Az attitűd szerepe a marketingben

Főbb pontok:

A marketing szerteágazó szakma, és több száz definíciója létezik, így akár az attitűdváltás részét is képezhetné az egyik meghatározás, például: a reklám egyik célja a fogyasztó attitűd váltása. A magyar marketinges szakma nem igazán szokott ezzel a kérdéskörrel foglalkozni, no nem azért mert fölösleges lenne, hanem azért, mert ehhez már mélyebb pszichológiai ismeretek szükségesek, egy hatalmas adag önismerettel egybekötve. Ezeknek az elsajátítása hosszú évek kemény munkája, és rengeteg pénzbe kerül, így csak egy maréknyi ügynökség fektet még ebbe is. 

Az attitűdünk viszonylag állandó az életünkben. Az attitűd az érzelmi és szellemi szálak bonyolult kapcsolata. A bonyolultság onnan is fakad, hogy sokszor – és többször, mint gondolnánk –, fogalmunk sincs arról, hogy valójában mit és miért teszünk vagy gondolunk. Az életünket legkevésbé irányítjuk tudatosan, sokszor még a saját valódi érzéseinkkel sem vagyunk tisztában. 

Az attitűd az érzések, vágyak, félelmek, vélemények, előítéletek sokasága. Kialakul a kultúránk, neveltetésünk, tapasztalásunk alapján. És ahogy fent is írtam, a kognitív képességeink is formálják. 

Nekünk, vállalkozóknak, a fogyasztói attitűd a fontos most. A fogyasztói attitűd a cégünk, termékünk/szolgáltatásunk felé irányuló pozitív vagy negatív magatartás. Marketingesként leginkább itt is érzelmekkel dolgozunk.

Az attitűd még nem a vásárlás. De a pozitív attitűd a forgalmunk egyik feltétele.

Egy termék és szolgáltatás esetén vizsgálni kell a célcsoport attitűdjét. Skála, melyeken elhelyezkednek: irány, erősség, szerkezet és stabilitás.

Csak 5775 Ft
kozepen

Az irány lehet pozitív és negatív. Az erőssége gyenge vagy maximum. Szerkezete érzelmi vagy racionális. A stabilitása tartós vagy változó. 

Például x szeretne venni egy Tesla autót, akkor az ő attitűdjének az iránya pozitív, tehát jókat gondol róla. Erőssége, azaz értékelése egy skálán a maximum, vagy ahhoz közelít. Szerkezete racionális, mert technokrata. Stabilitása tartós, és a világ összes pénzéért sem választaná a konkurenst. 

A marketingnek az egyik fő feladata az, hogy a célközönségnél attitűdváltást érjen el, de ehhez ismerni kell őket és a gondolkodásukat. 

A váltás nem megy egyik napról a másikra. A kialakult attitűdünket a környezetünk is meg tudja változtatni, úgy mint a családtagjaink, barátaink és a véleményvezérek is. És persze a reklámok is.

De mint sok más téma amit felvetek, ennek is vannak még mélységei. Ha szeretnél ebben fejlődni, akkor szociálpszichológiai könyvek olvasását javaslom. 

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

PNG, zombie hands holding brain, isolated on white background.

Miért hoz rossz döntéseket az emberi agy?

„A racionalitás nem az alapértelmezett üzemmódunk. Az intuíció sokszor gyorsabb – és veszélyesebb.” – Dajka Gábor 1949-ben egy amerikai biztosítótársaság figyelemre méltó mintázatot vett észre: ügyfeleik hajlamosabbak voltak megkötni balesetbiztosítást, ha a termékleírásban szerepelt, hogy „légi balesetekre is vonatkozik”, mint akkor, ha csupán az állt benne: „halálesetekre is vonatkozik, bármilyen okból”. A kutatók, köztük később...
Writing working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem működő üzleti modellt építünk?

Amikor egy vállalkozás üzleti terv írásába kezd, a legtöbbször egy sablont keres először – egy előre elkészített Word-dokumentumot, amibe csak be kell írni a saját adatokat. Ez a megközelítés azonban nem hogy nem segít, hanem egyenesen veszélyes lehet. Miért? Mert az üzleti terv nem egy formai követelmény, hanem egy olyan gondolkodási eszköz, amely segít strukturáltan...
business person team group meeting discussion with partner teamwork for corporate working plan

Miért nem üzleti tervet írunk, hanem jövőt tervezünk?

„Üzleti terv” – egy olyan kifejezés, amit túl sokszor hallunk, mégis ritkán értünk igazán. Az üzleti terv a vállalkozások világában gyakran kötelező adminisztrációs dokumentumként él a fejünkben, amit a bank vagy a befektető kér. Pedig valójában sokkal több ennél. Egy jól megírt üzleti terv nem papírművelet, hanem stratégiai önismeret: a vállalkozás gondolkodásmódjának lenyomata, amely egyszerre...
Business people discussion explaining the financial graph data and marketing plan

Miért kell néha minden cégnek egy külsős marketing-tanácsadó?

Ahogy egy könyvet sem lehet belülről szerkeszteni, úgy egy vállalkozás sem tudja önmagát kívülről értékelni. A külsős marketing-tanácsadó legfőbb értéke éppen ebben rejlik: nem a részletek ismeretében, hanem az egész működésének friss, elfogulatlan látásában. Minden cég, bármennyire is ügyes, előbb-utóbb beleesik a saját gondolkodási mintáiba, működési szokásaiba, ismétlődő reflexeibe. Ez természetes – az ember arra...

Itt érsz el

© Copyright 2025