„Szöveget írni mindenki tud”! Nagyon sokszor lehet ezzel mentalitással találkozni. Sokan nem szívesen fizetnének egy szövegírónak a munkáért, mert úgy gondolják, ők is meg tudják írni maguknak. Szintén a fenti kijelentésre alapozva szeretnék jó néhányan szövegíróként keresni a kenyerüket, vagy legalább egy kis mellékest. Mert “ez könnyű”, az írás nem okozhat gondot, ráadásul bárhol, bármikor lehet dolgozni, csak laptop kell és internet. Kinek ne menne?
A dolog azonban nem ilyen egyszerű. Technikailag igen, valóban bárki írhat szöveget, csak éppen nem biztos, hogy az a szöveg hozni fogja a várt eredményeket. Legyen az blog, webszöveg, hírlevél, sales oldal, vagy akármi más, a szövegezés kulcsfontosságú. Azt a szintet pedig, ami eredményt is produkál, nem tudják önjelölt szövegírók és lelkes, de elsősorban más területen kiváló vállalkozók hozni.
Mi a gond a nem profi szövegekkel?
Nagyon szerencsés esetben semmi, mert van írói vénád, jól tudsz témát választani, jól bánsz a szavakkal, és logikusan felépített, olvasmányos, minőségi cikkek születnek a kezeid alatt. Ha a weboldaladat szövegezed, hírlevelet írsz, vagy más sales szöveget, meg tudod szólítani a célközönségedet, világosan tudsz kommunikálni a terméked előnyeiről, jól érvelsz, meggyőző vagy.
Na, ez az, ami nagyon, de nagyon ritka olyan ember esetében, akinek nem ez a szakmája, nincs benne tapasztalata – ha neked mégis megy, menj szövegírónak!
Az általános inkább az, hogy a szöveg hemzseg a helyesírási hibáktól, ide-oda csapong, a mondatok néhol kicsit értelmetlenek, és nem igazán sikerül logikusan felépíteni a mondanivalót. Nyilván nem mindegyik ennyire szörnyű, de a felsorolt hibák közül legalább egy bizony jellemző.
Milyen károkat okozhat ez?
A probléma az, hogy innentől kezdve az oldalad nem tűnik igényesnek, és megrendül a potenciális vásárlóidban a bizalom. Ez azt eredményezi, hogy inkább kilépnek, és keresnek máshol hasonló terméket vagy szolgáltatást, tehát a rossz szöveg egyértelműen hátrány üzleti szempontból.
Blog esetében a hitelességeddel játszol, ha nem figyelsz arra, hogy milyen a tartalom. Mivel a blogoknak van edukáló funkciójuk is, fontos, hogy jól érthető legyen, amit mondani akarsz, világos legyen a mondanivaló. Ez nem fog megvalósulni akkor, ha a szöveg kusza, csapong, nincs átkötés a bekezdések között, a gondolatok csak lógnak a levegőben. Ha a helyesírással állsz hadilábon, bizalmatlanságot ébresztesz az olvasóidban, automatikusan megkérdőjeleződik az oldaladon található információk hitelessége.
Mindez nem fordulhat elő, ha profi kézbe adod a szövegeid megírását.
Mit tud egy jó szövegíró?
Olyan szöveget írni, ami megszerzi meggyőzi, és adott esetben meg is tartja a célközönséget. Mi kell ehhez? Nos, éppen ez adja a munka nehézségét. Nincs tuti recept. Mindig a téma, a konkrét termék vagy szolgáltatás, a célközönség befolyásolja, hogy milyen nyelvi eszközök válnak be, hogyan kell kommunikálni. Egy jó szövegíró ezt tudja, és eleve ezeket a tényezőket figyelembevéve építi fel a szöveget.
A szövegíró munkája ugyanakkor nem csak az írás. Mivel értelemszerűen nincs otthon mindenféle területen, amivel kapcsolatban írnia kell, a feladatai nagy részét teszi ki a kutatómunka. Ez az, amire nem szabad sajnálni az időt és az energiát, mert a releváns információk kulcsfontosságúak. Talán nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a kutatás sokszor több időt igényel, mint maga a szöveg megírása. Ez azonban egy kívülről láthatatlan része a folyamatnak, mert az ügyfél csak az eredményt fogja megkapni, vagyis a szöveget.
Egy jó szövegíró írásai logikusan felépítettek, könnyen követhetők, olvasmányosak. Nem csaponganak, minden mondatnak, gondolatnak megvan a maga szerepe. Világos és tiszta érvek, érthető megfogalmazás, egyértelmű mondanivaló jellemzi a szövegeket. Természetesen alap, hogy a helyesírás rendben van, a mondatok jól szerkesztettek.
Készségek és alázat
Általában véve azt gondolom, hogy szövegírónak születni kell. A fogalmazókészség, a helyesírás, a megfelelő nyelvi eszközök alkalmazása, a kreativitás egy bizonyos szintig fejleszthető, de ha valaki nem jeleskedik ezekben, soha nem fog olyan szintre eljutni, mint az, akinek magától jön mindez.
Egyrészt tehát, fontos a megfelelő készségek megléte, másrészt, szükség van alázatra, fejlődni akarásra, témaérzékenységre, a gyors tanulás képességére, széles látókörre. Az sajnos megint csak nem működik, hogy úgy állsz hozzá, hogy „tudok helyesen írni, mások szerint is jól fogalmazok, akkor én jó szövegíró vagyok”, majd ezzel a gondolattal hátra is dőlsz, hogy mindened megvan, ami ehhez a szakmához kell.
Nem. Ez a szakma is változik, itt is vannak újdonságok. A piac sem állandó, alkalmazkodni kell az új trendekhez, irányelvekhez, amiket ismerni is kell. Tehát fontos, hogy alázatosan állj a szakmához, ne gondold azt, hogy te már mindent tudsz, és nem kell fejlődnöd. Képezd magad, legyél naprakész az újdonságokat illetően – ez szintén egy láthatatlan része a munkának.
Jó szövegíró abból lesz, akinek megvannak az alapképességei, ugyanakkor nem rest ezeket fejleszteni, nyitott az újdonságokra és a folyamatos tanulásra. Aki minden munkát kihívásnak fog fel, és nem rutinból akarja elvégezni a rá bízott feladatokat, aki nem túl akar lenni rajta, hanem igyekszik a legtöbbet kihozni egy-egy projektből.
Szöveget írni mindenki tud, ez igaz – de jó szöveget írni már nem sokan.