Beszéljünk egy kicsit az emberi memória működéséről, már amennyi belefér pár percben, és úgy hogy ne aludjatok be, így nem részletes adatokat mondok.
Az emlékezetnek három szakasza van: a szenzoros, a munkamemória és a hosszú távú memória. A szenzoros memória 1-2 másodpercig tart. Az összes infót feldolgozza ami a külvilágból jön pl.: a ruhád érintését a bőrödön, a hangokat, a levegő hőmérsékletét, az illatokat, a fényeket és ha egy picit is éhes, szomjas vagy, akkor azt is. Ezek borzalmasan sok információk, és az agyad ezeket megszűri. A szűrt információkat, pedig továbbítja a munkamemóriába, ahol már 20 másodpercig is megmaradnak. Ezen idő alatt az agyad jelentést társít az ingerekhez, összefüggéseket keres. Majd a fontos dolgokat továbbítja a hosszú távú memóriába, ahol korlátlan ideig megmarad korlátlan mennyiségű információ.
És akkor hol a gond? Ha valaki megnézi a reklámodat akkor azt a szenzoros memória feldolgozza. Tehát mindenki egyenlő eséllyel indul! Igen ám, de az agy az infókat megszűri, ami jó nagy bökkenő. Csak akkor fogja a munkamemória jelentéssel, összefüggéssel felruházni és továbbítani a hosszú távú memóriába az adatokat, ha a reklámod kitűnik a tömegből, ha a reklámot megnéző érdekesnek, sokkolónak, egyedinek vagy viccesnek látja. Ha valahogyan megmozgatja, ha róla szól. De attól még, hogy megjegyezte a reklámodat, nem feltétlenül fog vásárolni, de tény, hogy ez az első lépés, hacsak nem impulzív vásárlásról van szó. A multicégek sokszor futtatnak olyan reklámokat, aminek a fő célja az, hogy beférkőzzön a hosszú távú memóriába. Én a McDonald’s-ot szeretem e tekintetben. Gondoljunk bele, ott van a szülinapi buli és a Happy Meal menü. Már kisgyermek korban megkezdik a memóriába való égetést az izgalom, boldogság és meglepetés érzelmekkel. És amikor a gyerek felnő, akkor vidám, nosztalgikus érzéssel fog a McDonald’s-ra visszagondolni. Újra azt akarja érezni, amit gyerekkorában. És még akkor az illat, és ízmarketingről egy szó sem esett. Zseniális.
A reklámodban pendíts meg érzelmeket, adj egy jó ajánlatot és akkor garantáltan sikeres leszel. Ennyi a titok.