Ha kapsz egy jobb ceruzát, akkor szebben fogsz tudni rajzolni?
Ha adok neked egy Hattori Hanzo által kovácsolt konyhakést, akkor finomabbat főzöl?
Ha kapsz egy 50.000.000 Ft-os autót, akkor jobban tudsz vezetni?
Nos, pontosan ez a helyzet a marketingeszközökkel is. A legtöbben ezektől várják az üzleti üdvösséget. Pedig ez hibás út.
A marketingeszköz sokkal kevesebbet számít, mint gondolnád. Ha adok neked egy 2.000.000 Ft-os kamerát, akkor tartalmasabb videót fogsz vele csinálni, mint egy iPhone-al?
Ha bezárnánk egy szobába egy iPhone 6s-el Steven Spielberget, Tom McCarthy-t, Leonardo DiCapriot, akkor vajon ki tud lebilincselőbb rövidfilmet készíteni? Te a 2.000.000 Ft-os kamerával, vagy ők a 120.000 Ft-os telefonnal?
Nem csak az eszköz számít.
Sőt az eszköz számít sokszor a legkevésbé.
A kezdő marketingesek a kezdő vállalkozókat az eszközök sokaságával, és az ilyen-olyan funkciókkal szépen be tudják etetni. Sokkal többet számít a marketing és kommunikációs stratégia kialakítása. E két stratégia megalkotása kb. 2 hetes munka, és több év tanulás és tapasztalat áll mögötte (azaz sok-sok 10 millió forint elköltése). Sokkal egyszerűbb a laikus vállalkozónak azt mondani, hogy holnap elkészül a Facebook boltja, és a következő posztban kiírásra kerül az, hogy keresse a minőségi termékeinket az xy megbízható webáruházban. Első osztályú a kiszolgálás.
De ezek csak üres szavak. A 900 Ft-os bor is minőségi bor. Egyébként pedig ha a kimondod azt a szót, hogy minőségi, akkor mindig meghal egy édes nyuszika.
Persze azért kettőn áll a vásár. Nyilván nem érti még a kezdő vállalkozó, hogy miért van szüksége egy pár százezer forintos marketing és kommunikációs stratégiára, ezzel szemben, egy chatbotot gyorsabban meg fog venni 50.000 Ft-ért, hiszen nem ért hozzá és az számára egy működő eszköz, kézzel foghatóbb.
De az nem kommunikációs stratégia, hogy ezekre az eszközökre kiírja valaki, hogy: cégünknél 20.000 Ft-felett ingyenes a szállítás, és egyébként pedig gyors is. No meg persze, még olcsóak is vagyunk.
Akkor marketingeszköz nem számít?
De, számít! Nem mindegy, hogy TikTokon, Google Ads-en vagy Facebookon hirdetjük a vállalkozásunkat, hiszen alapvetően más a formátum, más a célközönség és a vásárló a vásárlói döntés más-más fázisában van.
De mégsem arról van szó, hogy majd xy marketing eszköz megváltoztatja a vállalkozó életét csupán azzal, hogy felregisztrál és Pistike beállítja, mert ezeken a felületeken kommunikálni kell és nem elég csak pár kapcsolót átállítani.
Alapvetően aki tud újságot írni, az fog tudni Facebookon kommunikálni. De aki tud újságot írni, az fog tudni magazinban is kommunikálni.
Aki tud újságot írni, szépen beszélni, és videót forgatni, az fog tudni Instagramon, YouTube-on vagy TikTokon jól, és eredményesen kommunikálni.
Aki tud újságot írni és szépen beszélni, az tud podcastot is készíteni.
Tehát pontosan fordítva van, mint ahogyan azt a kezdők képzelik. Attól még hogy valaki kiismeri magát egy felületen, az nem azt jelenti, hogy ő kommunikációs szakember.
Én személy szerint láttam már olyat, hogy a vállalkozó Facebook kezelésére egy nyomdászt bízott meg, mert a nyomdász magazinokat állít elő és akkor biztos hatékonyan fog tudni Facebookozni is. Nem így történt.
A sikeres üzlet első lépése a tervezés. Kérj segítséget egy szakembertől, ha nem vagy szakmabeli, hiszen az első lépésnél lehet a legnagyobbat bukni.