A világ egyre csak gyorsul, szinte már követhetetlen a fejlődés, napról napra jönnek ki újabb és újabb technológiák, lehetőségek. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a marketingünk is lépést tartson ezzel a gyors irammal. Nézzük meg, milyen marketingtrendek várhatóak 2020-ra, mi az ami marad a régiben, és milyen újdonságok jelennek meg.
Közösségi média
Az már mindenki számára nyilvánvaló, hogy a közösségi média annyira a mindennapi élet részévé vált, hogy marketing szempontból teljesen kihagyhatatlan. Egyre több ember − és egyre szélesebb korosztály −, egyre több időt tölt ezeken a felületeken. Nem szabad leragadnunk csak a Facebook és Google Ads hirdetés lehetőségénél, hiszen ott van az Instagram, Tiktok, LinkedIn és a Pinterest is például.
Ahogy a Facebookot a középkorú, sőt idősebb korosztály is elkezdte használni, a fiatalok egyre inkább kiszorultak. A Facebook kezdeti előnye, a szabadság, az online fiatal közösség megszűnni látszik, hiszen belerondít, ha az embernek az ismerőse lesz a szülő vagy a nagyszülő. Nincs is kellemetlenebb, mint mikor feltölt az ember a barátaival egy képet, és a nagyszülő kommentál alá. Éppen ezért a fiatalok többsége egyre intenzívebben használja az Instagramot, ahol még nem jellemző az idősebb nemzedék megjelenése.
A Pinterest oldalt nem kell senkinek bemutatni: alig akad olyan ember, aki az interneten való böngészés során ne jutott volna el ide. A Pinterest, mint kép és ötletgyűjtő oldal tökéletesen el tudja adni egy online webshop termékeit, hiszen az érdeklődők a képek között böngészve már meg is tudják vásárolni a portékákat közvetlenül a webshoptól. Ezt a lehetőséget se hagyjuk ki 2020-ban az online marketing mixünkből!
Virtuális és kiterjesztett valóság
Bár az AR és a VR még mindig gyerekcipőben jár, szépen lassan beszivárog a mindennapokba. Gondoljunk csak a Pokemon go hatalmas sikerére: napokig, hetekig láthattunk az utcán szédelgő, a telefonjukat bámuló, Pokemonokra vadászó fiatalokat. Az Y- és a Z-generációt minden új technika, lehetőség azonnal megfog, késztetést éreznek, hogy kipróbálják, hiszen a felgyorsult világban semmiről sem szeretnének lemaradni.
A nagyvállalatok is érzik, hogy ezen újítások kiaknázható területet nyújtanak. Az IKEA például fejlesztett egy alkalmazást, ami kiterjesztett valóság segítségével kézzelfoghatóbbá teszi egy-egy bútor elhelyezését saját otthonunkban: a telefon kameráján keresztül nézve a szobát virtuálisan berendezhetjük. Egyszerűen bele helyezhetjük a kinézett bútort, hogy megnézhessük, hogyan fér el, vagy egyáltalán beleillik-e a környezetébe. Vagy gondoljunk csak egy AR-al rendelkező recepteskönyvre: a fiatal háziasszony otthon nekiáll főzni, kiválasztja a megfelelő receptet a könyvből, elolvassa, hogy minden hozzávalója megvan-e hozzá, majd a könyvre irányítja a telefont, ami a képet beolvasva már indítja is a rövid videót az elkészítésről. Kényelmes, nem?
Érdemes az ilyen lehetőségeket kihasználni úttörőként, vagy az új felületeken elérni a célközönségünket, mint pl. Snapchat.
Videók
Az, hogy az online marketingben a videós hirdetések kiemelkedően jól teljesítenek, nem újdonság. Ez 2020-ra is igaz lesz. Merjük használni a Facebook és az Instagram élő videós közvetítéseit is, hiszen az élő történések átlagosan háromszor több embert vonzanak. Indítsunk videós blogot, osszuk meg ötleteinket és tanácsainkat! Segítsünk meghozni a vásárlási döntést, készítsünk videót a termékről használat közben, esetleg az összeszereléséről.
