Kommunikáció és Tartalomgyártás

Mindent a CTA-ról

A marketing rendkívül gyorsan változik. Minden héten történik valami újítás a már jól bevált felületeken, vagy jelennek meg új lehetőségek, melyek teljesen más megvilágításba helyezik a marketing eszközöket. De a marketing legalapvetőbb tétele évek óta nem változott: ez az úgynevezett Call to action (CTA), melyet magyarul úgy tudnánk megfogalmazni, hogy cselekvésre ösztönzés. Ebben a bejegyzésben a CTA kommunikáció javítására adunk pár tippet.

De mit is jelent a Call to action?

A CTA azt a kommunikációt foglalja magába, amivel ráveszed a közönségedet, hogy ténylegesen cselekedjen: keressen a termékeid között, olvassa el a termékleírást, nézze meg a szállítási és fizetési lehetőségeket, és ami a legfontosabb, helyezze kosárba az árút és rendelje is meg. A CTA javításához olyan (legtöbbször aprónak tűnő) változtatások kellenek, melyek akár több százalékkal is megnövelhetik a bevételedet.

Hogyan kell Call to action-t írni?

Még mielőtt nekiülnél CTA szöveget írni, gondold át, mi a célod. A feliratkozók számát szeretnéd növelni? A bevételed növekedését akarod elérni? Esetleg visszatérő, állandó vásárlókat szeretnél megnyerni magadnak?

Ha megvan a kitűzött cél, már sokkal egyszerűbb a legmegfelelőbb felhívó kifejezéseket megtalálni.

Légy személyes, szólítsd meg közvetlenül a vásárlót!

A mai pörgős világban az emberek mindennél jobban vágynak a személyes tartalmakra. Olyan dolgok, amiket máshol is megkaphat, már nem elég érdekesek számukra. Fontos, hogy a vásárló azt érezze, hogy figyelnek rá, legyen személyesen megszólítva, mintha minden mondat közvetlenül neki és róla szólna. Éppen ezért kerüld el a túl átlagos CTA-kat, mint például a “Kattints ide!”, “Töltsd le!”, vagy a “Vásárolj!”. Tedd egyedivé vállalkozásod, gondold át, mi az, amit te máshogy tudnál ajánlani az érdeklődőknek! Használj olyan felhívásokat, mint pl.: “Csatlakozz közösségünkhöz!”, “Ajándékozz élményt!”, “Tedd egyedivé az otthonodat!”

Ne vidd túlzásba!

A Pop-up ablakok fénykorukat érik. Talán nincs is olyan oldal, ahol ne alkalmaznák a felugró ablakot egy akcióajánlattal vagy feliratkozási lehetőséggel. Azonban nem szabad ezt az eszközt túlzásba vinni, hiszen azzal épp az elérni kívánt cél ellentétjét értjük el. Láttam olyan honlapot, ahol a böngészést megelőzően az egész honlapot kitakaró ablak ugrott fel, azzal a felhívással, hogy először regisztráljak, adjam meg az e-mail-címemet. Ez az agresszív CTA nem célravezető, a legtöbb ember szeret először szétnézni az adott oldalon, hogy megtudja, mit ajánlanak neki. Hagyd keresgélni, engedd, hogy eljusson a vásárlás döntéséig, és csak utána kérd el az elérhetőségét. Ekkor ugyanis már nem tűnik öncélú kérésnek, a vásárlás véglegesítéséhez teljesen érthető, hogy adatokat kérsz a vásárlótól. Ne erőszakold ki a személyes adatokat, inkább vedd rá a látogatót, hogy meg akarja adni, ajánlj cserébe kihagyhatatlan lehetőséget.

Emeld ki, hogy az ajánlat nem kockázatos!

Az emberek manapság olyan sok ígéretet kapnak, hogy a legtöbben már kétkedve fogadnak minden kedvező lehetőséget. Kapnak egy 1.000 Ft-os kupont, és rögtön a lehetőség hátulütőit, a miérteket keresik, és a legtöbben azért nem élnek a lehetőséggel, mert biztosra veszik, hogy a vállalkozót hátsó szándékok vezérlik. Éppen ezért fontos már előre, a CTA felületen kiemelni, hogy a felajánlott lehetőség nem jár hátrányokkal. Nyugtasd meg a látogatókat, hogy a feliratkozás bármikor szabadon visszavonható, a kupon kiváltása nem kötelez vásárlásra, vagy az ajándékba ígért termékminta postaköltségét is te állod, tehát tényleg nem kerül semmibe. A bizalom kiépítése fontos lépés a vásárlók megszerzéséhez és megtartásához.

Légy érthető!

A kreatív, felhívó kifejezések nagyon hasznosak, ha fel akarod hívni a vevő figyelmét valamire, de vigyázni kell, nehogy a túl nagy kreativitás az érthetőség rovására menjen. Az is fontos, hogy mindig pontosan írd meg, mit kínálsz: az a felhívás, hogy feliratkozásért cserébe ajándékot kapsz, senkit nem győz meg; írd meg, hogy kap egy 20%-os kupont, vagy 5.000 Ft feletti rendelés esetén 500 Ft-ot elengedsz. Zsákbamacskáért cserébe senki sem fog feliratkozni egy újabb hírlevélre.

Ajánlj valami azonnal elérhetőt!

Az emberek nehezen szánják rá magukat a nagy összegű költekezésre. A látogatók többsége csupán egyszer látogat meg egy adott honlapot, így mindenképpen el kell érni, hogy vissza akarjon jönni. Ha még nem is kész arra a döntésre, hogy vásároljon, egyelőre még csak keresgél, ajánlani kell neki valami olyat, amit ingyen és azonnal megkaphat. Például, ha az oldalad babatermékeket árul, ajánlhatsz rögtön letölthető, újdonsült anyukáknak íródott kézikönyvet tele hasznos tanácsokkal. Nyilvánvaló, ha a termékek között keresgél, érdeklődik a téma iránt, ha pedig olyan tippekkel tudsz neki szolgálni, amik a hasznára válnak, akkor megbizonyosodhat arról is, hogy az oldal kezelői igenis értenek a munkájukhoz. Ezt szinte minden témában meg lehet csinálni: esküvői dekorációs szolgáltatás – “10 tipp, hogyan kezdj bele álmaid esküvőjének szervezésébe”, iskolatáskák friss iskolás gyereknek – “Ezeket szerezd be mindenképp, hogy zökkenőmentesen kezdődjön a gyermek első iskolaéve!”

Teszteld a CTA-t!

Miután sikerült a legmegfelelőbb CTA-t kitalálni, fontos, hogy a gyakorlatban is teszteljük. Mindenképp alkalmazzunk A/B tesztet. Próbáljunk ki több megfogalmazást, már egyetlen szó cseréje is 20-30%-al több kattintást eredményezhet. Helyezzük más helyre a felhívást, figyeljük meg, melyikre reagálnak jobban a látogatók.

Vélemény, hozzászólás?