Mit csinál a marketinges?

Főbb pontok

A marketing egy olyan terület, amely körül sok a misztikum és a félreértés. Sokan azt gondolják, hogy a marketingesek csak “reklámoznak”, vagy “eladnak”, de a valóság ennél jóval összetettebb. A marketing egy stratégiai fontosságú funkció, amely áthatja a vállalat teljes működését, a termékfejlesztéstől kezdve az árazáson és az értékesítésen át egészen az ügyfélkapcsolatok menedzseléséig. Ebben a cikkben belepillantunk a marketing szakma rejtelmeibe, és megnézzük, mi a különbség a marketing szakember és a marketingmenedzser között

Marketing szakember vs. marketingmenedzser
Bár a két pozíció elnevezésében csak egy szó a különbség, a valóságban jelentősen eltérő szerepekről van szó. A marketing szakember operatív szinten dolgozik, ő az, aki a konkrét marketingtevékenységeket végzi. Legyen szó akár egy social media kampányról, egy hírlevél összeállításáról vagy egy weboldal szövegezéséről, a marketing szakember van a frontvonalban, ő hajtja végre a terveket.

Ezzel szemben a marketingmenedzser stratégiai szinten tevékenykedik. Ő irányítja a marketingcsapatot, és felelős a vállalat teljes marketingstratégiájáért. A marketingmenedzser nem feltétlenül mélyed bele minden apró – bár jelentős hatással bíró – beállításba egy-egy felületen, hanem inkább a nagy képet nézi. Elemzi a piaci trendeket, a versenytársakat, a fogyasztói igényeket, és ezek alapján alakítja ki a stratégiát, amit aztán a marketing szakemberek végrehajtanak.

Oktatás és végzettség
A marketingmenedzser jellemzően diplomás szakember, aki menedzser szakon végzett (BSc), marketing specializációval. Ez a képzés 3 évnyi tanulást jelent, és egyetemtől függően különböző specializációkat kínálhat, mint például online marketing, nemzetközi marketing, PR és márkaépítés, reklám és közösségi média stb.

Pályaismeret – kiből lesz a jó marketinges?

Létezik posztgraduális online marketing diploma is, amit akkor lehet megszerezni, ha már van egy alapdiplománk. Ezek a képzések általában 1-3 félévesek, és inkább gyakorlatorientáltak, nem annyira az alapokat, hanem a konkrét alkalmazást tanítják.

A marketing szakemberek esetében nem feltétlenül elvárás a diploma, bár természetesen előnyt jelenthet. Sokan különböző tanfolyamok, online kurzusok elvégzésével szerzik meg a szükséges tudást, vagy éppen a gyakorlatban tanulnak bele a szakmába. A Google és a Facebook által kínált vizsgák és minősítések is népszerűek a marketing szakemberek körében.

Fizetések és életkor
Érdemes egy pillantást vetni a marketing szakma fizetési viszonyaira és életkori sajátosságaira is. A fizetesek.hu 2024-es adatai szerint:

  • Egy digital marketing specialista átlagfizetése 412 978 – 880 763 Ft, átlagéletkora 30 év.
  • Egy digital marketing manager átlagfizetése 378 917 – 918 955 Ft, átlagéletkora 33 év.
  • Egy marketingmenedzser átlagfizetése 501 614 – 1 148 639 Ft, átlagéletkora 35 év.
  • Egy marketingigazgató átlagfizetése 601 717 – 1 643 940 Ft, átlagéletkora 41 év.

Látható, hogy a magasabb pozíciók felé haladva nő az átlagéletkor és az átlagfizetés is. Ugyanakkor érdemes észben tartani, hogy ezek csak átlagok, a valóságban nagy eltérések lehetnek vállalattól, iparágtól, régiótól függően.

Intő jelek
Ha egy kicsit a felszín mögé nézünk, néhány intő jelet is felfedezhetünk a marketing szakmával kapcsolatban. Az egyik ilyen, ha egy ügynökségnél túlságosan fiatal, 20-24 éves munkavállalókat látunk. Bár a fiatalos lendület és a friss ötletek fontosak, a tapasztalat és a stratégiai gondolkodás legalább annyira lényeges – és ezek általában az évek során alakulnak ki.

A másik figyelmeztető jel lehet, ha egy ügynökség túlságosan olcsón kínálja a szolgáltatásait. Bár csábító lehet az alacsony ár, érdemes elgondolkodni: hogyan tudna egy tapasztalt, 30-as, 40-es éveiben járó szakemberekből álló csapat fenntarthatóan dolgozni havi 40-50 ezer forintért? Ha összeadjuk a bérek és a rezsiköltségek átlagát, hamar rájöhetünk, hogy valami nem stimmel.

A marketinges munka sokszínűsége
Végezetül essék szó arról, hogy mit is csinál tulajdonképpen egy marketinges a mindennapokban. A válasz: rengeteg mindent. A piackutatástól kezdve a célcsoport meghatározásán és a termékfejlesztésen át az árazásig és a reklámkampányok lebonyolításáig a marketing szakemberek és menedzserek munkája szerteágazó és sokrétű.

