Ha az elmúlt évtized egyik leglátványosabb magyar vállalkozói sikertörténetét keressük, a Norbi Update márka neve biztosan felmerül. A 2000-es évek elején Schobert Norbert fitneszguru televíziós edzőként vált ismertté, majd párja, Rubint Réka mellett a „Norbi Update” életmódprogramot is elindították. A koncepció egyszerre épített egészséges táplálkozásra és személyes példamutatásra: alacsony szénhidráttartalmú termékeket kínáltak, közösségi edzéseket szerveztek, és a hitelesség kedvéért a Schobert házaspár saját életmódját is árucikké tették. A modell Magyarországon korábban ismeretlen volt, így nem csak edzésvideók és fogyókúrás tanácsok, hanem bolthálózat is kapcsolódott hozzá.
2013–2014-ben a Norbi Update márka robbanásszerűen nőtt. Az Origo beszámolója szerint 2013-ban a cég árbevétele 425 millió forint volt, amiből 94 millió forint nyereséget termeltek; 47 millió forint osztalékot fizettek ki, miközben új részvénytársaságot hoztak létre. Egy évvel később a hálózat már 116 üzletből állt, 85 Magyarországon és 30 Szlovákiában működött, továbbá 540 különféle termék szerepelt a kínálatban. A vállalkozók bátran exportáltak: romániai master franchise-szerződést írtak alá, 2014-re öt pilot üzletet akartak megnyitni Bukarestben és Erdélyben, évente legalább tízet. További célállomásként Csehország, Ausztria, Németország és a Benelux-országok szerepeltek. A termékkör bővülése és az egészségtudatos trendek hullámán lovagló vállalkozás kockázatos, de izgalmas növekedési pályára állt.
A sikert részben az tette lehetővé, hogy a termékekhez központi logisztikai partnerrel, a Havi Logistics Kft.-vel dolgoztak, így egyetlen raktárból tudták az egész hálózatot ellátni. Schoberték szerint Európában nem volt konkurenciájuk: a „cukormentes” péksütemények, szeletek és italok mellett éttermeket, Update-bisztrokat is nyitottak. A vállalkozói álom viszont korán magában hordozta a kockázatot: a gyors terjeszkedéshez tőke kellett, a brandet a Schobert házaspár személyes hitelessége tartotta össze, és a magyarországi fogyasztók jövedelme sem volt korlátlan. Mégis ekkor úgy tűnt, az egészséges életmódot forradalmasító magyar vállalkozás egyenesen Európa meghódítására készül.
Tőzsdei lendület és pofon: az IPO ígérete és a valóság
Az igazi áttörést a tőzsdei bevezetés ígérete jelentette. 2014-ben a céget Norbi Update Lowcarb Nyrt. néven vitték a magyar tőzsdére. A kibocsátást a Magyar Nemzeti Bank először felfüggesztette, mert a prospektus hiányos volt: a brand használatát biztosító védjegy sorsa nem volt tisztázva. Amikor végül mégis elindult az értékesítés, a nyilvános részvénykibocsátás csak részben volt sikeres. Az Index beszámolója szerint mintegy 831 764 részvény talált gazdára, ami 823,5 millió forint forrásbevonást jelentett – a tervezett maximum alig felét. A Schobert házaspár így is 132 millió forintot keresett az eladásból, és ekkor sem titkolták, hogy a tőzsdei jelenlét elsősorban a márka ismertségét növelné.
Az első tőzsdenap azonban kijózanító volt: a részvényárfolyam a kibocsátási ár alá esett, a forgalom alig haladta meg az 5,6 millió forintot, és a befektetők gyorsan ráébredtek, hogy a cégben rejlő kockázatok nagyobbak a vártnál. Az Update védjegy továbbra is magánkézben maradt, a friss tőkét a tulajdonosok marketingre és hírverésre fordították, ami belföldön még működött, ám külföldön alig hozott eredményt. Az Index 2016-os elemzése rávilágított: a cég nem tudta teljesíteni a prospektusban ígért nemzetközi terjeszkedést, külföldi értékesítéseik mindössze 2 %-ot tettek ki. A begyűjtött tőke 16 %-át, mintegy 130 millió forintot a Schobert család kivette osztalékként, miközben új piacokra lépés helyett Andre Agassi-szerződésekre és reklámkampányokra költöttek.
