Mi irányítja a fogyasztókat?

Oszd meg a cikket

Ha meg akarod érteni, mi irányítja a fogyasztókat abban, hogy mit, mikor és miért vásárolnak, akkor érdemes elmélyedni a fogyasztói magatartás elemzésében. Ide tartozik minden olyan egyéni vagy csoportos tényező, ami befolyásolja a vásárlási döntéseket, a márkaválasztást és a termékekkel kapcsolatos érzelmi viszonyulást. Gondolj arra, hogy a piacot azok az emberek és háztartások alkotják, akik saját szükségleteik vagy vágyaik kielégítésére keresnek megoldást. Ha ismered az ő preferenciáikat, a szokásaikat, a motivációikat és a kulturális kötődéseiket, akkor nemcsak hatékonyabban tudsz terméket fejleszteni, hanem a marketingüzenetedet is könnyebben hangolod az igényeikhez. Sok vállalkozásnál még mindig háttérbe szorul ennek a területnek a stratégiai vizsgálata, pedig a jelenlegi versenyben könnyen lemarad az, aki nem igyekszik folyamatosan átlátni a piac változásait és a vevők lelkivilágát.

A fogyasztói magatartást több nézőpontból is tanulmányozhatod. Egyrészt ott vannak a kulturális jellemzők, amelyek meghatározzák, milyen értékrendszert, hiedelmet, szokást hoz magával a vásárló. Nem mindegy például, hogy Magyarországon, Kínában vagy épp Brazíliában kínálsz egy terméket, hiszen az adott kultúrából fakadó preferenciák teljesen másfajta termékdesign-t, üzenetet vagy akár csomagolást igényelhetnek. A szubkultúrák is formálják a döntéseket, sokszor még a vallási szokások is közvetlenül befolyásolják egy-egy termék fogyasztását vagy elutasítását. Hazánkban egy 2021-es egyetemi kutatás szerint a helyi, regionális identitás meglepően erős. Ez a tanulmány kifejezetten arra világított rá, hogy a vásárlók egyre tudatosabban keresik például a hazai termékeket, vagy előszeretettel választanak olyan márkákat, amelyek a régiójuk hagyományait tükrözik. Ez az attitűd a vállalkozásoknak is új utakat nyit: érdemes lehet kihangsúlyozni a termékek magyar eredetét, helyi jellegét.

A társadalmi tényezők legalább ennyire izgalmasak. A referenciacsoportok olyan emberek vagy közösségek, akikre a vevő ad, akiket követendő mintának tekint, vagy akiktől tart. Ebbe beletartoznak a barátok, a munkahelyi közösségek, de még az online influenszerek is. Éppen ezért óriási figyelem övezi például a véleményvezéreket: ők azok a személyek, akikre valamiért különösképp hallgatnak a többiek. Három csoportot említenek gyakran: a “velem egyforma” referencia személyeket, a hírességeket és a szakértői státuszú embereket. Sok kampányban tapasztalhattad, hogy egy közismert ember reklámoz egy terméket, bízva abban, hogy a rajongók lemásolják a példáját. De ugyanilyen erős lehet a “szakértő” véleménye is, különösen akkor, ha valaki magas kockázatú termékről dönt (például pénzügyi szolgáltatások, egészségügyi eszközök). Egy 2020-as Nielsen-felmérés szerint a magyar fogyasztók 47%-a nagyobb bizalommal fordul a szakorvosi ajánláshoz, mint a barátok véleményéhez, ha egészségmegőrző termékekről van szó. Ez is mutatja, milyen eltérő lehet a társadalmi csoportok jelentősége attól függően, mit vásárolsz.

A személyes jellemzők is sokszor végképp eldöntik, ki mit tesz a kosarába. Itt már a saját élethelyzet, a munkakör, a gazdasági lehetőségek, az életmód és a személyiség is nagy szerepet kap. Az azonos foglalkozási csoportba tartozó emberek gyakran hasonló módon gondolkodnak arról, mi számít jó ár-érték aránynak, milyen márkáknak érdemes hinni, vagy milyen újdonságokra érdemes költeni. A gazdasági helyzet is nagyban befolyásolja, hogy valaki mennyire engedheti meg magának a kísérletezést, a prémium termékek kipróbálását, vagy éppen mindig az akciók közül kell válogatnia. Az életmód pedig nagyon beszédes: egy sportos, kalandvágyó fiatal más termékek iránt fog érdeklődni, mint egy középkorú, családcentrikus ember. Ráadásul a személyiség és az énkép is rányomja a bélyegét a fogyasztói magatartásra. Ha valaki fiatalosnak, kreatívnak tartja magát, valószínűleg más termékek vonzzák, mint azt a személyt, aki inkább visszahúzódó és óvatos. Egy 2018-as nemzetközi kutatás szerint (melyben közel 10 ezer európai fogyasztót vizsgáltak) a fiatal, urbánus réteg sokkal inkább próbál ki új, fenntarthatóságra építő márkákat, mint a vidéki környezetben élők.

