Jay karakterét sokféleképpen lehet értelmezni, de ha Jay alatt a „Jay és Néma Bob” duó Jay-jére gondolunk, akkor egy igencsak laza, bulizós, és egyáltalán nem konvencionális marketinges szemlélet rajzolódik ki. Jay egy igazi „streetwise”, aki nem az egyetemi előadóteremben tanulta meg az üzleti fogásokat, hanem az utcán, a baráti társaságban, és persze a füves cigik mellett. Marketing tanácsai ebből adódóan nem feltétlenül épülnének tudományos alapokra vagy nagyvállalati elvekhez, de van bennük némi szív, őszinteség és némi szórakoztató káosz. Nézzük meg, milyen tanácsokat adna Jay a marketing világában:
1. Legyél Valódi és Nyíltan Őszinte
Jay számára nincs helye a műviségnek és a formális öltönyös, merev hozzáállásnak. Azt javasolná: „Csak légy önmagad, ne sz*rakodj túl sokat a bonyolult szavakkal.” Jay filozófiája szerint a legjobb marketing az őszinteségen és a laza hozzáálláson alapszik. Ha a termék nem tökéletes, azt mondja el az embereknek, de közben hangsúlyozza ki, hogy miért király dolog mégis. Az őszinte kommunikációval Jay nemcsak elérné, hogy a közönség jobban bízzon a márkában, de az is valószínű, hogy lojális ügyfélkört építene ki.
2. Alkoss Közösséget – Laza, Haveri Hangnemben
Jay számára a legfontosabb, hogy egy „családot” hozzon létre. Legyen szó rajongókról, vásárlókról, vagy egyszerűen csak barátokról, Jay mindig közösségi embereket vonzana be. Azt tanácsolná, hogy építs egy szoros közösséget, ahol az emberek jól érzik magukat, és nem érzik azt, hogy éppen valamit rájuk akarnak sózni. Az ilyen közösségnek része lenne a humor, a lazaság, és a személyes kapcsolódás. Legyen szó online fórumokról vagy helyi eseményekről, a közönségnek éreznie kell, hogy „itt mi együtt vagyunk, haver”.
3. Street Marketing – Közvetlen Megszólítás és Partik
Jay marketing taktikái messze állnának az online kampányok világától, sokkal inkább az „utcai jelenlét” erejére építene. Biztosan javasolná, hogy „szállj ki a nép közé, menj el bulikba, fesztiválokra, és szórólapozz, beszélgess az emberekkel.” Jay szerint a legjobb reklám az, ha közvetlenül találkozol az emberekkel, és megszeretteted velük a márkát azáltal, hogy szórakoztató és közvetlen vagy. Például: rendezz egy hatalmas bulit, ahol a márkával kapcsolatos ingyenes cuccokat osztogatsz, mert „ki ne szeretne ingyen dolgokat?”.
4. Adj Ingyenes Cuccokat – Mert Az Működik!
Jay tudja, hogy az emberek imádják az ingyen dolgokat. Azt mondaná: „Adj ki annyi ingyen cuccot, amennyit csak tudsz!” Legyen az matrica, póló, sapka vagy akár egy kis mintatermék, Jay biztos benne, hogy ezzel nemcsak figyelmet szerezhetsz, de még jobban el is terjesztheted a márka nevét. Az emberek pedig szívesen viselik vagy használják az ilyen dolgokat, főleg ha menő és laza üzenet kapcsolódik hozzájuk.
5. Használd a Szlenget és Beszélj Úgy, Mint a Célcsoport
Jay biztosan nem használna szofisztikált nyelvezetet vagy túlságosan professzionális szavakat. Azt tanácsolná: „Beszélj úgy, mint ők, ne játszd az okost!” Jay kommunikációs stílusa inkább a lazább, szlenggel teli megközelítést követné, amit a célcsoportja – valószínűleg fiatalabb, lázadóbb rétegek – jobban megértenének és értékelnének. Ez a közvetlen, barátságos és informális stílus biztosan közelebb hozná a márkát a fogyasztókhoz.
