A blogírás nem olyan egyszerű, mint ahogy azt sokan képzelik. Rengeteg dologra kell odafigyelni ahhoz, hogy olyan blogcikk készüljön, ami megfogja az olvasóját, könnyed, közvetlen, mégis informatív és érdekes.
De mi is az a blog, miért hasznos egy online áruház esetében?
Manapság ha szeretnénk valamit online vásárolni, a webáruházak tömege kínálja fel nekünk a lehetőséget. Egymást érik az online vállalkozások, éppen ezért mindenki szeretne kitűnni a versenytársak közül. Ennek tökéletes eszköze, ha a webáruház blogot indít, ahol a vásárlók különböző, az árukkal kapcsolatos cikkeket, érdekességeket, tippeket olvashatnak. Nagyon sokat elárul egy blog az adott webáruházról. Az emberek szeretik, ha olyanoktól vásárolhatnak, akik tényleg értenek a szakmájukhoz, készségesen leírják nekik, hogy a termék kiválasztásakor mire érdemes odafigyelni. Az online világ személytelen, éppen ezért igénylik az emberek, hogy belássanak a színfalak mögé, emberektől szeretnének vásárolni, nem gépektől. Másik nagy előnye a blogolásnak, hogy ezáltal a keresőmotorok is egyre többször ajánlják az oldalt az érdeklődőknek. Tehát a blog forgalmat generál az oldalon, ami természetesen több bevételt is termel. Éppen ezért fontos, hogy elkerüljük a legnagyobb blogolási hibákat, így összeírtunk nektek pár tippet segítségképpen.
1. Témaválasztás
A téma kiválasztása nem egyszerű feladat. Kikerülhetetlen, hogy az embert azok a dolgok ihlessék meg, amik körbeveszik, érdeklik, ami épp legjellemzőbb az életére. Nem is baj, ha olyan kérdéseket feszegetünk, amik épp minket is lekötnek, hiszen biztosan akad olyan ember, akit épp ugyanazok a problémák foglalkoztatnak. Azonban figyelni kell arra, hogy ne öncélú legyen ez a témaválasztás, a blogcikkek mindenképpen kapcsolódjanak az adott oldalhoz és annak célközönségéhez. Hiába foglalkoztatnak minket a legújabb mobiltelefonok, ha egy női célközönségű parfüm webáruházának blogjához keresünk témát. Minden írásnak megvan a maga helye, és neked elsősorban a cég érdekeit kell előtérbe helyezned. Mindenképpen sokat segít, ha beszélgetsz az adott cég vezetőségével, ők biztos készségesen elmesélik neked, hogyan, milyen céllal vágtak bele a vállalkozásba. Az ügyfélszolgálatos kollégával is érdemes pár órát eltölteni, hiszen ő tud a legkönnyebben mesélni arról, milyen kérdések, problémák szoktak felmerülni a vásárlók részéről. Ezek a kérdések a legjobb ihletforrások, hiszen ki ne szeretne olyan oldalról vásárolni, ahol fel sem kell tennie a felmerült kérdését, hiszen már előre meg van válaszolva.
2. Válassz figyelemfelkeltő, de nem hatásvadász címet!
A cikk címe befolyásolja a leginkább, hogy elolvassa-e az érdeklődő. Éppen ezért fontos, hogy a cím egyszerűen, de mégis pontosan kifejezze, miről szól a cikk. Ne válassz lefedhetetlen témát sugalló címet, ha nem tudod teljesíteni az ígérteket! Csak olyan témába vágd a fejszéd, amivel el is találod a fát! Fontos az egyedi cím, hiszen figyelemfelkeltőnek kell lennie, de mindig csak azt fejezze ki, amit ténylegesen nyújtani tud. A hatásvadász címeket senki sem szereti, az emberek már unják a jó címmel eladott, de üres, semmi információt nem tartalmazó cikkeket, igazi tartalom kell ahhoz, hogy meg is fogd őket. A blogcikk címe természetesen a keresőmotorok szempontjából sem másodlagos.
