Minden vállalkozás életében eljön az a pont, mikor a tulajdonosnak át kell gondolnia, eddig hogyan működött a vállalkozása, és miben tudná fejleszteni. Ahhoz, hogy nagyobb bevételt termeljen az online webshopunk, fontos, hogy szem előtt tartsuk az e-kereskedelem optimalizálás alapelveit. Most összeírtam pár tippet, melyekkel növelhetitek boltotok eladási rátáját.
De először engedjétek meg, hogy letisztázzam, mit is jelent pontosan az e-kereskedelem optimalizálás fogalma.
Mi az az e-kereskedelem optimalizálás?
Az e-kereskedelem optimalizálás az online bolt egész rendszerére kiterjedő tökéletesítést jelenti, mely elősegíti a nagyobb és gyorsabb eladást.
A konverziós ráta, mely kifejezi egy adott időszakra eső látogatók és vásárlók mértékét, globálisan átlagban 1% és 3% között van. Ezt az arányt a következők alapján számolhatjuk ki:
(vásárlók száma / látogatók száma) x 100
Tehát, például, ha van 5000 látogatója a weboldaladnak egy nap alatt, és ebből 50 vásárol a termékeid közül, akkor a rátád 1%. (50/5000)x100=1%
A cél, hogy ezt a konverziós arányt megnöveljük, ezért szükséges az optimalizálása.
1. Profi termékfotók
Az első és egyik legfontosabb lépés, hogy a webshop képvilágát fejlesszük. Egy felmérésben a vásárlók közel 70%-a vélekedett úgy, hogy a termékek fényképének minősége befolyásolja legnagyobb mértékben a vásárlást. Természetesen a legjobb eredményt akkor érjük el, ha felkérünk a feladatra egy profi fotóst, azonban, ha a költséghatékonyság fontos szempont, akár mi magunk is elkészíthetjük a képeket. Jobb minőségű képek elkészítéséhez szükségünk lesz egy minőségi fényképezőre, állványra és lightboxra (fénysátor). Fontos, hogy játszunk a képek árnyékolásával, hogy minél több mélység jelenjen meg rajtuk. Ne féljünk egy tárgyat több szögből lefényképezni, áldozzunk időt arra, hogy megtaláljuk az adott tárgy legjobban eladható nézetét. Használjunk képszerkesztő programokat, hogy utólag javítsunk a képek minőségén, elvégezzük a színkorrekciót.
2. Minden adat szerepeljen a termékleírásban
Nem elég azonban csupán a profi képekkel felkelteni a figyelmet, hanem fontos, hogy mikor a vásárló további információra kíváncsi, minden adat a rendelkezésére álljon. A termékleírások megírásakor minden specifikus méretet, tulajdonságot, adatot adjunk meg a termékről. Próbáljunk meg a vevő fejével gondolkozni, válaszoljunk meg minden felmerülő kérdést előre. Ha mégis felmerülne vásárló részéről kérdés, minden esetben figyeljük rá, hogy ezekkel a személyesen megválaszolt kérdésekkel egészítsük ki a leírásunkat.
3. Használjuk fel a termékre leadott pontozásokat és ajánlásokat
Az e-kereskedelem optimalizálása nem egyszeri feladat. Mindig frissíteni, fejleszteni kell a felületet, hiszen a vásárlók köre, véleménye és igényei is folyamatosan változnak. Ezeket a változásokat a jól működő vállalkozásoknak azonnal követnie kell, lépést kell tartani, hogy ne csökkenjen az érdeklődés. Fontos, hogy időről-időre átnézzük a vásárlók visszajelzéseit, véleményeit, esetleg felmerült panaszait. Állítsunk be úgynevezett Google Alert-et, mely automatikusan figyelmeztet, ha egy honlapon a vállalkozásunk megemlítésre kerül. Ezek a vélemények vezetik majd vállalkozásunkat, hogy milyen utat válasszunk a jövőben. Ne csak a pozitív visszajelzéseket vegyük figyelembe, hiszen a negatív válaszok mutatják meg, min kell változtatni. A pozitív véleményeket ne felejtsük el feltüntetni a honlapunkon is. Az emberek szeretnek más, átlagos emberek véleményére alapozva dönteni.
