Adhatom nagy kólával? Kérsz mellé ketchupot? Ezeket a mondatokat ki ne ismerné?
A köznyelv a reklámot és a hirdetést ugyan annak tekinti, és egymás szinonímájaként használja, mint pl.: szervízdíj – borravaló, töltény – lőszer.
Viszont egy vendéglátóst a szervízdíj és a borravaló szavak helytelen használatával ki lehet üldözni a világból. A töltény és lőszer fogalmak között 2-3 év szabadságvesztés különbség van, mert az egyik engedélyhez kötött.
A hirdetés és reklám fogalmat gyakran összekeverik a marketinggel foglalkozók is, holott igen eltérő jelentésük van. Ezt most tegyük rendbe. A hirdetés információt közöl, a reklám üzenetet továbbít. A hirdetés direkt, a reklám becsomagolva tálal.
A hirdetés az eladó szemszögéből kommunikál, a reklám a vevő szemszögéből.
A hirdetés tényeket közöl, a reklám pedig érzelmileg motivál. A reklám udvarol, hízeleg, ígér.
Hagy mutassak 1-1 példát reklámra és hirdetésre:
Vállaljuk Google Ads-fiókod forgalomnövelést akár holnaptól. – Ez hirdetés.
Ha ránk bízod a Google Ads-fiókodat, akkor megvásárolhatod az álmaid autóját. – Ez reklám.
Ha ránk bízod a Google Ads-fiókodat, akkor megvásárolhatod az álmaid autóját. Ebben a szövegben benne van az üzenet, mégpedig az, hogy megnöveljük a forgalmadat, azaz pénzt csinálunk neked, és a vállalkozó szemszögéből írtam a szöveget, hiszen, melyik vállalkozó ne szeretne nagyobb, jobb autót? De akár a pihenésre is rámehetnék. Hirdetés: Spórolok neked napi 1 órát. Reklám: Napi 1 órával több időt tölthetsz a családoddal.
Egyébként ez az egyik nehézsége ennek a szakmának. Nagyon ismerni kell a célcsoportot és empatikusnak kell lenni. Jelen esetben nekem ki kell derítenem azt, hogy mire vágynak azok a vállalkozók, akiket megszólítok. Több pénzre vagy több időre? Ha mind a kettőre, akkor A/B tesztelnem kell.
Upsell és Cross-sell
Talán ez a téma mindenkinek a könyökén jön már ki, sőt tavaj, meg akartam osztani egy webáruházakkal foglalkozó Facebook csoportban az egyik ezzel kapcsolatos írásomat, de nem fogadta el az admin, mert túl unalmasnak találta már ezt a témát. Aki egy kicsit is foglalkozott marketinggel az már hallott erről, mégsem látom azt, hogy ezeket a technikákat használnák a vállalkozók akár online akár offline. És még kevésbé ismerik a kettő közti különbséget.
Rengeteg pénzt hagynak így a vállalkozók a vásárlók zsebében.
Amikor a pénztáros kislány a McDonald’s-ban megkérdezi, hogy kérsz-e a rendelésedhez ketchup-ot, akkor cross-sell-ezik
Amikor megkérdezi azt, hogy kéred-e a menüt nagy kólával és hasábburgonyával, akkor upsellezik.
A cross-sell lényege tehát az, hogy vásároljon még valamit a vevő. Ez csak akkor működik ha egy jóval olcsóbb terméket ajánlasz a fő termék mellé. Ha a vásárló vásárolt tőled egy kijelzővédő fóliát, akkor ne próbálj meg neki eladni hozzá egy telefont is. Viszont fordítva működik. Egy mobiltelefon mellé nyugodtan lehet ajánlani egy kijelzővédő fóliát. Ez offline és online is kivitelezhető.
Az upsell lényege tehát az, hogy egy kicsivel nagyobb, jobb terméket vagy szolgáltatást adj el. Pl. ha fotoboltod van és a vásárló kinézett magának egy 100.000 Ft-os fényképezőgépet, akkor ajánlj neki eggyel drágábbat, mondjuk olyan 120.000 Ft körülit. Az esetek döntő többségében hagyja magát meggyőzni a vevő és a drágábbat fogja elvinni. Persze nem biztos, hogy a drágább terméken több a hasznod, így mérlegelj. Ez online is kivitelezhető.
És hogy ez a két technika miért is működik ennyire kiválóan?
Mert személyre szabott és jól időzített.
Ha megkérdeznélek téged, hogy vennél-e most kijelzővédő fóliát, akkor valószínűleg nemet mondanál. Rossz az időzítés. Viszont amikor vásárolsz, akkor az időzítésem kiváló, hiszen már nyitva van a pénztárcád. Az ajánlatom pedig személyreszabott, hiszen tudom azt, hogy milyen mobiltelefonod van.