Freud marketingtanácsai?

Főbb pontok:

Freud, mint a pszichoanalízis atyja, valószínűleg olyan marketing-tanácsokat adna, amelyek mélyebb pszichológiai szinteken hatnak az emberekre. Nézzük meg, milyen gondolatokból és elméletekből táplálkozhatnának Freud marketingjavaslatai.

Freud egyik központi gondolata az volt, hogy az emberek viselkedését nagymértékben a tudatalatti vágyak és ösztönök vezérlik. Ebből adódóan az első tanácsa az lehetne, hogy értsd meg az ügyfeleid tudatalatti motivációit. Az emberek gyakran nem a racionális, tudatos döntéshozatal alapján választanak egy terméket vagy szolgáltatást, hanem a mélyen rejtőző érzelmi szükségleteik határozzák meg a választásaikat. A hatékony marketing tehát nemcsak a termék tulajdonságaira fókuszál, hanem arra is, hogyan elégíti ki a vevő rejtett vágyait, félelmeit, vagy akár bűntudatát. Freud szerint a terméknek többek között biztonságérzetet, státuszt vagy élvezetet kell nyújtania, és ezekre a vágyakra kell a kommunikációt építeni.

Második tanácsa az lehetne: alkalmazd a szimbólumok és archetipikus képek erejét. Freud munkássága alapján a szimbólumok és a tudatalattiból előhívott képek mély hatást gyakorolnak az emberi elmére. Ha egy márka képes olyan szimbólumokat és képeket felhasználni, amelyek archetipikus élményekhez kapcsolódnak, azzal azonnal összekapcsolódhat a fogyasztók érzelmi világával. Például a luxus, a hatalom, a szeretet, vagy a gondoskodás olyan alapvető érzelmek és szimbólumok, amelyeket mindenki megért és mélyen átél. A marketing tehát nemcsak egy termék tulajdonságait közvetíti, hanem érzelmi asszociációkat és vágyakat is kelthet.

Freud szerint a sikeres marketingnek a tudattalan és a tudatos szinteken is kell dolgoznia. A fogyasztók tudatosan érhetik meg a termék előnyeit, de ugyanakkor egy jól megtervezett üzenet a tudattalanjukra is hatással lehet. Gondoljunk csak a pszichoanalízis “Ego, Id, Szuperego” modelljére: Freud azt állította, hogy az emberi személyiség több részre osztható, és ezek egymással állandó konfliktusban vannak. A marketingben ezt az elvet felhasználva a reklámokat úgy lehet felépíteni, hogy az üzenet egyszerre szóljon az “Id”-nek (azaz az ösztönös, vágyvezérelt résznek), az “Ego”-nak (a racionális, tudatos résznek) és a “Szuperego”-nak (a moralizáló, normákhoz kötődő résznek).

Csak 5775 Ft
kozepen

Freud negyedik tanácsa: használj “kielégítetlen vágyakra” épülő üzeneteket. Freud elméletei szerint az emberek tele vannak kielégítetlen vágyakkal, amelyek gyakran tudattalanul hatnak a döntéseikre. Egy marketingüzenetben tehát fontos lehet kihasználni az emberek rejtett vágyait, például az önállóságra, hatalomra, szeretetre, szexualitásra vagy akár bűntudatra vonatkozó szükségleteket. Ezek a vágyak sokszor szinte automatikusan befolyásolják az egyén döntéshozatalát, és ha egy reklám jól érzi el ezt a vágyat, az hatékonyan motiválhatja a vásárlást.

Végül Freud valószínűleg azt is mondaná: használd az “érzelmi áttételt” a márkaépítésben. Az érzelmi áttétel, amikor valaki egy másik ember iránti érzelmeit áthelyezi egy másik személyre vagy tárgyra, Freud pszichoterápiás munkájában központi jelentőségű volt. Ezt a jelenséget a marketingben úgy lehetne felhasználni, hogy egy márka szándékosan olyan érzelmeket vált ki a fogyasztóból, amelyeket más tapasztalatokból hoz át. Például ha egy reklámfilm egy idilli családi vacsorát mutat be, ahol mindenki boldog, akkor a nézők az ilyen jelenetek által kiváltott pozitív érzelmeket a termékhez kapcsolhatják.

Freud marketingtanácsai tehát mélyebb pszichológiai szinteken hatnak, ahol a tudatalatti vágyak, szimbólumok és archetipikus képek kiemelkedő szerepet játszanak. Egy marketinges számára Freud elvei fontos alapot jelenthetnek, hogy megértse, mi motiválja a fogyasztókat, hogyan érik el az üzenetek a mélyebb szinteket, és hogyan tudják a márkát oly módon kommunikálni, hogy az a lehető legmélyebb hatást gyakorolja a célközönségére.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...
business hand contract meeting with success agreement concept, professional businessman handshake

Magyar kisvállalkozások növekedése: 5 stratégiai pillér a sikerhez

Kevés gazdasági sikertörténet indul úgy, hogy a vállalkozó éveken át ugyanazt a hibát ismétli: minden kampányra, új ügynökségre, vadonatúj “killer feature”-re egyre kevesebb pénz és egyre több csalódottság jut. A magyar kisvállalkozói szektor történelmi ívét tekintve ez a jelenség érthető: 1990 után a piacgazdaságban hirtelen szabaddá váló terepen rengeteg mikro- és kisvállalkozás indult el stratégia...

Itt érsz el

© Copyright 2025