(Készült az American Psychological Association Center for Workforce Studies jelentése alapján)
A pszichológián belüli vezetői állások fontos pillérei a szakmai fejlődésnek, a szervezet- és intézményfejlesztésnek, illetve a gyakorlati és kutatási eredmények elterjesztésének. A vezetői feladatkörbe tartozó pozíciók közé sorolhatjuk például a tanszékvezetői, klinikaigazgatói, kutatási részlegvezetői vagy programigazgatói, esetleg vezérigazgatói (CEO), felsővezetői, elnöki (president) és egyéb menedzsment pozíciókat. Az Amerikai Pszichológiai Társaság (APA) 2015 és 2017 között futó átfogó elemzést készített az APA psycCareers nevű állásportálján megjelenő hirdetésekről, és a feldolgozott adatokból kiderült, milyen tendenciák, elvárások és tapasztalatok kapcsolódnak a vezetői munkakörökhöz a pszichológusok számára.
Az alábbiakban egy részletes, tárgyilagos, professzionális és mégis közérthető összefoglalót olvashat az elemzés főbb megállapításairól, melyek között szerepel a hirdetések típus szerinti megoszlása, földrajzi elhelyezkedésük, a munkaköri követelmények és a toborzást befolyásoló kulcstényezők. A jelentés az 2015 és 2017 közötti időszakra vonatkozik, és a psycCareers platformon megjelent 6922 álláshirdetésből 900 vezetői pozíciót azonosított. A továbbiakban részletesen bemutatjuk a kutatás módszertanát, a vezetői hirdetések jellemzőit, illetve a legfontosabb tanulságokat.
1. Háttér és módszertan
Az APA psycCareers egy online felület, amely kifejezetten a pszichológiai álláspiac igényeire szakosodott. A munkáltatók díjfizetés ellenében tehetnek közzé álláshirdetéseket, a felhasználók (jellemzően pszichológus végzettségű szakemberek) pedig kereshetnek köztük. A 2015–2017 közötti időszakra vonatkozó adatgyűjtés során 6922 egyedi álláshirdetést találtak a rendszerben, melyek közül 900 (azaz 13%) volt olyan, amelyik egyértelműen vezetői, menedzsment- vagy felsővezetői pozíciót hirdetett (pl. elnök, provost, igazgató, vezetői beosztásban lévő egészségpszichológus stb.). Az adatok kinyerése és elemzése szövegbányászati módszerekkel történt: az algoritmusok, illetve emberi ellenőrzéssel kiegészített kódolás az álláshirdetések címe, leírása és egyéb szöveges elemei alapján sorolta be a hirdetéseket különböző kategóriákba (pl. „vezetői” kontra „nem vezetői” munkakör).
A vezetői pozíciókat a következők alapján azonosították:
1. Szöveges utalás a pozíció nevében (pl. „director”, „chief executive officer”, „president”, „chair”, „provost”, „CEO”, „manager” stb.).
2. Vezetői feladatkör (iránymutató kulcsszavak a hirdetésekben, mint például „policy development”, „strategic leadership”, „team supervision”, „budget management” stb.).
A kódolás során a hirdetésekben szereplő különböző szempontokat is vizsgálták (például munkavégzés helye, szükséges képesítések, elvárt készségek és személyiségjegyek, a munkavégzés típusa: részmunkaidős vagy teljes munkaidős stb.). Emellett a kutatók megnézték a vezetői hirdetések földrajzi eloszlását is az Amerikai Egyesült Államokban. A 2017-es népszámlálási adatokat (U.S. Census Bureau) is figyelembe véve azt is megvizsgálták, mekkora volt a hirdetések „sűrűsége” (azaz hirdetések száma 100 000 főre vonatkoztatva).
Fontos megjegyezni, hogy a psycCareers platform korlátozott körű: egyrészt díjfizetéses, másrészt specializált, tehát nem biztos, hogy teljes képet nyújt a teljes amerikai pszichológiai munkaerőpiacról. Ennek ellenére rendkívül értékes forrás, mert a hirdetések zöme kifejezetten pszichológus szakembereket céloz, így releváns a pszichológiai álláspiac trendjeinek feltérképezése szempontjából.
2. A vezetői álláshirdetések általános jellemzői
2.1. Megoszlás állástípusonként
Az elemzés során a kutatók négy alapvető állástípust különítettek el:
• Egészségügyi szolgáltató (health service psychologist): Klinikai, tanácsadó, iskolapszichológus, vagy egyéb terápiás és diagnosztikai szerep.
• Oktatói–tudományos (faculty): Főként felsőoktatási intézményekben dolgozó oktatók, professzorok, tanszékvezetők.
• Kutató (researcher): Elsősorban kutatólaborok, egyetemek vagy kormányzati kutatószervek számára hirdetett pozíciók.