6. Készíts Vírusvideókat – De Légy Nagyon Nevetséges
Jay egyértelműen az a fajta figura, aki szeret szerepelni és elmenni a végletekig, hogy az embereket szórakoztassa. Azt tanácsolná, hogy készíts olyan videókat, amik „tényleg ütnek, és a nevetéstől nem bírsz levegőt venni”. Az abszurd humor, a felforgató és néha meglehetősen lökött tartalmak biztosan vírusként terjednének az interneten, és Jay jól tudná, hogy ez segít elérni a fiatal, figyeleméhes közönséget. Jay szerint: „Minél nevetségesebb, annál jobb! Ha egy kicsit ciki, az még jobb, mert az emberek imádják az ilyen dolgokat megosztani.”
7. Néma Bob Hatás – Titokzatos Bevonódás
Jay-t mindig elkíséri a néma társa, Néma Bob, aki keveset beszél, de amikor megszólal, akkor annak nagy jelentősége van. Jay javasolná, hogy hozz létre egy „néma, titokzatos” marketing elemet, amely ritkán jelenik meg, de mindig valami ütős üzenetet közvetít. Ez lehet például egy titokzatos influencer, vagy egy ritka, exkluzív tartalom, amelyért az emberek hajlandóak sorban állni, mert az „cool” és exkluzív érzetet ad.
8. Légy Laza a Panaszok Kezelésénél
Jay-nek az ügyfélszolgálat valószínűleg egy különös fogalom lenne, de ha mégis találkozna panaszokkal, valószínűleg azt mondaná: „Légy laza, ne stresszeld túl a dolgot.” Jay filozófiája, hogy nem kell minden problémát azonnal megoldani, inkább meg kell próbálni egy kis humort vinni a helyzetbe, és megértetni az ügyféllel, hogy „nem a világ vége”. Ez persze kockázatos hozzáállás, de a közvetlen, barátságos és laza kommunikáció bizonyos helyzetekben tényleg működhet.
9. Használd a Fű Erejét – Kapcsolódj a Szubkultúrához
Jay karaktere ismert a laza életviteléről és az illegális anyagok iránti lelkesedéséről. Ha terméked a fiatalabb, lázadó generációt célozza, Jay azt tanácsolná, hogy ne félj célozni olyan szubkultúrákra, amelyek valami különleges, illegális, vagy éppen alternatív életmódhoz kötődnek. Ez lehet szó szimbolikusan, vagy akár közvetett utalásokkal. Jay számára a márkaépítés része lenne, hogy megmutassa: „mi az igazi szabadságot képviseljük.”
10. Többet Rákiabálni az Emberekre
Jay marketing tanácsai között biztosan szerepelne az a megközelítés, hogy „Ha nem figyelnek rád, akkor csak kiabálj hangosabban!”. Jay szerint a legrosszabb dolog az lenne, ha valakit teljesen figyelmen kívül hagynának. Így tehát a reklámokat, posztokat vagy üzeneteket mindig harsányan, provokatívan kell előadni, hogy mindenki figyeljen, és ne tudjon elmenni mellette.
Összegzés
Jay marketing tanácsai a lazaság, az őszinteség, és az abszurd humor kombinációján alapulnának. A módszerei nem feltétlenül etikusak, de az biztos, hogy tele lennének szórakozással és őszinte pillanatokkal. Jay nem riadna vissza a közvetlen, kissé nyers kommunikációtól, és az ügyfelek megszólítását is egyfajta haveri hozzáállással közelítené meg.
Az általa képviselt marketing nem a klasszikus márkaépítésről és professzionalizmusról szól, sokkal inkább arról, hogy egy közösséget alkoss, akik lazák, szórakoztatóak, és akik veled vannak, mert szeretik a stílust, amit képviselsz. Ez a megközelítés bizonyos helyzetekben, különösen fiatalabb, alternatív közönség esetén, valóban működhet, de azért a többségi piac számára valószínűleg szükséges némi konvencionálisabb megközelítést is alkalmazni.
Figyelem! Ez csak a dajka-gabor.hu fikciója, a történet szereplője soha nem nyilatkozott ilyesmit!