Nézzük meg azt, hogy a marketingszélhámosok hogyan dolgoznak.
Először is, kitalálja valaki az új csodát. Volt már annyi, mint pl.: QR-kód, chatbot, popup ablak, értékesítési tölcsér, valamelyik alkalmazás új funkciója, TikTok stb. Én már nem is számolom. A csodának az a lényege, hogy alapjaiban véve változtatja meg a marketinges szakmát, a fogyasztói szokásokat. És hirtelen lépnek be az életünkbe. Nagyon fontos, hogy a csodák mindig egyszerűek és azonnal használhatóak, különösebb tervezést nem igényelnek – legalább is, ezt ígérik. Tehát mindenkinek mindenre jó. Talán most a podcast lesz az új csoda. Millió felületen hallgatható, csak egy mikrofon kell hozzá és egy kis beállítás után már lehet is készíteni az adásokat.
Nézzük meg a csodák életútját:
– Megjön a csoda és a marketingesek cikkeket írnak róla.
– A csoda használata valakinek sikert hoz, mondjuk megtriplázza a bevételt napokon belül. Erről pedig mindenki elkezd beszélni. Mivel mindenkit érdekel a téma, így ezt a sajtó is lehozza.
– A csodára gyorsan ráállnak a sarlatánok és kinevezik magukat a csoda szakértőjévé. A legrátermettebb kókler azonnal kiad egy infóterméket a csodáról, ami 120.000 Ft helyett 9.990 Ft-ba kerül.
– Majd a vállalkozók a markeitngügynökségüktől kérik a csodát. Erre pedig ilyen hype mellett nem lehet nemet mondani, még akkor sem, ha tisztán látja a szakember azt, hogy mi is zajlik valójában.
– Telnek múlnak a napok, hetek, de a forgalomban nem állt be változás, vagy ha igen, akkor elhanyagolható. A vállalkozók mérgesek lesznek, hiszen feleslegesen elköltöttek egy csomó pénzt. Ennek hangot is adnak.
– A csodát ígérő emberek felszívódnak a csoportokból, majd kiadnak egy közleményt, miszerint: ők nem ígértek semmit. És amúgy is, az innováció mindig kockázatos dolog, és ezt tudnia kellett volna mindenkinek.
Te milyen ilyen csodákra emlékszel az elmúlt évekből?