Ez a lépés a befektetők bizalmát is megingatta. A 2015-ös pénzügyi beszámolóban 344 millió forintos veszteség szerepelt, a cég vezetése pedig nem részletezte, mire folyt el több száz millió forint; a könyvvizsgáló nem írta alá a beszámolót, és a felügyeleti hatóság beavatkozott. A tőzsdei „update” így inkább PR-gyakorlatnak bizonyult, mint valódi tőkebevonásnak, és a részvény árfolyama később negyedére csökkent. A korai befektetők a 2000-es évek vállalkozói eufóriáját látva csatlakoztak, de ekkorra már látszott, hogy a marketing és a valós pénzügyi teljesítmény között szakadék tátong.
Az ígéretek árnyékában: növekedés, stagnálás, botrányok
A tőzsdei jelenlét elhalványodása után a Norbi Update márka továbbra is erős maradt a hétköznapi fogyasztók szemében. A 2010-es évek második felében azonban egyre több kérdést vetett fel a cég működése. A logisztikai partner, a Havi Logistics stabil rendszere ugyan biztosította az ellátást, ám a folyamatos termékfejlesztés elmaradt. A 2014-ben megígért ezerféle termékből 2020-ra alig több mint háromszáz maradt, és a külföldi piacnyitás is csúszott. A 2016-os Index-elemzés szerint a cég külföldön gyakorlatilag ismeretlen maradt, a marketingért költött összegek pedig nem hoztak megtérülést.
A stagnálás mellett új botrányok kezdték beárnyékolni a márka imázsát. Schobert Norbert 2020 januárjában egy élő videóban azt állította, hogy a házasságok azért mennek tönkre, mert a nők nem fogynak le szülés után, és „78 kilósan térnek vissza a hálószobába”, miközben a férjek 58 kilós feleséget vettek el. A kijelentés hatalmas felháborodást váltott ki: közéleti szereplők és nők ezrei tiltakoztak a Facebookon. A fitneszguru nem kért bocsánatot, sőt egy újabb videóban whiskyvel a kezében ismételte el véleményét, ami tovább fokozta a válságot. A kommunikációs krízis kezelésének hiánya – ismétlődő bocsánatkérés helyett makacs védekezés – rossz fényt vetett a márkára.
Ezzel párhuzamosan a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is vizsgálatot indított. 2023-ban 280 közösségi médiában közzétett Norbi Update videót vizsgáltak, mert azok félrevezető állításokat tartalmaztak a termékek összetevőiről, jótékony hatásairól és a cég piaci dominanciájáról. A hatóság megállapította, hogy a videók többek között azt sugallták: bizonyos betegségek elmúlnak, ha a Norbi Update termékeit fogyasztják; egy „szirup” kapcsán pedig azt állították, hogy legálisan forgalmazható, holott azt később visszahívták. A vállalkozás elismerte a jogsértéseket és együttműködött, így a 40 millió forintos büntetést enyhítettek. Azonban az ítélet után a cég már nem tudta rendezni a bírságot, és a büntetés végrehajtása elindult.
Az összeomlás jelei: pénzügyi lejtmenet és ellátási káosz
A stagnálás után 2021-ben hirtelen esés következett: a cég 2,3 milliárd forintos forgalma 1,6 milliárdra zuhant, a veszteség pedig 135 millióról 200 millió forintra nőtt. A központi logisztika megszűnt, partnerek felmondtak, és egyes franchise-boltok nem kaptak árut heteken át. A 24.hu oknyomozó cikke bemutatta, hogy 2022-ben a hálózat ellátási válságba került: a Havi Logistics felmondta a szerződést, mert a cég nem fizette ki a tartozásait; a boltlistán szereplő 50–60 üzletből mindössze 38 maradt, és a termékkínálat is jelentősen szűkült. A raktárak kiürültek, a franchise-partnerek nem jutottak árhoz, és sokan csődbe mentek.
