Oszd meg a cikket

A legtöbb ember azért bukik el, mert nem elég kitartó. És azért nem kitartóak, mert nincs önfegyelmük. De nem csak az emberek, hanem az állatok is beletörődnek a reménytelenségbe. Ezt dr. Seligman és kollégái állatkísérleteikkel bizonyították a 60-as, 70-es években. A depresszió, valamint a tanult tehetetlenség tünetei számos hasonlóságot mutatnak. Ha az emberek megtanulják a tehetetlenséget, akkor azt hiszik, hogy csapdában vannak, és nem fognak tanulni, fejlődni.

A kutyákkal folytatott állatkísérletek lényege az volt, hogy bezárták egy szobába, amelyben a padló egyik fele fehér színűre volt festve, a másik fele pedig vörös-fehér csíkosra. A kutyát kezdetben fájdalmas áramütés érte, akárhányszor a szoba csíkosra festett részére lépett. Az állat gyorsan megtanulta azt, hogy a szoba azon részére nem szerencsés menni, még akkor sem, ha éhes.

Majd a kísérlet második fázisában a kellemetlen zóna a fehér színű padló volt. A kutya tudott alkalmazkodni az új helyzethez. Tanult, felülírta a korábbi tapasztalásait.

A kísérlet harmadik szakaszában nem volt biztonsági zóna. A kutya kaphatott áramütést akkor is, ha a szoba fehér részében tartózkodott, és akkor is, ha a csíkosban. Az állat egy ideig dühödt kísérletet tett arra, hogy megtalálja a megoldást, de hamarosan – helyesen – úgy érzékelte, semmi esélye, hogy elmeneküljön a büntetés elől. Végül feladta, hanyatt vetette magát, és tűrte az áramütéseket.

A negyedik fázisban újra a szoba fehér része volt biztonságos, és a csíkos jelentette a veszélyt. Az állat elkerülhette volna a fájdalmat, ha nem zárta volna be a kapuit. Nem volt hajlandó az új információkat feldolgozni. Feladta. Egyébként ezt a kísérletet már több pszichológus is elvégezte több állaton, több féle módszerrel is. 

Egy vérbeli vállalkozó soha nem adja fel, sőt élvezi azt, ha elbukhat, mert akkor kap egy újabb lehetőséget a megmérettetésre. Nyugodtan kísérletezz, de tudd, hogy hol a határ. Addig kísérletezgess, míg nem sodrod magad vagy mások megélhetését veszélybe. Én legutóbb a két könyvemmel szálltam be a ringbe. Még soha nem csináltam ilyesmit, de tudtam azt, hogy ha nem adok el belőle egyet sem, akkor leginkább az egóm sérül, persze a pénzem is, de ez annyira nem izgatott.

Attól hogy nem jön be a, b, c, verzió ne vedd fel a tanult tehetetlenséget. Lehet, hogy a d verzió fog bejönni, mint ahogyan dr. Seligman kutyáinak jött volna be.

Fedezd fel ezeket a cikkeket is

Pszichológia és reklámpszichológia

Valentin-napi érzelmi kondicionálás

Győzött a reklámpszichológia: már nem az a kérdés, hogy akarunk-e ajándékot adni Valentin-napon, hanem az, hogy mi legyen az ajándék. Valahol útközben normává vált, hogy

Nők ábrázolása a reklámokban

Amikor megnézel egy reklámot, talán elsőre fel sem tűnik, hogy milyen mélyen jelenik meg benne a társadalmi nemi szerepek és elvárások összessége. A nőket érintő

Segíthetek?

Tegyük rendbe a vállalkozásod.