4. Figyelemfelkeltés
Több figyelemfelkeltő módszer létezik, mely vásárlásra ösztönözheti a látogatókat. Ilyen például a visszaszámláló óra, mely felhívja a figyelmet az akció érvényességéről, inspirálja a látogatót, hogy ki ne csússzon az időből. A legtöbb vásárlót az is ösztönzi, ha látja, hogy egy adott termék népszerű, esetleg kiírjuk, hogy az elmúlt órában hányan választották. Akár pop-up (felugró) reklámmal is ösztönözhetjük látogatóinkat. Az élő chat funkció személyessé teszi az információszolgáltatást, a látogatók szívesebben teszik fel kérdéseiket, ha azonnal választ kaphatnak rá.
5. Ne rejtsük el a vásárlás gombot
Ahhoz, hogy egy vásárlás tényleg létrejöjjön fontos, hogy a vevő semmilyen problémába ne ütközzön, mikor eldönti, hogy megrendeli a terméket. Egyszerűsítsük le a honlapot, tegyük a vásárló szeme elé a rendelés leadásához szükséges gombot. Sok termék oldalon a további információ eléréséhez le kell nyitni egy aloldalt. Könnyítsük meg a vásárlók feladatát azzal, hogy a kosárba helyezés gomb lenyitás nélkül is látható legyen, sőt, emeljük ki színes háttérrel.
6. Szállítási információk
Ne rejtsük el a szállítással kapcsolatos információkat a honlap legkevésbé látható részére. A mai világban az emberek szeretik, ha valamit gyorsan elintézhetnek, sőt, gyakran hagyják a vásárlást az utolsó pillanatokra, mikor már fontos, hogy a leggyorsabb szolgáltatót válasszák. Ha rákattintanak a vásárlás gombra, a összegző számlában fontos, hogy már a szállítás költsége is látszódjon, ne utólag lepje meg a vevőt. Minden információt osszunk meg a vásárlóval: hova kérheti, mennyiért, milyen nehéz, mekkora a doboz stb.
7. Építsünk ki bizalmat
Sok vásárló bizalmatlan az online vásárlással kapcsolatban, nem szívesen adják meg bankkártya adataikat. Éppen ezért fontos, hogy megfelelően alakítsuk ki a biztonságot, alkalmazzunk SSL titkosítást, melyet a böngésző címsorában egy lakat is jelez a látogatónak. Sokszor a honlap kinézete is hozzájárul a bizalom eléréséhez. Kutatások szerint az emberek fele ítéli meg a vállalkozást a felület kialakítása, képi világa alapján.
Fontos, hogy a fizetésre szolgáló lehetőségek szembetűnők legyenek: a látogató rögtön értesüljön arról, ha például PayPal, MasterCard vagy egyéb fizetési lehetőségek használhatók az oldalon.
8. Végezzünk magunk e-kereskedelmi kutatást
Figyeljük meg, melyik az a termék, melynek eladási rátája sokkal jobban teljesít, mint a többi. Elemezzük le ezeket a termékeket, fogalmazzuk meg, mi lehet az, ami jobban felkelti a figyelmet, nagyobb bizalmat gerjeszt. Nézzük át a leltárt és a fennmaradó termékek árazását, gondoljuk át, hogyan lehetne optimalizálni azon termékeket, mely nem fogynak eléggé. Ha ez túl sok időnek tűnik, keressünk olyan programokat, melyek segítenek ilyen statisztikák kialakításában, és állandóan figyelemmel az adott termékek közötti árversenyt.
9. Teszteljünk és kísérletezzünk új ötletekkel
A honlap optimalizálásának egyik legfontosabb része a tesztelési fázis, mikor már elég ügyféladat áll rendelkezésünkre. Ezt a tesztelést megkönnyítheti, ha Google Analytics vagy más hasonló programot összekapcsolunk a honlappal, így nyomon követhetjük, mely termékek teljesítenek jól, és melyeknek alacsony a látogatottsága. Elvégezhetünk A/B tesztet, mely alapján kitapasztalhatjuk, hogy a rosszul teljesítő termékeknél mit kell megváltoztatnunk ahhoz, hogy a látogatottsági rátája emelkedjen. Teszteljük ezzel a képet, az elhelyezkedést, így a végén pontos információink lesznek arról, melyik kinézet teljesít jobban.