A reklámok nem olyanok, mint a bírósági tárgyalások, ahol a legjobb érvek nyernek
Nézzük meg azt, hogy a marketingszélhámosok hogyan dolgoznak. Először is, kitalálja valaki az új csodát. Volt már annyi, mint pl.: QR-kód, chatbot, popup ablak, értékesítési tölcsér, valamelyik alkalmazás új funkciója, TikTok stb. Én már nem is számolom. A csodának az a lényege, hogy alapjaiban véve változtatja meg a marketinges szakmát, a fogyasztói szokásokat. És hirtelen lépnek be az életünkbe. Nagyon fontos, hogy a csodák mindig egyszerűek és azonnal használhatóak, különösebb tervezést nem igényelnek – legalább is, ezt ígérik. Tehát mindenkinek…
Klapka reklámja: Vámház körút 9.
Nincs olyan hónap, amikor valamelyik marketinges csoportban meg ne említenék a marketingben laikus vállalkozók és a marketingben laikus marketingesek a Vámház körút 9-et, mint jó példát. Az érvelésük a megjegyezhetőségen nyugszik, ami mögé mást és mást látnak. Valaki szerint rossz a reklám, és azért jó, mert már nem a minőség kell az embereknek. Valakik szerint Klapka melegszívű karaktere miatt működött. Más emberek szerint pedig az egyszerű a nagyszerű. Számtalan elméletet olvastam már, ám inkább nézzük meg egy marketinges szemével ezt…
Milyen marketingesre van szüksége egy vállalkozónak?
A vállalkozóknak olyan marketingesekre van szükségük, akik lázadnak, akik vitatkoznak, akik szembe mennek a megszokottal. Fura, különc arcokra, akik álmodoznak. Olyanokra, akiknek az ötleteik elsőre őrültségnek hangzanak. Ezzel szemben idehaza az öltönyös marketinges kockák a külföldi trendeket oktatják karót nyelve, miközben attól rettegnek, hogy a főnöküket vagy az affiliate partnereiket meg ne bántsák. Valójában ez egyrészt azért van, mert a legtöbben a semmiből lesznek marketingesek. Előző nap még targoncát vezettek vagy sültkrumplit ajánlottak a hamburger mellé. Másrészt azért, mert a…
A minőségi cégek minőségi termékei – avagy a fantáziátlan túldicsérés
Észrevettem, hogy az utóbbi 1-2 évben a Facebookon szinte csak olyan reklámok jönnek velem szembe, melyek túldicsérik az adott terméket / szolgáltatást. Mintha a vállalkozók vagy a marketingeseik azon versenyeznének, hogy ki tud nagyobbat mondani, ezzel minél jobban elfedni a valóságot. A marketingnek soha sem szabad valótalant állítania, ám azért szabad kozmetikázni, vagy ha úgy tetszik: egy kis alapozó soha sem árt. Szóval, a mostani reklámok túltolják a dicsekvést, öndicséretet. Szinte soha, senki sem említi meg a hátrányokat. Ez pedig…
Nézzük meg a marketingszélhámosok egyik módszerét
Először is, kitalálja valaki az új csodát. Volt már annyi, mint pl.: QR-kód, chatbot, popup ablak, értékesítési tölcsér, valamelyik alkalmazás új funkciója, TikTok stb. Én már nem is számolom. A csodának az a lényege, hogy alapjaiban véve változtatja meg a marketinges szakmát, a fogyasztói szokásokat. És hirtelen lépnek be az életünkbe. Nagyon fontos, hogy a csodák mindig egyszerűek és azonnal használhatóak, különösebb tervezést nem igényelnek – legalább is, ezt ígérik. Tehát mindenkinek mindenre jó. Talán most a podcast lesz az…
Nézzünk bele egy kicsit a neuromarketingbe
A marketingben felhasználjuk többek között a pszichológusok tapasztalásait, vagy ha úgy tetszik, az emberek az ingerekre adott válaszukat. Ám a két fülünk között lévő komputert a pszichológia nem szedi darabokra, bár nyilván nem ismeretlen terület a számukra, ám mégsem az agyat vizsgálják, hanem az embert. Ezzel szemben a neurológia az agyi folyamatokat vizsgálja, fMRI vagy EEG-technológiával. A neuromarketingesek arra kíváncsiak, hogy az agyunk mely idegpályái lépnek működésbe, például vásárlási szituációban. Egyes neuromarketingesek pedig a biometriát is ide sorolják. Amikor elmondom…
A tartalommarketing 2022-ben sem fog kihalni
Egyre rohamosabban a reklámok kiszűrése és az adatvédelem felé megy el az internet. Mindenki ingyen szeretne használni mindent, lehetőleg reklámmentesen és lekövethetetlenül – ezt jó pár tech cég igyekszik kielégíteni. Ezzel viszont az a baj, hogy mi marketingesek egyre nehezebben érjük el a célközönségünket, ami a reklámköltségek emelkedésével jár, hiszen sokszor nem a megfelelő emberekhez tudjuk eljuttatni a hirdetéseinket. Tehát a kereskedő többet fizet a Google-nak, Facebooknak és persze a marketingeseknek is, hiszen több lesz a munkánk. Ezt pedig végül…
Az 500 Ft-os benzinár pszichológiája
Több média készített mini közvéleménykutatást arról, hogy hol van a benzin literenkénti árának a lélektani határa, és ez kereken 500 Ft-ra jött ki. A megkérdezettek döntő többsége azt mondta, hogy ha eléri az 500 Ft-ot a benzinár, akkor ők bizony leteszik az autót. Én szeretek az emberek véleményével, gondolkodásával foglalkozni illetve érdekesnek találom az egymásra gyakorolt hatásukat is. Nézünk meg lélektani szempontból, hogy a megkérdezett emberek a jósolt cselekvésüket miért nem tartják be. Sokan szeretik azt hinni, hogy ők ismerik…
Miért nem jó a blogunk?
