Soha ne add fel!

Főbb pontok

A legtöbb ember azért bukik el, mert nem elég kitartó. És azért nem kitartóak, mert nincs önfegyelmük. De nem csak az emberek, hanem az állatok is beletörődnek a reménytelenségbe. Ezt dr. Seligman és kollégái állatkísérleteikkel bizonyították a 60-as, 70-es években. A depresszió, valamint a tanult tehetetlenség tünetei számos hasonlóságot mutatnak. Ha az emberek megtanulják a tehetetlenséget, akkor azt hiszik, hogy csapdában vannak, és nem fognak tanulni, fejlődni.

A kutyákkal folytatott állatkísérletek lényege az volt, hogy bezárták egy szobába, amelyben a padló egyik fele fehér színűre volt festve, a másik fele pedig vörös-fehér csíkosra. A kutyát kezdetben fájdalmas áramütés érte, akárhányszor a szoba csíkosra festett részére lépett. Az állat gyorsan megtanulta azt, hogy a szoba azon részére nem szerencsés menni, még akkor sem, ha éhes.

Majd a kísérlet második fázisában a kellemetlen zóna a fehér színű padló volt. A kutya tudott alkalmazkodni az új helyzethez. Tanult, felülírta a korábbi tapasztalásait.

A kísérlet harmadik szakaszában nem volt biztonsági zóna. A kutya kaphatott áramütést akkor is, ha a szoba fehér részében tartózkodott, és akkor is, ha a csíkosban. Az állat egy ideig dühödt kísérletet tett arra, hogy megtalálja a megoldást, de hamarosan – helyesen – úgy érzékelte, semmi esélye, hogy elmeneküljön a büntetés elől. Végül feladta, hanyatt vetette magát, és tűrte az áramütéseket.

A negyedik fázisban újra a szoba fehér része volt biztonságos, és a csíkos jelentette a veszélyt. Az állat elkerülhette volna a fájdalmat, ha nem zárta volna be a kapuit. Nem volt hajlandó az új információkat feldolgozni. Feladta. Egyébként ezt a kísérletet már több pszichológus is elvégezte több állaton, több féle módszerrel is. 

Egy vérbeli vállalkozó soha nem adja fel, sőt élvezi azt, ha elbukhat, mert akkor kap egy újabb lehetőséget a megmérettetésre. Nyugodtan kísérletezz, de tudd, hogy hol a határ. Addig kísérletezgess, míg nem sodrod magad vagy mások megélhetését veszélybe. Én legutóbb a két könyvemmel szálltam be a ringbe. Még soha nem csináltam ilyesmit, de tudtam azt, hogy ha nem adok el belőle egyet sem, akkor leginkább az egóm sérül, persze a pénzem is, de ez annyira nem izgatott.

Attól hogy nem jön be a, b, c, verzió ne vedd fel a tanult tehetetlenséget. Lehet, hogy a d verzió fog bejönni, mint ahogyan dr. Seligman kutyáinak jött volna be.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025