Az online marketinges szakma megváltozott. Már nem olyan, mint 2-3 évvel ezelőtt. Bár már ekkor is sejteni lehetett a változásokat. Ma már nem elég csak egy marketinges, technikus is kell a csapatba, aki tudja kezelni a marketing eszközöket, aki tudja napi szinten követni a változásokat, így az egyszemélyes ezermesterek ideje lejárt. A marketing csapatmunka!
Összeszedtem olyan 10 pontot, amit kérdezz meg a vállalkozás vezetőjétől és/vagy önmagadtól:
1.) Elköltöttek már legalább 100 milliót reklámra?
2.) Van marketing szakon végzett munkatárs a vállalkozásban?
3.) Gyakorolja már valamelyik munkatárs a szakmát 10 éve?
4.) Van saját kiépített médiájuk?
5.) Ismert a piacon?
6.) Nem mindent vállalnak el?
7.) Járnak marketinges rendezvényekre?
8.) Szerveztek már marketinges rendezvényt?
9.) Volt már valaki a vállalkozásban külső marketinges rendezvényen előadó?
10.) Vannak jó publikációik?
Persze, ha neked csak egy marketingszöveg kell, amire pl. a Facebook szakértőd indít egy kampányt, akkor ketté is oszthatod a munkát. Ilyen esetben nyugodtan kiadhatod egy 1 személyes vállalkozónak is a szövegírást. De ebben az esetben is meg kell fontolnod a fentieket.
Egyébként a műveltebb vállalkozásoknak van egy belső marketinges csapatuk és egy külsős is. A külsős elkészíti a stratégiát, szövegeket, kreatívokat, a belső csapat pedig felprogramozza.
Nézzük sorjában a 10 pontot:
Az első: 100 milliót már el kellett költeniük reklámra. Ez elsőre irreálisan hangozhat, ám mégsem az. 20 ügyfél 1 év alatt elkölt ennyi pénzt, ha egy ügyfél átlagosan 416.000 Ft-ot költ. Facebookban és Google Ads-ben 200.-200.000 Ft gyorsan elmegy.
Sokszor elég csak ránézni a marketingszakember-jelöltre és tudni fogod azt, hogy kb. milyen ügyfelei vannak és hogy milyen költése lehet. Azonos, azonosat vonz alapelvre építs.
A második: Legyen marketing szakon végzett a vállalkozásban. A legjobb persze az, ha van valakinek szakirányú egyetemi végzettsége a marketing ügynökségben, de legalább egy Facebook Blueprint vagy Google Ads vizsgája legyen valakinek. A DigitalMarketer és társaik is jó visszajelzések lehetnek feléd.
A harmadik: Gyakorolja már valamelyik munkatárs a szakmát 10 éve. A marketing egy többszörösen összetett szakma, amit nem lehet 1-1 expón, tanfolyamon, egyetemen elsajátítani. Ezt napi szinten kell gyakorolni és követni kell a folyamatosan változó piacot is. Véleményem szerint egy marketinges szakember 10 eltöltött év után vehető komolyan.
A negyedik: Van saját kiépített médiájuk. Kommunikáljanak pl.: Facebookon. Legyenek videóik a YouTube-on. Ha videózásra nincs lehetőségük akkor gyártsanak podcasteket. Vezessenek blogot. Hirlevelezzenek. Legyen e-bookjuk. A leggyakoribb kifogás amit hallok ilyenkor a póróul járt megrendelőtől, hogy “Hát ők nem olyanok. Ők nagyon-nagyok. Én is szégyenlős vagyok. stb…” A marketinges kommunikációval foglalkozik. Nincs kifogás. Egy színész sem tud akkorára nőni, hogy ne álljon ki a színpadra. Egy marketinges a saját tudásába több millió forintot tett az időről és az energiáról már nem is beszélve. Nem fogja titokban tartani a szaktudását!
Az ötödik: Ismerje a piac. Ez, az ötös pont szorosan kapcsolódik a 4-es ponthoz. Nem egy ügyfelem esett már abba a csapdába, hogy elhitte egy olyan ember minden szavát, aki mindenfélét állított magáról, de az interneten a nevére keresve semmilyen találat nem jött ki.
Vannak olyan kedvelt milliárdos cégek, akikre nyugodtan hivatkozhatnak a svindlerek, mert tudják, hogy ha valaki is felhívja ezeket a multikat, akkor a hívó nem fog információhoz jutni, mert az ügyfélszolgáltatos lerázza. Ilyenek pl. a bankok, biztosítók, hipermaketek. Ilyenkor érdemes az első, második és harmadik pontot szigorúan venni.
A hatodik: Ne értsenek mindenhez. Sokszor találkozok ezermesterekkel, akik értenek a szövegíráshoz, grafikai munkához, Facebook-hoz, Google Ads-hez, SEO-hoz, szerver üzemeltetéshez, weboldal készítéshez.
A hetedik: Járnak marketinges rendezvényekre. Nézd meg, hogy kommunikálják-e azt, hogy ők marketinges rendezvényekre járnak. Magyarországon évente 2-3 normális rendezvény van, így ezt nem kell havi szinten kommunikálniuk.
A nyolcadik: Szerveztek már rendezvényt? Nem ez a legfontosabb szempont, mégis egy nagyon jó visszajelzést ad neked ha szerveztek már rendezvényt.
A kilencedik: Volt már valaki a vállalkozásban aki külső marketinges rendezvényen adott elő? Szintén nem a legfontosabb szempont, de ez is egy erős visszajelzés arról, hogy a szakma mennyire tartja elismert szakértőnek.
A tizedik: Vannak jó publikációik? Publikálni sok helyen lehet. Lehet a saját blogjukban is. Lehet más blogjában is, mint vendég blogoló és nem utolsó sorban ki is adhattak már egy saját könyvet is.
Fontos, hogy nem muszáj mindig az összes fenti pontnak teljesülnie. Ezek csak támpontok. Az is fontos, hogy a fentieken kívül még sok-sok tényező van, pl.: azt sem árt tudni, hogy a hány szövegírási formulát ismernek, vagy hogy tudnak-e helyesen írni a marketing szakemberek.
Mérlegelj a megérzésed szerint. Minél több pont teljesül egy marketinges ügynökségben annál magasabb összeget fognak elkérni. Pl.: van olyan vállalkozás aki Google Ads fiókot havi 12.000 Ft-ért kezel, és van olyan is, aki 200.000 Ft-ért.
A céljaidnak megfelelő marketingest válassz. Egy vidéki gumisnak nem biztos, hogy olyan ügynökséget kéne választania, aki teljesíti mind a 10 pontot.
Egy olyan webáruház tulajdonosnak aki havonta + 3 millió forint forgalmat akar, ajánlott olyan ügynökséget választania, ahol minél több pont teljesül.
De, mit sem ér a jó szaki, ha a megrendelő nem érti hogy mikor mi és hogy fog történni a vállalkozásban. Akkor is gond van, ha a vállalkozó olyan célokat tűz ki, ami irreális.
Erősen javaslom, hogy még mielőtt megbízol egy marketingest, olvasgass a témában vagy kérj egy konzultációt, ahol elmagyarázzák a lépéseket és a várható eredményeket. A konzultációt egy másik marketingestől vagy marketing ügynökségetől is kérheted.
Cikkajánló: