A minket felkereső vállalkozóknak általában nem mi vagyunk az első marketingesei és nem is nagyon szoktuk javasolni azt, hogy mi legyünk az első kivitelezői, mert még a témára minimális rálátásuk van, így hetekbe telne elmagyarázgatni azt, hogy mit, miért csinálunk, és 1-2 év helyett 1-2 hónapon belül akarják az eredményeket. A kezdőknek marketing-tanácsadást szoktunk javasolni, ahol akár a leendő kivitelezőjének a tudását is felmérhetjük.
Mielőtt elvállalunk egy ügyfelet, alaposan kikérdezem, megpróbálok ráérezni arra, hogy milyen gyorsan akar milyen eredményeket, és hogy mi volt a gond az előző marketinges csapattal. Sokszor szimplán csak elfárad a kapcsolat, megszűnik a cég, vagy 3 havonta új fiókkezelője lesz, esetleg megduplázza, triplázza a marketinges cég az árait.
Illetve ha nem szeretnék kiszervezni a marketinget, viszont tanácsadásra van szükségük, akkor meg szoktam kérdezni, hogy voltak e már konzultáción és ha igen, akkor miért nem maradtak annál a cégnél. Elvégre az autónkat is érdemes ugyanahhoz a szerelőhöz vinni.
A legtöbben arra szoktak panaszkodni, hogy a szaki az ügyfél számítógépe felett hümmög. A vállalkozó pedig nem érti, hogy mi történik. Néha benyög valami szakzsargont a szakember, az ügyfél pedig kínosan érzi magát. Illetve hogy a tanácsadó nem tudja laikus nyelven elmondani, hogy mi a probléma, angol szavakat dobál, amit senki sem ért. Illetve hogy multis környezetből jön a segítő, és 10-20.000.000 Ft-okat osztana el különböző csatornákon, miközben a vállalkozó legfeljebb havi 200.000 Ft-ot tud reklámra fordítani.
De nem lenne igazságos az, ha nem írnék magamról. A vállalkozók ezeket a kolléganőimnek mesélték el, esetleg nyilvános fórumokon.
Rólam azt szokták mondani, hogy nem hagyok választási lehetőséget. Megérkezek és robbantom a bombát. Már az első pár kérdésem is fejbemászó. Sokszor pedig csak napok múlva esik le az, hogy mit miért kérdeztem, viszont akkor rendesen koppan. Én vagyok az, aki megérzi a sumákságot és kendőzetlenül kérdez. Pl. három napja éreztem valamit, így megkérdeztem, hogy az általuk használt webáruházszoftver melyik verziója fut. Borult a bili, kiderült, hogy a programozó szakmát váltott és hogy 5 éve nem frissítette a rendszert. És mint egy kártyavárat, úgy borítottam a vállalkozó többi dolgát is. Gyakran haragszanak ezért rám, mert valójában nem akarták tudni az igazságot és sokszor tagadnak is. Jól el voltak a saját kis álomvilágukban, én pedig felráztam őket.
Ha tőlünk kérsz segítséget, akkor tudd, hogy az én dominánsabb személyiség vagyok, határozott elképzelésekkel. Én magamtól nem állok meg, lépésenként rávilágítok arra, hogy mit lehet még fejleszteni, és lehet, hogy ezek a lépések fájdalmasak lesznek. A fájdalom nagysága pedig attól függ, hogy mekkorát hibáztál.
Nekem csak egy pár óra hosszám van a gyász 5 szakaszán átlendíteni ha csak egyszer bíz meg a vállalkozó. Optimális esetben erre napok, hetek kellenek.
1. Tagadás / Hárítás
Nem is olyan rossz a weboldal, nekem tetszik. / A marketingesem mondta, hogy így csináljuk.
2. Harag
Azt akarod mondani, hogy kidobtam 3 millió forintot az ablakon? Majd jól szétverem a fejét a programozónak.
3. Alkudozás
De nem lehet, hogy jó az, csak egy picit kéne alakítani? És ha csak azt a bannert cserélnénk le?
4. Szomorúság
Amikor rájön a vállalkozó, hogy újra fizetnie kell az energiájával, pénzével és idejével. Rájön arra, hogy ezt jól elrontotta.
5. Elfogadás
Belátja azt, hogy nincs mit tenni. Ha nem szeretne alkalmazott lenni, akkor most kell felállnia és elkezdeni helyrehoznia mindent.
Fontos, hogy ha segítséget kérsz, akkor tudd, hogy mi az amit szeretnél elérni, gondold át a folyamatát és legyen egy objektív képed magadról és a vállalkozásodról. Valószínűleg, ha hónapok vagy évek alatt nem jött a siker, akkor nem én foglak sikeressé tenni pár óra hossza alatt. Tudd, hogy mit vársz az együttműködéstől.
És így a végére talán a legfontosabb: legyél nyitott az újdonságokra, pl. új marketingcsatornákra, a tőled idegen kommunikációra.