Schobert Norbert ekkor már egészségügyi problémákkal küzdött: 2021-ben stroke-ot kapott, ami miatt hónapokig kiesett a munkából. Felesége, Rubint Réka vezetői segítséget kért Fazekas Zoltán üzletembertől, aki új logisztikai partnert és 150–200 új termék forgalmazását ígérte. A válságkezelés azonban későn érkezett: 2022-ben a cég 1,6 milliárd forint árbevétel mellett 213 millió forint veszteséggel zárt, saját tőkéje mínusz 161 millió forint lett, és a GVH 40 millió forintos bírságát sem fizette ki. Schobert a sajtóban „logisztikai átállásnak” nevezte a problémákat, de ez már nem győzte meg a fogyasztókat. Az ellátási lánc összeomlása világosan jelezte: a márka üzleti modellje nem tudta tartani magát a válsághelyzetben.
2023-ra a helyzet tovább romlott. Az Index szerint a cég nem fizette be a GVH-bírságot, ezért végrehajtás indult, a negyedéves jelentések pedig arról szóltak, hogy a free group (új néven) már nem rendelkezik forrással a szállítók kifizetésére. Közben egy másik elhúzódó per is a céget terhelte: 2024 márciusában jogerős ítélet született arról, hogy Schobert Norbert több fitnesz-DVD-hez nem fizetett zeneművek után jogdíjat, így bűnösnek találták szerzői jogsértésben. A márkát egyszerre nyomta a működési és reputációs teher, ami az egykor rajongott személyiséget egyre inkább negatív hőssé tette.
Csőd, felszámolás és az utolsó felvonás
A botrányok és pénzügyi veszteségek után 2024-ben érkezett az utolsó csapás: a Fővárosi Törvényszék végrehajtója felszámolási eljárást indított a Free Group Zrt., azaz a Norbi Update utódja ellen. A telex.hu beszámolója szerint a bíróság jogerősen megállapította, hogy az Update márka nem tudja teljesíteni tartozásait, ezért felszámolás alá kerül. A cég cégjegyzék szerinti tőkéje negatívba fordult, a hitelezők 40 napon belül jelentkezhettek követeléseikkel, a társaság vagyonát pedig végrehajtó értékesítette. A 444.hu cikke szerint a franchise-üzletek zöme bezárt, az igazgatóság tagjai – köztük Orbán Viktor testvére – 2023 elején lemondtak, a GVH-bírságot nem fizették ki, és a cég ellen több végrehajtás is indult. Rubint Réka és Schobert Norbert a közösségi médiában már korábban bejelentették „nyugdíjba vonulásukat”, de egyes interjúkban továbbra is arról beszéltek, hogy „belépnek a logisztikai bizniszbe” vagy új terveket szövögetnek.
A felszámolás több kérdést vet fel. Mi lesz a franchise-partnerekkel, akik éveken át hűségesen építették a márkát? Milyen tanulságot hordoz a magyar vállalkozói ökoszisztémában az a történet, amely egyszerre szólt egészséges életmódról, tőzsdei álomról és kommunikációs botrányról? A cég összeomlása utólag logikusnak tűnik: a tőke nagy része marketingre ment, a transzparens pénzügyi tervezés hiányzott, a felelőtlen kommunikáció és a fogyasztókat félrevezető kampányok pedig aláásták a hitelességet. Az összeomlás – bármilyen drámai is – egyben a magyar vállalkozói kultúra érettségének hiányáról is árulkodik.
Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint
Az Update története számomra nem csupán üzleti esettanulmány, hanem szimbolikus üzenet is. A márka kezdeti sikere éppen annyira szólt a bátor vállalkozói szellemről, mint az egészségtudatosság iránti igényről. A hiba abban rejlik, hogy a gyors növekedést nem követte felelős tervezés: a tőzsdei bevezetés inkább marketingakciónak bizonyult, mint tőkebevonásnak; a transzparens pénzügyi kommunikáció hiánya pedig aláásta a befektetői bizalmat. A marketingben a hitelesség az elsődleges valuta, és amikor a GVH 280 videóban talál félrevezető állítást, az nem egy elszigetelt adminisztrációs hiba, hanem rendszerszintű probléma.