• Alkalmazott (applied) pszichológus: Ipari–szervezeti, sportpszichológiai, jogi–forenzikus, illetve tanácsadó cégeknél dolgozó szakemberek.
A 900 vezetői hirdetés mintegy 53%-a egészségügyi szolgáltató pszichológusi területről került ki, 31%-a felsőoktatási (faculty) szegmensből, 9%-a kutatási, és 6%-a alkalmazott pszichológiai (például ipari–szervezeti, forenzikus) állás volt. Ez azt tükrözi, hogy a vezetői szerepekre még mindig az egészségügyi és az akadémiai intézmények keresik a legnagyobb számban a szakembereket.
Ha viszont azt nézzük, hogy az összes adott típusú álláshirdetésen belül mekkora arányban jelentek meg vezetői pozíciók, akkor a legmagasabb arány:
• Az alkalmazott pszichológiai hirdetések között: 22% volt vezetői.
• A kutatói hirdetések körében 19% volt vezetői.
Míg az egészségügyi és oktatói hirdetések számszerűen nagyobbak, a belső arányukban némiképp alacsonyabb volt a vezetői szerepek aránya (14% és 10%).
2.2. Negyedéves változások (időbeli trendek)
Az adatok alapján évi átlagban 300 vezetői álláshirdetés került fel. Havonta körülbelül 25 új vezetői állás jelent meg. A 2015 és 2017 közötti időszakban a vezetői hirdetések száma negyedévenként meglehetősen stabil maradt, nem figyelhető meg kifejezett szezonalitás. Érdekes megjegyezni, hogy az oktatói (faculty) vezetői pozícióknál sem mutatkozik erős szezonalitás (például nem csak a tanévkezdésekhez kötődnek a meghirdetések).
2.3. Területi eloszlás
Országrészek szerint a legtöbb vezetői hirdetés a Northeast (azaz északkeleti államok) és a Csendes-óceán partvidéke (nyugati part: pl. Kalifornia, Washington) köré koncentrálódik. Államszintű bontásban:
• Kalifornia (CA) 119 hirdetéssel vezet,
• Massachusetts (MA) 58,
• Pennsylvania (PA) 53,
• New York (NY) 47,
• Virginia (VA) 46.
Ha a lakosságszámot (azaz 100 000 főre jutó hirdetések számát) nézzük, a legsűrűbb a District of Columbia (2,73 álláshirdetés / 100 000 lakos), Nebraska (1,25), Rhode Island (1,04) és Massachusetts (0,85) volt. Tehát népességarányosan a Midwestern és északkeleti régiókban koncentrálódtak a vezetői állások a legnagyobb arányban.
3. Munkakörnyezet és tevékenységek
3.1. Munkaközegek (work setting)
A hirdetések több mint fele (56%) oktatási intézményi környezetben meghirdetett vezetői munkakör. További 25% szervezett emberi szolgáltató (organized human service) szervezeteknél (pl. rehabilitációs központ, mentálhigiénés szolgáltató, nonprofit klinika, integrált alapellátás stb.), 10% pedig kórházban dolgozó vezetőt keresett. A kormányzati, állami szektor mindössze 4%-kal szerepelt, az „egyéb” (üzleti, kutatás-fejlesztési) terület is csak 2–4%-ot tett ki.
Érdekesség, hogy noha rengeteg pszichológus dolgozik magánpraxisban (private practice), egyik hirdetés sem kifejezetten “magánrendelés-vezetői” pozícióra keresett embert. Ez jórészt érthető, hiszen a magánpraxisban tipikusan önálló vállalkozói forma elterjedt, nem pedig vezető-alkalmazott viszony.
3.2. Munkatevékenységek
A vezetői állások betöltői jellemzően többféle tevékenységet végeznek, nem csak menedzsmentet. A leggyakoribb munkakomponensek:
• Menedzsment (98%): Irányítás, stratégiai és politikai döntések, személyzeti munka, költségvetés, programfejlesztés és -vezetés.
• Egészségügyi ellátás (81%): Klinikai vagy terápiás, diagnosztikai munkák, betegekkel való foglalkozás.
• Oktatás (54%): Tanítás, képzés, egyetemi szintű oktatási tevékenységek.
• Kutatás (47%): Kutatási projektek vezetése, publikációk, adatelemzés, grantszervezés.
• Alkalmazott területek (6%): pl. ipari-szervezeti, forenzikus szakértés, tanácsadás.
• Egyéb (6%): marketing, értékesítés, közkapcsolatok, stb.
A fenti adatokból is látszik, hogy a vezetői pszichológus szerepkörökben szinte mindig találkozik az adminisztratív–vezetői feladat a szakmai munkával. Ez jelzi, hogy a pszichológusoknak erős menedzsment- és szervezeti képességekre van szükségük, miközben szakmai munkájukat is végzik.
