Webáruház Marketing

Egy jól működő webáruház receptje I.

A videó leirata: Egy webáruház üzemeltetése több emberes feladat. A legtöbb vállalkozó az induláskor bele sem gondol, hogy mennyi mindennek is kell passzolnia ahhoz, hogy ez a gépezet olajozottan működjön. Megpróbálom összeszedni ezeket a dolgokat, és készítek belőle egy sorozatot.

Üdvözöllek, én Dajka Gábor vagyok, marketing szakértő, és most az Egy jól működő webáruház receptjéről szeretnék beszélni.

A legelső egy jó tárhely vagy szerver kiválasztása akkor, ha nem bérelni szeretnénk a webáruházmotort, amihez alapból jár. Talán így 2018-ban azt gondolja az ember, hogy hoszting és hoszting cég között nincs nagy különbség, pedig van! Nem mennék bele a technikai és emberi részletekbe, mert akkor reggelig tartana ez a videó. Egy tanácsot tudok adni: ne a legolcsóbbat válaszd, mert jó eséllyel nem lesz mögötte szolgáltatás. Nem biztos, hogy IP táblákat szeretnél puttyban kapcsolgatni hajnal két órakor.

Jó pár nyílt forráskódú webáruházmotor van a piacon, úgy mint pl.: Magento, Zen-Cart, PrestaShop, Open Cart, osCommerce, stb… Mindegyik shopnak megvan az előnye és a hátránya. Alapvetően a kezelhetőségben, integrációs lehetőségekben, skálázhatóságban térnek el egymástól. Persze még számos dologban különböznek pl. az erőforrás igénye egy Open Cartnak teljesen más, mint egy Magentónak. Választás előtt, nézz meg egy jó párat. Tölts fel egy-egy terméket, nézd meg a vásárlás folyamatát, nézd meg azt, hogy milyen template-k érhetőek el hozzájuk. Körültekintően járj el!

A WooCommerce-t pedig akkor válaszd ha csak pár terméket szeretnél árulni, mert a WooCommerce alapjában véve egy blog motorra épülő plugin, nem pedig webáruház. Sok szaki ezt ajánlja kapásból, mert komolyabb rendszerekhez már nem ért.

Ha megvan a szerver és a webáruházmotor, akkor keresni kell egy vállalkozást aki felépíti és testre szabja a webshopunkat a mi igényeink szerint. Nagyon fontos, hogy folyamatosan kell foglalkozni a webáruház frissítésével, fejlesztésével, így olyan vállalkozást válasszunk, aki 1-2 de akár 5 év múlva is elérhető lesz.

Sajnos nem egyszer buktunk már el kampányt az ügyfeleimmel azért mert a szerver összeomlott vagy éppen azért, mert a programozó addig matatott a kódban, míg össze nem omlott a PHP kód. De olyanra is volt már példa, hogy a programozás nem készült el időben, így a kampány napokat, heteket csúszott.

Ez olyan macerás dolog, mint használt autót vásárolni. Eszünkbe se jusson mindent elhinni az eladónak, vigyünk magunkkal egy független szakit.

Webáruház bérlés

Ha bérelni szeretnéd a webáruházmotort, akkor alaposan utána kell járnod minden előnyének és hátrányának. Több ilyen motor is van a magyar piacon. Van külföldi webáruház motor is, de én azt szeretném, ha hazai vállalkozásnak adnád a pénzed.

Kérhetsz különböző Facebook csoportokban erre vonatkozó ajánlásokat, de nagyon alaposan nézd meg azt, hogy ki vagy kik adnak neked tanácsokat, mert bizonyos csoportokban a leghangosabban kiabáló kommentelőknek van a legkisebb forgalmuk. Sokszor látom azt, hogy havi 100.000-150.000 Ft-os forgalmú webáruház tulajdonosok állítják magabiztosan, hogy hová nem szabad menned és hová kell menned. Facebook profil alapján próbáld meg megszűrni a tanácsadókat. Sokszor van olyan is, hogy 9 kis forgalmú webáruház tulajdonos lehurrog egy éves szinten 1 milliárdos forgalmú webáruház tulajdonost.

A bérelhető webáruházak funkciói, ügyfélszolgálati terheltsége is folyamatosan változik, így nem tudok ajánlást adni és az igényeidet sem ismerem.

Álláspontom szerint, a webáruház indításának van egy evolúciója. Először bérelni érdemes. Kb. 3.000 Ft-tól 25.000 Ft / hó-ig kínálják a magyar szolgáltatók a kódjukat, így ez nem egy olyan összegű befektetés amitől meg kéne ijedned.

Ha jó kereskedő vagy, akkor, fél, egy év múlva ki fogod nőni, és a nyílt forráskódú webáruházak felé fogsz kacsintgatni. És ebben az esetben már határozott kérésekkel tudsz fordulni a webfejlesztő csapathoz.

A harmadik szint a teljesen egyedi fejlesztés. Ezt gyakran összekeverik a második szinttel. A második szint ára kb 1.000.000 Ft-tól kezdődik. Az egyedi fejlesztésé 2, de inkább 3.000.000 Ft-tól. Az egyedi fejlesztésű webáruházmotor egy Notepad++-ban kezdődik úgy, hogy a jegyzet teljesen üres. Persze nyilván lehet másban is fejleszteni és lehet akár CodeIgniter keretrendszert is használni. Egy a lényeg, hogy a 0-ról indul a programozó csapat.

Ez volt ennek a sorozatnak az első része. Remélem, hogy tetszett.

Vélemény, hozzászólás?