Régebben, azaz fél évvel ezelőtt sem volt könnyű dolgunk, amikor egy üzletet kellett beindítani. A nehézségnek két nagy csoportja van. Az első amikor még csak most akar belépni a piacra a vállalkozó, a második, amikor már a piacon van, de valamiért megállt a forgalma.
Az előbbiről lesz most szó. Az elmúlt hetekben, hónapokban kialakult egy új trend, ami lassan eléri a csúcsát idehaza is. Az alkalmazottak elkezdtek TikTok videókat gyártani a munkahelyükön, ezzel a legtöbb esetben lerombolva azt, amit eddig felépített a vállalkozó, súlyos milliókért, és a tulajdonos sokszor annyit dolgozott vele, hogy az egészsége is ráment.
Nem azt mondom, hogy nem értem a szarkazmust, iróniát, mert értem, én is gyakran élek az irónia eszközével. De egy-egy ilyen videó a vállalkozásra romboló hatással is lehet, főleg azok körében, akik nem értik ezt az új műfajt. Mert szerintem ez egy új műfaj.
Egy rövid, 20-60 másodperces TikTok videó a kommunikáció egy formája, amit PR- és marketingszakértők terveznek meg, a filmesek pedig megvalósítják az üzlet számára. Persze azok a videók, amelyekről én beszélek, nem ennyire tudatosak. Lényegében a TikTokerek egymást másolják. Valaki kitalál egy könnyen megvalósítható, sokszor alpári ötletet és a követőik lemásolják őt, nemzetiségtől függetlenül. A böfögős, szellentős videók is igen népszerűek, ezekhez pedig nem kell nyelvtudás.
A kommunikációs szakemberek több száz órát tesznek egy brand értékeinek a kommunikációjába, azért hogy amikor egy márkára, vagy akár csak egy kisüzletre gondol a fogyasztó, akkor kellemes emlékek, érzések ugorjanak be neki. A kommunikációs szakemberek a reklámjaikkal csábítanak, udvarolnak a fogyasztónak. Ezért nem működik a klasszikus: „Az ön felesége lenyelni? Jöjjön és vegyen tőlünk dinnyét, mert ezt a dinnyemagot le lehet nyelni” vagy „Az ön felesége nem nyeli le? Jöjjön és próbálják ki az xy tésztázót”.
Vagyis egy bizonyos rétegnek bejön az ilyesféle kommunikáció, de belőlük nem tud egy üzlet megélni.
Le merném fogadni, hogy sok vállalkozó nem is sejti, hogy miközben magára hagyja az alkalmazottat a boltban míg ő tárgyal, addig a fizetett ellensége nap mint nap rombolja a márkáját. Mire észbe kap a vállalkozó, már késő lesz. Egy márkát pedig újra brandingelni súlyos összeg és sok idő.
Ha érdekel az erről készült videóm, akkor fizess elő a Videócsomagra.