Hát, ma már szinte minden jól működő online hirdető vállalkozásnak van egy marketingese.
Online hirdethet offline vállalkozás is, mint pl. egy szépségszalon. És persze online hirdethet egy online vállalkozás is, mint pl. egy webáruház.
A marketing nem csak a kis-, közép-, és nagyvállalkozások kiváltsága, hanem egy mikrovállalkozásnak is ugyanúgy hirdetnie kell.
A marketing egy szakma
Vannak olyan több főből álló ügynökségek amelyek A-Z-ig kiviteleznek mindent, pl.: marketing szöveget írnak, keresőoptimalizálnak, Facebook-ra, Google Ads-re, Instagramra is készítenek reklámokat, mindamellett e-mail-marketinget is folytatnak és a YouTube-ra is gyártanak videókat.
És vannak az 1-2 személyes marketinges vállalkozások is, akik egy-egy területre specializálták magukat, ilyen pl. egy AdWords-ügynökség.
Az előző mondataimból azt is ki lehet venni, hogy manapság sok csatornán lehet reklámozni, és ezeknek a csatornáknak a száma évről-évre nő. A legújabb a TikTok és chatbot.
Tapasztalataim szerint főleg mikrovállalkozás esetén, ahol 1-2 fő vezeti a vállalkozást alkalmazottak nélkül, ők vagy a vállalkozásukat vezetik, vagy a marketingjüket csinálják. A kettő egyszerre csak a legritkább esetben fog működni.
Valamelyiket el fogják hanyagolni
Egy-egy csatorna olyan gyorsan változik, hogy ha valaki nem minden nap az adott csatornával foglalkozik, akkor el fog benne veszni. Sokszor az is előfordul, hogy házon belül az adott csatorna lehetőségeinek csak a felét, negyedét használják ki, mert nem tudják, hogy mennyi lehetőségük van még. Ha pedig a vállalkozó a különböző csatornákkal foglalkozik napi szinten, akkor ki vezeti a vállalkozást?
És itt felmerül némi szakmai ellentét. Tudnod kell, hogy két csoport van. Az első a marketinges, aki a saját képzésre több millió forintot költött, legalább 5 éve van a szakmában és legalább 100 millió forintnyi összeggel gazdálkodott már, és érti azt, hogy mi zajlik le a vásárlóban, hogyan kell felállítani egy marketing stratégiát, stb.
Míg a második csoport a technikusok, akik a technikában segítenek. Ők az IT-sek.
Ez olyan mint az orvos és az asszisztense. Az asszisztens nem diagnosztizálhat és nem műthet. A legtöbb vállalkozó akkor sérül meg a marketingben, amikor számítástechnikusra bízza a marketingjét és nem marketingesre.
Számszerűsíteni?
Évi 12-15.000.000 Ft-nyi forgalom felett már erősen érdemes elgondolkodni egy szakember segítségén, hiszen ezt a forgalmat meg is kell tartani. Illetve akkor is kell egy marketinges, amikor még nincs meg ez a forgalom, mert egyre nehezebb már csak erre a szintre is eljutni, hiszen már szinte mindenkinek van legalább egy technikusa. De, megközelíthetjük a költés szemszögéből is. Havi 100.000 – 150.000 Ft környékén egy technikust már érdemes megbízni.
Marketingest?
Egy marketingest talán olyan 400.000 – 500.000 Ft környékén, illetve akkor, amikor nem megy a vállalkozás. A marketinges az előbb említett összegnek kb. a felét fogja elkérni. Szóval ha 400.000 – 500.000 Ft-os havi költségvetésnél a marketinges bére nem egy olyan összeg, amitől meg kéne rémülni.