a munkánkban sem, ami jelen esetben a vállalkozásunk lesz.
Most lehet, azt mondod, hogy „Dehát nem egyértelmű, mikor melyikre van szükség?!”. Azoknak az, akik tisztában vannak saját értékeikkel és tulajdonságaikkal, rálátnak nemcsak az erősségeikre, de a gyengeségeikre is, és azokat fejlesztik vagy előnyükre kovácsolják. Éppen ezért nem egy marketinges tanácsadásom zárult azzal, hogy ügyfelem ráébredt: egyedül nem fogja tudni hatékonyan megvalósítani a terveit, és szakember segítségére lesz szüksége, vagy egy társvállalkozóra.
Marketingszemlélet
Sokféle marketing-tanácsadó létezik: a mindennapi témák mellett vannak specialisták, és persze különbséget tehetünk stratégiai gondolkodók és mindennapi projektmenedzserek közt is. Mindegyiknek más az árcédulája. A fenti területek között vannak átfedések, ugyanakkor valószínűtlen, hogy csupán az egyik szakember típus minden problémánkra orvosság.
Mi az első marketing egyeztetésen felmérjük a kereteket: mit és kinek reklámozunk, és azt milyen csatornán keresztül szeretnénk értékesíteni. Azt is átnézzük ebben a 60 percben, hogy a projekt várhatóan mennyi kiadással jár és reálisan mennyi bevételt fog hozni rövid, valamint hosszú távon. Feltárjuk az esetleges problémákat, és ezeknek a buktatóknak az elkerülésére törekszünk.
Az interneten olvasottak alapján sokan egyszerűnek gondolják az indulást – amelyre egyébként számos online guru rá is játszik –, ez azonban a legtöbb esetben nem állja meg a helyét. Sok kezdő vállalkozónál látom, hogy egy nem a tervek szerint alakuló karrier kapcsán ugranának a sűrűjébe. Aztán a marketing tanácsadáson csak azt hallgatom az ügyféltől, hogy alkalmazotti időszakban a főnökkel mennyire kellemetlen a viszonya, vagy azon kesereg, miért nem lépett ki hamarabb egy munkahelyről.
Bár ezek komoly témák, de egy marketing-tanácsadáson másra kell helyeznem a fókuszt. Finomkodnom sem lehet, hanem céltudatosan és egyenesen kell kommunikálnom, konkrét tanácsokkal meghintve a beszélgetést, hiszen az ügyfél jogos elvárása, hogy már az első alkalomról hasznos információkkal tudjon távozni.
Pszichológiai konzultáció
Azoknak, akiknek a saját lelkiállapotukat kell rendbehozni, nem marketing-tanácsadásra van szükségük – ahogyan egy vízvezeték szerelőt sem hívunk ki az áramelosztóhoz, úgy a marketinges sem tud foglalkozni a mélyebb lélektani gondokkal.
Egy pszichológiai konzultáció sokkal hosszabb folyamat – habár ebben a munkakörben szintén találkozunk a tanácsadás fogalommal, konkrét tanácsok elhangzása csak ritka vagy krízis esetekben fordulhat elő. Helyette specifikus, kidolgozott módszerekkel az egyén viselkedését és gondolkodását alakítják át aszerint, hogy a mindennapi életvitele gördülékenyebbé váljon. Ebből eredően, a személyre szabott konzultációkon egy testreszabott és lassabb tempóban halad a szakember a klienssel. Amennyiben pszichopátia vagy hormonzavar van jelen, akkor pszichiáter bevonása szükséges. Az éveken át tartó folyamatot terápiának hívják, és a szolgáltatást kérőket kliensnek vagy páciensnek nevezik, a marketingesnek pedig ügyfeleik vannak.
A két terület ötvözete
Van, amikor az ügyfélnek remek tervei vannak, de ezeket nem tudja még kivitelezni. A marketing-tanácsadáson azt tudjuk felmérni, hogy milyen fizikai gátjai vannak ennek. Ha azt veszem észre, hogy a képesség és a külső erőforrások nagyrészt rendelkezésre állnak, akkor ezekre javaslatokat tudok megfogalmazni, amiket az ügyfél önerőből végig tud vinni. Azonban, amikor az önbizalom vagy az önbecsülés alacsony, ott hiába minden tanács – az egyénnek először az önképét kell egyensúlyba hoznia, ha sikeres vállalkozóvá kíván válni. Hiába csináljuk mi a legfinomabb rántott húst, ha arról senki sem tud.
A két terület ötvözetét abban látom, hogy a pszichológiai terápia irányából érkező, építkezésen alapuló, sok elemből álló folyamatot sokkal nagyobb sikerrel lehetne átültetni a marketing-tanácsadásra. Ha ugyanis az ügyfél egy alkalmas szuper megoldásokban gondolkozik, ott ritkán van lehetőség forradalmi sztorik felépítésére. Egy egészséges folyamat inkább több alkalomból állna, hiszen meg kell ismerni az alábbi területeket:
- a vállalkozó tervei, végső célja: hiszen egészen más eszközökre van szükség akkor, ha valaki egy helyi kisvállalkozás felépítésében gondolkozik, mintha passzív jövedelem termelő affiliate hirdetéseket szeretne működtetni.
- a célcsoport: hiszen teljesen más eszközöket kell bevetni akkor is, ha egy nagyon szűk fogyasztói réteget célzunk meg egy speciális szolgáltatással, vagy ha éppen almát árulunk.
- az időtáv: e tekintetben mindenképpen érdemes egy olyan reális képet felfesteni, amely eloszlatja a „holnapra kőgazdag leszek” téves koncepcióját. Építkezni mindig kell, ugyanakkor az időtáv természetesen eltérhet.
- a rendelkezésre álló anyagi források: sok százmilliós büdzsével is könnyen lehet nulla teljesítményt letenni az asztalra, hiszen a rosszul beállított pl. Facebook és a Google hirdetések korlátlan mennyiségű pénzt képesek elnyelni. Ha nem beszéljük a célközönségünk nyelvét, nem tudjuk, kit és hogyan érjünk el termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal, akkor sokkal több pénzből tudjuk csak működtetni a vállalkozást. Ha azonban okosan, tesztekkel tervek alapján végezzük a munkánkat, egy alacsonyabb büdzséből is lehet szinte csodát tenni.
A fentiekből is jól látható, hogy vannak átfedések és egy alkalommal mindent nem lehet, persze az ember megpróbálhatja.