De van néhány közös pont. Az egyik a folyamatos tanulás és alkalmazkodás. A marketing egy gyorsan változó terület, ahol a trendek, a technológiák és a fogyasztói igények állandó mozgásban vannak. Egy jó marketingesnek mindig képben kell lennie, folyamatosan fejlesztenie kell tudását és képességeit.

A másik közös pont a kreativitás és az elemző gondolkodás kombinációja. A marketingben egyszerre van szükség olyan jobbagyféltekés képességekre, mint az ötletelés, a vizuális gondolkodás, a történetmesélés, és olyan balagyféltekés készségekre, mint az adatelemzés, a stratégiai tervezés, a költségvetés-kezelés. Az igazán jó marketingesek egyszerre művészek és tudósok.

Konklúzió
Reméljük, ez a cikk segített egy kicsit eloszlatni a marketing szakma körüli ködöt. Láthattuk, hogy a marketing nem egyszerűen “reklámozás”, hanem egy összetett, stratégiai terület, amely kulcsfontosságú egy vállalat sikeréhez. Láthattuk, hogy a marketing szakemberek és marketingmenedzserek más-más szinteken, de egyaránt fontos szerepet játszanak, és hogy a szaktudás mellett olyan készségekre is szükségük van, mint a kreativitás, az elemző gondolkodás és a folyamatos tanulás képessége.

Persze, ahogy minden szakmában, a marketingben is vannak kihívások és buktatók. Az életkor és a tapasztalat kérdése, a túl alacsony árak csapdája, a folyton változó környezet mind olyan tényezők, amelyekkel egy marketing szakembernek meg kell küzdenie.

De azoknak, akiket vonz ez a dinamikus, kreatív, kihívásokkal teli világ, a marketing egy fantasztikus karrierlehetőség lehet. Egy jó marketinges nem csak a saját vállalatát, de az egész társadalmat formálja, alakítja azzal, ahogyan kommunikál, ahogyan értéket közvetít, ahogyan összeköti az embereket és a márkákat.

Szóval, ha legközelebb találkozol egy marketingessel, ne feledd: ő nem csak “reklámokat gyárt”. Ő egy stratéga, egy kreatív, egy elemző, egy kommunikátor – egyszóval, egy igazi polihisztor a modern üzleti világban.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hacker in hoodie working hacks code site on personal computer with green light

Google Ads fiókok feltörése: módszerek és védekezés

A vállalkozások és marketingügynökségek Google Ads fiókjaiban gyakran jelentős hirdetési költségkeretek, fizetési adatok és üzleti információk találhatók. Nem csoda, hogy a kiberbűnözők értékes célpontnak tekintik ezeket a fiókokat. Az elmúlt években (2024–2025) számos eset rávilágított arra, hogyan próbálnak illetéktelenek hozzáférni mások Google Ads fiókjaihoz – akár technikai trükkökkel, akár pszichológiai manipulációval. A Google 2024-es biztonsági...
Silhouette of head black paper 3d unicorn on sunset background

A Pegasus kémszoftver működése

A Pegasus kémszoftver – más néven Pegasus kémprogram – korunk egyik legfejlettebb és legveszélyesebb digitális megfigyelő eszköze. Ezt az izraeli NSO Group vállalat fejlesztette ki, és kiberfegyverként értékesíti kormányzati szervek számára világszerte. A Pegasus észrevétlenül képes behatolni okostelefonokba (iOS és Android rendszerű készülékekbe egyaránt), majd azokat 24 órás lehallgató készülékké alakítani. A telepítés után gyakorlatilag...
Business people working in an accountancy agency

Marketing ügynökség vagy külső szakértő?

Vajon miért válik szét ennyire élesen a marketing ügynökségek és a külső marketingszakértők közönsége? Sok vállalkozó úgy gondolja, hogy az ügynökségek nagyobb szervezeteket szolgálnak ki, azonban az elmúlt években egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket, melyek szerint a marketing ügynökség valójában azoknak a kisvállalkozóknak való, akiknél még nincs kiforrott szervezet, és képesek elviselni, hogy csak minimális...
Creative startup young multiethnic business people working together at designer agency in office

Marketing ügynökségek előnyei és hátrányai

Vajon érdemes-e kiszervezni a marketinget egy külső ügynökségnek, vagy inkább érdemesebb házon belül felépíteni egy csapatot? Sok vállalkozásban egy idő után elkerülhetetlenül felmerül ez a kérdés, hiszen a piaci verseny miatt a professzionális marketing már nemcsak egy extra, hanem alapvető elvárás a fogyasztók részéről. Az alábbiakban alaposan körüljárom a marketing ügynökségek előnyeit és hátrányait, megvizsgálom...

Itt érsz el

© Copyright 2025