Ha ezt a cikket olvasod, akkor bizonyára szeretnél egy webáruházat nyitni, majd később sikeresen üzemeltetni, de nem tudod, hogy hogyan kezdj neki.
Segítek.
A webáruház nyitása ma már egyre egyszerűbb és elérhetőbb bárki számára, aki vállalkozni szeretne az online térben. Azonban a megfelelő platform kiválasztása nem mindig egyszerű feladat, hiszen többféle megoldás is elérhető, mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Az alábbiakban végigvezetlek a webáruház nyitásának evolúcióján, a bérelhető webáruházaktól kezdve, a nyílt forráskódú rendszereken át, egészen a saját fejlesztésű megoldásokig.
A webáruház nyitás evolúciója
Bérelhető webáruház –> Nyílt forráskódú webáruház –> Saját fejlesztésű webáruház
http://www.corincloud.com/ csapatával jóban vagyok, ez a kép a Magyar Marketing Fesztiválon készült még 2016-ban.
Én az evolúció mind a három részét alaposan megtapasztaltam már. Szeretném ha tudnád, hogy nem szeretnélek egy konkrét rendszerre sem rábeszélni, mert nem ismerem az igényeidet. De, ha ezt a cikket olvasod, akkor te sem ismered még a saját és célpiacod igényeit.
Nézzük sorban. A bérelhető webáruház rendszernek az az óriási előnye, hogy 10 percen belül indíthatod, különösebb technikai tudás nélkül. Webáruház indítás költsége 2.000-20.000 Ft közötti összegbe kerül havonta, már ami a szoftvert illeti. A webáruház marketing egy külön fejezet.
Ilyen szoftver pl.:
ShopRenter
Unas.hu
CorinCloud.com
Hátrányuk, hogy meg van kötve a kezed, csak azokat a funkciókat tudod használni, amit a fejlesztők beletettek. Ha még nincsen tapasztalatod, akkor egy bérelhető webáruház a jó döntés! Az evolúció első lépcsőjével kezdd!
A webáruháznyitás második lépése
Ha már kinőtted a bérelhető webáruházadat, akkor jöhet a második lépcsőfok, az Open Source azaz a nyílt forráskódú webáruház motor.
Ezt sokan összekeverik az egyedi fejlesztéssel. Nem, ez nem egyedi fejlesztés!
Ilyen motorok pl.:
PrestaShop
Zen Cart
OpenCart
Magento
WooCommerce
VirtueMart
A fenti webáruházakhoz van magyar nyelv is. Egyébként mindegyikben dolgoztam már, évekkel ezelőtt mint programozó ésvagy mint SEO-s. Jó pár vállalkozót láttam már a második lépcsőfokon elcsúszni. Sőt, most is van ilyen ügyfelem, aki eredetileg AdWords kampánnyal bízott meg, de a webáruház átadása fél éves csúszásban van.
Gyakran találkozok olyannal is, hogy a programozó csapat arra a rendszerre beszéli rá a vállalkozót, amit ismer. Ez pedig sokszor nem jó a vállalkozónak. Talán a leggyakrabban a WooCommerce nevével futok össze. Ez a WordPress egyik bővítménye. Tehát egy blogmotorból csinál egy webáruházat. Nem minden esetben ideális, hiszen ez nem webáruház, hanem csak egy bővítmény. A WC nagy előnye, hogy nagyon sokan értenek hozzá, sohasem leszel egyedül. Egyébként a jobb oldalon található DVD lemezünket is a WC rendszerében tudod megvenni.
A Joomla is egy blogmotor, melynek az egyik bővítménye a VirtueMart.
Kb. 1.000.000 Ft-ba kerül testre szabni az ingyenes alap szoftver ellenére. Szervert is bérlened kell, kb. havi 2.000 Ft-ért.