3.3. Munkaviszony jellege
A vezetői hirdetések 62%-a megjelölte, hogy teljes vagy részmunkaidős (38% egyáltalán nem adott meg munkaidőre vonatkozó infót). A 60% teljes munkaidős, és mindössze 2% részmunkaidős. A hirdetések 99%-a állandó (nem határozott idejű) pozíciót jelentett, csupán 1% említett valamilyen ideiglenes vagy határozott időtartamú szerződést.
4. Elvárt végzettség, tapasztalat és kompetenciák
4.1. Iskolai végzettség és szakmai tapasztalat
A vezetői pozíciók 70%-a doktori fokozatot (PhD, PsyD vagy EdD) írt elő/igényelt minimális elvárásként. További 9% a mesterfokozatot, 2% a bachelor’s (alapdiploma) vagy annál alacsonyabb szintet jelölt meg. 19%-ban pedig nem volt konkrét végzettségi szint előírva.
A hirdetések 49%-a kért konkrét minimális tapasztalatot. Leggyakrabban 3–5 éves szakmai múltat vártak el (ez az összesnél 28%-ot jelent). Ha átlagot számítunk, a tapasztalati elvárás 4,0 év (szemben a nem vezetői pozíciók 1,66 évével). Ez viszonylag magasabb, és érthető, hiszen vezetői felelősségvállalásról van szó.
4.2. Kiemelt készségek, képességek
A hirdetések 92%-ában megjelöltek valamilyen fontos kompetenciát, amelyet a jelölttől elvárnak. A leggyakoribbak:
1. Leadership (vezetői) készségek: stratégiai gondolkodás, delegálás, adminisztratív teendők, csapatirányítás. (84%)
2. Teamwork (csapatmunka): együttműködés, interperszonális készségek, kooperáció a kollégákkal. (34%)
3. Kommunikációs készségek: hatékony írásbeli és szóbeli kommunikáció, prezentációs képesség. (31%)
4. Kulturális érzékenység (cultural awareness) (23%)
5. Szervezőkészség (14%)
6. Számítástechnikai ismeretek (12%)
7. Elemző, analitikus készségek (9%)
8. Kritikus gondolkodás (6%)
9. Többnyelvűség (4%)
Az első három a legfontosabb: vezetői, csapatmunkát támogató, és kiváló kommunikáció. Ez egybecseng a hétköznapi tapasztalatokkal is: a vezetői pozíciókban a stratégiai és adminisztratív feladatok mellett sok idő és energia megy a kollégákkal való kapcsolattartásra, illetve a döntések érthető kommunikációjára.
4.3. Elvárt személyiségjegyek
A hirdetések 32%-a említett konkrét személyiségvonásokat is, például:
• „Etikus”: erkölcsi integritás, őszinteség, a szakmai-etikai szabályok betartása (14%)
• „Alkalmazkodó” (adaptability): rugalmasság, gyors változásokhoz való idomulás, „learning agility” (11%)
• „Pozitív hozzáállás” (7%)
• „Független”, „empatikus”, „motivált”, „proaktív” és „megbízható” is elő-előfordulnak, de kisebb arányban.
Ezek a vezetői feladatkörben különösen fontosak, hiszen az etikus magatartás és a rugalmasság a mindennapi döntéshozatalban kiemelt szerepet kap.
5. Összegzés és tanulságok
Az APA 2015–2017 közötti adatai szerint a psycCareers platformon szereplő 6922 álláshirdetésből 900 (13%) volt vezetői pozíció. E vezetői állások közel 53%-a egészségügyi szolgáltató pszichológusi területen, 31%-a felsőoktatásban (faculty), 9%-a kutatói, 6%-a alkalmazott pszichológusi, 1%-a pedig „egyéb” körbe sorolható. A legtöbb vezetői hirdetés oktatási intézményekből érkezett (56%), majd emberi szolgáltató szervezetek (25%) és kórházak (10%) következtek. Földrajzilag nézve a legtöbb hirdetés számszerűen a keleti parton (Massachusetts, Pennsylvania, New York) és a nyugati államokban (Kalifornia) jelent meg, de népességarányosan néhány kisebb állam (District of Columbia, Nebraska, Rhode Island, Massachusetts) kifejezetten sok vezetői szerepet hirdetett.
Képzettség és tapasztalat: a vezetői pozíciók 70%-a doktori végzettséget kért, és az esetek 49%-a konkrétan megjelölt 3-5 éves szakmai múltat. Ez jelentősen magasabb elvárás, mint a nem vezetői pszichológusi hirdetéseknél.