Ki vagyok én? – Feltettük már ezt a kérdést önmagunknak százszor. A személyes márkánk meghatározása, önmagunk elhelyezése azért olyan nagyon fontos, mert ez az origo. Ebből tudunk kommunikációs üzenetet indítani. Erre fogunk építeni, ezzel tervezünk. Olyan mint a ceruza a kezünkben, amikor írunk. Ki vagyok én? Mihez értek? Mi az, amiben más vagyok mint a többiek? Mi az, amiben más vagyok, mint a hasonló területen dolgozók? Mi motivál? Mit szeretek a legjobban? Milyen kudarcokkal kellett eddig szembenéznem? Mik a gyengeségeim,…
Ez változott az elmúlt 12 évben a webáruház-tulajdonosok körében, marketinges szemmel
Én 2009-ben kezdtem el komolyabban marketinggel foglalkozni. Akkoriban a vállalkozók hozzáállása az online üzlethez és a szakemberekhez nagyon más volt, mint manapság. Anno ha valaki webáruházat szeretett volna indítani, akkor az 1-3 millió forintjába került és alkalmaznia kellett egy programozót is, aki heti szinten optimalizálta a rendszert és követte a robbanásszerű újdonságokat. Régebben csak szaktudással, piaci ismeretekkel, raktárkészlettel rendelkező üzletemberek vágtak bele az online kereskedelembe a magas költségek miatt. A korábbi tapasztalataikból fakadóan pedig többéves megtérülési időben gondolkodtak. 2009-óta eltelt…
Szükséges kreativitás egy marketingesnek?
Sokszor fel szokott merülni a kreativitás (alkotóképesség) témája a vállalkozók és persze a marketinges szakemberek között. Az egyik oldalon azok állnak, akik azt mondják, hogy nem kell kreatívnak lennie egy marketingesnek, mert ott vannak a bevált módszerek, vagy ha úgy tetszik a sémák, és csak le kell őket követni. A másik oldalon pedig azok állnak, akik a marketingelést a kreativitáshoz kötik. Én pedig úgy vettem észre, hogy sokszor elbeszélnek egymás mellett a felek, így nézzünk meg a kreativitás jelentését és…
Mi a különbség a marketing-tanácsadás és a pszichológiai konzultáció között? És egy alkalom elég?
Elsőre meglepő lehet a témakör, pedig nem egyszer találkozom azzal a jelenséggel, hogy a probléma megoldására inkább egy mentálhigiénés segítőre lenne szükség. A lélektani állapot nagyban meghatározza azt, hogy valakiből hogyan lesz vállalkozó, vagy miként vág bele a marketing folyamatokba. Amíg azonban a lelki vagy akár mentális problémák nincsenek helyre téve, addig nem érhetünk el nagy sikereket a munkánkban sem, ami jelen esetben a vállalkozásunk lesz. Most lehet, azt mondod, hogy „Dehát nem egyértelmű, mikor melyikre van szükség?!”. Azoknak az,…
Vállalkozóként / marketingesként hogyan veszed fel a harcot a borzasztóan erős ingereket adó médiával?
Én először talán a Való Világ első része után hallottam azt a környezetemben és olvastam internetes fórumokon, hogy: ennél nincs lejjebb – és itt leginkább az erős tartalomra gondoltak. S utána kb. 12 éven keresztül, mindig volt egy olyan műsor, ami a VV 1-re rá tudott licitálni. Talán olyan 4-5 évvel ezelőtt a közösségi oldalakon a vicces kiscicákkal, motiváló vagy éppen demotiváló idézetekkel, tanító jellegű tartalmakkal kellett versengeni nekünk, vállalkozóknak a figyelemért. Már akkor azt éreztük, hogy a helyzet nem…
Mi alapján hozunk döntést?