De mitől ilyen hatékony? Gondoljunk csak azokra a videókra, amelyek a kulisszák mögötti pillanatokat mutatják meg. Üzenetet hordoznak magukkal. Vagy a 360-as videók esetében, egy adott helyet, mondjuk szállodát vagy éttermet, teljes valójában, egyik saroktól a másikig szemügyre tudjuk venni, interaktív módon. Tehát, nemcsak reklámozásra jó, de egy teljesen új élményt is ad, közelebbi kapcsolatot alakít ki a nézővel, ettől nagyobb valószínűséggel fog rá keresni a cég honlapjára.
Egyedi, névre szóló termékek
Az emberek imádják, ha valami névre szóló. Gondoljunk csak a Coca-Cola kirobbanó sikerére, mikor a fél literes üdítők címkéit ellepték a nevek. Minden áruházban a kólák között keresgélő embereket láttunk, a vásárlók szinte vadászták a saját nevüket, vagy épp egy szerettüknek keresték ajándékba. Fogadok, hogy több ezer ember volt, aki nem is akart kólát venni, csak azért fizette ki, mert meglátott egy számára kedves nevet. Az emberek nem tudnak ellenállni a személyes termékeknek. Egy gyerekkönyv, ami a megadott név alapján a kisgyerekre szabható: a gyermek neve lesz a címbe, a főszereplő neme, hajszíne is illik rá. Mennyire megragadó, egyedi ajándékötlet, nem igaz? Szabjuk személyesre a termékeinket: kínáljuk névre szóló, gravírozott táblával az ajándékcsomagokat, egyedi szöveggel ellátott dekorációt esküvőre, találjunk ki bármit, ami a személyesség érzetét kelti, amiért pont a mi termékünket kell választania a vásárlónak!
És ha már itt járunk, akkor a személyre szabott tartalmat leginkább az online áruházaknál figyelhetjük meg a legjobban. Elég csak egyszer rákeresni az adott dologra, legyen az kesztyű, kalapács vagy telefon. Heteken, hónapokon át ahhoz hasonló árukkal fogjuk szembetalálni magunkat a weboldalakon. Arról nem is beszélve, hogy minden felhasználó számára sajátos, a keresési előzményük alapján készített listát állítanak össze, ami az esetek túlnyomó részében, igen jól beválik. Persze, nemcsak a keresések, de az érdeklődési kör, korábbi vásárlások és a meglátogatott oldalak alapján is lehet személyre szabott tartalmat készíteni.
Hangalapú keresés és okos hangfalak
Egyre több embernek ismerős Alexa és Siri, a két legtöbbet használt, hangalapú keresést szolgáló eszköz. Utóbbival csak az Apple használói találkozhattak. Külföldi szakértők szerint jövőre pl. amerikában minden második keresés hangalapú lesz, ami így nemcsak a marketinges módszerek terét szélesíti ki, de bővíti az okos eszközök piacát is.
Chatbotok
A mai világban szinte mindenkinek van e-mail-címe, de úgy tűnik, a cégek számára ez már nem elég. Nemcsak a világ rohan, hanem vele együtt az ügyfelek is. A kérdéseikre azonnali választ, reakciót várnak, de nem ülhet mindig valaki a gép előtt, hogy ennek eleget tegyen, így erre tökéletes megoldás a chatbot. Nemcsak azonnal reagálnak, de nem vesztik el a türelmüket, sosem fáradnak el, mindenre emlékeznek és akár meglepően jó minőségű ügyfélszolgálatot is biztosíthatnak.
Influencer marketing
Ennek az a lényege, hogy a terméket, nem mi magunk, hanem egy ismert személy mutatja be. Ez az ismert személy szinte bárki lehet, celeb, énekes, műsorvezető, humorista, vagy épp youtuber. A lényeg, hogy minél nagyobb követőtáborral rendelkezzen és a megbeszéltek alapján képviselje a céget, buzdítsa követőit a termék megvásárlására.
