Rengeteg vállalkozóval és marketingessel beszélgettem az elmúlt években. Gyakran előfordul az, hogy a zsák nem találja meg a foltját, azaz a két fél közül az egyik elégedetlen a másikkal, esetleg mind a két fél elégedetlen az üzleti kapcsolattal.
De vajon ki a hibás? A vállalkozó vagy a marketinges?
Különböző szakmai csoportokban gyakran olvasom vállalkozóktól azt, hogy már a negyedik, ötödik marketingest fogyasztják el, és hogy micsoda kóklerek vannak a paicon. Marketingesek tollából nem szoktam látni azt, hogy szindák a vállalkozókat – de egymást igen –, mert nem maradnak meg náluk az ügyfelek, ezzel szemben jó pár ügynökség van, akik hónapok, de akár évek óta ajánlja magát minden bejegyzés alatt, mert nem sikerül összeszedni a megfelelő ügyfélszámot.
Kedves Olvasóm! A vásár most is kettőn áll!
Az a vállalkozó, aki már a negyedik, ötödik marketingesével sincs megelégedve, az azt jelenti a számomra, hogy már a negyedszerre, ötödszörre hibázik, és nem tudja, hogy mit ront el. Egyszer, kétszer mindenki hibázhat, de a tapasztalásokból az ember tanulni szokott. Szívesen mutatok egy irányt, hogy a következő alkalommal ne járjon pórul.
Összeszedtem olyan 10 pontot, amit kérdezzen meg a marketinges vállalkozás vezetőjétől:
1.) Elköltöttek már legalább 100 milliót reklámra?
2.) Van marketing szakon végzett munkatárs a vállalkozásban?
3.) Gyakorolja már valamelyik munkatárs a szakmát 10 éve?
4.) Van saját kiépített médiájuk?
5.) Mióta vannak a piacon és erre milyen bizonyítékuk van?
6.) Ugye nem mindent és mindenkit vállalnak el?
7.) Járnak marketinges rendezvényekre?
8.) Szerveztek már marketinges rendezvényt?
9.) Volt már valaki külső marketinges rendezvényen előadni?
10.) Vannak felkapott publikációik?
Persze nem kell az összes pontnak teljesülnie, de ha az ügynökség 0 vagy 1-2 pontot ér el a 10-ből, akkor nem biztos, hogy profival állunk szemben.
Nem csak a marketinges tud kárt csinálni a vállalkozónak, hanem fordítva is. Vannak helyzetek amikor a szakember a hosszú távú üzleti kapcsolat reményében alulárazza a szolgáltatását, rengeteget dolgozik az ügyfél marketingjén, majd a következő hónapban az ügyfél nem kéri a szaki szolgáltatását, mert megcsúszott. Nézzük, most meg az én listámat.
Összeszedtem olyan 10 pontot, amit kérdezzen meg a megrendelőtől:
1.) Biztos anyagi lábakon áll? Tudja hosszú távon is fizetni a marketinget akkor is, ha kedvezőtlenül alakulnak a megrendelések?
2.) Milyen vállalkozói tapasztalatai vannak?
3.) Milyen üzleti tapasztalatai vannak?
4.) Mennyire ismeri a piacot, versenytársakat?
5.) Ha van csapata, akkor ők felnéznek rá, mint vezetőre?
6.) Ismeri a jogot?
7.) Van víziójuk?
8.) Tűzbe menne / mennének a szolgáltatásukért / termékeikért?
9.) Mindenki tudja a valós dolgát a csapatban?
10.) Van már egy csúcsra járatott rendszerük?
Itt sem kell feltétlenül az összes pontnak teljesülnie, de minél kevesebb a pontszám, annál jobban rezeg a léc.
Szerintem most már világossá vált az, hogy miért nem olyan egyszerű megtalálni a megfelelő partnert. Ha pedig megvan a megfelelő partner, akkor vele ápolni kell a kapcsolatot, hiszen egy jó partner kincset ér. És hogy mitől lesz jó a szövetség? A kölcsönös tisztelettől és a megfelelő partnertől.
Ön mivel egészítené ki az én listáimat?