A személyiségünk maga a döntéseink sorozata. Egy nap alatt pedig rengeteg döntést kell hoznunk. Ezek lehetnek kisebbek (feliratkozzam-e arra hírlevélre) és nagyobbak (megvegyem-e azt az új játékkonzolt) is. A döntéseinket az időzónánk befolyásolja. Három ilyen időzóna van: jelen, múlt és jövő:A jelenorientáltak inkább a pillanatnyi helyzetet veszik figyelembe, úgy mint az érzékszervi, biológiai és szociális ingereket. A múltorientáltak pedig inkább a múltbéli tapasztalataik alapján hoznak döntést. Ha nincs ugyanolyan tapasztalatuk, akkor egy hasonlót bányásznak elő a fejükből. A jövőorientáltak pedig inkább a…
A vállalkozó anya, a gyerek és két kérdés
Nem egy olyan 50 év körüli – leginkább női – vállalkozók keresnek meg minket, akik görcsösen fel akarnak építeni egy vagy több vállalkozást. De valami iszonyatosan nagy erő van bennük. Sokáig nem értettem a jelenséget. Vállalkozást építeni jó dolog, de ha azt az ember görcsösen csinálja, akkor abba bele fog betegedni, és valószínűleg nem lesz sikeres. Persze ilyenkor a vállalkozó nem csak velünk akar dolgozni, hanem más szakemberekkel is. Általában rám a stratégiát is bízzák, így ilyenkor nekem kell egyeztetni…
A Covid, a kóborlók és a próbálkozók
Ismerőseim és a vállalkozók is azt szokták kérdezni, hogy én hogyan reagáltam a Covidra? Mind üzletileg és mind emberileg. Azonnal elfogadtam az új helyzetet és elkezdtem meglátni az új lehetőségeket. A Covid első félévében nem tudtam eljárni marketing-tanácsadásra, és szórakozni. Mondjuk bulizni most sem, és ahelyett, hogy búslakodtam volna az irodában, írtam két könyvet és most készül a harmadik. Ezt hívják rugalmasságnak, amely nagyon sok emberből hiányzik. Egy online kereskedőnek pedig hihetetlenül rugalmasnak kell lennie, mert egyszerre kell alkalmazkodni a…
Mit csinálnak jobban a 20 évesek a 30 évesekkel szemben?
Az online világ, és ezzel együtt a hirdetési platformok egyre rohamosabb tempóban változnak, amit egy vállalkozónak le kell követnie. Ez nem kis időbefektetéssel jár, de ez a sikeres online vállalkozás egyik alapja. Én azt vettem észre, hogy a legtöbb 30 év fölötti vállalkozó a közönség figyelmének a megszerzése nélkül akar eladni. A tudatos 20 éves ambiciózus fiatalok pedig intuitíven, először a figyelmet szerzik meg, és csak azután indítanak vállalkozást. Idehaza évek óta mindenkitől csak azt a szót hallom, hogy USP…
Marketing-tanácsadáson történt, még tavaly
Ültem és hallgattam a vállalkozó cégvezetéssel kapcsolatos problémáit. Legalább 1 órán keresztül sorolta a gondokat. Nem szóltam közbe, hiszen érdemi tanácsot nem tudtam volna adni, mert nekem fogalmam sincs, hogy hogyan kell egy 20 fős céget vezetni. Annyit tudtam tenni, hogy hagytam, hogy a vállalkozó kibeszélje a gondjait, ezáltal megkönnyebbüljön. Valahogy a 70 perc környékén figyelmes lettem valamire. Egyre jobban azt éreztem, hogy egy új élethelyzetben van. Felcsillantak a szemeim és megkérdeztem, hogy tavaly is voltak-e ilyen gondjai. Válaszolta, hogy…
Miért fontos jól kérdeznie egy marketing-tanácsadónak?
A kérdezés egy eszköz arra, hogy a marketing-tanácsadó információt nyerjen. Ez egyszerűen hangzik, igaz? A gyakorlatban mégsem az. Egy kérdés akkor a leghatásosabb, ha jókor és a megfelelő formában tesszük fel. Sőt, bizonyos helyzetekben folytatnunk kell a kérdezést, hogy a lehető legbiztosabb válaszokat kapjuk. Rengeteg szakterület él abból, hogy a jól megválasztott kérdésekkel segíti és növeli akár a saját, akár a klientúrája sikereit. Éppen ezért kiemelt jelentőségű, hogy nem elég a kérdő hangsúly a mondatunk végére, hanem tudjunk jól kérdezni.…
Ne csak a cégünket, magunkat is fejlesszük
Egy vállalkozónak fejlesztenie kell a kritikus és analitikus gondolkodását is, illetve egy adott dolgot több perspektívából is tudnia kell megvizsgálni. Ez főleg a statisztikák elemzésénél jön jól. Miért nem működött a reklámunk? Biztos hogy nem működött? Ha működött, akkor miért működött? Biztos, hogy az adott reklám önmagában ért el ekkora sikert, vagy a rendszerünket sikerült befoltoznunk, így az adott egység vált hatékonnyá? Ilyen és még sok más hasonló kérdéseket tegyünk fel magunkban, ha sikeresek akarunk lenni. Az analitikus gondolkodás azt…