Nagyon sokan gondolják úgy, hogy elég csak megszerezni a kívánt ügyfelek számát, és ezzel a munka oroszlánrésze le is van tudva. Csak meg kell bízni egy szuper marketingest és utána csupán a pénzt kell számolgatni. A sikeres vállalkozás hosszú távú fenntartásához közel sem elég csak a csúcs marketing.
Először is, nem árt tisztázni azt, hogy a tulajdonosnak saját munkahelye vagy valódi vállalkozása van-e? Ha napi 8 órát dolgozik a vállalkozó a saját vállalkozásában, akkor az egy munkahely. Ha mondjuk heti 2-3 napot dolgozik, akkor beszélhetünk valódi vállalkozásról.
Az interneten szoktam találkozni egy olyan mondattal, hogy a “Vállalkozó az, aki inkább dolgozik a saját vállalkozásában napi 12 órát, mint 8 órát másnak.” Ez nem jó definíciója a vállalkozó meghatározásának. A mondat helyesen kb. így szólna: A vállalkozó az, aki a saját vállalkozásában dolgozik napi 2 órát, mint másnak 8-at.
Fontos megérteni, hogy nem attól lesz értékes ember a tulajdonos, hogy napi 12 órát robotol. Szóval a sikeresség megköveteli azt, hogy ne a tulajdonos hajtsa szét magát.
Ha jó a marketing, akkor sínen van minden? Nem. Az ügyfelek, vásárlók száma a sikerességnek csak az egyik része, mert mit sem ér akkor, ha a vállalkozó nem tud a saját vállalkozásában gazdálkodni és nem tudja vezetni azt.
Sajnos nem egy partnerem veszítette már el a vállalkozását azért, mert nem tudtak gazdálkodni és nem tudták vezetni azt, annak ellenére, hogy mi szállítottuk nekik az ügyfeleket. Gazdálkodás alatt elsősorban a pénzzel való gazdálkodásra gondolok. Jó pár adónemet kell pl. egy ÁFA-körös vállalkozásnak fizetnie. Van olyan, amit havonta kell és van olyan is ami felgyűlik és jön a meglepetés, hogy be kell fizetni pár százezer forintnyi adót.
Az adókon felül, tudnia kell a vállalkozónak azt, hogy mibe fektesse be a pénzét. Pl. plusz marketingbe, eszközbe, munkaerőbe, áruba stb.
A másik ilyen pont, a vállalkozás vezetése. Ha valódi vállalkozása van a tulajdonosnak, akkor el kell döntenie azt, hogy mely feladatokat delegálja. Melyik munkatárs melyik ügyféllel dolgozzon. Melyik beszállító a legjobb a piacon. Melyik szolgáltatókat válassza, pl. ügyvéd, könyvelő. Milyen termékeket, szolgáltatásokat vezessen be, és persze még sok más teendője van, mint pl. a kapcsolatok építése.
Lenne még itt egy árazás nevű játék is. Az árakat általában a tulajdonos szokta meghatározni, karbantartani. Ha rossz árakat mond az ügyfélnek, akkor egy-egy értékesítésen sokszor termelhet mínuszt. A baj akkor van, amikor a vállalkozó azt hiszi, hogy sikeres hónapot zárt, de az adók és munkabérek, marketing költségek és szolgáltatók kifizetése után mínuszba megy le a bankszámlája. A legrosszabb talán az, amikor a vállalkozónak marad minden hónapban egy kis plusz, és egyszer csak jön egy csekk az iparűzési adóról, majd a társasági adóról és kiderül az, hogy mínuszban van, pedig a marketinges hozta az ügyfeleket annyiért, mint amennyit megbeszéltek.
Egy sikeres vállalkozást létrehozni és vezetni nem egy egyszerű dolog. Nem véletlenül szűnik meg majdnem annyi vállalkozás évente, mint amennyi nyílik.