3. Írj egyszerűen!
Egy blogcikk akkor köti le az olvasót, ha egyszerű, személyes, mintha csak egy könnyed csevely lenne egy jó baráttal. Az emberek a szabadidejükben nem hivatalos szövegeket keresnek az interneten, mikor hazaérnek a munkából, csak egy laza kikapcsolódásra vágynak. Írj úgy, mintha ott ülne melletted az olvasó! Hiszen ezt szeretnék érezni: nem egy géptől szeretnének tanácsot, pláne nem tőle akarnak vásárolni, fontos a személyes kapcsolat érzése.
4. Bontsd pontokra a mondandód!
A végtelen sok fellelhető információ miatt az emberek már nem olvasnak el mindent, legtöbbször csak beleolvasnak egy-egy cikkbe, szinte „átszkennelik”, hogy megtudják, érdemes-e időt áldozniuk az elolvasására. Éppen ezért nagyon fontos, hogy címszavakkal megfogd az olvasó figyelmét. Ez persze vonatkozik a már említett címválasztásra, de ugyanígy igaz rá a cikk szövegének tagolása, a fontos részek kiemelése is. Emeld ki a fontosabb pontokat, bontsd pontokra az információkat, amiket át szeretnél adni! Ha az olvasó átlapozza a cikket, rögtön szembesüljön azzal, milyen sok és hasznos tanácsot kap, ha végigolvassa az egész írást.
5. Légy érthető, tisztázd a szakszavakat!
Fontos, hogy minden olvasód értse a mondanivalód. Lehet, hogy sok olvasó már a cikk elején tudta, miért fontos a blog egy webáruház marketingjében, hiszen kereshetett a témára céltudatosan is. Ezek az olvasók automatikusan átugorják a bevezető fejezetet, és a pontokba szedett tippekre ugranak. De gondolni kell olyanokat is, akik eddig még nem tudták, mi haszna van egy blognak, csak lehetőségeket keresgéltek. Ugyanez igaz a szakszavakra is: nincs annál idegesítőbb, mint mikor olyan cikket olvas az ember, aminek a felét nem érti. Ha azt érzi az olvasó, hogy az író semmit nem magyaráz el, csak lekezelően dobálózik a szakszavakkal, gyorsan elmegy a kedve az olvasástól, és csalódottan távozik. Ha tisztán szakmai cikket akarsz is írni, akkor is fontos, hogy legalább átlinkeléssel old meg, hogy magyarázatot találhassanak azok, akik még kezdők a témában.
6. Használj adatokat!
Sokkal meggyőzőbb, ha nem csak a levegőbe beszél az ember, hanem pontos adatokkal alá is támasztja a mondanivalója valóságtartalmát. Ha azt mondom, hogy a Z-generáció elérésére már sokkal jobb felület az Instagram, mint a Facebook, arra senki sem kapná fel a fejét. De ha az ember utána olvas az adatoknak, és azt mondja, a Pawinternet kutatói megállapították (https://www.pewinternet.org/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/), hogy bár az amerikai 13-18 éves korosztály 95%-nak van okostelefonja, csak 50%-a válaszolta, hogy használja a Facebookot, míg az Instagramon például 72%-uk van jelen. A számok mindig sokkal meggyőzőbbek.
7. Szerkeszd át!
Nagyon jó érzés, mikor az embert megszállja az ihlet, a szavak szinte maguktól vetődnek a papírra/képernyőre. De még a legjobb írást is szerkeszteni kell publikálás előtt. Minden esetben szánj időt arra, hogy újra meg újra átolvasod az írást, hiszen lehetnek benne elütések, szóismétlések, esetleg olyan mondatok, amik írás közben még jól csengtek, visszaolvasva viszont mégsem tűnnek megfelelőnek.