A marketinget sokan még mindig egy olyan műfajként értelmezik, amiben a cég egyoldalúan kommunikál a célcsoportjával, akiknek el szeretné adni a termékét/szolgáltatását. Elmondja az előnyöket, az esetleges akciókat, elmagyarázza, hogy neked miért van szükséged arra, amit árul. Te pedig, jó fogyasztóként, befogadod a hallottakat, aztán vásárolsz nála.
Nos, 2020-ban a marketing nem csak erről szól – valójában már jó ideje nem. Mivel nagyrészt az online felületekre helyeződött át szinte minden, a kommunikáció megváltozott. Már nem egyirányú, nemcsak a cég beszél hozzád, hanem Te is adhatsz visszajelzést, lehetnek kérdéseid, kéréseid, panaszaid.
Számos vállalkozás nem tud ezzel mit kezdeni. Az okosabbak azonban a javukra fordítják a kialakult helyzetet, és pont az aktív közönségre építve juthatnak előrébb.
A vásárlói vélemények mindenekfelett
Korábban, ha választanunk kellett több cég termékei között, azt választottuk, amely a legmeggyőzőbben adta elő az előnyeit. Ma pedig azt választjuk, amiről a legtöbb pozitív véleményt olvassuk a neten.
Ahelyett tehát, hogy igyekeznél minden létező felületen dicshimnuszokat zengeni a termékedről vagy szolgáltatásodról, helyezd inkább a pozitív visszajelzésekre a hangsúlyt.
Ehhez két dolgot kell megtenned:
- Olyan színvonalra kell emelned a vállalkozásodat, hogy elsöprő többségben legyenek a pozitív tapasztalatok
- Felületet kell biztosítanod arra, hogy a vásárlóid kinyilváníthassák a véleményüket.
Nyilvánvaló, hogy a pozitív vélemények csak akkor fognak ellepni, ha valóban kiérdemled, ezért igyekezz tenni azért, hogy semmi rossz tapasztalatot ne szerezzen, aki nálad vásárol. Alap, hogy amit eladsz, jó minőségű. Ezen kívül pedig figyelj oda a járulékos elemekre is: az ügyfelekkel való kommunikáció, a segítőkész hozzáállás, a gyorsaság, a panaszkezelés, a weboldal kezelhetősége stb. mind beleszámít abba, milyen érzésekkel távozik egy vásárló. Az első lépés tehát az, hogy igyekszel olyanná tenni az egész vásárlási folyamatot, hogy minden eleme jól és gördülékenyen működjön.
Ahhoz azonban, hogy a kedvező ügyfélvélemények napvilágra kerülhessenek, kell egy felület is, ahol megjelennek. Megteheted, hogy a webáruházban adsz ennek helyet, de akár a közösségi médiában is létrehozhatsz egy oldalt, ahol a vélemények is megjelenhetnek. Ha szeretnéd ezt egyel magasabb szinten művelni, akár saját csoportod is lehet, ahol tudnak egymással kommunikálni a vásárlóid, sőt, akár veled is.
Miért fontos, hogy mit mondanak mások?
Az ügyfélvélemények azért működnek, mert hitelesek; a cég egyértelműen igyekszik minél jobb színben feltüntetni magát, ezért automatikusan fenntartásokkal kezeljük, amit állít. A vásárlóknak viszont nem érdekük indokolatlanul fényezni a céget, így az ő véleményükre többet adnak az emberek.
Emellett már maga a tény is jól veszi ki magát, hogy helyet adsz az értékeléseknek. Ez azt mutatja, hogy nem akarod takargatni a hibáidat, felvállalod, hogy mit gondolnak rólad a korábbi vásárlóid, mondhatni, nincs rejtegetnivalód, tehát valószínűleg nincs gond nálad a minőséggel. Így szívesebben fogják a Te termékedet/szolgáltatásodat megvenni, mint azét, akiről nem találnak semmilyen vásárlói visszajelzést.
2020-ban az emberek egymásnak jobban hisznek, mint a hangzatos marketingszövegeknek. Persze nem azt akarom mondani, hogy ezek fölöslegesek, hiszen valamivel fel is kell hívni a figyelmet arra, amit csinálsz. A pozitív értékelések és vélemények pedig ezek tökéletes kiegészítői.