A pszichológiai tényezők közül talán Maslow szükségletpiramisát ismered a legjobban, amely abban segít, hogy megértsük: először a legalapvetőbb szükségleteket igyekszik valaki kielégíteni, és csak azután fog magasabb rendű célokra fókuszálni. Ez a marketingben nagyon gyakorlati módon jelenik meg: ha épp létszükségleti cikkeket vásárolsz, valószínűleg nem leszel annyira nyitott egy magas presztízsű, exkluzív luxuscikk ajánlatára. Az is igaz, hogy mihelyt kielégültek az alacsonyabb szintű szükségletek, az ember új motivációkat keres, például a biztonság, majd a valahová tartozás és az elismerés igényét. Ha a terméked pont arra ad választ, hogy valaki kiélhesse a kreativitását, vagy magáénak érezhesse a legmodernebb technológiát, akkor könnyebben célozhatod azt a vevőkört, amely már magasabb rendű szükségleteken gondolkodik. A fogyasztók észlelését is érdemes ismerni, mert ahhoz, hogy egy üzenet célt érjen, át kell törnie a szelektív figyelem, a szelektív torzítás és a szelektív emlékezés falait. Emiatt szokás olyan erős ingereket alkalmazni, mint a meglepő zenei aláfestés, a humoros vagy provokatív képi világ, vagy akár az illatokkal történő kísérletezés. Az ember attitűdje szintén erősen befolyásolja, milyen márkát fogad el, és melyik cég reklámjára emlékszik szívesen.

A vásárlói magatartás típusa attól is függ, mennyire költséges, bonyolult vagy kockázatos a termék, és mennyire látnak érdemi különbséget a márkák között. Összetett vásárlói magatartásról beszélhetsz például akkor, ha valaki egy drága, ritkán vásárolt terméket vesz, amelyet jó ideig fog használni, mint egy gépjármű vagy egy csúcstechnológiás okoseszköz. Ilyenkor a vevő alaposan utánajár, böngészi a termékleírásokat, összehasonlító videókat néz, sőt a barátokat vagy a szakértőket is megkérdezi. Nem véletlen, hogy például az autóiparban külön szakértői blogokat, fórumokat figyelnek a márkák, mert ott jelentős befolyással bírnak az aktív véleményvezérek.

Előfordulhat, hogy bár a termék ugyancsak drága vagy kockázatos, mégsem tartják fontosnak a márka közti különbségeket. Ilyenkor általában a disszonanciát csökkentő döntésmechanizmus kap szerepet: a vásárló gyorsan dönt, majd később igyekszik igazolni a saját választását. Képzeld el, hogy sürgősen venned kell egy háztartási gépet, mondjuk egy klímaberendezést a nyári hőség ellen. Lehet, hogy nem ismered a különböző márkák közötti eltéréseket, ezért inkább a kedvezőbb árral vagy az egyszerűbb elérhetőséggel járó opciót választod. Utólag, amikor már be van szerelve, jól esik visszaigazolást kapni, hogy nem döntöttél rosszul. Emiatt a cégek rendszerint olyan utókommunikációra törekszenek, ami megnyugtatja a vevőt, és segít neki abban, hogy elégedett legyen a vásárlással.

Elég gyakori a rutinszerű döntés is. Itt a vevők általában megszokásból ragaszkodnak ugyanahhoz a márkához. Nem invesztálnak energiát hosszú kutatómunkába, mert elegendő a bevált tapasztalat. Egy 2022-es hazai kutatás arra hívta fel a figyelmet, hogy a rutinszerű döntés különösen jellemző az élelmiszer-kategóriákban. Sokan például egyszerűen mindig ugyanabba a boltba mennek, ugyanazt a felvágottat vagy tejet veszik, és nem kívánnak új márkák iránt érdeklődni. Az ismétlődő reklámok természetesen felkelthetik a figyelmet, de általában lassúbb a hatás, mert a fogyasztó nincs abban a helyzetben, hogy intenzíven tanulmányozza a lehetőségeket.