Az evolúció csúcsa a saját fejlesztésű webáruház
Itt nincs az a pénz, amit ne lehetne beletenni, viszont 100%-ig a te és a célcsoportod igényére szabhatod. A nyílt forráskódú webáruházat is egész szépen személyre lehet szabni, de ha az eredeti kód kerül átírásra és jön egy frissítés, akkor bajban vagy.
Itt már neked is értened kell a programozáshoz egy kicsit vagy valamelyik kollégádnak. Ebben az esetben már azt is megtervezhetitek, hogy a regisztrált felhasználók adatait a rendszer hogyan tárolja, milyen titkosítással és hogy a titkosítás hogyan legyen megsózva. Ha nem mond neked vagy a kollégáidnak semmit az SQL, MD5, salt, file_get_contents akkor még erre nem állsz készen.
Ennek az ára kb. 1.000.000 Ft-tól kezdődik. A szerver havi díja 2.000 Ft körül van.
Webáruház üzemeltetésen belül, nézzünk meg egy kis statisztikát:
A fenti képen az látható, hogy 2016-ban világszerte saját fejlesztésű webáruház, majd a Shopify, Magento, Woocommerce vezetett.
A fenti képen az látható, hogy 2016-ban Németországban saját fejlesztésű webáruház, Magento majd a Shopware, OXID EShop vezetett.
A két kép a https://builtwith.com/ internetes technológiákat mérő weboldalról vannak.
Jöjjön egy másik statisztika:
A fenti képen az látható, hogy világszerte a WooCommerce, Shopify majd a Squarespace vezet.
A fenti képen az látható, hogy Magyarországon a Virualemart, WooCommerce majd az Opencart vezet.
Valószínűleg ezek 2017-es Q3-Q4 adatok.
A két fenti képet a https://www.datanyze.com oldalról mentettem le.
Gyakran kérdezik, hogy webshop nyitáshoz kell-e valamilyen speciális engedély? Ha maga a termék nem speciális, akkor nem. A könyvelőnél a 4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem TÁOR-t kell megkérned, valamint a jegyzőnél be kell jelenteni, hogy csomagküldő kereskedelmet folytatsz.
Visszatérve a speciális termékekre, ha jól tudom, akkor a tápkiegeket polcon kell tárolni az akkura pedig meg kell fizetni a környezetvédelmi díjat. Ezeknek járj utána.
Melyik futárszolgálat lenne jó induló webáruháznak kevés forgalommal?
Induló webáruház számára, kisebb forgalommal, fontos, hogy egy megbízható, költséghatékony és rugalmas futárszolgálatot válasszon. Magyarországon több futárszolgálat is elérhető, amelyek különböző szolgáltatásokat és árstruktúrákat kínálnak. Íme néhány futárszolgálat, amelyeket érdemes megfontolni:
- GLS: A GLS Magyarországon is jól ismert és megbízható futárszolgálat. Kedvező árakkal és gyors kiszállítással rendelkezik, és online követési rendszere is van.
- DPD: A DPD is népszerű választás a kisebb webáruházak számára. Rugalmas szállítási opciókat kínál, és az árai is versenyképesek.
- Foxpost: A Foxpost egy automatás csomagküldő szolgálat, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a csomagjaikat különböző helyeken elhelyezett automatákból vegyék át. Ez egy költséghatékony megoldás, különösen a kisebb csomagok számára.
- Magyar Posta: Bár a Magyar Posta nem kifejezetten futárszolgálat, a kisebb webáruházak számára még mindig egy megbízható és költséghatékony megoldás lehet, különösen a kisebb, könnyű csomagok esetében.
Amikor futárszolgálatot választasz, fontos, hogy figyelembe vedd a következő tényezőket:
- Ár: Mennyibe kerül a csomagok kiszállítása? Vannak-e rejtett költségek?
- Megbízhatóság: Milyen a futárszolgálat hírneve? Milyen visszajelzéseket kaptak más ügyfelektől?
- Kiszállítási idő: Milyen gyorsan képesek a csomagokat kiszállítani?
- Követési lehetőségek: Van-e online követési rendszer, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy nyomon kövessék a csomagjaikat?
