A marketing rendkívül gyorsan változik. Minden héten történik valami újítás a már jól bevált felületeken, vagy jelennek meg új lehetőségek, melyek teljesen más megvilágításba helyezik a marketingeszközöket. De a marketing legalapvetőbb tétele évek óta nem változott: ez az úgynevezett Call to action (CTA), melyet magyarul úgy tudnánk megfogalmazni, hogy cselekvésre ösztönző felirat. Ebben a bejegyzésben a CTA kommunikáció javítására adunk pár tippet.
De mit is jelent a Call to action?
A CTA azt a kommunikációt foglalja magába, amivel ráveszed a közönségedet, hogy ténylegesen cselekedjen: keressen a termékeid között, olvassa el a termékleírást, nézze meg a szállítási és fizetési lehetőségeket, és ami a legfontosabb, helyezze kosárba az árút és rendelje is meg. A CTA legtöbbször aprónak tűnő változtatása is akár több százalékkal megnövelheti a bevételedet.
Hogyan kell Call to action-t írni?
Még mielőtt nekiülnél CTA szöveget írni, gondold át mi a célod. A feliratkozók számát szeretnéd növelni? A bevételed növekedését akarod elérni? Esetleg visszatérő, állandó vásárlókat szeretnél megnyerni magadnak?
Ha megvan a kitűzött cél, akkor már sokkal egyszerűbb a legmegfelelőbb felhívó kifejezéseket megtalálni.
Légy személyes, szólítsd meg közvetlenül a vásárlót!
A mai pörgős világban az emberek mindennél jobban vágynak a személyes tartalmakra. Azok a tartalmak, amiket máshol is megkaphatnak, már nem elég érdekesek számukra. Fontos, hogy a vásárló azt érezze, hogy figyelnek rá, legyen személyesen megszólítva, mintha minden mondat közvetlenül neki és róla szólna. Éppen ezért kerüld el a túl átlagos CTA-kat, mint például a „Kattints ide!”, „Töltsd le!”, vagy a „Vásárolj!”. Tedd egyedivé vállalkozásod, gondold át mi az, amit te máshogy tudnál ajánlani az érdeklődőknek! Használj olyan felhívásokat, mint pl.: „Csatlakozz közösségünkhöz!”, „Ajándékozz élményt!”, „Tedd egyedivé az otthonodat!”
Ne vidd túlzásba!
A Pop-up ablakok a fénykorukat érik. Talán nincs is olyan kereskedelmi weboldal, ahol ne alkalmaznák a felugró ablakot egy akcióajánlattal vagy feliratkozási lehetőséggel. Azonban nem szabad ezt az eszközt túlzásba vinni, hiszen azzal épp az elérni kívánt cél ellentétjét éred el. Láttam olyan webshopot, ahol a böngészést megelőzően az egész honlapot kitakaró ablak ugrott fel, azzal a felhívással, hogy először regisztráljak, adjam meg az e-mail-címemet. Ez az agresszív CTA nem célravezető, mert a legtöbb ember szeretne először szétnézni az adott oldalon, hogy megtudja, mit ajánl neki. Hagyd keresgélni, engedd, hogy eljusson a vásárlás vagy a nem vásárlás döntéséig, és csak utána kérd el az elérhetőségét. Ekkor ugyanis már nem tűnik öncélúnak az ablak. Ne erőszakold ki a személyes adatokat, inkább vedd rá a látogatót, hogy ő akarja megadni neked az adatait.
Emeld ki, hogy az ajánlatod nem kockázatos!
Az emberek manapság olyan sok ígéretet kapnak, hogy a legtöbben már kétkedve fogadnak minden kedvező lehetőséget. Kapnak egy 1.000 Ft-os kupont, és rögtön keresik az ajánlat hátulütőit. A legtöbben azért nem élnek a lehetőséggel, mert biztosra veszik, hogy a vállalkozót hátsó szándékok vezérlik. Éppen ezért fontos a CTA felületen kiemelni, hogy a felajánlott lehetőség nem jár hátrányokkal. Nyugtasd meg a látogatókat, hogy a feliratkozás bármikor szabadon visszavonható, a kupon kiváltása nem kötelez vásárlásra, vagy az ajándékba ígért termékminta postaköltségét is te állod, tehát tényleg nem kerül semmibe. A bizalom kiépítése fontos lépés a vásárlók megszerzéséhez és megtartásához.
Légy érthető!
A kreatív, felhívó kifejezések nagyon hasznosak, ha fel akarod hívni a vevő figyelmét valamire, de vigyázni kell, nehogy a túl nagy kreativitás az érthetőség rovására menjen. Az is fontos, hogy mindig pontosan írd meg, mit kínálsz: az a felhívás, hogy feliratkozásért cserébe ajándékot kapsz, senkit nem győz meg; írd meg, hogy kap egy 20%-os kupont, vagy 5.000 Ft feletti rendelés esetén 500 Ft-ot elengedsz. Zsákbamacskáért cserébe senki sem fog feliratkozni egy újabb hírlevélre.
Ajánlj valami azonnal elérhetőt!
Az emberek nehezen szánják rá magukat a nagy összegű költekezésre. A látogatók többsége csupán egyszer látogat meg egy adott honlapot, így mindenképpen el kell érni, hogy vissza akarjon jönni. Ha még nem is kész arra a döntésre, hogy vásároljon, mert egyelőre még csak keresgél, ajánlani kell neki valami olyat, amit ingyen és azonnal megkaphat. Például, ha az oldalad babatermékeket árul, ajánlhatsz rögtön letölthető, újdonsült anyukáknak írt kézikönyvet tele hasznos tanácsokkal. Nyilvánvaló, ha a termékek között keresgél, érdeklődik a téma iránt. Ha pedig olyan tippekkel tudsz neki szolgálni, amik a hasznára válnak, akkor megbizonyosodhat arról is, hogy az oldal kezelői igenis értenek a munkájukhoz. Ezt szinte minden témában meg lehet csinálni: esküvői dekorációs szolgáltatás – „10 tipp, hogyan kezdj bele álmaid esküvőjének szervezésébe”, iskolatáskák kisiskolás gyereknek – „Ezeket szerezd be mindenképp, hogy zökkenőmentesen kezdődjön a gyermek első iskolaéve!”
Teszteld a CTA-t!
Miután sikerült a legmegfelelőbb CTA-t kitalálnod, fontos, hogy a gyakorlatban is teszteld. Mindenképp alkalmazz A/B tesztet. Próbálj ki több megfogalmazást, mert már egyetlen szó cseréje is 20-30%-al több kattintást eredményezhet. Helyezd más aloldalra a felhívást, figyeld meg, melyikre reagálnak jobban a látogatók.