Létezik a változatosságot kereső magatartás is, amikor valaki csupán azért próbál ki más márkát, mert unja a megszokottat, vagy úgy érzi, hogy friss ingerre vágyik. Nem feltétlenül elégedetlen a korábbi választásával, csak épp kipróbálna valami újat. A gasztronómiában, a kozmetikumok világában, de még a digitális szolgáltatásoknál is megfigyelhető ez a jelenség. Sok cég direkt rá is játszik arra, hogy “gyere, próbáld ki a mi termékünket is”, kedvezményt, extra élményt ajánl. Így próbálja magához csábítani a kísérletező kedvű fogyasztókat, akik, ha elégedettek, talán hosszabb ideig maradnak.

A folyamat egészét átlátva megfigyelheted, hogy szinte minden lépésnél más-más tényező vagy motiváció húzódik a háttérben. A lényeg, hogy ha nem csak a terméked tulajdonságaival, hanem a fogyasztói motivációkkal, vásárlási rituálékkal, társadalmi kapcsolatokkal is foglalkozol, akkor nagyobb eséllyel értheted meg, hogyan alakíthatod a kommunikációt és a termékfejlesztést. Nem elég pusztán statikus adatokat nézni, mint a demográfiai összetétel vagy a jövedelmi viszonyok, érdemes folyamatosan kutatni és figyelni, milyen pszichológiai és szociális trendek határozzák meg a közönség hozzáállását. Egy 2023-as Európai Fogyasztói Felmérés szerint a pandémiás időszak óta jelentősen nőtt az igény a kényelmes és biztonságos megoldások iránt, például nő a házhoz szállítás aránya. Ezzel párhuzamosan viszont egyre többen keresik az élményszerű, offline kapcsolatokat is, ahol a terméket megfoghatják, kipróbálhatják, és személyesen beszélhetnek az eladóval. Ez a kettősség azt mutatja, hogy a vásárlói magatartás alakulása sok tényezőn múlik, és nem lehet egyszerűen kategóriákba skatulyázni az embereket. A marketingben ezért egyre nagyobb szerepet kap a személyre szabott ajánlat és a kétirányú kommunikáció.

Ahogy látod, a fogyasztói magatartás elemzése több, egymással is kölcsönösen ható rétegből áll. Érdemes tudatosan végiggondolnod, hogy a te célcsoportod milyen kulturális és társadalmi környezetben él, milyen személyes és pszichológiai mozgatórugók befolyásolják, és hogyan hat mindez a vásárlási folyamat típusára. Ha úgy alakítod a marketinget, hogy figyelembe veszed a motivációkat, az észlelés sajátosságait és a referenciacsoportok hatását, akkor gördülékenyebb és sikeresebb üzleti eredményeket érhetsz el. Ez az a világ, ahol már nemcsak számok és statisztikák döntenek, hanem a tudatosan vagy ösztönösen meghozott döntések mögötti emberi tényezők is. Akit igazán érdekel, hogy mit keres a vásárló a polcokon, vagy mit akar megtapasztalni online, annak van lehetősége hosszú távon is kiszolgálni a piacot, miközben folyamatosan alkalmazkodik az új trendekhez és az emberek változó elvárásaihoz. Ezáltal olyan kapcsolatot építhetsz a fogyasztókkal, ami túlmutat egy egyszeri vásárláson, és valódi lojalitás felé nyitja meg az utat.

Fedezd fel ezeket a cikkeket is

Pszichológia és reklámpszichológia

Valentin-napi érzelmi kondicionálás

Győzött a reklámpszichológia: már nem az a kérdés, hogy akarunk-e ajándékot adni Valentin-napon, hanem az, hogy mi legyen az ajándék. Valahol útközben normává vált, hogy

Nők ábrázolása a reklámokban

Amikor megnézel egy reklámot, talán elsőre fel sem tűnik, hogy milyen mélyen jelenik meg benne a társadalmi nemi szerepek és elvárások összessége. A nőket érintő

Segíthetek?

Tegyük rendbe a vállalkozásod.