A személyes márka is törékeny: Schobert Norbert sokáig a hitelesség zálogaként szolgált, de a nők súlyáról tett kijelentései, a vitatható kommunikáció és a jogi viták lassan elporlasztották a rajongói tábort. Egy vállalkozó nem érzelmi alapon, hanem stratégiai szemlélettel kell, hogy vezesse cégét, és vállalnia kell a felelősséget, ha hibázik. A felszámolás pedig arra figyelmeztet: hiába a rajongás és a kezdeti siker, ha a vállalatirányítás nem áll stabil lábakon. A magyar vállalkozók számára az Update története tanulságos: pénzügyi transzparencia nélkül, valós piaci igények és fenntartható növekedés hiányában a legjobb ötlet is összeomolhat. A jövőre nézve remélem, hogy a hazai piacon több olyan vállalkozó nő, aki a hitelesség mellett hosszú távú üzleti gondolkodással és etikus kommunikációval épít márkát.
Gyakran ismételt kérdések (FAQ)
Mi okozta a Norbi Update márka bukását?
A bukást több tényező együttesen idézte elő: a tőzsdei bevezetés során begyűjtött tőke nagy részét marketingre költötték, miközben a nemzetközi terjeszkedés nem valósult meg és a pénzügyi transzparencia hiányzot. A 2015-ös beszámoló jelentős veszteséget mutatott, amit a befektetők bizalma sem bírt el. Emellett a GVH 2023-ban 280 videó miatt félrevezető reklámokért bírságot szabott ki, a logisztikai rendszer 2022-ben összeomlott, és a cég nem tudta kifizetni adósságait. A személyes márkát érő botrányok – például Schobert Norbert nők elleni kijelentése – tovább gyengítették a reputációt.
Milyen tanulságot vonhatnak le a magyar vállalkozók az Update történetéből?
A legfontosabb tanulság, hogy a gyors növekedés nem helyettesíti a rendszerszintű pénzügyi és operatív tervezést. A tőzsdei befektetők bizalmát csak transzparens beszámolókkal lehet fenntartani, és a reklámkampányok nem pótolják a valódi innovációt. A személyes márkára építő vállalkozásoknak különösen fontos, hogy vezetőjük következetes és felelős kommunikációt folytasson, mert egy botrány az egész brandet lehúzhatja.
Hogyan érinti a felszámolás a franchise-partnereket és a dolgozókat?
A felszámolási eljárás a franchise-partnerek számára jelentős veszteséget okozhat: az üzletek bezárnak, a berendezések és árukészletek értékesítése bizonytalan. A dolgozók sok esetben elbocsátásra kerültek, a hitelezők pedig a vagyon értékesítéséből kaphatják vissza követeléseik egy részét. A gyakorlatban a franchise-rendszer összeomlása azt jelenti, hogy a helyi vállalkozók és alkalmazottaik többé nem számíthatnak a központi ellátásra, és saját felelősségükre keresnek új utat.
Lesz-e újjászületés vagy új kezdeményezés a Norbi Update romjain?
Bár Rubint Réka és Schobert Norbert időnként utaltak rá, hogy új logisztikai és egészségipari projektekben gondolkodnak, a Free Group Zrt. felszámolása után a márkanév és az infrastruktúra elértéktelenedett. A név értékesítése a felszámoló feladata lehet, de a hitelezők kielégítésén túl kevés esély van arra, hogy a korábbi struktúrában újrainduljon. A fogyasztók bizalmának visszaszerzése mindenképpen új szemléletet kívánna.
Milyen szerepet játszottak a hatósági vizsgálatok a márka sorsában?
A Gazdasági Versenyhivatal által kiszabott 40 millió forintos büntetés sokkal több volt, mint pénzügyi teher: azt jelezte, hogy a cég marketingkommunikációja rendszerszinten félrevezető volt. A büntetés be nem fizetése és a végrehajtás elindítása hozzájárult a felszámolási eljáráshoz, míg a bíróság által kimondott szerzői jogsértés tovább rontotta a megítélést. Ezek a vizsgálatok nyilvánosságra hozták a működés hibáit és elindították a jogi folyamatokat, amelyek a brand végét jelentették.
Ajánlott magyar videók/podcastok
Források
A Norbi Update sikertörténete és a franchiselánc korai expanziós tervei (Origo és Franchising.hu)
A tőzsdei kibocsátás és annak problémái, valamint a befektetői bizalom megroppanása (Index, 2014–2016)
A botrányok, logisztikai válság, GVH-bírság és felszámolás részletei (24.hu, Telex, 444.hu, Pénzcentrum)