Készségek: szinte minden vezetői állás (98%) menedzsment, vezetői felelősségi kört tartalmaz, jellemzően gyógyító/klinikai tevékenységgel (81%) és/vagy oktatási (54%) és kutatási (47%) komponenssel. A leggyakrabban említett készségek a „vezetői”, a „csapatmunka” és a „kommunikáció”.
Személyiségjegyek: a szakmai hirdetések több mint harmadában konkrét jellemvonásokat is nevesítettek. Legfontosabbnak az „etikus” magatartást, a „pozitív hozzáállást” és a „rugalmasságot” tartották, aminek – különösen vezetői szerepben – kiemelt jelentősége van.
Vezetői pozíciók és a jövő: Mindezek alapján látható, hogy a pszichológusok vezetői feladatkörei rendkívül sokoldalúak, egyszerre igényelnek szakmai (klinikai, oktatási, kutatási) és menedzsmentkészségeket. A munkáltatók elvárásai között erőteljesen jelenik meg a doktori fokozat, a néhány éves (3–5 év) szakmai gyakorlat, valamint a kiemelkedő vezetői és együttműködési kompetenciák. A kutatás szerint a kiváló kommunikáció is alapvető fontosságú. Ezzel párhuzamosan pedig a munkavégzés nagy része teljes állású, stabil (nem határozott idejű) kereteket kínál.
Dajka Gábor marketingszakértő véleménye szerint:
„A pszichológiai vezetői pozíciók hirdetései jól tükrözik azt a modern igényt, hogy a vezetőnek egyszerre kell klinikailag, kutatásmódszertanilag és menedzsment szempontból felkészültnek lennie. Ami különösen döbbenetes, hogy mennyire átszövik ezeket a hirdetéseket az etikus és együttműködő magatartásra vonatkozó elvárások. Ez azt mutatja, hogy a mai szervezetek nemcsak adminisztratív vezetőt akarnak, hanem olyan pszichológus szakembert, aki bizalmi, emberközpontú módon tudja működtetni, motiválni a munkatársakat. Egyszóval a ‘vezetés’ nemcsak pozíció, hanem jellem kérdése is.”
6. Korlátok, jövőbeli kutatások
Bár az adatforrás meglehetősen átfogó, érdemes néhány korlátozó tényezőt szem előtt tartani:
1. Nem feltétlenül reprezentálja a teljes piacot: Az APA psycCareers platform ugyan jelentős szakmai bázissal bír, de fizetős, így egyes hirdetések más platformokra kerülhettek.
2. Egy hirdetés több állásra is vonatkozhat: A 900 vezetői hirdetés körül mintegy 6%-uk több párhuzamos pozíciót vagy különböző szerepkört is keresett.
3. Szövegbányászat határai: Csak a leírt kulcsszavak alapján lehetett kódolni, ezért előfordulhat, hogy bizonyos finom eltérések, pl. a szerződéses viszony nuance-ai rejtve maradtak.
Ennek ellenére az APA psycCareers adatai minőségi és gazdag információforrást jelentenek, hiszen a platform kifejezetten pszichológusok és pszichológiai állást kereső munkáltatók csomópontja. Következésképp a hirdetések szövegei is jobban „illeszkednek” a pszichológiai szaknyelvhez, mint például egy sokszínű általános állásportálon.
Összességében a 2015–2017-es időszakban a pszichológiai vezetői munkakörök hirdetései között az oktatási és az egészségügyi területek dominálnak. A legtöbb munkáltató doktori végzettséget és legalább néhány év menedzsment- vagy szakmai tapasztalatot vár, plusz olyan kompetenciákat, mint a vezetési képesség, a csapatmunka és a jó kommunikáció. A személyes vonások közül az etikus magatartás, a rugalmasság és a pozitív hozzáállás emelkedik ki, ami összecseng a pszichológia etikai és humánközpontú hagyományaival.
Ezek a megállapítások egyrészt tükrözik a pszichológus szakma belső átrendeződését, másrészt fontos irányadóak lehetnek mind a pályakezdők, mind a szakmai vezetői pályára készülők számára. A hosszabb távú folyamatokat figyelve hasznos lehet, ha a jövőbeli kutatások összevetik a psycCareers (vagy más hasonló platformok) adatbázisait a valós alkalmazotti létszámokkal, illetve megvizsgálják a vezetői szerep betöltésének feltételeit a különböző szervezeti kultúrákban is. Így a pszichológusképzés, a továbbképzés és a karrierfejlesztés is célzottabban tudná felkészíteni a szakembereket a vezetői kihívásokra.
Főbb források, hivatkozások
• American Psychological Association (2016). 2014 Online Job Advertisements for Licensed Psychologists.
• U.S. Census Bureau (2017). Annual Estimates of the Resident Population…
• American Psychological Association: APA psycCareers adatbázis (2015–2017).