Bevezetés
A marketing tanácsadás értékes szolgáltatás lehet minden vállalkozás számára, függetlenül annak méretétől vagy iparágától. Egy jó tanácsadó segíthet új perspektívába helyezni a márka pozicionálását, optimalizálni a marketing büdzsét, vagy éppen hatékonyabb értékesítési stratégiát kidolgozni. Azonban, mint minden szolgáltatásnak, a marketing tanácsadásnak is megvannak a maga potenciális buktatói. Ebben a cikkben ezeket a veszélyeket vesszük sorra, és adunk tippeket, hogyan kerülhetjük el őket.
Túlzott Függőség
Az egyik legnagyobb csapda, amibe egy vállalkozás eshet, ha túlságosan függővé válik a tanácsadójától. Persze, a tanácsadó azért van, hogy segítsen, hogy stratégiai inputot adjon – de a végső döntéseket mindig a vállalkozásnak kell meghoznia. Ha minden apró lépésnél a tanácsadóra várunk, idővel elveszíthetjük a saját ítélőképességünket, a piaci megérzéseinket. A jó tanácsadó nem helyettünk gondolkodik, hanem velünk – meghallgatja az ötleteinket, a kételyeinket, és ezekre reflektálva ad tanácsot.
Sablon Megoldások
Egy másik gyakori hiba, ha a tanácsadó általános, sablon megoldásokat kínál, figyelmen kívül hagyva a vállalkozásunk egyedi jellemzőit, piaci helyzetét. Ami működött egy másik cégnél, az nem biztos, hogy nálunk is működni fog. Egy jó tanácsadó időt és energiát fektet abba, hogy valóban megértse a mi vállalkozásunkat, a mi célközönségünket – és erre szabja a stratégiát. Ha azt érezzük, hogy a tanácsadónk tucatmegoldásokat kínál, érdemes lehet más után nézni.
Irreális Elvárások
Néha egy lelkes tanácsadó – vagy éppen egy lelkes ügyfél – túl optimista lehet a várható eredményekkel kapcsolatban. „Megduplázzuk az értékesítést egy hónap alatt!”, „Meghódítjuk a piacot ezzel a kampánnyal!” – ezek szép ígéretek, de gyakran irreálisak. Amikor marketing tanácsadót választunk, legyenek világos, mérhető céljaink – de maradjunk realisták. Egy jó tanácsadó nem csak lelkesít, hanem őszinte is a várható eredményekkel kapcsolatban.
Kommunikációs Szakadék
A marketing tanácsadás lényege a kommunikáció – de mi van, ha ez épp a tanácsadó és közöttünk nem működik? Ha a tanácsadó tele van briliáns ötletekkel, de nem tudja őket világosan elmagyarázni nekünk, az félreértésekhez, hibás döntésekhez vezethet. Ugyanígy, ha mi nem tudjuk világosan kommunikálni az elvárásainkat, a kételyeinket, a tanácsadó vakon tapogatózhat. Amikor tanácsadót választunk, figyeljünk oda a kommunikációs stílusára – és persze legyünk nyitottak és őszinték mi is.
Érdekkonfliktusok
Előfordulhat, hogy a tanácsadónk más, esetleg konkurens cégeknek is dolgozik – ez önmagában nem gond, de átláthatónak kell lennie. Ha azt érezzük, hogy a tanácsadó esetleg a saját vagy más ügyfelei érdekeit helyezi előtérbe, az megkérdőjelezheti az objektivitását. Ugyanígy, ha a tanácsadó folyamatosan a saját szolgáltatásait vagy termékeit próbálja nekünk eladni, az is érdekkonfliktust jelezhet. Egy jó tanácsadó transzparens az esetleges konfliktusokkal kapcsolatban, és mindig a mi érdekeinket helyezi előtérbe.
Pénzügyi Kockázatok
Ne felejtsük el: a marketing tanácsadás befektetés, és mint minden befektetés, ez is hordoz pénzügyi kockázatokat. Ha a tanácsadó árazása nem transzparens, ha rejtett költségek merülnek fel, vagy ha egyszerűen nem látjuk a megtérülést, az komoly pénzügyi terhet jelenthet, különösen egy kisebb vállalkozás számára. Mielőtt leszerződünk egy tanácsadóval, legyünk tisztában az összes költséggel, és reálisan mérjük fel a várható hasznot. Egy jó tanácsadó ebben is partner lesz, és segít megtalálni az egyensúlyt a befektetés és a megtérülés között.
A Felelősség Kérdése
Végezetül, egy gyakori csapda, hogy a vállalkozások hajlamosak minden felelősséget a tanácsadóra hárítani. Ha valami nem működik, könnyű azt mondani: „a tanácsadó hibája”. De ne feledjük: a végső döntés mindig a miénk. A tanácsadó segíthet navigálni, de mi tartjuk a kormányt. Ha valami nem sikerül, először mindig magunkban keressük az okokat – mit értettünk félre, mit nem kommunikáltunk jól, hol tértünk el a stratégiától? Egy jó tanácsadó partner a sikerben és a kudarcban is, de a felelősséget nem veheti át tőlünk.
Konklúzió
Mindezek után felmerülhet a kérdés: megéri egyáltalán marketing tanácsadót alkalmazni? A válasz: abszolút igen – de körültekintően kell választani. Kérjünk referenciákat, nézzük meg a korábbi munkáit, tisztázzuk az elvárásainkat és a munka kereteit. Figyeljünk oda a kommunikációra, legyünk partnerek a stratégia kialakításában. Ha folyamatosan értékeljük az együttműködést, és nyitottak maradunk a konstruktív párbeszédre, akkor a marketing tanácsadás valóban értékes befektetés lehet.
De soha ne feledjük: a végső döntés és a felelősség mindig a miénk. Egy jó marketing tanácsadó segíthet célba érni – de a nyilat nekünk kell kilőni. Ha ezt szem előtt tartjuk, akkor a marketing tanácsadás nem csapda lesz, hanem egy erős fegyver a sikerhez vezető úton.