- Ügyfélszolgálat: Milyen a futárszolgálat ügyfélszolgálata? Könnyen elérhetők és segítőkészek?
Végül, ha bizonytalan vagy a választásban, érdemes több futárszolgálattal is kapcsolatba lépni, árajánlatot kérni és összehasonlítani a kínált szolgáltatásokat és árakat.
Milyen webáruházat nyissak?
A webáruház nyitásánál fontos, hogy olyan termékeket válassz, amelyek iránt szenvedéllyel érdeklődsz, és amelyekről szívesen gyártanál tartalmat. Ha a ruha, parfüm, cipő és tápkiegészítők piaca már telített, akkor érdemes más, kevésbé versenyző piacokat keresni. Íme néhány ötlet:
- Háztartási Eszközök: Különleges konyhai eszközök, például fermentáló edények, spirálozók vagy különleges kávéfőzők.
- Hobbi és Kézműves Termékek: Festék, ecsetek, gyöngyök, szövőszettek és egyéb kézműves eszközök.
- Zöld Termékek: Környezetbarát háztartási termékek, újrahasznosítható csomagolások, biológiailag lebomló tisztítószerek.
- Kertészeti Termékek: Ritka növények, kertészeti eszközök, komposztáló rendszerek.
- Okos Otthon Eszközök: Okos világítás, biztonsági rendszerek, okos termosztátok.
- Személyes Fejlődés: Könyvek, online kurzusok, meditációs eszközök.
- Háziállat Termékek: Különleges játékok, természetes táplálékkiegészítők, oktató eszközök.
- Egyedi Ajándéktárgyak: Kézzel készített ékszerek, egyedi gravírozott tárgyak, személyre szabott ajándékok.
- Technológiai Kiegészítők: Okostelefon tartozékok, laptop állványok, kamera kiegészítők.
- Egészség és Jólét: Jógamatracok, esszenciális olajok, természetes szépségápolási termékek.
Amikor eldöntöd, milyen termékekkel szeretnél foglalkozni, fontos, hogy alaposan kutass a piacon, és nézd meg, milyen igényeket és trendeket lehet kiszolgálni. Emellett érdemes figyelembe venni a célközönség igényeit és preferenciáit, valamint azt, hogy milyen tartalmat szeretnél létrehozni a termékek körül. A szenvedélyed és az érdeklődésed a termékek iránt segíthet abban, hogy sikeres és hiteles webáruházat hozz létre.
Milyen költségei vannak?
A szoftveres és hardveres költséget fent már említettem. A marketing költségről még nem esett szó.
Céloktól függően az első kiadás egy nagyobb összeg, hiszen a marketing stratégiát meg kell tervezni. Ez nálunk, a cikk írásának pillanatában 650.000 Ft. Valamint hirdetni is kell, pl.: AdWords-ben, Facebookon. 2-300.000 Ft-ot kell számolnod első körben. Durván 1.000.000 Ft-tal kalkulálj.
10 éve ezt csinálom, így hidd el, amikor azt mondom, hogy ha a webáruházadból akarsz megélni, akkor legalább 1.000.000 Ft-ot szánj marketingre. 1.000.000 Ft alatt csak szenvedés és kínlódás lesz. Van egy jogi oldala is, bővebben ezen a linken tudsz tájékozódni: https://torvenyeswebaruhaz.com/
Milyen számlázót használjak, amit lehet később integrálni és automatizálni?
Pl.: Szamlazz.hu
Én ezt használom és a WooCommerce rendszeremmel automatizáltam egy ingyenes plugin segítségével, így nem kell kézzel kitöltögetni a vásárló adatait, hanem csak meg kell nyomni egy gombot, ha helyesek az adatok. Ezt a számlázót általában integrálni lehet egy gombnyomással bérelhető webáruház rendszerekben is.
Plusz egy érv: KATA-ás vállalkozásnak elég lesz az ingyenes verziója is!