SEO és Tartalomgyártás
Bár ezt a két dolgot nem feltétlenül szerencsés összemosni, de mi most mégis megtesszük ezt. E szövegíráskor a Google BERT nevű algoritmus-frissítése előtt állunk, és rettegünk. Vajon elég olvasmányos és informatív cikkeket írtunk az elmúlt években saját magunknak és a partnereinknek is? Vajon fel vagy le fog pontozni a Google?
Egy biztos, jövőre már nem lesz elég egy átgondolatlanul vezetett blog, sem a Google-nak, sem a felhasználóknak.
UGC azaz a felhasználó által generált tartalom
Azt hiszem, hogy a fentiekből már érződik az, hogy egy mikrovállalkozónak egyre jobban fenntarthatatlan a marketing, hiszen nem tud annyi tartalmat gyártani, hogy kitűnjön a tömegből. Így okos döntés a tartalomgyártást kiszervezni a követőinknek.
Kérjük meg a rajongóinkat, hogy beszéljenek a cégünkről, rólunk, termékünkről, szolgáltatásunkról vagy a rendezvényünkről. Készítsenek fotókat, videókat amelyeket hashtagel megjelölve feltöltenek a Facebookra, vagy jelöljenek meg minket Instagramon. De a saját blogjukban is írhatnak rólunk, vagy készíthetnek rólunk véleményvideót is, a saját YouTube csatornájukra.
Affiliate rendszer
Ez az előbb említett UGC továbbgondolt verziója. Arról van szó, hogy a követőink a partnereink lesznek, és jutalékért cserébe tartalmakat készítenek az őket követőknek. Egyre több magyar él ezzel a lehetőséggel. Készítenek kicsomagolós és összeszerelős videókat. Bemutatják a terméket használat közben. Majd a tartalom végén elhelyeznek egy egyedi kóddal ellátott linket, amin keresztül a tartalomfogyasztó meg tudja vásárolni a bemutatott terméket. A webáruház vagy a szolgáltató pedig minden vásárlás után jutalékot ad. 2020-ban még több tartalomgyártó fog versenyezni – jellemzően külföldi – webáruházak jutalékáért.
Marketingmix
2020-ban még erősebben a marketingmixben kell gondolkodni. Nem elég csak 1 csatornán jelen lenni. Sőt 2 marketingcsatorna is valószínűleg kevés lesz. Éppen ezért kell egy profi marketing-tanácsadó, aki ezeket a marketingcsatornákat átlátja, és rendszerbe tudja foglalni. Az ide is teszek egy kis pénzt, és oda is teszek egy kis pénzt már idén is egyre ritkábban működött.
Az ár-összehasonlító oldalakkal és az olyan csatornákkal is számolhatunk, amelyek nagy kedvezményekkel adják el a termékünket, szolgáltatásunkat, amiért cserébe publicitást kapunk.
Analitika
Ha analitikát emlegetünk, akkor mindenkinek a jó öreg Google Analytics ugrik be. Ez egy nagyszerű eszköz, viszont meg kell tanulni a használatát, meg kell érteni a működését, ismerni kell a szakkifejezéseket ahhoz, hogy a vállalkozó meg tudja hozni a megfelelő döntéseket. A tranzakció már évek óta nem úgy jön létre, hogy a vásárló lát egy reklámot, rákattint és már helyezi is a kosarába a terméket. A valóságban előtte jó pár csatornát bejár. Ez heteket is jelenthet. A Google Analytics bár tudja mérni ezeket a csatornákat, de ha nem tudunk adatokat elemezni, akkor hiába a sok értékes adat.
Mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia sok mindenre jó lehet, például képes elemezni az emberek vásárlási és keresési szokásait, a megtekintett bejegyzéseket, hozzászólásokat. Ezeknek az információknak a segítségével jobban ráláthatunk arra, hogy vásárlóink hogyan és mi alapján találnak a termékeikre. Hogy hogyan viselkednek.
Az aki 2020-ban nem érti meg a vásárlóit, nem tudja kezelni a marketingeszközeit, nem tudja ezeket rendszerbe állítani, és nem tud kommunikálni, az biztosan el fog bukni.