Szoktam-e látni hatalmas bukásokat?
Igen. Leginkább az offline üzleteknél lehet hatalmasat bukni, hiszen általában egy fizikai üzlet megnyitásához több millió forint szükséges.
Úgy szokott történni, hogy a vállalkozó megkeres, hogy már a finisben van az üzlete és 1-2 hét múlva el szeretné kezdeni a marketinget. Kimegyünk, felmérjük a terepet, elmondjuk a várható költségeket, stb. Ilyenkor a vállalkozók lázba jönnek, már alig várják a közös munkát.
Menet közben a vállalkozókban megszólal a kisördög, hogy mi lenne akkor, ha a megbeszélt kezdést egy kicsit eltolnák.
Én ekkor már tudom, hogy ebből bukás lesz.
A vállalkozók ki szeretnék próbálni magukat a marketing területén is, így feladnak pár Facebook hirdetést, esetleg szórólapoznak is, majd a helyi rádió megérzi a vér szagát és gyorsan lecsap rájuk. Egyébként a helyi rádió kb. 100.000 Ft-ról fogja indítani a hirdetési költséget, majd ha a vállalkozó ellenáll a napi zaklatásoknak, akkor 1-2 hét múlva már 20.000 Ft-ért is adnak el szpot csomagot.
Az esetek döntő többségében, amikor megnyílik az üzlet, akkor telt ház lesz.
És ekkor fogják magukat becsapni a tulajdonosok, mert azt fogják hinni, hogy nem kell ide a marketinges, hiszen az üzlet tele van, tehát ő maga is jól tud reklámozni.
A helyzet viszont az, hogy első körben az olyan típusú vásárlók fognak bemenni, akiket mindenféle újdonság érdekel. Kíváncsi természetűek és ők elsőként akarják kipróbálni a szolgáltatást. Ilyen szolgáltatás lehet pl. egy étterem, szépségszalon. De egy termékeket forgalmazó boltnál is ugyanez a helyzet. Ha pedig egy autószerelő műhely nyílik, akkor első körben azokkal lesz dugig a műhely, akiknek égető problémájuk van.
Ez a pörgés, rossz marketing mellett is eltarthat 1-2 hónapig is.
Szóval a vállalkozó már besétált egy csapdába és most jön a következő kelepce. 1-2 hónap letelte után, a tehetősebb emberek, akik az újdonságokat keresik, tudod, akik kezében mindig a legújabb iPhone van, kikopnak akkor, ha a vállalkozó nem tud innoválni.
Már nem lesz menő a hely számukra. A forgalom megcsappan, így valószínűleg a vállalkozó elkezdi a pénzt pumpálni a marketingbe, mindhiába, hiszen nem a kommunikáció a szakmája, és nincs mögötte több év tapasztalat, nem ez a 8. boltja. Bizakodó és reményteli, így pumpálja és pumpálja a pénzt, de a forgalom csak nem áll helyre. Abban hisz, hogy ez csak átmeneti, és majd jó lesz minden, mert már egyszer a csúcson volt a saját erejéből.
A rossz kommunikációja miatt nem tudja megszólítani azokat, akik nem az újdonságokat keresik, tehát a tömeget, akik el tudnák tartani a vállalkozását.
Az a baj, hogy amikor már eljut arra a pontra a vállalkozó hogy segítséget kérjen, már nincs tőkéje és az össze-vissza kommunikációjával a tömegnek már nem szimpatikus. Az emberekben már kialakult egy rossz kép az üzletről, amit mi meg tudunk fordítani, de ez nem fog egyik napról a másikra menni. Az eredeti marketingköltségnek minimum a 3x-ával kell már ilyenkor számolni.