Soha ne add fel!

Főbb pontok:

A legtöbb ember azért bukik el, mert nem elég kitartó. És azért nem kitartóak, mert nincs önfegyelmük. De nem csak az emberek, hanem az állatok is beletörődnek a reménytelenségbe. Ezt dr. Seligman és kollégái állatkísérleteikkel bizonyították a 60-as, 70-es években. A depresszió, valamint a tanult tehetetlenség tünetei számos hasonlóságot mutatnak. Ha az emberek megtanulják a tehetetlenséget, akkor azt hiszik, hogy csapdában vannak, és nem fognak tanulni, fejlődni.

A kutyákkal folytatott állatkísérletek lényege az volt, hogy bezárták egy szobába, amelyben a padló egyik fele fehér színűre volt festve, a másik fele pedig vörös-fehér csíkosra. A kutyát kezdetben fájdalmas áramütés érte, akárhányszor a szoba csíkosra festett részére lépett. Az állat gyorsan megtanulta azt, hogy a szoba azon részére nem szerencsés menni, még akkor sem, ha éhes.

Majd a kísérlet második fázisában a kellemetlen zóna a fehér színű padló volt. A kutya tudott alkalmazkodni az új helyzethez. Tanult, felülírta a korábbi tapasztalásait.

A kísérlet harmadik szakaszában nem volt biztonsági zóna. A kutya kaphatott áramütést akkor is, ha a szoba fehér részében tartózkodott, és akkor is, ha a csíkosban. Az állat egy ideig dühödt kísérletet tett arra, hogy megtalálja a megoldást, de hamarosan – helyesen – úgy érzékelte, semmi esélye, hogy elmeneküljön a büntetés elől. Végül feladta, hanyatt vetette magát, és tűrte az áramütéseket.

Csak 5775 Ft
kozepen

A negyedik fázisban újra a szoba fehér része volt biztonságos, és a csíkos jelentette a veszélyt. Az állat elkerülhette volna a fájdalmat, ha nem zárta volna be a kapuit. Nem volt hajlandó az új információkat feldolgozni. Feladta. Egyébként ezt a kísérletet már több pszichológus is elvégezte több állaton, több féle módszerrel is. 

Egy vérbeli vállalkozó soha nem adja fel, sőt élvezi azt, ha elbukhat, mert akkor kap egy újabb lehetőséget a megmérettetésre. Nyugodtan kísérletezz, de tudd, hogy hol a határ. Addig kísérletezgess, míg nem sodrod magad vagy mások megélhetését veszélybe. Én legutóbb a két könyvemmel szálltam be a ringbe. Még soha nem csináltam ilyesmit, de tudtam azt, hogy ha nem adok el belőle egyet sem, akkor leginkább az egóm sérül, persze a pénzem is, de ez annyira nem izgatott.

Attól hogy nem jön be a, b, c, verzió ne vedd fel a tanult tehetetlenséget. Lehet, hogy a d verzió fog bejönni, mint ahogyan dr. Seligman kutyáinak jött volna be.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...
business hand contract meeting with success agreement concept, professional businessman handshake

Magyar kisvállalkozások növekedése: 5 stratégiai pillér a sikerhez

Kevés gazdasági sikertörténet indul úgy, hogy a vállalkozó éveken át ugyanazt a hibát ismétli: minden kampányra, új ügynökségre, vadonatúj “killer feature”-re egyre kevesebb pénz és egyre több csalódottság jut. A magyar kisvállalkozói szektor történelmi ívét tekintve ez a jelenség érthető: 1990 után a piacgazdaságban hirtelen szabaddá váló terepen rengeteg mikro- és kisvállalkozás indult el stratégia...

Itt érsz el

© Copyright 2025